Gå til innhold

Jeg vil ikke flytte til Oslo


Reitan

Anbefalte innlegg

Ja, det er skummelt. Jeg måtte bosette meg utenfor ring 3, de i Oslo kaller alt utenfor ringen for utlandet. Dessverre er det sånn at mange har tenkt det samme som meg, og før jeg visste ordet var jeg trønder. Jeg ble dratt inn i en sirkel som besto av blandig av trønder, bønder og de fra drammen.

Nå har jeg en skranglekasse av en bil som smeller hvert 3. minutt jeg kjører, uten dører, går rundt med skinnvest, drikker vodka som tørstedrikke og har en sau som holder økonomien min oppe fordi jeg selger ulla på svartebørsen.

:(

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som nevt går jeg på samfunnsøkonomi og kan dette. Oslo skaper ikke et fnugg. Dere sitter og bytter penger for å klyppe hverandre. Eller er offentlig tilsette som suger penger ut av befolkningen. Eller har innbyggere på offentlig støtte. Det er vestlandet og industrien og fiske nordover som skaper alt. Oslo suger inn penger som et sort unødvendig hull.

Bytte penger? De fleste større konsulentskelskap holder til her innen IT, økonomi etc. Disse har kunder både i inn- og utland. Det er andre deler av landet som har høyere andel av folk på offentlig støtte enn Oslo per innbygger. Naturlig nok er det flest offentlig tilsatte i en by på over 600K folk, det skjønner selv du.

Så nei, du kan ikke dette.

Anonymous poster hash: 1118a...d40

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest irriterende med Oslo, kan ikke Oslo noe for selv, det er det media som står for. Er det regn i Oslo, men sol i resten av landet er "drittvær i Norge og nordmenn rømmer til Syden". Er det sol i Oslo, men regn i resten av landet har "Norge den fineste sommeren i manns minne. Nordmenn er fornøyd".

Ellers syns jeg ikke Oslo er så veldig fin by, det er mange byer jeg liker bedre på det punktet, men jeg har alltid kost meg der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne aldri tenkt meg å flytte til Oslo, men kunne godt ha flyttet til NYC, London, og andre skikkelige storbyer.

Oslo er jo stort i Norge, men fortsatt en veldig anonym "storby".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest irriterende med Oslo, kan ikke Oslo noe for selv, det er det media som står for. Er det regn i Oslo, men sol i resten av landet er "drittvær i Norge og nordmenn rømmer til Syden". Er det sol i Oslo, men regn i resten av landet har "Norge den fineste sommeren i manns minne. Nordmenn er fornøyd".

Ellers syns jeg ikke Oslo er så veldig fin by, det er mange byer jeg liker bedre på det punktet, men jeg har alltid kost meg der :)

Sånn tilbakemelding synes jeg er fin. Det er helt legitimt og helt greit. Enig i det med været, men det er vanskelig å gjøre så mye med. Oslofolk klikker seg jo inn på artikler om eget vær like mye som andre gjør om sitt eget vær, og det bor flest i og rundt Oslo.

Kan også skjønne at man ikke synes byen er så fin å se på, den er mest effektiv og i sentrum er det mye som er stressende. Oslofolk er hyggelige og rolige når de setter seg ned, men det blir mye att og fram til daglig og deler av sentrum er stort sett bare til for trafikk gjennom den. Mye fint i Oslo også, men rundt Jernbanetorget står bare effektivitet i sentrum, og da blir det ikke særlig vakkert.

Anonymous poster hash: b41cd...874

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også skjønne at man ikke synes byen er så fin å se på, den er mest effektiv og i sentrum er det mye som er stressende. Oslofolk er hyggelige og rolige når de setter seg ned, men det blir mye att og fram til daglig og deler av sentrum er stort sett bare til for trafikk gjennom den. Mye fint i Oslo også, men rundt Jernbanetorget står bare effektivitet i sentrum, og da blir det ikke særlig vakkert.

