Gå til innhold

Hvordan bruke opp 1 liter melk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Joda, jeg kan begynne å fryse ned :)

Og ja, skal prøve noe nytt, blant annet pai.

Ts

Anonymous poster hash: 36658...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp deg en katt. Katter liker melk.

Katter skal faktisk ikke ha melk. Det er noe i melken de ikke tåler så godt.

Ts

Anonymous poster hash: 36658...f60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, du har oversett rådet som jeg også ville komme med.

Du liker tydeligvis ikke melk i ren form og bruker lite melk i matlaging. Dersom du "kun" bruker melk til potetstappa di- bytt til laktisefri fløte. Bonuset er at du får enda bedre stappe og mindre "melkeprodukt" å bruke opp.

Anonymous poster hash: 51955...f10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva mer enn kjøtt/grønnsaker skal være i fyllet?

Ts

Anonymous poster hash: 36658...f60

Her er en av sikkert utallige oppskrifter på quiche lorraine:

3 dl hvetemel

90 gram smør, hakket

2-3 ss iskaldt vann

Fyll

3 skiver bacon, hakket

1 ts olje

60 gram revet gruyere-ost (kan erstattes med annen ost)

3 egg, lett pisket

1,25 dl kremfløte

1,25 dl melk

1/2 ts malt muskatnøtt

1

Sikt melet i en stor bolle og tilsett smør. Gni smøret inn i melet med fingertuppene til det har en grynet konsistens. Tilsett nesten alt vannet og elt det til en fast deig. Tilsett om nødvendig mer vann. Vend deigen ut på et lett melet bord og elt den glatt. Kjevle deigen ut og legg den i en 23 cm paiform. Dekk deigen med plast og sett den i kjøleskapet i 20 minutter.

2

Forvarm ovnen til 180 grader. Legg et stort stykke bakepapir, stort nok til å dekke paiformen, over deigen og fordel et lag tørkede bønner eller ris på papiret. Stek i 10 minutter, ta den ut og fjern bønnene/risen og papiret. Sett den tilbake i ovnen i ytterligere 10 minutter, til den er gyllen. Avkjøl.

(Trinn 1 og 2 kan godt gjøres en dag i forveien.)

3

Varm olje i pannen og rist baconet til det er sprøtt. La baconet dryppe av på tørkepapir. Legg det i den forstekte bunnen og fordel osten over.

4

Rør sammen egg, fløte og melk og hell det over bacon og ost. Dryss med muskatnøtt. Stek i 30 minutter, til fyllet er fast og gyllent. Serveres varm eller kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts, du har oversett rådet som jeg også ville komme med.

Du liker tydeligvis ikke melk i ren form og bruker lite melk i matlaging. Dersom du "kun" bruker melk til potetstappa di- bytt til laktisefri fløte. Bonuset er at du får enda bedre stappe og mindre "melkeprodukt" å bruke opp. Anonymous poster hash: 51955...f10

Nei, jeg har ikke oversett rådet ditt, men jeg har mulig ikke svart på det.

Ja, jeg skal prøve fløte :)

Ts

Anonymous poster hash: 36658...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter skal faktisk ikke ha melk. Det er noe i melken de ikke tåler så godt.

Ts

Anonymous poster hash: 36658...f60

Katter skal ikke ha melk!

Fordi de ikke tåler laktose som voksne… TS har laktosefri melk å bli kvitt.

Anonymous poster hash: 5547f...27e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en av sikkert utallige oppskrifter på quiche lorraine:

3 dl hvetemel

90 gram smør, hakket

2-3 ss iskaldt vann

Fyll

3 skiver bacon, hakket

1 ts olje

60 gram revet gruyere-ost (kan erstattes med annen ost)

3 egg, lett pisket

1,25 dl kremfløte

1,25 dl melk

1/2 ts malt muskatnøtt

1

Sikt melet i en stor bolle og tilsett smør. Gni smøret inn i melet med fingertuppene til det har en grynet konsistens. Tilsett nesten alt vannet og elt det til en fast deig. Tilsett om nødvendig mer vann. Vend deigen ut på et lett melet bord og elt den glatt. Kjevle deigen ut og legg den i en 23 cm paiform. Dekk deigen med plast og sett den i kjøleskapet i 20 minutter.

2

Forvarm ovnen til 180 grader. Legg et stort stykke bakepapir, stort nok til å dekke paiformen, over deigen og fordel et lag tørkede bønner eller ris på papiret. Stek i 10 minutter, ta den ut og fjern bønnene/risen og papiret. Sett den tilbake i ovnen i ytterligere 10 minutter, til den er gyllen. Avkjøl.

(Trinn 1 og 2 kan godt gjøres en dag i forveien.)

3

Varm olje i pannen og rist baconet til det er sprøtt. La baconet dryppe av på tørkepapir. Legg det i den forstekte bunnen og fordel osten over.

4

Rør sammen egg, fløte og melk og hell det over bacon og ost. Dryss med muskatnøtt. Stek i 30 minutter, til fyllet er fast og gyllent. Serveres varm eller kald.

Takk for oppskrift :) Jeg erstatter bacon med noe annet for bacon er vel svinekjøtt, og jet tåler jeg ikke. Osten dropper jeg.

Ts

Anonymous poster hash: 36658...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det akkurat som deg TS, tåler ikke laktose, de fleste som svarer deg her i tråden skjønner nok ikke helt hvordan det er :)

Makter heller ikke grøt og melkebasert suppe, brekker meg av de fleste melkebaserte retter - henger nok igjen psykisk hos meg, fra tiden før jeg fant ut hva jeg ikke tålte. Som andre her har nevnt - jeg har kutta ut å kjøpe laktosefri melk, siden jeg aldri får brukt opp pakken. (Men godt tips om å fryse i isterninger-poser! Det skal jeg jammen huske på :) )

Er begynt å kjøpe slike småpakker med matfløte (basert på havre/soya/div melkefri varianter) de få gangene jeg lager mat som trenger litt melk :) står enten i kjøledisken eller i allergihylla.



Anonymous poster hash: e9519...787
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter skal faktisk ikke ha melk. Det er noe i melken de ikke tåler så godt.

TsAnonymous poster hash: 36658...f60

Katter skal ikke ha melk!

Da er det bra jeg ikke har katt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Pai er en slags innebygd pizza. Du kan si at i pai-verdenen er pizza å regne som en cabriolet. :opplyser:

Forøvrig er det ikke behov for melk i hverken pizzabunn eller i paideig...

Oppskrifter skal sjelden følges slavisk. Bare på noen særs vanskelige kaker og desserter. Finner du middagsoppskrifter, eller oppskrifter på gjærbakst som spriker mye fra den ene forfatteren til den andre, er det bare et godt tegn på at det ikke er så grusommelig millimeternøye.

Ellers fins nettsteder med "råvarekalkulator" der du skriver inn hva du har, og får forslag til hva du kan lage med det. Google i vei.

Nå trekker jeg deg inn i denne gamle tråden igjen for å spørre deg om en ting ;)

Du nevnte at det finnes råvarekalkulatorer, og det er jo helt topp. Bortsett fra at jeg ikke kan finne noen... Kunne du vært søt og gitt meg en link til en, om du har? :)

Anonymous poster hash: 10621...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS høres ut som en kresen 5-åring. All ære til dere tålmodige sjeler som svarte rolig på denne galskapen :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...