Gå til innhold

Mest irriterende ord/uttrykk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest The damned

Har aldri i mitt liv hevdet at jeg vet uttrykket aldri stemmer, hvor tar du dette fra? Løse luften?

Det kan slå ut begge veier, enten blir man svakere eller så blir man sterkere. Tror du narkomane som har vært på heroin hardkjør i 40 år og har pådratt seg flere psykiatriske diagnoser underveis er sterkere som mennesker kontra det de var før de havnet utpå kjøret?

Om det uttrykket skulle ha hatt noe sannhet i seg måtte det blir omformulert til "det som ikke dreper deg kan noen ganger gjøre deg sterkere" - For det er det som er det korrekte. Man blir ikke ALLTID sterkere av motgang og vanskligheter.

Vel, når du skriver "på ingen måte stemmer dette uttrykket" så tolker jeg det slik.

Jeg har heller aldri påstått at det alltid stemmer, men de som bruker uttrykket føler sikkert at det stemmer for dem. Det er en forskjell på det, og gå rundt og hardnakket påstå at det alltid stemmer. Folk har kun sine egne personlige erfaringer og da er det kanskje enkelt for noen å bruke et slikt uttrykk fordi de føler at det stemmer ut ifra de erfaringene de har.

Edit: Det er vel som med generaliseringer. De stemmer heller aldri for absolutt alle, selv om noen påstår det.

Endret av The damned
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke dreper deg kan meget vel invalidisere deg eller traumatisere deg. F.eks bil ulykke med kjæresten din og ditt nyføde spedbarn hvorpå de dør og du blir lam og pleietrengende livet ut.

Kanskje du blir sterkere av det men jeg tror neppe det er gjeldene for alle mennesker slik som det uttrykket så bastant slår fast.

Forøvrig er det mange som havner på psykiatrien etter traumatiske hendelser som mobbing, voldtekt, incest, krigstraumer, overfall, narkotika misbruk. Som følge er det mange som faktisk blir svakere mentalt livet ut og blir avhengig av jevnlig psykiatrisk behandling. Ergo er det ikke alt som ikke dreper deg som gjør deg sterkere.

Jeg har aldri hevdet at et liv uten motgang gjør noen bedre eller dårlige. Alt jeg hevder er at det uttrykket ikke stemmer for det gjør det ikke. Det er mye her i livet som ikke dreper deg som faktisk kan gjøre deg svakere på mange måter, å hevde noe annet er helt vilt.

Vel, det som menes er vel at mange faktisk kommer fint ut av vonde opplevelser. Det kunne kanskje faktisk ha ført til døden for noen. Vi er forskjellige og tar motgang forskjellige, noen tåler mindre, andre tåler mer. En opplevelse som en annen får en psykisk knekk av kan en annen faktisk bli sterkere av. Opp gjennom livet mitt er det mange som har prøvd å forsurne livet mitt alt de kan. Frøkna mi på barneskolen, foreldrene mine fikk stygge rykter på seg av en i nær familie, jeg ble mobbet pga av det bl.a. Frøkna mi sendte meg også til psykolog og jeg måtte ta eeg prøver kun fordi hun ville forsterke beskyldningene foreldrene mine fikk. Fikk vondt av dem. All ære til dem for at de kjempet som de gjorde. ungdomsskolen ble jeg holdt utenfor og det samme på videregående. Da jeg begynte å jobbe i ung alder var det også mye dritt. Tror mange unge opplever det på arbeidsplassen da de er litt mer naive. Men det gav seg ikke med det første. Jeg begynte på et sykehjem da jeg var 22 år og de som jobbet der elsket tydeligvis å psyke ned noen utvalgte, meg bl.a. Har aldri følt meg så dritt noen gang. At dritten fra barne/ungdomsårene fortsatte fikk meg til å tenke at det var en bekreftelse på at jeg var en taper/udugelig dritt. Hadde et år som jeg var veldig langt nede, orket nesten ikke å dusje og fikse meg en gang for det var et ork. Utviklet også spiseforstyrrelse da jeg var 18, slet med det i mange år. Jeg kom meg gradvis opp igjen, nektet å gi meg. Ikke pokker om de ekle humørdreperene rundt meg skulle stå i veien for min framtid. Jeg vet det er de som har hatt det mye verre enn meg , men som også har klart seg bra og er fornøyd med livet. Men jeg takker de som gjorde livet mitt surt den gang. Jeg har blitt sterker, jeg har lært, bl.a hvordan jeg ikke skal være mot.andre. Men ja, krig er jo noe annerledes. For mange så er det vel det at de selv har drept og sett altfor mye død. Det er vel det verste noen kan oppleve. Men noen få har kommet seg gjennom det også. Men sånn generelt, motgang så er det viktig at man oppmuntrer en som står en nær til å ikke gi opp, men til å kjempe. Da er også gode venner å ha. Verre er det hvis en ikke kan snakke med noen. Men nå skal ikke jeg kuppe mer av tråden med noe helt annet. Det handler om ord og utrykk som irriterer. Men selv om et ord/utrykk irriterer meg/deg så kan det bety mye for andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, når du skriver "på ingen måte stemmer dette uttrykket" så tolker jeg det slik.

