Gå til innhold

Norske ungdommer er for late.


cppdude

Anbefalte innlegg

Er det bare jeg som blir jævlig provosert av slike utsagn? Ser ut til at det er populært å rakke ned på dagens ungdom

Enten jobber de ikke nok på skolen, eller så jobber de ikke nok ved siden av studiene.

Aldri nevnes det at når en ung student eller VGS elev skal finne seg jobb, så stiller de mot flere hundre andre jobbsøkere, ofte fra utlandet, eller eldre med lang og bred erfaring.

Når de omsider får seg en jobb, så må de nedprioritere studiene litt. Noe må jo betale husleien på 5000-7000 kr, når studielånet ikke rekker til...er jo naturlig at det blir vanskelig å presset inn 6 timer ekstra med studie hver dag.

Kan ærlig innrømme at vi hadde det veldig fint når jeg studerte for en del år siden.

Bodde ekstremt billig (1500-2000 kr i husleie for en veldig sentral hybel), og det var ingen problem å få jobb heller. Det var alltids bruk for folk, og du ble heller spurt om hvor mye du kunne jobbe.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da besteforeldregenerasjonen var unge var det ikke problem å få seg jobb. Nå har det aller meste av industri blitt nedlagt; vi produserer knapt noe som helst her til lands lenger. I tillegg har krav til utdannelse nådd absurde høyder. Det er slutt på den tiden hvor man kunne gå rett ut i arbeidslivet etter ungdomsskolen og jobbe seg oppover i hierarkiet.

Hadde de selv vært nødt til å forholde seg til dagens realiteter hadde de nok lukket kjeften.



Anonymous poster hash: 92f12...ccd
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det ikke alltid vært sånn at man klager over at ungdommen nå til dags er lat?

jeg er voksen student som har studert de tre siste årene sammen med studenter der de fleste kommer rett fra vgs, altså er de ca 18 år yngre enn meg. De fleste jobber hardt med studier. Kanskje er det ikke sånn med alle, men på mitt studie er det viktig med svært gode karakterer. Flere av dem jobber litt ved siden av, men ikke alle da de får ekstra penger fra foreldrene som er med på å dekke husleie. Dette gjør selvfølgelig at de kan konsentere seg mer om studier og få bedre karakterer. Ulempen med lite arbeidserfaring fordi man rett og slett ikke trenger å jobbe ekstra er at man får lite arbeidserfaring når man skal søke jobb etter avsluttede studier.



Anonymous poster hash: 9d20f...fbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes forrige generasjon var late. Forrige generasjonen trengte ikke like mye utdanning, færre tok utdanning (sløvt). Jobbmarkedet er tøffere i dag, det er også boligmarkedet. Før var folk såpass late at butikkene stengte kl 20:00 og tidligere. I dag er det slik at du kan jobbe til over midnatt, og så måtte på jobb igjen kl: 7:00.



Anonymous poster hash: a72b9...09f
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes denne kommentaren var beskrivende:

"Ingenting som er så underholdende som når de eldre snakker om hvor lat ungdommen er nå til dags.

Ja, dere hadde det tøft! Det var ikke uvanlig å gå rett inn i en butikk, be pent om jobb også var den din. Det var større kultur for å jobbe seg oppover fra gulvet i bedrifter. Dere kunne møte opp på «dagsen» om dere ønsket litt ekstra penger. Dere kunne ta utdannelse og klarte dere greit med studiestøtten. Dere fikk huslån til eneboliger på en enkelt inntekt helt uten egenkapital som dere i løpet av 90 og 2000 tallet opplevde en latterlig prisstigning på. I dag aksepterer ikke majoriteten av butikker en gang håndskrevne søknader, den skal leveres på nett gjennom deres egen programvare da de har alt for mange søkere til og vurdere noe annet, - mellom 100 og 200 søkere er ikke uvanlig til en jobb på kiwi i Oslo sentrum.

Studiestøtten, barnetrygden, engangsstønaden og kontantstøtten er rekordlav da de ikke er blitt justert for prisstigningen i samfunnet på flere tiår. «Dagsen» ble lagt ned da tilbudet ble oversvømt av Øst-Europere. Mange av de av dere som er blitt arbeidsgivere vil heller ansette billig arbeidskraft fra Sverige eller Øst-europa. Flere retninger innenfor håndverkerfagene er ikke lenger et alternativ for ungdommen da næringene kneler under for den svarte arbeidskraften. LO-lederen vil ha slutt på at kvinner jobber deltid, ett lavere forbruk er blitt synonymt med å stjele fra fellesskapet.

