Gå til innhold

Har jeg lov å sparke hunder som kommer og bjeffer mot meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg forstår meg ikke på folk som sier til redde personer at de skal snu ryggen til hunden. Som en som selv kjenner adrenalinet pumpe når store bjeffende hunder nærmer seg meg så er det helt utenkelig å fjerne blikket fra hunden. Hvis jeg ikke vet hvor hunden er så blir jeg iallefall nervøs.

Vi sier det fordi det er det som funker for å dempe situasjonen. 

 

Jeg forstår veldig godt frykten man kan føle når en hund man ikke kjenner kommer bjeffende mot en, jeg har faktisk kjent på det selv for ikke så lenge siden. Og mitt første innstinkt er å stirre på bikkja eller løpe, men jeg vet at ingen av delene vil dempe situasjonen. Det er derfor vi prøver å overbevise TS og andre som blir redde, om å ikke bli stående og stirre eller gjøre utfall mot hunden. Det kan eskalere situasjonen, men det vil neppe dempe den. 

 

Og om man ikke vil ta blikket fra bikkja, så trenger man likevel ikke stirre på den. Man kan snu kroppen halvveis bort og fortsatt ha hunden i sidesynet. Min erfaring er at man rekker å tenke utrolig mye i situasjoner der adrenalinet pumper, da er det ikke dumt å ha hørt hva man bør og ikke bør gjøre i en slik situasjon. 

 

Som hundeeier selv ønsker jeg selvfølgelig at alle hundeeiere som ikke har full kontroll på hunden sin, har denne i bånd. Uheldigvis fungerer ikke verden slik. 

Anonymous poster hash: 3fc97...a11

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Vi sier det fordi det er det som funker for å dempe situasjonen. 

 

Jeg forstår veldig godt frykten man kan føle når en hund man ikke kjenner kommer bjeffende mot en, jeg har faktisk kjent på det selv for ikke så lenge siden. Og mitt første innstinkt er å stirre på bikkja eller løpe, men jeg vet at ingen av delene vil dempe situasjonen. Det er derfor vi prøver å overbevise TS og andre som blir redde, om å ikke bli stående og stirre eller gjøre utfall mot hunden. Det kan eskalere situasjonen, men det vil neppe dempe den. 

 

Og om man ikke vil ta blikket fra bikkja, så trenger man likevel ikke stirre på den. Man kan snu kroppen halvveis bort og fortsatt ha hunden i sidesynet. Min erfaring er at man rekker å tenke utrolig mye i situasjoner der adrenalinet pumper, da er det ikke dumt å ha hørt hva man bør og ikke bør gjøre i en slik situasjon. 

 

Som hundeeier selv ønsker jeg selvfølgelig at alle hundeeiere som ikke har full kontroll på hunden sin, har denne i bånd. Uheldigvis fungerer ikke verden slik. 

Anonymous poster hash: 3fc97...a11

 

Jeg snur meg ikke vekk fra hunden fordi hvis den angriper så vil jeg være parat til å forsvare meg på best mulig måte. Det er jeg ikke hvis jeg snur ryggen til den.

 

Min erfaring er at det å stirre hunden inn i øynene og kjefte på den får de fleste hunder til å bakke unna.

De hundene som derimot ikke gjør det pleier som regel å angripe og da er man jo forberedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spark min hund, og ta konsekvensene..

Jeg har opplevd mye rart som hundeeier. Det verste var en fyr som stakk etter en av hundene mine med kniv da vi rolig skulle passere. Hundene enset ikke idioten før han plutselig stakk etter den nærmeste. En polarhund på 60 kilo. Han var heldig som bommet med kniven..

Men uansett, ingen sparker mine hunder uten å oppleve eiers vrede. Mine hunder er i band der folk ferdes, men det er ikke nok for enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir du som politi i USA, vil du virkelig være som de?

