Gå til innhold

Kul i brystet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg opdaget en litt stor kul i venstre brystet mitt igår natt. Den er litt stor og hard, det er liksok en kule jeg kan bevege på når jeg tar på den, men den gjør ikke noe vondt. jeg lurer sånn på hva dette kan være? Det er sikkert lenge siden jeg har fått den siden den er stor, men har aldri merket den før. jeg er jo bare 17 år og ingen i slekta mi har hatt brystkreft, så det kan ikke være kreft eller noe lignende?

jeg fortalte moren min og hun ble veldig bekymret og sa hun skulle ta meg med til legen på mandag. Hva kommer legen til å gjøre med dette? kommer de til å skjekke dette ut eller?

noen som kan noe om dette? har vært skikelig lei meg siden igår natt og tenker på dette heletiden!! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:klemmer:

Jeg opplevde det samme som deg i fjor høst. Jeg ble kjemperedd og lei meg, trodde jeg hadde kreft og at jeg skulle dø.

Dro til fastlegen som henviste meg til mamografi og ultralyd. De tok vevsprøve (syltynn nål, du merker ingenting) og fastslo at det var noe jeg ikke en gang husker hva heter lenger. Men det er helt ufarlig, og veldig vanlig i unge bryst.

Dra til legen på mandag, hun/han vil kjenne på kulen, og henviser deg videre.

Det hele går veldig raskt!

Lykke til! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wild bird

Så lenge du er bare 17 år, er det sannsynligvis bare en kjertel som er litt hoven. Du er jo fortsatt i utvikling, rent fysisk. Men greit å sjekke det hos legen, for sikkerhets skyld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaget en kjempelang kul i romjulen. Den var øm og vond og det var rødt på huden kulen var, vet ikke hva det var. Når jeg tok på den virket det som om jeg hadde et AAA-batteri inne i brystet.

Jeg var redd og jeg turte ikke å si det til noen. Siden det gjorde vondt, tenkte jeg at det kanskje var betennelse i en kjertel... jeg er 29, forresten.

Jeg sjekket ikke dette ut, og den forsvant til slutt.

Det går nok bra når det gjelder deg, du er jo bare 17 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan faktisk få brystkreft selv om man er veldig ung. Ikke mange som er klar over det.

Har selv hatt kul i brystet. Ble henvist til mammografi. Ting ble ikke avklart med det så jeg fikk ultralyd i etterkant. Dette ble tolket av en lege. Alt fint og det ble ikke tatt en vevsprøve med nål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar alle sammen :)

Men kommer legen min til å henvise meg til mamografi og ultralyd med engang? eller tar dette langt tid å få time osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 27 år, og oppdaget en kul i det ene brystet i vår, og kontaktet legen. Også min kul var slik at du kunne bevege på den. Ble henvist videre til sykehuset for mammografi (tror jeg det var). Da jeg kom på sykehuset ble det bestemt at jeg skulle ta ultralyd av brystene i steden for mammografi fordi jeg er gravid. Dette var ikke ubehagelig på noe slags vis. Det ble oppdaget flere små kuler i begge brystene, og de stakk en sånn nål inn i kulene for å ta prøver. Det viste seg at alle disse små kulene bare var uskyldige vanncyster. Dette var visstnok ikke uvanlig hos kvinner.

Jeg kom forresten til ultralyd 1-2 uker etter at jeg var hos fastlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fastlegen det minste i tvil så blir du sendt til undersøkelse. Det mest vanlige (etter det jeg har lest) er en trippelundersøkelse som omfatter legeundersøkelse, mammografi og vevsprøve. Og så må du i verste fall vente noen dager på svar fra vevsprøven.

Sannsynligvis er det bare en kjertel som krangler, men det er veldig lurt å få det undersøkt likevel. Sjansen for at det skal være kreft i så ung alder er minimal, men det er tross alt bedre med en sjekk for mye enn en for lite. Så føler du deg så mye bedre etterpå når du vet helt sikkert at: "Æsj, det var bare en kjertel som var litt hoven."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest annonym

Hei

Jeg opdaget en litt stor kul i venstre brystet mitt igår natt. Den er litt stor og hard, det er liksok en kule jeg kan bevege på når jeg tar på den, men den gjør ikke noe vondt. jeg lurer sånn på hva dette kan være? Det er sikkert lenge siden jeg har fått den siden den er stor, men har aldri merket den før. jeg er jo bare 17 år og ingen i slekta mi har hatt brystkreft, så det kan ikke være kreft eller noe lignende?

jeg fortalte moren min og hun ble veldig bekymret og sa hun skulle ta meg med til legen på mandag. Hva kommer legen til å gjøre med dette? kommer de til å skjekke dette ut eller?

noen som kan noe om dette? har vært skikelig lei meg siden igår natt og tenker på dette heletiden!! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...