Gå til innhold

Hvorfor være sol-brun


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja vel, så hørtes det kanskje hårsårt ut, men

1) Perspektivet på brunfarge er ganske ellevilt i dag. Når noen mener at dette http://tcmn.blogg.no/1338562232_tanorexia.html ikke er brunt nok (sier på ingen måte at alle her i tråden mener dette), er det ganske mye sunn, pen hud som blir ansett som "for" blek.

2) Jeg tror at de som ikke er så brune enten det er fordi de ikke liker å sole seg, som meg, eller ikke får farge selv etter lang tid ute, som flere lengre oppe i tråden, hadde hatt det enklere dersom det ikke hadde blitt sett på som en skjebne verre enn døden å ikke være brun. Holdninger smitter, og selv om alle selvfølgelig burde ha nok tro på seg selv til å ha sin egen stil, kan det være slitsomt når venninner/mødre/etc virker til å være et hylekor av "Å, jeg er så utrolig blek altså! Å, det er så grusomt altså!" Aksepterer de andre uten brunfarge når de ikke aksepterer seg selv uten brunfarge?

I denne tråden synes jeg det kommer tydelig frem at for mange er det eneste akseptable å være solbrun, og trenden har nok langt fra snudd ennå...



Anonymous poster hash: 4ee49...397
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med Frøken Freidig og AB over her.

Er selv veldig lys naturlig og da jeg var rundt 20 så stresset jeg mye med brunfargen om sommeren, følte meg lite fresh i forhold til de andre som var gyllenbrune og så for meg at alle trodde jeg satt nede i en mørk kjeller når jeg i realiteten var mye aktiv utendørs. Heldigvis tok jeg til vett og skjønte at jeg jo faktisk er ment å være blek fra naturens side, og den bleke hudtonen passer jo til hår- og øyefargen jeg har fått utdelt..

Nå har fokuset mitt endret seg helt. Nå er jeg ikke opptatt av brunfargen, men av sunn og frisk hud som er fin uansett. Bruker heller litt tid og penger på gode produkter som rens, serum og krem, har alltid solfaktor på når solen er fremme, og drikker nok vann og spiser mye grønt. Selvbruning har jeg ikke brukt en krone på de siste fem årene, og ligger ikke og steker meg. Er bare normalt aktiv i solen, med solkrem på.

Får ofte komplimenter på at jeg ser frisk og opplagt ut, og at jeg har så fin hud som trenger lite sminke, selv om jeg er minst like blek som Nicole Kidman på bildet over. Litt rouge i kinnene, lett markerte bryn og litt mascara og lipgloss er alt jeg bruker av sminke på hverdager. Det er definitivt noe mer galt med huden og utseendet enn at man er blek om man ser ut som et dødt lik, det er fullt mulig å være blek og glødende!



Anonymous poster hash: 8eadd...15c
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får nesten vondt når jeg ser solbrune folk. Hvis jeg var dem ville jeg ikke sjanse med hudkreft og heller brukt livet mitt på viktigere ting enn "sydenferie" og solarium. Det ser jo helt idiotisk stygt ut!

Anonymous poster hash: 9b635...24e

unnskyld meg, men om en person har blitt brun av å være ute i sola betyr ikke det at alt den personen bryr seg om er syden og solarium. skjønner at innlegget ditt er satt på spissen, men kjenner jeg blir litt provosert. jeg er selv solbrun og synes det er ganske naturlig da det har vært mye sol i det siste og jeg har vært mye ute. jeg smører meg selvfølgelig, men blir jo brun fordet. skal jeg holde meg innendørs fordi jeg kan få kreft av å være ute i sola? nei, jeg vil heller bruke livet mitt på viktigere ting som å tilbringe tid med venner og familie ute i sola når vi først har så fint vær :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heihade

Jeg er en av disse uheldige som er veldig bleik. Dessuten har jeg fryktelig mange føflekker på kroppen som jeg ikke klarer å følge med på hele tiden. Dukker det opp nye/noen endrer seg får jeg det ikke med meg med mindre det er drastiske endringer. Er alt for redd for føflekk-kreft med den huden jeg er tildelt til at jeg tør å ta solarium eller over-sole om sommeren.

Kunne tenkt meg å prøve selvbruning men det høres ut som et fryktelig mas og jeg tror også man skal være flink/ha veldig riktig produkt for at det skal være fint.

