Gå til innhold

Game of Thrones. Serien og bøkene, ettertrykkelig spoila.


Mann 42

Anbefalte innlegg

Husker i den første scenen vi ser med henne i tv-serien, hvor hun stiger ned i badevannet. Tjeneren sier til henne at vannet er altfor varmt, men hun ignorerer henne og går rett uti. Og hvordan hun som Khaleeesi kunne holde de glovarme drageeggene, mens hun som tjente henne og kastet egget tilbake i glørne fikk brennmerker i hendene straks hun rørte egget. Så det var jo flere tydelige tegn for oss seere lenge før hun trådte inn i brannen og fikk de utklekkede dragene.

Anonymous poster hash: 21a52...12b

Ja er spesielt disse to jeg tenker på i serien også. Og når hun er fanget i House of the Undying. Utifra hvordan jeg tolker det, virker det ikke som hun nødvendigvis kjenner til (eller har tenkt over) at hun er spesielt hardfør ovenfor varme.

Dany tenkte et sted i førsteboka at hun tålte varme bedre enn andre på grunn av Targaryan-blodet sitt, men historien har vist at Targaryan-blod ikke gjør noen immun mot varme. Dany kan selvfølgelig være et spesielt tilfelle, men hun visste det ikke selv før hun gikk inn i gravbålet til Drogo.

Viserys ble drept av smeltet gull, en tidligere Targaryan døde av å drikke wildfire, og Aegon the Unlikly døde i en brann. Det kan ha vært flere som døde av ild i forsøk på å få et drageegg til å klekke. Disse dødsfallene skjedde imidlertid så lenge etter at den siste dragen døde at få eller ingen levende menneskert kan huske å ha sett en drage. Det kan være at Targaryan-blod beskyttet bedre mot ild da dragene levde.

Jeg tror at Ismagi og ildmagi henger sammen og styrkes parallelt, men jeg kan ikke si hva som er årsaken til at de blir sterkere. Det kan være at ildmagien ble sterkere på grunn av at dragene ble født, men det kan også være at det var kometen som akselererte økingen av ildmagi. Utviklingen av ismagi tror jeg kan ha vært en langsommere prosess som har pågått lenge, som når en isbre graver bort fjellet. Det kan også være at det er noe i Ashai som har stor betydning for utviklingen. Vi får sikkert vite mer når neste bok kommer ut.

Utifra hva jeg har lest, får vi vite mye mer i neste bok! Satser på at det er i Bran kapittlene denne informasjonen kommer. Gleder meg. :danse:

Men selv om man er av Targaryen-slekt, er man ikke nødvendigvis immun mot varme, som eksemplene du viser til. Som Dany sier selv, når Viserys dør, "He was no dragon, fire can not kill a dragon". Det er tydeligvis noe i forholdet til dragene som gjør de immune mot flammene?

Ellers synes jeg Brans drøm i bok nr 1 er veldig interessant. Han drømmer om flere ting som skjer der og da, men en av setningene er "to Asshai by the Shadow, where dragons stirred beneath the sunrise." Hva betyr dette? Kan det bety at det fortsatt er drager i Asshai? At de først nå (omtrent samtidig med Danys) våkner til live?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vill gjetning: Jeg tror ulvene kommer til å samles, for alle unntatt Sansa, som mistet sin ulv tidlig, har en mental kontakt med sine ulver. Og det virker som om ulvene er viktige deler av personligheten deres, og en refleksjon av barna. Så jeg tipper at de vil kunne samles. Så langt så er jo alle Stark-barna i live.

Jeg skjønner ikke helt denne ideen om at Jon Snow skulle være sønnen til Raeghar og Lyanna, forøvrig. Det er ikke noe som støtter den teorien, så vidt jeg kan skjønne. Da Raeghar Targaryen stjal Lyanna (som skulle giftes til Robert Baratheon), utløste det opprøret som førte til at Robert kom på tronen.

Under den krigen, var Catelyn Tully lovet bort til Brandon Stark, Eddards bror. Da han ble drept, sent i konflikten, gikk forlovelsen over til hans yngre bror, siden alliansen mellom slektene er det som teller med adelige ekteskap i Westeros. Men før brorens død, hadde Eddard en affære med en dame som det ikke fortelles noe mer om. Jon Snow er hennes avkom. På det tidspkt han ble født, var Eddard tvunget til å gifte seg med Catelyn, men han ville ikke oppgi bastarden sin. Det er mulig at Jons herkomst kommer til å bli viktig senere, men jeg tviler egentlig på det. Sånn som ekteskap, arv og rettigheter ser ut til å fungere i Westeros, så har ikke bastarden rett til noe som helst, unntatt det faren eller farens slekt velger å gi ham av anerkjennelse.

