Gå til innhold

Hvordan får jeg tak i vitnemålet mitt fra vgs?


Gjest Gjest_student_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_student_*

Ja, hvordan får jeg tak i vitnemålet mitt fra videregående? Kompentansebevisene mine har forsvunnet med tiden, men siden jeg skal søke via Samordna Opptak til våren så må jeg ha vitnemål.

Har gått på to forskjellige videregående som er langt fra meg + at jeg tar fag opp som privatist nå (skal ha eksamner til våren). Eksamenskontoret sier de ikke har fullmakt til å skrive ut vitnemål til meg.

Hva gjør jeg?

Litt småfortvilet :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må henvende deg på den videregående skolen hvor du gikk det siste året. De vil da skrive ut et vitnemål til deg, med "rett kopi"-stempel på. Dette må du betale for, vanligvis en hundrelapp eller to, så jeg vet ikke helt hvordan det blir ordnet når du ikke bor på stedet. Du må nesten ringe og avtale med dem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De legger du ved når du får karakterene, vil jeg tro. Kan være lurt å ta kontakt med skolen og få mer opplysninger om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal la seg ordne. Gå inn på internettsiden til fylkeskommunen der du bor. Gå inn på rubrikken der det står utdanning. Så står det kontakt oss, ring dit. Jeg har nettopp gjort det selv. Hadde bare gått på en videregående, men tatt et fag på kveldstid som jeg støk i på ny, og fant ikke karakteren jeg fikk for 15 år siden. Det ordnet seg på null komme niks. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frysepulver
Unnskyld at jeg spør så mye, men skal jeg ringe fylkeskommunen der jeg bodde før eller der jeg bor nå? :sjenert:

Der du gikk på skole. Er det flere fylker må du ringe alle. Ellers har de fleste skoler hjemmesider, så da kan du gå inn direkte der og finne nr til skolene, ringe på mandag og spørre om de kan sende.

Jeg gjorde det da jeg manglet noe - det kostet 50 kroner som en venninne av meg betalte kontant da hun hentet det for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Men jeg går jo opp som privatist nå, så hvordan blir det? Jeg må jo ha med de karakterene også :sjenert:

De kan overføre til hverandre sånn at du får et samlet vitnemål fra én skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke skal ta eksamener før til våren, kan du krysse av på at du blir ferdig til våren på søknadsskjemaet til Samordna Opptak, sånn at du kan ettersende vitnemål. Når du har tatt disse eksamenene ber du skolen (og andre skoler) sende over karakterene til den skolen du vil ha vitnemål fra/har mest tilhørighet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...