Gå til innhold

Hva hadde skjedd om sola *POPP* ble borte...


Meridian

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Som sagt så har de vært observert indirekte, og det er også ganske mye som tilsier det ikke hadde fått en umiddelbar virkning på jorden. Dersom dette hadde vært tilfellet, kunne man teoretisk sett brukt gravitasjon til å komunisere og sende informasjon på 0 sekunder uansett avstand. Dette er ifølge spesiell relativitet strengt forbudt, og effekten av spesiell relativitet har vært observert utallige ganger, blant annet i partikkelaksleratorer. Måten du tenker på felt på blir også helt feil i forhold til kvantemekaniske felt, der feltene ses på som utveksling av partikler. Kvantefeltteori er en meget suksessrik teori, så det er mye som tyder på at dette er en rett måte å betrakte feltene på, og her tar det også selvfølgelig tid før to partikeler merker effekten fra hverandres felter, da disse kraftbærerene som de kalles, går med endelig hastighet.

Edit: Man kan selvfølgelig ikke være 100% sikker på noe som helst, men det er i all grad rimelig å anta at gravitasjon brer seg med endelig hastighet fremfor at den ikke gjør det utifra dagens teorier og observasjoner

Gravitasjon som kommunikasjonsmiddel? Den svakeste kraften som finnes? Tror ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig i at eksistensen av gravitasjonsbølger er en antagelse - den er snarere heller en forutsigelse. Og jeg er heller ikke enig i at man ikke kan vite noe som helst om dem. Vi har en teori som forutsier deres eksistens og som også beskriver hvordan de må oppføre seg. Denne teorien er grundig verifisert. Vi vet med andre ord veldig mye om hvordan gravitasjonsbøler ter seg i kraft av den underliggende teorien. Dersom du er av den oppfatningen at vi ikke kan vite noe som helst om disse bølgene, så trekker du faktisk indirekte validiteten av den generelle relativitetsteorien i tvil.

Nei, jeg trekker ikke teorien i tvil. Jeg poengterer bare at dette med gravitasjonsbølger er avledet, ikke observert. I egenskap av å være avledet og predikert, så kan en evt direkte observasjon av gravitasjonsbølger tjene som enda en test av en allerede godt testet og holdbar teori, men jeg tror ikke det fungerer å snu slutningskjeden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke tar feil vil det ta ca 8 minutter før jorden frosner til en isklump som Kyklopen viser bilde til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke tar feil vil det ta ca 8 minutter før jorden frosner til en isklump som Kyklopen viser bilde til.

SÅ fort går det ikke. Det er enormt mye energi som må stråles ut i verdensrommet før planeten fryser. Det vil ta mange måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SÅ fort går det ikke. Det er enormt mye energi som må stråles ut i verdensrommet før planeten fryser. Det vil ta mange måneder.

Da må det ha vært til all liv dør ut, noe sånt. Husker bare at fysikk professoren snakka noe "offtopic" om dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må det ha vært til all liv dør ut, noe sånt. Husker bare at fysikk professoren snakka noe "offtopic" om dette.

Neppe. Det vil ta mange måneder før liv dør ut også. Noe vil kunne holde seg i live i mange tiår. Kanskje enda lengre.

Idag er forresten en historisk dag. Relativitetsteorien styrket ytterligere. Higgs boson er endelig påvist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må det ha vært til all liv dør ut, noe sånt. Husker bare at fysikk professoren snakka noe "offtopic" om dette.

Alt liv kommer nok ikke til å forsvinne så raskt, heller. Alle planter vil dø temmelig kjapt, og med dem, alt som lever av plantekost. Men selv i stummende mørke vil mange planter kunne leve og vokse en tid, avhengig av hvor mye opplagsnæring de har. Qua poteter.

Fungi har ikke fotosyntese, og trenger ikke lys, så de vil overleve til det blir for kaldt for dem der de befinner seg. Og den siste kakkerlakken vil nok holde fortet i en dyp hule til selve fjellet fryser. Men det vil nok ta ei viku, som Sigbjørn Johnsen pleide å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fatte at dette diskuteres i over 4 sider.

Ikke? Jeg syntes denne diskusjonen var interessant jeg.

Intuitivt ville jeg svart at jorden forlot sin bane samtidig som solen gikk _plopp_, men ser jo konflikten med relativitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...