Men ett eller annet sted på slutten av bok 3, treffer Arya en gutt som forteller at han var Jons "melkebror", dvs at de hadde samme amme da de var små. Og han sier at han vet hvem Jons mor var. Hvis dette dukker opp i serien også, så tror jeg at det KAN være en viktig faktor

Hvem er Lyanna?? Fått inntrykk av at hun er søstra til kongen og Eddard? Og at kongen var veldig forelska og at hun døde. Er bare på sesong 2...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er Lyanna?? Fått inntrykk av at hun er søstra til kongen og Eddard? Og at kongen var veldig forelska og at hun døde. Er bare på sesong 2...

Hun dukker ikke opp i like stor grad i serien som i bøkene.

Hun var søsteren til Eddard, men skulle gifte seg med Robert (kongen).

Spoiler, historien bak:

Rhaegar Targaryen, broren til Dany, var gift med Elia Martell fra Dorne (disse møter du først i nyeste sesongen). Under en turnering, fikk han øye på Lyanna blant tilskuerne. Vanligvis valgte vinnerne å utkåre den de elsket til "dronning av skjønnhet", men Rhaegar gikk forbi henne og valgte Lyanna istedet. Han ga henne en krans av blå roser.

I bøkene er hvert kapittel skrevet utifra opplevelsene til enkelte personer, slik at det kun er dems syn vi får på saken. Gjennom Neds øyne får vi høre historien fra Robert om hvor mye han elsket Lyanna (han kalte blant annet Cersei for Lyanna på bryllupsnatten, noe som er litt av grunnen til hatet mellom de), og at hun var alt han ville ha. Men ifølge Robert, kidnappet Rhaegar Lyanna. Dette var starten på krigen som gjorde slutt på Targaryen dyanstiet i Westeros.

Senere, får vi igjennom Eddards drømmer og tanker tilbakeblikk på det som skjedde litt senere. Han drar for å befri (?) Lyanna sammen med seks andre, de vet hvor hun er, og når de ankommer, blir hun tatt vare på av tre fra the kingsguard. Det er ingen andre kongelige tilstede, så her kan man begynne å stusse litt, hvorfor er hele tre av de syv tilstede der, for å passe på henne? Eddard og en av hans kamerater (Howland Reed) er de eneste som overlever. Akkurat hva som skjer videre får vi aldri vite, det er mer diffuse ting som at Lyanna dør i en seng av blod (tyder på en fødsel) og blå roser, og noe som dukker opp igjen og igjen i bøkene, hun skriker at Eddard må love henne noe, og Eddard lover. En stund senere dukker han opp i Winterfell med Jon, sin bastard.

Eddard tenker flere ganger igjennom boken på hvordan hans løgner har ødelagt ting (og vi vet jo at dette ikke er en mann som lett lyver), han kaller aldri Jon for sin sønn ("you are of my blood"), og det verserer flere forskjellige historier om hvem som er moren, ingen vet sannheten. Dette har fått folk til å spekulere i om Lyanna er moren til Jon, med Rhaegar som far. Det er flere små hint gjennom bøkene, for eksempel blå roser som vokser ved muren (kan tolkes som et hint om Jon) og en del annet. Det er et veldig fokus på Jons opphav i bøkene (i forhold til serien), så at det skulle vise seg at Jon var Eddards sønn med en eller annen random person, er ikke så sannsynlig. Og Eddard er jo heller ikke typen til å ligge rundt, noe som blir gjentatt flere ganger, blant annet av Robert ("hun måtte ha vært en fantastisk dame som klarte å få den ærefulle Eddard i seng").

Dette er den sterkeste, og mest diskuterte teorien rundt hvem moren til Jon var. De som skulle lage serien ble spurt av GRRM om de hadde klart å gjette hvem moren til Jon var, hva de svarte vet vi ikke, men GRRM bekreftet at de hadde gjettet riktig. Det er veldig mye som tyder på at dette er sant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er Lyanna?? Fått inntrykk av at hun er søstra til kongen og Eddard? Og at kongen var veldig forelska og at hun døde. Er bare på sesong 2...