Anonymous poster hash: b41cd...874

Og noen hundre meter bort fra jernbanetorget så kan du finne en helt annen stemning, spesielt om du går mot operaen og sjøen. Tar derfor ikke uttalelser om at "Oslo er så stygt" fra folk som ikke gidder å dra utenfor jernbanetorget så seriøst ;)

Anonymous poster hash: 1118a...d40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og noen hundre meter bort fra jernbanetorget så kan du finne en helt annen stemning, spesielt om du går mot operaen og sjøen. Tar derfor ikke uttalelser om at "Oslo er så stygt" fra folk som ikke gidder å dra utenfor jernbanetorget så seriøst ;)

Anonymous poster hash: 1118a...d40

Jeg er veldig klar over det selv, jeg liker Oslo og forsvarte byen med nebb og klør på forrige side (bare å se etter AB-koden min) :)

Men jeg kan skjønne at de som stort sett er i Oslo på gjennomfart ikke synes byen er så fin. De fleste endrer oppfatning etter å ha bodd der noen år.

Anonymous poster hash: b41cd...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og noen hundre meter bort fra jernbanetorget så kan du finne en helt annen stemning, spesielt om du går mot operaen og sjøen. Tar derfor ikke uttalelser om at "Oslo er så stygt" fra folk som ikke gidder å dra utenfor jernbanetorget så seriøst ;)

Anonymous poster hash: 1118a...d40

Klart Oslo har fine deler også, men jeg syns det generelt ikke er en så veldig fin by. Syns for eksempel at Bergen, Paris, Roma og Amsterdam er fine byer. Syns heller ikke London er så fin, men jeg elsker å være der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart Oslo har fine deler også, men jeg syns det generelt ikke er en så veldig fin by. Syns for eksempel at Bergen, Paris, Roma og Amsterdam er fine byer. Syns heller ikke London er så fin, men jeg elsker å være der ;)

Du finner mange stygge bydeler i også disse byene. Min erfaring blant besøkende er at det er for mye fokus på sentrum og kanskje løkka. Men byen har også mange andre fine steder.

Anonymous poster hash: 1118a...d40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest irriterende med Oslo, kan ikke Oslo noe for selv, det er det media som står for. Er det regn i Oslo, men sol i resten av landet er "drittvær i Norge og nordmenn rømmer til Syden". Er det sol i Oslo, men regn i resten av landet har "Norge den fineste sommeren i manns minne. Nordmenn er fornøyd".

Helt enig. Problemet er at Oslo ikke har noen ordentlig lokalavis, så VG og Dagblad (som tross alt holder til i Oslo) ofte virker å ville fylle den oppgaven. Som innflytter føler jeg ikke at Oslofolk er mer opptatt av været enn andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Problemet er at Oslo ikke har noen ordentlig lokalavis, så VG og Dagblad (som tross alt holder til i Oslo) ofte virker å ville fylle den oppgaven. Som innflytter føler jeg ikke at Oslofolk er mer opptatt av været enn andre.

Oslo hadde jo en lokalavis, Aftenposten Aften, men den ble først marginalisert (fra fem dager i uken til tre), og så lagt ned. Dessverre.

Anonymous poster hash: 0a071...7a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo hadde jo en lokalavis, Aftenposten Aften, men den ble først marginalisert (fra fem dager i uken til tre), og så lagt ned. Dessverre.