Lar det ikke påvirke meg noe særlig, da. Følte meg stygg når jeg var yngre, men de siste årene har jeg bare "embraced" hvordan jeg er og lært meg å like det. Har jo ikke akkurat noe valg når man må leve meg seg selv så lenge, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er disse fordommene mot folk som er brune? Dere er vel opplyst om at man kan bli brun når man står på påske-slalom, går tur i fjellet, trener utendørs, gjør hagearbeid etc? Man trenger ikke ligge 20 timer i solarie i uken for å ha farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bleik og det er en del ulemper med det. Blir mye penere, både i virkeligheten og på bilder, når jeg får litt farge i ansiktet. Har vært misunnelig på akkurat den delen hos folk som er mikset rase. Det hadde vært deilig å ha en lys lys brunfarge hele tiden, og ikke absolutt måtte dra seg ut de få dagene det er sol i Norge. De dagene jeg kan ligge og dra meg er det ofte oppholdsvær, og når jeg har noe viktig jeg må gjøre inne dukker solen opp. Typisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hyssingen

jeg har bare to settinger, hummer og laken. Det er valgmulighetene jeg har fått utdelt. Ser bedre ut som laken.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål til damene:

Når jeg leser denne tråden og tenker etter; er det blitt litt mindre populært med skikkelig brun heldekkende sminke nå om dagen? Synes jeg ser færre som har det?

For bare et år siden eller noe sånt, så var det ofte, midt på vinteren, at jeg bare måtte le, når mange jenter kom brun/oransje/bronse-malt i hele ansiktet.

Ellers synes jeg blek om vinteren og litt brun om sommeren er penest. De som er nøttebrune året rundt mister litt av sjarmen. Det er jo kontrastene som sjarmerer.

Helsminket brunt ansikt er heller ikke noe særlig(usikker/litt dårlig selvtillit tenker jeg da), tenner mye mer på mer naturlig fremtoning.



Anonymous poster hash: 33f3f...4b6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål til damene:

Når jeg leser denne tråden og tenker etter; er det blitt litt mindre populært med skikkelig brun heldekkende sminke nå om dagen? Synes jeg ser færre som har det?

For bare et år siden eller noe sånt, så var det ofte, midt på vinteren, at jeg bare måtte le, når mange jenter kom brun/oransje/bronse-malt i hele ansiktet.

Ellers synes jeg blek om vinteren og litt brun om sommeren er penest. De som er nøttebrune året rundt mister litt av sjarmen. Det er jo kontrastene som sjarmerer.

Helsminket brunt ansikt er heller ikke noe særlig(usikker/litt dårlig selvtillit tenker jeg da), tenner mye mer på mer naturlig fremtoning.

Anonymous poster hash: 33f3f...4b6

Jeg liker å være litt brun, i hvert fall ikke helt blek på vinteren, uten at det handler om dårlig selvtillit, men rett og slett fordi jeg synes jeg ser penest og friskest ut med litt farge!

Anonymous poster hash: ca67c...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Crazycatlady

Jeg syns det er pent å være brun om sommeren, men forstår ikke poenget med å være brun året rundt.

Syns det er like pent å være blek, men det er pent med en naturlig brunfarge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Bloggerne har fungert som inspirasjon når det kommer til å ta vare på huden - jeg ser jo på de at solen har gjort sitt i form av skader på kroppen deres i en alder av 20-ish, så her bruker jeg spf hver dag og soler meg i moderate menger når jeg er utenlands. Jeg er ikke hysterisk når det kommer til det å beskytte meg for solen da jeg kan sole meg og få litt farge, men ser ikke på det som et must å legge meg i sola så fort det blir varmt i været.

Brunfargen er en forsvarsmekanisme, noe folk ikke kommer på når de steiker seg i solarium. Man blir ikke brun fordi det er fint, man blir brun fordi kroppen forsvarer seg mot strålene fra sola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jeg ser milevis bedre ut med brunfarve.

Bruker alltid solkrem, selv hudkrem med solfaktor hver dag og "bygger opp" brunfarven over en sommer, resultatet er alltid mye bedre enn vinterblek.

Synes det samme om de fleste andre også faktisk. Selvsagt ikke overbrun, men litt farve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...