Gå til innhold

Starter på ungdomsskolen, vet ikke hvilket språk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilke av språkene kan dine foreldre hjelpe deg med? Velg det. Jeg syntes selv faktisk tysk var morsomt.

Anonymous poster hash: 8b856...88d

Man skal ikke velge fag etter hva foreldrene kan, men etter hva en selv interesserer seg for.

Anonymous poster hash: a4418...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo nettopp det jeg sier! Du kan få anbefale det! Jeg argumenterte mot, men du har full rett til å stå på ditt standpunkt, i stedet for å beklage det du skrev. Don't be a pushover!

Anonymous poster hash: 94390...94b

Du argumenterte mot at jeg argumenterer feil. Og nå sier du at jeg kan få anbefale det likevel? javel..

Du er mer opptatt av at jeg skal stå på mitt. og jeg skjønner ikke hva du er ute etter å oppnå. Jeg gidder ikke ta den diskusjonen her. For jeg skjønner ikke hvor du vil med dette..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og om man syntes mitt argument var dårlig, så er det enda en bedre grunn til å ikke beklage. Jeg ville hatt mye mer respekt for en som gikk hardt ut mot mitt utsagn enn en som så raskt "gav seg".

Anonymous poster hash: 94390...94b

Jeg "ga meg" fordi å diskutere det her ikke fatter min interesse i det hele tatt! Jeg ville bare skrive til tråstarter at jeg synes spank er et fint språk. Thats it! og jeg er ikke ute etter din respekt. Jeg er ute etter å gi et godt tips til tråstarter . Så hvorfor skal jeg da stå hardt på mitt, når jeg ikke en gang er ute etter en diskusjon med deg?

Endret av Taklampe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tysk i mange år på ungdomsskolen og videregående. Flyttet til Spania, bodde der i 4 år og lærte meg spansk tilnærmet flytende. Kom hjem fikk jobb som Spansk-norsk tolk. Er ikke i tvil om at spansk er mer nyttig å kunne enn tysk. Med spansken kan man lett forstå litt italiensk og portugisisk også.

Anonymous poster hash: 67a2a...f0e

Hvorfor må det ene være mer nyttig enn det andre? Tysk er minst like nyttig som spansk, og det er ikke bare i næringslivet. Siden jeg jobber innenfor turistbransjen hver sommer kan jeg uttale meg om det. Jeg har hatt veldig stor utnytte av å kunne tysk. Per nå er det faktisk veldig mange tyskere som ikke kan engelsk. Mange er vokst opp uten engelsk i skolen og tyske filmer/serier etc. blir dubbet i så stor grad at det er vansklig for tyskere å lære seg engelsk. De unge tyskerene er nok stødigere i tysk, men det er fremdeles mange igjen av dem som ikke kan engelsk.

I tillegg skal man ikke undervurdere næringslivet. Å lære seg et språk handler ikke bare om å kunne snakke og eventuelt skrive språket, men forstå seg på kulturen og normene. Dette etterspørr næringslivet nå, så det vil være smart for deg å begynne å lære tysk nå, dersom du tror at du senere kan komme til å jobbe med feks. økonomi og finans, markedsføring etc.

Jeg skal gi deg noen andre argumenter. Bortsett fra at det er nyttig er det også et ufattelig kult språk. Dersom du lærer deg tysk åpner det en stor mulighet for å lese utrolig mye bra litteratur på originalspråket, både litteratur og filosofi. Mange store filosofer og forfattere kommer fra tysktalende land. Det er også et kult land å reise i.

Når det gjelder å lære seg et nytt språk så er tysk enkelt på den måten at det er det språket av de tre du nevner, som ligger nærmest oss i språkfamilien. Norsk er utviklet fra nordgermansk og tysk fra vestgermansk, som alle stammer fra det germanske språket. Norsk har arvet veldig mange ord fra lågtysk, derfor er det veldig mange like ord og man har derfor lettere for å lære seg ord og forstå dem. Når man lærer seg den grunnleggende uttalen så er ordforrådet ganske greitt.

Utfordringa ligger i at det er et analytisk språk, altså at det har kasussystem. Det er vanskelig å bli skikkelig god, men om man går inn for det er det ganske gøy og nyttig. I utgangspunktet burde det jo ikke være så vanskelig, for vi skal jo egentlig ha lært alt om setningsanalyse i norskfaget. Men vet fra egen erfaring at dette ikke er så godt prioritert i norskundervisninga, noe som kan gjøre læringa av kasusssystemet skikkelig vanskelig og nærmest umulig for noen og dermed kan man få tysk litt opp i halsen.

Nå skal du jo begynne på et lavt nivå, så man forventer jo selvsagt ikke at man skal ha dette på plass helt først. Først er det nok ord man lærer seg, uttale, fraser og verbbøying + adjektivbøying etc og en del om kulturen.

