Gå til innhold

Har jeg lov å sparke hunder som kommer og bjeffer mot meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Taystee

TS burde sette seg inn i hundens språk for å minske egen frykt. Det er da langt bedre, enn å sparke ei bikkje for så å bli skambitt?!

Biter hunden har ikke eier kontroll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig er det lov å sparke dersom hunden kommer brått på og man blir veldig redd. Om det er så lurt er en annen sak.

Anonymous poster hash: 11c01...7b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gud bedre for et spm. hvis du sparker en hund som fra før kanskje kan være aggressiv eller være skeptisk til mennesker (da redd feks) så vil du mest sansynlig trigge et angrep, å det håper jeg skjer hvis du finner på å sparke et dyr. lær deg heller å dempe signaler...



Anonymous poster hash: eccae...e7a
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det lov å sparke dersom hunden kommer brått på og man blir veldig redd. Om det er så lurt er en annen sak.

Anonymous poster hash: 11c01...7b2

det går under misshandling så nei det er ikke lov. en hund har lov til å bjeffe

Anonymous poster hash: eccae...e7a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det går under misshandling så nei det er ikke lov. en hund har lov til å bjeffe

Anonymous poster hash: eccae...e7a

Vis meg hvor det står at det ikke er lov til å forsvare seg. Hundeeiere må forstå at folk uten hund kanskje vurderer tegnene til hunden annerledes enn de som er vant med hund.

Anonymous poster hash: 11c01...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eg lov til å sparke de personene som kommer og kjefter på meg i forbindelse med jobben?

Ugyldig sammenligning. Hunder er ikke folk og har ikke på langt nær den samme intelligensen som mennesker. 

Anonymous poster hash: b087f...085

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

det går under misshandling så nei det er ikke lov. en hund har lov til å bjeffe

Anonymous poster hash: eccae...e7a

 

Dersom en hund virker truende mot deg har man all rett til å forsvare seg. Det er selvsagt en grense her, men å dytte/sparke bort en hund på grunn av at den kommer mot deg og bjeffer mot deg er da virkelig ikke dyremishandling. Dette begrepet slenges rundt helt ukritisk. Dere utvanner begrepet og gjør at det ikke blir tatt like seriøst lenger. 

Anonymous poster hash: b087f...085

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er helt uakseptabelt. En ting er hvis hunden faktisk angriper deg, men ikke hvis den kun bjeffer. 

 

Bjeffing betyr forresten ikke bare at hunden er sint og vil angripe. Det kan f.eks bety:

 

Vil du leke med meg?

Du ser spennende ut!

Kom og se på dette!

Du ser skummel ut!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette er jo et veldig seriøst svar. Mener du at man må vente til man blir bitt, har man ikke lov å forsvare seg?

 

I USA skyter de hundene med en gang noe slikt skjer, bare de kommer mot deg. Har jeg ikke lov til å forsvare meg selv?

Anonymous poster hash: 02a25...d20

 

 

Da ville hunden til min bror og svigersøster vært skutt for lengst. De har henne i bånd da, men hun hadde en periode hvor hun bjeffet på fremmede.

 

Forøvrig ser jeg noen sparke en hund, annet enn i rent selvforsvar (som i at de faktisk blir angrepet, ikke bare bjeffet på) så sparker jeg dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke alle hundeeiere bare sette dyrene sine i bånd? Greit nok at du vil ha dyr, men det betyr ikke at vi andre skal måtte få den i fleisen når vi er ute. Og nei, selvom akkuratt din hund selvsagt er snill og ikke biter (det sier de alle), er det fortsatt snakk om et dyr. Med instinkter. Som du ikke kan kontrollere. Så ha dyret ditt i bånd så den slipper utrivelige møter med folk som helst vil ha den så langt unna som mulig.



Anonymous poster hash: cadd6...55b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville hunden til min bror og svigersøster vært skutt for lengst. De har henne i bånd da, men hun hadde en periode hvor hun bjeffet på fremmede.

 

Forøvrig ser jeg noen sparke en hund, annet enn i rent selvforsvar (som i at de faktisk blir angrepet, ikke bare bjeffet på) så sparker jeg dem.

Man vet ikke når en hund biter, og at den kommer bort til deg og bjeffer er et faresignal. Da er det helt OK med selvforsvar, selvom jeg ikke tror et spark vil gjøre nytten.

Anonymous poster hash: cadd6...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting kan jeg si deg; sparker du bikkja mi så får du juling så tenna fyker.