Det er ikke ungdommen nå til dags som leier inn svart arbeidskraft, det er ikke ungdommen nå til dags som har ført en politikk over flere tiår som passivt har svekket de unges rettigheter, og det er ikke ungdommen nå til dags som leder et næringsliv som i økende grad fokuserer kun på kortsiktig profitt. Dere sitter på toppen og ser ned på de som sliter med å klatre samme distansen fordi dere selv trakk opp stigen etter dere. "

Anonymous poster hash: fc5c1...f41

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da besteforeldregenerasjonen var unge var det ikke problem å få seg jobb. Nå har det aller meste av industri blitt nedlagt; vi produserer knapt noe som helst her til lands lenger. I tillegg har krav til utdannelse nådd absurde høyder. Det er slutt på den tiden hvor man kunne gå rett ut i arbeidslivet etter ungdomsskolen og jobbe seg oppover i hierarkiet.

Hadde de selv vært nødt til å forholde seg til dagens realiteter hadde de nok lukket kjeften.

Anonymous poster hash: 92f12...ccd

Nettopp derfor blir jeg fly forbanna når folk beskylder de som går fra utdanning til arbeidsløshet for å "nave" og snylte på samfunnet. Vil heller si at det er de som jobber svart som er snylterne i dette tilfellet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff jeg gruer jeg til jeg må søke jobb i fremtida :(



Anonymous poster hash: 42a86...c33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Artistina

Jeg må si jeg blir forundret når jeg leser at 55 prosent av tenåringene ikke jobber i ferien:

http://www.vg.no/forbruker/foreldre-og-barn/mange-norske-ungdommer-jobber-ikke-i-sommer/a/23246470/

Det er så mye bedre å ha fri, sier mange .. og foreldrene pusher dem ikke ut i arbeid, de gir dem penger i stedet slik at de slipper å jobbe.

Man gjør barna sine en bjørnetjeneste når man betaler dem i ferien i stedet for å få dem ut å lete etter jobb.

Arbeidsgivere foretrekker unge som har jobbet ved siden av skolen og velger heller en kandidat med dårligere karakterer, men som har arbeidserfaring framfor en med toppkarakterer som har gått hjemme og sullet i feriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min vennekrets har flertallet jobb ved siden av skolen eller sommerjobb. Selv har jeg jobbet RÆVA av meg siden jeg var 15 (er 18 nå, går 3. året på vgs til høsten). Hadde ikke pappa maset på meg og pushet meg til det hadde jeg ikke hatt en dritt å gjøre de tre siste sommerferiene. Dessuten vil jeg ikke definere latskap med å gå på skole hele dagen, for å så jobbe 5-6 timer på kveldstid for å så ta siste innspurt på presentasjoner/innleveringer/prøver man har dagen etter. Det krever ordentlig stå-på-vilje. De dagene jeg later meg hjemme later jeg meg med god samvittighet sammen med colaen, potetgullet og netflix (som jeg betaler selv) :)



Anonymous poster hash: a3526...8a9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

“Our youth now love luxury. They have bad manners, contempt for authority; they show disrespect for their elders and love chatter in place of exercise; they no longer rise when elders enter the room; they contradict their parents, chatter before company; gobble up their food and tyrannize their teachers.”

Socrates

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og de som sier det tenker heller ikke på at når man jobber ved siden av studiene så får man nesten ikke noe ferie eller fritid. Folk som er ferdig på skole er i alle fall latere enn meg siden de har 5 uker ferie i året og jeg har Max 2 siden jeg jobber så mye. Nå i sommerferien jobber jeg også 100% og får dermed bare det jeg må ha av fri i uka for å ikke jobbe overtid noe de ikke vil jeg skal gjøre.

Så jeg føler meg ikke akkurat så lat

Anonymous poster hash: 4fc14...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SoccerPlayer

Det er mange late ungdommer (der i blant meg når det gjaldt skolearbeid, liker best å være aktiv og på farta jeg) men det betyr ikke at alle er late. Så det blir for dumt å hakke ned på alle ungdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig.

Forskjellen fra før og nå er at vi vet alt om alle, alt kan måles og analyseres.

Var nok mange ungdommer som var late, arbeidssky osv før også, men de gikk "under radaren".

Dessuten har vi aldri hatt så mange høyt utdannede unge som i dag. Og det er jo liten tvil om at pensumet er mer krevende enn for 30 år siden.

Anonymous poster hash: f32bf...0ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Prøvd å søke heltidsjobb (før jeg begynte på skolen igjen) etter det deltdsjobb / sommerjobb så lenge at jeg har gidd opp. Orker ikke flere avslag. Så er ikke "bare" å komme seg i jobb. Det er ikke "bare" å skaffe seg en sommerjobb.



Anonymous poster hash: 68df7...a5b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ingen som kjenner noen som kjenner en som kan ansette meg. Slik som enkelte har. Så ikke "bare bare" her i gården nei..



Anonymous poster hash: 68df7...a5b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i så fall late for 15 år siden også. Av mine bekjente var det kun ei som jobbet. Hun "måtte" pga familiens økonomi (mor hadde butikkjobb og far ufør)

Anonymous poster hash: 61409...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...