Gå til innhold

Han og hun blir HEN


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er også høyere utdannet og har aldri opplevd problemer rundt han/hun...og jeg har skrevet maaaange oppgaver både på universitet og høyskolenivå.

Anonymous poster hash: ffd12...3a0

Samme her. Skriver jeg om en person vet jeg stort sett kjønnet uansett, ellers skriver jeg jo om... Ting/ideer.

Men jeg har skrevet noen få oppgaver der jeg har måtte velge mellom han/hun. Fks "en god lærer skal..... Hun må også...", jeg pleier å skrive "hun", fordi jeg selv er en hun:) aldri fått noe kommentarer på det.

Anonymous poster hash: c77e1...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neppe. Jeg kan se at det har reell nytteverdi (både "vedkommende" og "han eller hun" er lite elegante), men det blir for tydelig og markert. Om man bare vil ha et nøytralt pronomen er det kommunikasjonsmessig problematisk å bruke et ord som får leseren til å stoppe opp og tenke politikk fremfor tekstens innhold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Ryddet for persondebatt. Noen innlegg har blitt endret for å fjerne siteringer av fjernet innhold.

Tekola, admin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme her. Skriver jeg om en person vet jeg stort sett kjønnet uansett, ellers skriver jeg jo om... Ting/ideer.

Men jeg har skrevet noen få oppgaver der jeg har måtte velge mellom han/hun. Fks "en god lærer skal..... Hun må også...", jeg pleier å skrive "hun", fordi jeg selv er en hun:) aldri fått noe kommentarer på det.

Anonymous poster hash: c77e1...954

Ja ikke sant! :)

Evt bruke "vedkommende", "personen" eller bare "læreren"

Anonymous poster hash: ffd12...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt hen så lenge jeg kan huske, når jeg ikke vil identifisere han eller hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikke sant! :)

Evt bruke "vedkommende", "personen" eller bare "læreren"

Anonymous poster hash: ffd12...3a0

Ja men jeg syns det blir litt rart å skrive "en god lærer skal... Vedkommende/personen må også..."

Og hvis jeg skriver "en god lærer skal... Læreren må også... Fordi det er viktig at læreren..." Det blir så mye gjentagelse, da blir det "hun" i stedet altså :P

Har uansett blitt brukt "hun" eller "han" i pensumbøker vi har. Hvis sensor hadde gitt trekk pga det hadde det vært grunn for å klage altså :P hva annet skal man skrive liksom?

Anonymous poster hash: c77e1...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men jeg syns det blir litt rart å skrive "en god lærer skal... Vedkommende/personen må også..."

Og hvis jeg skriver "en god lærer skal... Læreren må også... Fordi det er viktig at læreren..." Det blir så mye gjentagelse, da blir det "hun" i stedet altså :P

Har uansett blitt brukt "hun" eller "han" i pensumbøker vi har. Hvis sensor hadde gitt trekk pga det hadde det vært grunn for å klage altså :P hva annet skal man skrive liksom?

Anonymous poster hash: c77e1...954

Ja enig at "hun" er førstevalget :)

Anonymous poster hash: ffd12...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...