Kongen og Ned er ikke brødre :) Og ja, Lyanna er den avdøde søsteren til Ned, og King Robert var forelsket i henne.

Anonymous poster hash: f497e...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun dukker ikke opp i like stor grad i serien som i bøkene.

Hun var søsteren til Eddard, men skulle gifte seg med Robert (kongen).

Spoiler, historien bak:

Rhaegar Targaryen, broren til Dany, var gift med Elia Martell fra Dorne (disse møter du først i nyeste sesongen). Under en turnering, fikk han øye på Lyanna blant tilskuerne. Vanligvis valgte vinnerne å utkåre den de elsket til "dronning av skjønnhet", men Rhaegar gikk forbi henne og valgte Lyanna istedet. Han ga henne en krans av blå roser.

I bøkene er hvert kapittel skrevet utifra opplevelsene til enkelte personer, slik at det kun er dems syn vi får på saken. Gjennom Neds øyne får vi høre historien fra Robert om hvor mye han elsket Lyanna (han kalte blant annet Cersei for Lyanna på bryllupsnatten, noe som er litt av grunnen til hatet mellom de), og at hun var alt han ville ha. Men ifølge Robert, kidnappet Rhaegar Lyanna. Dette var starten på krigen som gjorde slutt på Targaryen dyanstiet i Westeros.

Senere, får vi igjennom Eddards drømmer og tanker tilbakeblikk på det som skjedde litt senere. Han drar for å befri (?) Lyanna sammen med seks andre, de vet hvor hun er, og når de ankommer, blir hun tatt vare på av tre fra the kingsguard. Det er ingen andre kongelige tilstede, så her kan man begynne å stusse litt, hvorfor er hele tre av de syv tilstede der, for å passe på henne? Eddard og en av hans kamerater (Howland Reed) er de eneste som overlever. Akkurat hva som skjer videre får vi aldri vite, det er mer diffuse ting som at Lyanna dør i en seng av blod (tyder på en fødsel) og blå roser, og noe som dukker opp igjen og igjen i bøkene, hun skriker at Eddard må love henne noe, og Eddard lover. En stund senere dukker han opp i Winterfell med Jon, sin bastard.

Eddard tenker flere ganger igjennom boken på hvordan hans løgner har ødelagt ting (og vi vet jo at dette ikke er en mann som lett lyver), han kaller aldri Jon for sin sønn ("you are of my blood"), og det verserer flere forskjellige historier om hvem som er moren, ingen vet sannheten. Dette har fått folk til å spekulere i om Lyanna er moren til Jon, med Rhaegar som far. Det er flere små hint gjennom bøkene, for eksempel blå roser som vokser ved muren (kan tolkes som et hint om Jon) og en del annet. Det er et veldig fokus på Jons opphav i bøkene (i forhold til serien), så at det skulle vise seg at Jon var Eddards sønn med en eller annen random person, er ikke så sannsynlig. Og Eddard er jo heller ikke typen til å ligge rundt, noe som blir gjentatt flere ganger, blant annet av Robert ("hun måtte ha vært en fantastisk dame som klarte å få den ærefulle Eddard i seng").

Dette er den sterkeste, og mest diskuterte teorien rundt hvem moren til Jon var. De som skulle lage serien ble spurt av GRRM om de hadde klart å gjette hvem moren til Jon var, hva de svarte vet vi ikke, men GRRM bekreftet at de hadde gjettet riktig. Det er veldig mye som tyder på at dette er sant.

Ja, Lyanna er vel bare nevnt på starten av serien, jeg kan bare huske at hun omtales da Robert Baratheon kom til Winterfell for å rekruttere Eddard Stark til sin tjeneste som Kongens Hånd. Og i samme farten foreslår at de knytter familiene sammen gjennom ekteskap mellom Roberts datter (not so much) og Eddards sønn. Etter det er det vel ganske stilt om henne, bortsett fra at jeg tror Cersei hadde noen giftige kommentarer, basert på at Robert kom hjem dritings en kveld og kom i skade for å kalle henne Lyanna mens han gjorde sine ekteskapelige plikter.

Denslags kan jo ta livet av et hvilket som helst ekteskap.