 

Nei, det syntes jeg aldeles ikke du kan. Du vet ikke engang om de vil bite deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er livredd hunder! -og jeg jogger. Jeg synes det er kjempeubehagelig med løse hunder i skogen (joda eieren er sikkert i nærjeten...but still!) Og jeg blir også veldig redd når hunder løper ut av hagene sine, stiller seg opp ved siden av meg og bjeffer og følger etter med når jeg prøver å løpe/snike meg videre. Jeg har prøvd å snakke med en hundeeier som aler opp hvite små sinte pelsdotthunder... h*n har dem løs i hagen og påstår at de holder seg der. Det gjør de ikke! Har begynt å ta bilder for å bebise at de tar seg lufteturer alene i boligfeltet. Her bor det småbarn. Kjenner jeg blir mektig irritert når eieren bare sier "de bare bjeffer - og hopper - men de gjør deg ikke noe! De er som eieren , bare har det i kjeften!" Jeg driter i det - jeg hater hoppende og bjeffende hunder - selv om de bare vil "hilse på". Jeg er ikke interessert i å hilse på de! Så jeg skjønner ts svært godt - og kunne nok i panikk ha sparket hunden unna dersom den fortsatte å følge etter meg.

Anonymous poster hash: cd3fe...41b

Det er trist at det skal være sånn :( Har selv hund og passer alltid på henne. Hun bare ignorerer joggere for jeg har jobbet mye med det, men hun løper aldri helt løs. Hun har alltid langline og jeg er veldig obs når det kommer joggere. Jeg syklet på en skogssti en dag, min hund var ikke med, og en svær retriever hoppet på meg og jeg holdt på å velte. Jeg sa ifra til eieren (en barnefamilie) om at måtte ha hunden i bånd om den hoper og de bare himlet med øynene. Det er sånne idioter som ødelegger for de som prøvet å ta hensyn:(

Anonymous poster hash: c6b4b...054

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En historie fra meg som hundeeier!

Hunden min gikk løs og han stopper aldri å hilser på noen- ikke andre hunder og heller ikke mennesker. Han er i sin egen verden. En kveld jeg gikk kveldstur i skogen ( lysløype) var han et stykke foran meg og plutselig hørte jeg han hyle! Jeg løp til og der sto en mann over hunden min og hadde sparket til han!

Jeg ble rasende og slo han rett og slett ned, helt i affekt... Jeg har aldri slått noen før men denne fyren fikk juling. Det jeg prøver å si er at det kan skje deg også- hunden er som et barn for eieren sin og sparker og slår du kan du ende opp som han fyren jeg møtte ( jeg ville nok gjort det samme igjen )

Jeg venter fortsatt på å bli annmeldt men fortsatt ikke hørt noe. Det er litt selvsagt litt skummelt dette siden jeg aldri i mitt liv har utøvd vold mot noen...

Anonymous poster hash: f3f89...43b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Hvis du sparker en hund som hilser på deg, øker nok sjansene for å bli bitt. Det er alltid lov å forsvare seg, men jeg tror de fleste vil merke om en hund har tenkt å angripe, eller bare vil hilse. Hunden bør ikke straffes for at eieren ikke har kontroll. Når det er sagt, bør hundeeiere tenke over at mange kan være redde for hundene deres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

 

Og for dere som tror jeg er en dyremishandler, jeg ønsker ikke å sparke noen! Men jeg er redd for å bli bitt en gang og få en eller annen sykdom osv.. Eller stygge arr!

 

Kan det være en ide å ikke sparke dem, men dytte de bort med foten først?

Anonymous poster hash: 61009...e4b

 

For det første synes jeg det er galt av deg å sparke en hund bare fordi den bjeffer og kommer mot deg, det er en lang vei for de fleste hunder å gå fra det til å bite. Dessuten vil jeg påstå at eg slik handling er direkte idiotisk hvis det du vil unngå er at den biter deg. Å sparke hunden, angripe den og opptre aggresivt vil føre til at den forsvarer seg tilbake. Du kan ikke si til hunden "du begynte!" og tro at den gir seg da. Så med tanke på å beskytte seg selv så skal du IKKE sparke hunden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det et flere ganger, da har det fungert å stoppe, snu meg halvveis og gå rolig utenom i en liten bue for å vise hunden at jeg ikke er truende. Unngå direkte øyekontakt og åpne smil(vise tennene oppfattes som truende for enkelte hunder) Les litt om hvordan vi mennesker kan gi dempende signaler. Å sparke en bjeffende hund kan gjøre det verre.

Som illustrert på profilbildet ditt?  :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...