Jeg har heller aldri påstått at det alltid stemmer, men de som bruker uttrykket føler sikkert at det stemmer for dem. Det er en forskjell på det, og gå rundt og hardnakket påstå at det alltid stemmer. Folk har kun sine egne personlige erfaringer og da er det kanskje enkelt for noen å bruke et slikt uttrykk fordi de føler at det stemmer ut ifra de erfaringene de har.

Edit: Det er vel som med generaliseringer. De stemmer heller aldri for absolutt alle, selv om noen påstår det.

Nei nettopp, det stemmer ikke alltid slik det uttrykket hevder. Derfor er det helt ruskende feil å bruke det.

Det er som å spytte i ansiktet på de som har opplevd motgang men ikke har blitt noe sterkere av det men faktisk har opplevd det motsatte.

Som sagt, om uttrykket skal være korrekt og ha noe verdi må det omformuleres til : "det som ikke dreper deg gjør deg noen ganger sterkere" istedetfor å hevde at det ALLTID gjør deg sterkere.

Tviler på at de som bruker det uttrykket engag vet dets opprinnelse eller i hva slags kontekst det hadde i Friedrich Nietzsche's bok "Avgudenes ragnarokk" fra 1888 tallet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det som menes er vel at mange faktisk kommer fint ut av vonde opplevelser. Det kunne kanskje faktisk ha ført til døden for noen. Vi er forskjellige og tar motgang forskjellige, noen tåler mindre, andre tåler mer. En opplevelse som en annen får en psykisk knekk av kan en annen faktisk bli sterkere av.

Det handler om ord og utrykk som irriterer. Men selv om et ord/utrykk irriterer meg/deg så kan det bety mye for andre.

Halo i luken det er jo hele poenget mitt ! At det folk responderer forskjellig på motgang, noen blir sterkere noen blir svakere. Derfor stemmer ikke det uttrykket som hevder at ALLE ALLTID blir sterkere av motgang.

Og ja, det uttrykket er det eneste som provoserer meg. Provoserer meg til de grader når jeg føler at de som bruker det spytter i trynet på andre som faktisk har blitt svakere av motgang , etter tap av familie, ulykker hvor man har blitt lam, fått rus og narkotika problemer og mistet hele fremtiden sin, mennesker som bukker under av depresjon og psykiatriske lidelser.

Det er mange mennesker som ikke blir noe sterkere av alt som ikke dreper de. Derfor er det feil å hevde noe slikt for det er som jeg sier tull.

Om man først skal komme med en bastant påstand så bør man hvertfall sørge for at det stemmer overens med virkeligheten og ikke støter mennesker som er svakere stilt og har sliti hele livet sitt med motgang som har ført til at de har blitt svekket

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The damned

Nei nettopp, det stemmer ikke alltid slik det uttrykket hevder. Derfor er det helt ruskende feil å bruke det.

Det er som å spytte i ansiktet på de som har opplevd motgang men ikke har blitt noe sterkere av det men faktisk har opplevd det motsatte.

Som sagt, om uttrykket skal være korrekt og ha noe verdi må det omformuleres til : "det som ikke dreper deg gjør deg noen ganger sterkere" istedetfor å hevde at det ALLTID gjør deg sterkere.

Tviler på at de som bruker det uttrykket engag vet dets opprinnelse eller i hva slags kontekst det hadde i Friedrich Nietzsche's bok "Avgudenes ragnarokk" fra 1888 tallet.

Da må man jo omformulere alle generaliseringer og uttrykk som finnes da siden alle ikke passer på absolutt alle og i tilfelle noen kan bli støtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må man jo omformulere alle generaliseringer og uttrykk som finnes da siden alle ikke passer på absolutt alle og i tilfelle noen kan bli støtt.

Om uttrykkene ikke stemmer så kan det være lurt å gjøre de om ja. Eller eventuelt droppe bruke det i det hele tatt. Syntes strengt tatt det blir for dumt å bruke uttrykk som ikke stemmer, hva er vitsen liksom

Blir litt som å hevde at jorda er flat når vi vet den er rund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Halo i luken det er jo hele poenget mitt ! At det folk responderer forskjellig på motgang, noen blir sterkere noen blir svakere. Derfor stemmer ikke det uttrykket som hevder at ALLE ALLTID blir sterkere av motgang.