Jeg lurer avogtil på om ikke all faenskapen i Westeros EGENTLIG kan føres tilbake til at Robert Baratheon var en fordrukken horebukk som aldri skulle vært konge. Det var helt sikkert en god ting at han og de andre opprørerne styrtet den gale kongen, men han skulle definitivt ikke sittet på tronen. Han var en kriger, ikke en leder.

De nordamerikanske indianerne hadde et system med høvdinger og krigshøvdinger. En krigshøvding overtok lederskapet i krig, men gav det tilbake til folk som var mer egnet for å lede stammen i fredstid, så snart stridighetene var over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett i at ting hadde blitt annerledes med en annen konge! Men hvem? Det er jo fint å tro at alt hadde blitt bra med Ned som konge, men så lenge alle andre spiller et skittent spill hadde han nok fort havnet i samme skjebnen han endte opp i nå. Hvordan noen skulle bli en god konge i Westeros aner jeg ikke, så lenge det er såpass mange andre uten skrupler og med egne agendaer som sitter på en eller annen form for makt.

Sånn sett synes jeg serien er mye mer realistisk enn andre fantasy-serier. Det er ikke bare godt og ondt som står imot hverandre, alle har sine mer eller mindre gode og dårlige sider. Man er jo også vant til at det man leser er sannheten, synes derfor i bøkene det er veldig bra at alt sees fra personenes eget synspunkt. Man får jo i utgangspunktet et svært dårlig inntrykk av Rhaegar for eksempel, ettersom det første vi hører om han kommer fra Robert. Mens alle andre forteller hva for en fantastisk person han var. Men da har vi allerede fått en oppfatning om Rhaegar som en skurk. Samme med både Jaime og Cersei, man hater de til å begynne med, men når man lærer de bedre å kjenne og ser hvorfor de handler som de gjør, blir det man først trodde snudd opp ned. Jaime blir jo en likandes kar etterhvert, mens Cersei kan man få noe mer sympati for etterhvert som historien hennes kommer frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har trodd hele tiden at Ned og Robert var brødre jeg...

Det er veldig vanlig at unge gutter fra høyerestående familier blir sendt avgårde til andre familier, for å lære seg å bli "knights" (hva er nå det på norsk?). Både Robert og Ned ble sendt av gårde til Jon Arryn (kongens hånd som døde i første episode, mannen til hun gærne dama med den skrale ungen høyt oppe i skyene). De levde ungdomstiden sin sammen der, og snakket ofte om hverandre som brødre etter denne tiden, men de har altså ikke noe blodsbånd. Mye folk og familier i denne serien, så ikke så lett å holde styr på alle :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett i at ting hadde blitt annerledes med en annen konge! Men hvem? Det er jo fint å tro at alt hadde blitt bra med Ned som konge, men så lenge alle andre spiller et skittent spill hadde han nok fort havnet i samme skjebnen han endte opp i nå. Hvordan noen skulle bli en god konge i Westeros aner jeg ikke, så lenge det er såpass mange andre uten skrupler og med egne agendaer som sitter på en eller annen form for makt.

Sånn sett synes jeg serien er mye mer realistisk enn andre fantasy-serier. Det er ikke bare godt og ondt som står imot hverandre, alle har sine mer eller mindre gode og dårlige sider. Man er jo også vant til at det man leser er sannheten, synes derfor i bøkene det er veldig bra at alt sees fra personenes eget synspunkt. Man får jo i utgangspunktet et svært dårlig inntrykk av Rhaegar for eksempel, ettersom det første vi hører om han kommer fra Robert. Mens alle andre forteller hva for en fantastisk person han var. Men da har vi allerede fått en oppfatning om Rhaegar som en skurk. Samme med både Jaime og Cersei, man hater de til å begynne med, men når man lærer de bedre å kjenne og ser hvorfor de handler som de gjør, blir det man først trodde snudd opp ned. Jaime blir jo en likandes kar etterhvert, mens Cersei kan man få noe mer sympati for etterhvert som historien hennes kommer frem.

Ned hadde antakelig blitt en ganske bra konge. Han var seriøs og hederlig. Men du har rett i at det kunne blitt en ganske humpete reise, tatt i betraktning de andre 6 kongedømmene og deres ledere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Har dere sett den nye traileren?

Det ser lovende ut synes jeg. Virker som mange er skuffet over at det ser ut til at fAegon og JonCon ikke er inkludert, men jeg tror det kan være en god ting. Var ingen stor fan av den delen i bøkene. Gleder meg til premieren.