 

 



Anonymous poster hash: e2835...ad3
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Man vet ikke når en hund biter, og at den kommer bort til deg og bjeffer er et faresignal. Da er det helt OK med selvforsvar, selvom jeg ikke tror et spark vil gjøre nytten.

Anonymous poster hash: cadd6...55b

 

 

Et bjeff betyr ikke nødvendigvis at hunden er sinna. 

 

Hunden til kjæresten min bjeffer en sjelden gang for å få oppmerksomhet. Skal jeg sparke til den da mener du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjør som Pærecider sier. Snu deg vekk. Gjerne ryggen til hvis hunden hopper mot deg. Da sier du at du ikke vil ha kontakt på hundespråk/at du vil roe situasjonen. Og før du tenker det, hunder tenker ikke at "aha, da kan jeg ta bakholdsangrep". De leser signaler annerledes enn folk. 

Å sparke vil definitivt kunne provosere frem biting hvis du treffer på feil hund, så jeg ville gått for ro.

 

Ja, snu deg vekk ja? Skal vi også snu oss og ta den bak når hundeeiere vil ha seg noe eller? det er hundeiere sitt ansvar å holde skikk på hundene sine å ha forståelse for att ikke alle andre er komfortable med dyr. Kommer en hund mot deg er det bare å sparke den, og biter den skal den avlives. Så enkelt er det. Ble bjeffet på av en hund i dag, sa til dama at hun var en idiot, og heldigvis aksepterte hun det og så sin egen feil og gikk

Anonymous poster hash: 33d91...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lov til å sparke mennesker som kommer bort til deg og sier hei og spør hvem du er? 



Anonymous poster hash: 3b19b...39c
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvorfor kan ikke alle hundeeiere bare sette dyrene sine i bånd? Greit nok at du vil ha dyr, men det betyr ikke at vi andre skal måtte få den i fleisen når vi er ute. Og nei, selvom akkuratt din hund selvsagt er snill og ikke biter (det sier de alle), er det fortsatt snakk om et dyr. Med instinkter. Som du ikke kan kontrollere. Så ha dyret ditt i bånd så den slipper utrivelige møter med folk som helst vil ha den så langt unna som mulig.

Anonymous poster hash: cadd6...55b

 

 

Det er jeg faktisk enig i. Hunder har godt av å gå uten bånd innimellom, men man må selvfølgelig ta hensyn til andre. Selv finnes jeg ikke redd hunder, men forstår at andre kan være det. Personlig tror jeg det i stor grad handler om manglende evne til å lese hunder, men det er en annen sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Ja, snu deg vekk ja? Skal vi også snu oss og ta den bak når hundeeiere vil ha seg noe eller? det er hundeiere sitt ansvar å holde skikk på hundene sine å ha forståelse for att ikke alle andre er komfortable med dyr. Kommer en hund mot deg er det bare å sparke den, og biter den skal den avlives. Så enkelt er det. Ble bjeffet på av en hund i dag, sa til dama at hun var en idiot, og heldigvis aksepterte hun det og så sin egen feil og gikk

Anonymous poster hash: 33d91...104

 

 

Har du barn? Jeg er ikke begeistret for barn. Kan jeg sparke ungen din? Det er din jobb å sørge for at den ikke kommer mot meg.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfordrer TS til å sette seg i nn i hundens språk, framfor å spørre om det er lov å sparke en hund. Ta kontakt med nærmeste brukshundklubb eller andre som driver aktivt med RIK/IPO. Sistnevnte kan også vise deg hva som skjer hvis du faktisk blir bitt av hund...

 

Hvorfor skal vanlige folk uten hundeinteresse sette seg inn i hundespråk? Hvorfor tror dere hundeeiere at alle andre skal tilegne seg samme ansvar og kunnskap om de beistene deres som dere selv? Sett deg inn i situasjonen til de som ikke liker eller er redd for hund i stedet, det burde vel være mye mer rimelig 

Anonymous poster hash: 33d91...104

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du barn? Jeg er ikke begeistret for barn. Kan jeg sparke ungen din? Det er din jobb å sørge for at den ikke kommer mot meg.

 

Hvis barnet kommer løpende mot meg med noe skarpt på en aggressiv måte så blir det sparket til ja. Vær du sikker.

Anonymous poster hash: 33d91...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du barn? Jeg er ikke begeistret for barn. Kan jeg sparke ungen din? Det er din jobb å sørge for at den ikke kommer mot meg.

Ifølge din logikk er det din jobb å forhindre dette gjennom å lærere deg å lese barnets tegn. Hvor er logikken? Ikke din unge/hund - ikke ditt ansvar å passe på

Anonymous poster hash: 8e829...da4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...