Og ja, det uttrykket er det eneste som provoserer meg. Provoserer meg til de grader når jeg føler at de som bruker det spytter i trynet på andre som faktisk har blitt svakere av motgang , etter tap av familie, ulykker hvor man har blitt lam, fått rus og narkotika problemer og mistet hele fremtiden sin, mennesker som bukker under av depresjon og psykiatriske lidelser.

Det er mange mennesker som ikke blir noe sterkere av alt som ikke dreper de. Derfor er det feil å hevde noe slikt for det er som jeg sier tull.

Om man først skal komme med en bastant påstand så bør man hvertfall sørge for at det stemmer overens med virkeligheten og ikke støter mennesker som er svakere stilt og har sliti hele livet sitt med motgang som har ført

til at de har blitt svekket

Nei men i alle dager! Der er vel du som er noe hardnakket her. Jeg har ikke hørt utrykket: det som ikke dreper deg gjør deg ALLTID sterkere. Her kommer mye an på en selv også. Noen trenger en spark i r..a innimellom også for å ta seg i sammen. Hvis man virkelig er glad i noen og bryr seg så gjør man det. Noen ganger så er holdningen våres den største fienden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men i alle dager! Der er vel du som er noe hardnakket her. Jeg har ikke hørt utrykket: det som ikke dreper deg gjør deg ALLTID sterkere. Her kommer mye an på en selv også. Noen trenger en spark i r..a innimellom også for å ta seg i sammen. Hvis man virkelig er glad i noen og bryr seg så gjør man det. Noen ganger så er holdningen våres den største fienden!

med mindre man slenger inn "noen ganger" i uttrykket så betyr det at man alltid blir sterkere jo. det går ikke ann å tolkes på andre måter, det betyr bokstavelig alltid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om uttrykkene ikke stemmer så kan det være lurt å gjøre de om ja. Eller eventuelt droppe bruke det i det hele tatt. Syntes strengt tatt det blir for dumt å bruke uttrykk som ikke stemmer, hva er vitsen liksom

Blir litt som å hevde at jorda er flat når vi vet den er rund.

Dessverre så kan man ikke tilfredsstille alle. Er ikke det ene galt, så er det noe annet. Du får skrive en artikkel om det i alle norske aviser og se hvordan det går, om folk kutter det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre så kan man ikke tilfredsstille alle. Er ikke det ene galt, så er det noe annet. Du får skrive en artikkel om det i alle norske aviser og se hvordan det går, om folk kutter det ut.

Hvorfor skal jeg skrive en artikkel om det i avisene? Jeg skriver det her i KG i tråden som handler om uttrykk som provoserer en. Det var vel hele formålet med tråden?

Endret av WubWub
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The damned

Om uttrykkene ikke stemmer så kan det være lurt å gjøre de om ja. Eller eventuelt droppe bruke det i det hele tatt. Syntes strengt tatt det blir for dumt å bruke uttrykk som ikke stemmer, hva er vitsen liksom

Blir litt som å hevde at jorda er flat når vi vet den er rund.

De stemmer for noen, og så lenge det er slik så vil de alltid være der.

Velg dine kamper sier nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med mindre man slenger inn "noen ganger" i uttrykket så betyr det at man alltid blir sterkere jo. det går ikke ann å tolkes på andre måter, det betyr bokstavelig alltid.

Alle skal respektere hverandre, men hvis man skal knekke sammen pga av et uttrykk så må man seriøst jobbe med seg selv! Det er mennesker der ute som har opplevd grusomme ting, men som er mer positive enn de som har hatt det mye enklere. Noen ganger så mister man medlidenheten også når noen skal la vonde opplevelser gå ut over alle og gjøre andres liv til et helvete, eller gå rundt å hate alle. Da er det innstillinga deres som det er noe med og ikke alle andre og hvilket utrykk de bruker. Endret av wintergirl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Bedre å angre på noe du har gjort, enn å angre på noe du ikke gjorde"

Nei, det er ikke bedre å angre på noe du har gjort. Uttrykket irriterer meg fordi det er en slags fattigmannstrøst over dumme ting vi gjør. Når jeg tenker meg om, så er det veldig få ting jeg angrer at jeg ikke gjorde. Bare de jeg gjorde.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal jeg skrive en artikkel om det i avisene? Jeg skriver det her i KG i tråden som handler om uttrykk som provoserer en. Det var vel hele formålet med tråden?