Anonymous poster hash: c8a90...c8b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.youtube.com/watch?v=ZDb4sJVK2wU

Noen som har peil om hvem de soldatene med gylne masker og bar overkropp er? The Golden Company?

De kan være The Brazen Beasts, de bruker ulike dyremasker.

Siden de kutter fAegon og JonCon tviler jeg på at GC blir med, og om de blir med må det være som en del av Danys invasjonsstyrke når hun endelig drar til Westeros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Spoiler vi så mye her at vi har sett alle de 4 episodene som er lekket?

Jeg hadde egentlig bestemt at jeg skulle holde meg, men så ble jeg syk og måtte bare oppmuntre meg selv litt før jeg døde av kjedsomhet.. Så nå må jeg vente 4 uker på ny episode, straffer jo bare meg selv.

Jeg abonnerer forøvrig på HBO, for de av dere som mener det er skammelig å ikke betale for seg.

Uansett.. jeg synes serien flytter seg veldig mye fra bøkene nå. Det er på en måte bra, jeg leste bøkene nå mellom 4. og 5. sesong og fryktet jeg hadde spoilet resten av serien, men nå tar de så mange kreative avstikkere fra bøkene at jeg ikke har peiling på hva som vil skje.

Samtidig så er jeg noe misfornøyd med en del greier de gjør i serien nå, og det er ikke bare fordi de må hoppe over noen detaljer eller kutte noen karakterer.

Men skal ikke begynne å diskutere detaljene om dere andre har valgt å ikke laste ned. Det som irriterer meg mest er nemlig en megaspoiler om dere ikke har sett ep 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spoiler vi så mye her at vi har sett alle de 4 episodene som er lekket?

Jeg hadde egentlig bestemt at jeg skulle holde meg, men så ble jeg syk og måtte bare oppmuntre meg selv litt før jeg døde av kjedsomhet.. Så nå må jeg vente 4 uker på ny episode, straffer jo bare meg selv.

Jeg abonnerer forøvrig på HBO, for de av dere som mener det er skammelig å ikke betale for seg.

Uansett.. jeg synes serien flytter seg veldig mye fra bøkene nå. Det er på en måte bra, jeg leste bøkene nå mellom 4. og 5. sesong og fryktet jeg hadde spoilet resten av serien, men nå tar de så mange kreative avstikkere fra bøkene at jeg ikke har peiling på hva som vil skje.

Samtidig så er jeg noe misfornøyd med en del greier de gjør i serien nå, og det er ikke bare fordi de må hoppe over noen detaljer eller kutte noen karakterer.

Men skal ikke begynne å diskutere detaljene om dere andre har valgt å ikke laste ned. Det som irriterer meg mest er nemlig en megaspoiler om dere ikke har sett ep 4.

Ja, her var det jammen mye nytt. Men det er jo artig, da. Jeg gleder meg over gjensynet med Jaqen H'Gar, selv om HAN egentlig forsvant ut av historien etter flukten fra Lannisters borg.

Han var en av personene jeg virkelig savnet da jeg leste bøkene. Jeg hadde håpet at han skulle dukke opp igjen i Braavos. Jaime planlegger å dra til Dorne sammen med Bronn, og Tyrion hopper over en lang og omstendelig reise med mange forviklinger, og drar direkte til Mereen.

Og foreløpig slipper vi de kjedelige Ironborn-folka. Good riddance.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg er alt som har med Sansa å gjøre nytt. Hun møter aldri Brienne i boken f.eks.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I tillegg er alt som har med Sansa å gjøre nytt. Hun møter aldri Brienne i boken f.eks.

Ja, det var litt merkelig. Men det er jo ingen fullstendig umulig konstruksjon. Brienne og Sansa var ganske nær hverandre ved flere anledninger i boken, selv om Brienne aldri ser Sansa. Og så vidt jeg husker tar Briennes historie midlertidig slutt da hun møter "Lady Stoneheart", tidligere Catelyn Stark nèe Tully. Og blir hengt, siden Lady Stoneheart ikke liker Briennes Lannistereeffekter. Og muligens er en anelse sinnsyk.

Men man vet jo aldri. I Westeros er man ikke skikkelig dau før hodet har blitt kokt i tjære og satt på en stake en 14 dagers tid.

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...