Gå til innhold

You think I'm stupid because I believe in God


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Skogmann

Det er ikke noe ved vitenskaplig metode (som i bunn og grunn ER vitenskapen) som sier at noe overnaturlig ikke kan forekomme. Vitenskap er forøvrig ikke noe man "tror på". Det er en metode til å finne ut av ting, hverken mer eller mindre. Og det er en kontinuerlig prosess som jobber mot å finne bedre og sannere forklaringer og forståelse for alle spm som man kan underkaste slike metoder.

Religion kortslutter hele denne prosessen, ettersom den religiøse kosmologien vanligvis opererer med en gud som har fått ting til å skje, noe som ville gjøre en søken etter vitenskaplige forklaringer totalt meningsløs hvis det skulle være en del av verdensbildet til en vitenskapsmann.

Sånn sett så vil du neppe kunne finne noen vitenskapsmann som tror på en intelligent, personlig og skapende gud, og særlig ikke en som blander seg inn i måten den fysiske verden fungerer. Men det var ikke det du sa innledningsvis. Du sa at vitenskap utelukker religion, og det gjør den ikke. Det at vitenskapsfolk stort sett ikke er troende, og av gode grunner, er ikke et argument til støtte for påstanden om at vitenskapen nærmest motbeviser religionen. Det gjør den ikke.

Man kan håpe at i en ikke alt for fjern fremtid vil det ikke lenger være noen smutthull for "The God of the Gaps", men jeg tviler på at det kommer til å skje i vår levetid.

Det er sikkert popt blant vitenskapsmenn å parafrasere Einstein når det gjelder dette spm, og han i sin tur siterte Spinoza. Men det de snakket om, var sin egen ærefrykt for den enorme kompleksiteten og perfeksjonen som styrer universet, ikke noen åndsmakter. Og slett ingen skapende prinsipper eller entiteter.

Gud, hvorfor gikk jeg ikke bare og la meg..

Vanlig vett utelukker religioner. Med en gang du tror noe, og lar det være med det, så har det ikke lenger noe med vitenskap å gjøre. Vitenskapsmenn tester det de tror.

Men nå føler jeg at vi bare forteller hverandre ting vi vet, hvilket er meningsløst.

We meet again.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gud, hvorfor gikk jeg ikke bare og la meg..

Vanlig vett utelukker religioner. Med en gang du tror noe, og lar det være med det, så har det ikke lenger noe med vitenskap å gjøre. Vitenskapsmenn tester det de tror.

Men nå føler jeg at vi bare forteller hverandre ting vi vet, hvilket er meningsløst.

We meet again.

Mitt vanlige vett utelukker også religion. Men det var ikke det vi diskuterte her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...