Gå til innhold

Treningsmetoder hund - splittet fra "Kan man sette vekk hund for lydighetstrening?"


Tabris

Anbefalte innlegg

Tråden er splittet ut fra 

Kan man sette vekk hund for lydighetstrening?

 
Tekola, admin.

 

-------------------------------------------------

 

Først og fremst; dette er ikke en problemhund. Du har selv skapt problemene, og nå er det på tide og ta tak i det. Løsninger finnes. Finn deg en god hundetrener ("klikkertanter" som vil løse alt ved å ikke si nei eller korrigere, er utelukket) Anbefaler feks Rune Moen, eller noen han kan anbefale nærmere deg. 

Jeg anbefaler motsatt - ikke gå til noen som henger igjen i den gamle måten å tenke på, med dominans, klatre på rangstigen, sette hunden på plass osv. Gå til noen som har oppdatert seg innen nyere forskning på hundeatferd og -trening.

Endret av Tekola
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg anbefaler motsatt - ikke gå til noen som henger igjen i den gamle måten å tenke på, med dominans, klatre på rangstigen, sette hunden på plass osv. Gå til noen som har oppdatert seg innen nyere forskning på hundeatferd og -trening.

 

Anbefalt lesestoff ;)

 

https://hfg.no/artikler/konsulentmafiaen.html

 

Og en liten videosnutt: 

 

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152934587216087&set=p.10152934587216087&type=1&theater

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den artikkelen er stappfull av hersketeknikker, stråmenn, dårlig retorikk og faktafeil. 

 

Jeg tar gjerne en debatt omkring treningsmetoder av hund, men tror det blir off topic og feil i denne tråden. 

 

Det er mange meninger omkring hundetrening, den beste anbefalingen jeg kan gi til alle er å se om de hundeklubber/atferdsterapeuter de ønsker å gå til har oppdatert utdanning, og hvorvidt deres påstander kan begrunnes i nyere forskning omkring hundeatferd og læringsteori.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ga deg en like ved en feil. Det er positiv trening som fungerer, deriblant klikkertrening. Tabris har mange nyttige innspill.

Anonymous poster hash: 0742c...e20

 

Det går ikke an å trene 100% positivt. (Sjekk ut videolinken og lær.) Det er til og med utlovet dusør til den som kan vise til at de har oppnådd resultater ved 100% positiv trening, men ingen vil ta den utfordringen. Og spør hvilken som helst i eliteklassene om de benytter seg av kun positiv trening. Svaret blir da nei. Jeg sier ikke at ikke klikkertrening er en bra ting. Å rose hunden på riktig tidspunkt ved bruk av klikker er kjempefint. Men jeg skulle likt å se den 100% positive personen forsøke å ta ut en ball fra kjeften til en aggressiv hund og så "rehabilitere" den hunden. Det finnes heller ikke den ting i verden som kan avlede en hund med høye drifter hvis den bestemmer seg for at noe annet er bedre. Ikke en pølsebit i hele verden er bedre enn tispe i løpetid ;) Å innlære noe slikt, krever passifisering av hunden over lengre tid, hvis en kun skal benytte seg av 100% positive metoder. I tillegg må en holde seg unna alt for krevende hunder.

 

 

En må tilpasse trening til den aktuelle hunden. Det som funker for èn, funker ikke for alle.

 

Synes 100% positiv-folka er som relgiøse fanatikere. De kan liksom ikke godta at det er andre med en annen treningsmetode enn de har. Det blir feil! Vi er alle forskjellige. Enhver må finne ut hva som passer for seg og hunden. Folk med brukshunder med stor byttedrift eller med aggresjonsstyrte hunder, kan ikke trene uten å korrigere feil adferd. Når min hund nekter å gi fra seg leken, ser meg inn i øynene og knurrer, så kan jeg ikke vente med å fortelle den at det er feil ved å vente til han slipper. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk med brukshunder med stor byttedrift eller med aggresjonsstyrte hunder, kan ikke trene uten å korrigere feil adferd. 

 

Tull og tøys. Jeg kjenner folk med både bruksschäfer og malle som trener positivt. Og det går også fint an å rehabilitere særs aggressive hunder uten å bruke positiv straff (sjekk gjerne ut Patricia McConnell, f.eks).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bedt moderator om å skille våre poster ut i egen tråd, så jeg svarer deg her.

 

Jeg kunnet skrevet veldig mye om treningsmetoder, og jeg mistenker at dette innlegget også kommer til å bli veldig langt. For å unngå at det blir altfor langt og uleselig, så kan jeg ikke ta for meg alt i ett innlegg.

 

Så jeg starter med podcasten du linket til. Jeg har nå hørt på hele. Mulig jeg gikk glipp av noe, men jeg fant bare ett motargument mot positiv trening i den podcasten: Nemlig at han mener hunden trenger å erfare ubehag hvis den ikke lytter til en kommando under forstyrrelser, for å erfare at det å ikke lystre får konsekvenser. Og at dette ikke kan oppnås gjennom positiv trening, fordi noen ganger vil forstyrrelsene være mer interessante for hunden enn noen belønning eier sitter med.

 

Det var interessant at han tok opp dette, fordi jeg har en hund som er slik han beskriver at positive trenere ikke kan hanskes med. En «pet dog» som ikke er lett å belønne, som er usikker og utrygg i fremmede miljøer, som lett faller ut for den minste distraksjon, som ikke er spesielt interessert i lek (i hvert fall ikke hvis det er forstyrrelser tilstede), og som også mister interessen for godbiter hvis han blir for forstyrret.

 

Jeg har aldri noen gang påført ham ubehag når han blir forstyrret. (Jeg ser at både han i podcasten, samt mange andre som forsvarer det å påføre ubehag, bruker ordet «korrigering». Det er bare en fin omskriving av (positiv) straff. Det høres mildere og penere ut, men påfører man hunden ubehag i den hensikt å redusere sannsynligheten for at en atferd skal gjentas, så er det bruk av positiv straff).

 

Forstyrrelser er derfor noe jeg har jobbet MYE med, fordi jeg har en slik hund. Å lære ham øvelsene er ikke det som er vanskelig, det som er utfordrende er å få ham trygg nok til å klare å fokusere på meg med forstyrrende elementer rundt. 

 

En bok som varmt kan anbefales hvis man vil lese litt om hvordan man kan trene forstyrrelser på en positiv måte (og, ja, selvsagt er det mulig) er Control Unleashed av Leslie McDevitt. (Boken heter "Slipp kontrollen løs" på norsk).

 

Her er en video jeg har tatt som viser litt "før og etter" med min hund. Her skal Ozu utføre en nesearbeidsoppgave i en hall hvor det også er en fremmed tispe i samme hall. Det er to uker mellom disse to ukene, og i de to ukene brukte jeg metodene fra Leslie McDevitt.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...