For det opptar deg veldig tydelig. Hvis du mener man spytter folk i ansiktet pga av det( som blir litt vel sterke ord) så syns jeg du bør si i fra resten av Norge. Skulle nesten tro det dreide seg om mobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle skal respektere hverandre, men hvis man skal knekke sammen pga av et uttrykk så må man seriøst jobbe med seg selv! Det er mennesker der ute som har opplevd grusomme ting, men som er mer positive enn de som har hatt det mye enklere. Noen ganger så mister man medlidenheten også når noen skal la vonde opplevelser gå ut over alle og gjøre andres liv til et helvete, eller gå rundt å hate alle. Da er det innstillinga deres som det er noe med og ikke alle andre og hvilket utrykk de bruker.

Knekke sammen fordi jeg kommer med et (og det eneste) eksempelet over et uttrykk som irriterer meg i tråden som heter "mest irriterende ord/uttrykk" ?

Men ja, mange mennesker mister sikkert medlihetenhet og føler hat for verden. Og da har de blitt svakere av motgangen , ikke sterkere. Takk for at du beviser poenget mitt om at uttrykket ikke stemmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Knekke sammen fordi jeg kommer med et (og det eneste) eksempelet over et uttrykk som irriterer meg i tråden som heter "mest irriterende ord/uttrykk" ?

Men ja, mange mennesker mister sikkert medlihetenhet og føler hat for verden. Og da har de blitt svakere av motgangen , ikke sterkere. Takk for at du beviser poenget mitt om at uttrykket ikke stemmer.

Eller så er det vel du som ikke kan se noe annet. Skal man føle seg spyttet på da(bedre?) Bare fordi noen har kommer seg gjennom et helvete? De har ingen rett til å være sånn mot andre mennesker som faktisk prøver å være hyggelig mot dem. Det er kun en selv som til syvende og sist bestemmer hvordan en vil ha det i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så er det vel du som ikke kan se noe annet. Skal man føle seg spyttet på da(bedre?) Bare fordi noen har kommer seg gjennom et helvete? De har ingen rett til å være sånn mot andre mennesker som faktisk prøver å være hyggelig mot dem. Det er kun en selv som til syvende og sist bestemmer hvordan en vil ha det i livet.

Hva er hyggelig med det uttrykket for de som faktisk blir svakere? Det er en fornærmelse ikke en hyggelig gest.

Husker jeg leste et blogg innlegg en gang av en fyr som hadde mistet sine barn og kone i en bil ulykke og skrev at han led av store depresjoner, selvmordstanker og alkoholisme så var det selvfølgelig en gjøk som skrev i kommentar feltet hans "det som ikke dreper deg gjør deg sterkere".

I mean really? You serious? På hvilken planet er dette "hyggelig" ? Dette er hakking på de som allerede ligger nede for telling og har blitt svakere av motgangen sin

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er litt teit å bruke uttrykket "sosiale medier" hele tiden.

"Jeg hører hva du sier"=mest nedlatende uttrykket

"Graviditet er ingen sykdom!": Ofte sagt av menn eller damer med superlette graviditeter. Ja, vi vet at det er naturlig å gå gravid, men jeg har hvertfall ALDRI følt meg så syk som da jeg var gravid.

"Han er for snill". Dette provoserer meg når venninner avviser en fyr pga dette. Jeg er sammen med en slik "snill mann", og jeg kan absolutt anbefaler det;)

"Han er tøffel": sies ofte av single menn når kompisen ikke blir med ut på fylla når han har en nyfødt unge hjemme.



Anonymous poster hash: 0df5f...715
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er hyggelig med det uttrykket for de som faktisk blir svakere? Det er en fornærmelse ikke en hyggelig gest.

Husker jeg leste et blogg innlegg en gang av en fyr som hadde mistet sine barn og kone i en bil ulykke og skrev at han led av store depresjoner, selvmordstanker og alkoholisme så var det selvfølgelig en gjøk som skrev i kommentar feltet hans "det som ikke dreper deg gjør deg sterkere".

I mean really? You serious? På hvilken planet er dette "hyggelig" ? Dette er hakking på de som allerede ligger nede for telling og har blitt svakere av motgangen sin

Nei, hva skal man si til dem? Jeg pleier ikke å si mye , men lytte mer. Nå var jo den kommentaren heller ikke vondt ment. Men andre må vel få si om seg selv at de har kommet sterkere ut av det uten at andre skal føle seg tråkket på. Vi lever i en verden med fullt av meninger og alle har lov til å snakke med mindre de ikke.GÅR INN FOR Å SÅRE andre. Dessuten så plager ikke det uttrykket alle som har opplevd veldig vonde ting her i livet.

Endret av wintergirl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...