Spansk er nok nyttig det også, jeg har ikke grunnlag for å uttale meg. Jeg tror fransk er det jeg ville styrt unna. Det er ikke så veldig nyttig i grunn, i tillegg til at det er veldig vanskelig å lære seg. Uttalen ligger veldig langt fra den nedfelte skriften, og det gjør det hele veldig vanskelig.

Endret av lillsunshine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honeyblossom

Jeg valgte fransk og har aldri hatt bruk for det. Har glemt så og si alt det jeg kunne uansett.

Tysk er enklest så velg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh. Vi bor i Norge. Hvem bryr seg om hvilket språk de snakker i latin-Amerika?

Anonymous poster hash: 94390...94b

... Jeg håper du tuller nå.

--

Jeg ville anbefalt tysk. Lettest å lære etter min mening. (Er liksom en slags blanding mellom norsk og engelsk synes jeg). I tillegg så er jo Tyskland nærmest Norge, så sjansen for å reise dit og dermed ha bruk for tyskegenskapene er kanskje større enn de andre landene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

... Jeg håper du tuller nå.

--

Nei, det gjør jeg ikke. Å anbefale noen å velge spansk bare fordi de fleste som bor på et fjernt kontinent snakker det..?

Anonymous poster hash: 94390...94b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør jeg ikke. Å anbefale noen å velge spansk bare fordi de fleste som bor på et fjernt kontinent snakker det..?

Anonymous poster hash: 94390...94b

:fnise::fnise::fnise::fnise::fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ingen rolle hva du velger på ungdomsskolen; du glemmer det meste uansett og får aldri noe ordentlig nivå. Skal du kunne bruke det i jobbsammenheng senere i livet må du enten studere det på universitet/høyskole eller dra til landet etter VGS for å lære det ordentlig.

Anonymous poster hash: 4fdfb...781

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg språk etter hvilket land du kunne tenke deg å reise og besøke i snarlig fremtid. Hvilket land virker forlokkende på deg her og nå?

Eller så kan du velge språk etter hva som får menn til å falle som fluer: Nemlig fransk! ;) Vet at menn har en svakhet for jenter som snakker fransk....



Anonymous poster hash: 2c844...2d2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør jeg ikke. Å anbefale noen å velge spansk bare fordi de fleste som bor på et fjernt kontinent snakker det..?

Anonymous poster hash: 94390...94b

Med den logikken bør vi i Oslo verken lære engelsk eller nynorsk. Her er det jo bare bokmål og kebabnorsk uansett. Skal jo aldri kommunisere med noen utenfor bobla vår uansett

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glosene i spansk er da ikke lettere enn glosene i tysk, som minner mye både om norsk og engelsk.

Anonymous poster hash: 94390...94b

Spansk minner om engelsk, jo. Veldig enkelt å lære seg mange av dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

escoge español



Anonymous poster hash: be10d...498
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spansk minner om engelsk, jo. Veldig enkelt å lære seg mange av dem.

Men lettere enn tysk, som ligner både på norsk og engelsk?

Anonymous poster hash: 94390...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg det vennene dine tar; da kan man jobbe sammen. Tro meg, du vil ikke få noe særlig utbytte senere av å ha hatt språk på ungdomsskolen og til og med VGS så du kan like så godt vektlegge det sosiale aspektet og velge en hyggelig klasse med hyggelige folk hvis du er usikker

Anonymous poster hash: 4fdfb...781

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste får noen som helst bruk for tredjespråket de velger. Det handler mer om hva som er greiest å komme seg gjennom. De som er så opptatt av sånt at de kan komme til å bruke det aktivt senere ville neppe spurt om hvilket språk som er lurest å ta på Kg.

Anonymous poster hash: 94390...94b

Vi som noen ganger reiser litt lenger enn til Danmark, får gjerne bruk for et tredje språk.

Anonymous poster hash: f84b7...2ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi som noen ganger reiser litt lenger enn til Danmark, får gjerne bruk for et tredje språk.

Anonymous poster hash: f84b7...2ba

Likevel holder påstanden min. Tenk litt på det.

Anonymous poster hash: 94390...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke noe av språkene jeg lærte på skolen. Men om du faktisk har planer om å lære deg det ville jeg gått for tysk. Det kommer ekstremt mange tyske turister hit, så da kan du kapre jobber hvor man har med turister å gjøre. Tyskland er også en veldig viktig handelspartner for Norge så om du skal jobbe med eksport kan tysk komme godt med.

Men velg det du føler for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor du har planer om å ta turen i fremtiden. Tysk er veldig greit å ha på sommeren med alle turistene i Norge fra Tyskland. Mangwl på tysk-spraket har gitt tilbakeslag i salgsjobber som deltid. Utover det, intet savn. Spansk har jeg hatt og funnet veldig nyttig fordi jeg har reist mye til spansktalende land.

Generelt, ingen av dem har jeg i mine voksne år funnet nyttig for arbeidslivet og er fort glemt etter ungdomsskolen.

Tysk på ungdomsskolen- kan ingenting i dag

Spansk på VGS-kan det jeg lærte i dag.

Anonymous poster hash: f6d5c...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...