Anonymous poster hash: 0a071...7a1

Problemet er for liten lokalpatriotisme. Kanskje for mange innflyttere? Blir overrasket hver gang jeg møter noen som faktisk er født i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så "fascinerende" konklusjoner av Oslo. Penge sugende og utlandet utenfor ring 3. Ja Oslo er kanskje ikke på Vestlandet hvor oljen er og nordpå hvor fisken svømmer. Men hvor er majoriteten av offentlige og private tjenester og hvor foregår forretninger med den vide verden? Det å påståd at Oslo ikke bidrar eller mer som resten av Norge gjør er typisk stereotyper. Morsomt at Oslo og Akershus utgjør 1/4 eller mer av Norges befolkning samt troner høyest på statistikker eks kjøpekraft. Kjøpekraft har jo noe å si til hvordan økonomien nasjonalt og lokalt er. Men det er sikkert også sponset av resten av Norge som enkelte vil påstå. Bo og jobb i byen i hvertfall 10 år og del sådan erfaringen i Oslo. Bokmål er standarden, men de færreste snakker bokmål daglig. Innflyttere med få år i byen som skriker at alt utenfor ring 3 er utlandet. De fleste med karriere og familie bor som regel litt større en i trange leiligheter innenfor ring 3. Byen er kanskje ikke Paris eller New York, men er ikke stygg og kjedelig av den grunn. Alt på en 2km radius fra Oslo S er ikke det eneste som er Oslo, som en nevner lenger opp er det mange perler i byen. Sjø, fjord, fjell, skog og innsjøer omkranser Oslo by, sjekk ut et kart. Og kulturlivet i Oslo er såpass stort at det skjer mer i byen en London og Paris. Var en artikkel om det i Aftenposten i 2012 eller 2013 vist jeg ikke tar feil. Google kulturliv i Oslo:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er redd for at jeg blir en sånn by person som er blærete og selvopptatt og skal være så perfeksjonist på alt.

"Hei... Jeg heter Hans, jeg snakker bokmål"

Men finnes sikkert kule folk overalt.

Snakker bokmål? Ha ha, du er åpenbart lite opplyst. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om å ta alle under en kam. Selv bor jeg ikke i Oslo, men jeg har jobbet

der i mangfoldige år, og jeg er meg, snakker ikke "bokmål", er som jeg alltid

har vært, og Oslofolk, det være seg "født og oppvokste" eller "innflyttere" eller

de som pendler har da alltid tatt meg for den jeg er. Stortrives med å jobbe i

Oslo og bo på "landet"...



Anonymous poster hash: 34f27...1ac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er redd for at jeg blir en sånn by person som er blærete og selvopptatt og skal være så perfeksjonist på alt.

"Hei... Jeg heter Hans, jeg snakker bokmål"

Men finnes sikkert kule folk overalt.

I en annen tråd avslører du at du godt kunne tenke deg å ha sex med din søster (om hun var kul), så det er like greit om du bare forblir der du er. :)

Anonymous poster hash: 436aa...580

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så la vær å flytt hit da.

Jeg for min del vil ikke bo noe annet sted enn Oslo eller omeng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så "fascinerende" konklusjoner av Oslo. Penge sugende og utlandet utenfor ring 3. Ja Oslo er kanskje ikke på Vestlandet hvor oljen er og nordpå hvor fisken svømmer. Men hvor er majoriteten av offentlige og private tjenester og hvor foregår forretninger med den vide verden? Det å påståd at Oslo ikke bidrar eller mer som resten av Norge gjør er typisk stereotyper. Morsomt at Oslo og Akershus utgjør 1/4 eller mer av Norges befolkning samt troner høyest på statistikker eks kjøpekraft. Kjøpekraft har jo noe å si til hvordan økonomien nasjonalt og lokalt er. Men det er sikkert også sponset av resten av Norge som enkelte vil påstå. Bo og jobb i byen i hvertfall 10 år og del sådan erfaringen i Oslo. Bokmål er standarden, men de færreste snakker bokmål daglig. Innflyttere med få år i byen som skriker at alt utenfor ring 3 er utlandet. De fleste med karriere og familie bor som regel litt større en i trange leiligheter innenfor ring 3. Byen er kanskje ikke Paris eller New York, men er ikke stygg og kjedelig av den grunn. Alt på en 2km radius fra Oslo S er ikke det eneste som er Oslo, som en nevner lenger opp er det mange perler i byen. Sjø, fjord, fjell, skog og innsjøer omkranser Oslo by, sjekk ut et kart. Og kulturlivet i Oslo er såpass stort at det skjer mer i byen en London og Paris. Var en artikkel om det i Aftenposten i 2012 eller 2013 vist jeg ikke tar feil. Google kulturliv i Oslo:)

Ingen snakker bokmål, bokmål er nemlig et skriftsspråk. Østlandsdialekt blir mer riktig, selvom de tfinnes forskjellige versjoner av den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...