Gå til innhold

Hvordan bruke opp 1 liter melk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hver gang jeg kjøper melk, så sliter jeg med å klare å bruke opp alt :( Så jeg tømmer nesten alltid ut over halve melken, for jeg klarer ikke å bruke den opp.

Jeg drikker ikke melk. Middagsrestene jeg bruker melk i er potetstappe, hvit saus og pannekaker, sistnevnte har jeg kanskje 3 - 4 ganger i året.

Ting jeg vet jeg kan bruke melk i, men som jeg bruker vann i er: eggerøre, kjøttkaker/karbonader. Så jeg skal begynne å bruke melk i istedetfor.

Så jeg trenger til til hvordan jeg skal klare å bruke opp 1 liter melk etter at jeg har åpnet den og før den blir dårlig.

Bruker selvfølgelig melk i vafler og kaker også, men det lager jeg svært sjelden. Så bruker jeg melk i karamellpudding, men det lager jeg også bare noen få ganger i året.

Anonymous poster hash: 36658...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg drikker heller ikke melk og bruker det mest til kaffe og te. Men, jeg lager mye havregrøt med melk, og spiser ofte musli/frokostblanding. Med melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo forsøke deg på frokostvafler eller noe. Men kan du ikke bare kjøpe 0,5dl melk da?



Anonymous poster hash: a1cef...7f1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker heller ikke melk og bruker det mest til kaffe og te. Men, jeg lager mye havregrøt med melk, og spiser ofte musli/frokostblanding. Med melk.

Ok, jeg drikker hverken kaffe eller te. Spiser hverken havregrøt, musli/frokostblanding. Det smaker ikke direkte vondt, men jeg klarer ikke å få det ned.

Ts

Anonymous poster hash: 36658...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaffe, te, kakao? melk & honning er jo supergodt nå på høsten!

Nei, nei, nei, det er IKKE godt.

Ts

Anonymous poster hash: 36658...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lage vafler eller pannekaker.



Anonymous poster hash: dbcf2...1ee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo forsøke deg på frokostvafler eller noe. Men kan du ikke bare kjøpe 0,5dl melk da? Anonymous poster hash: a1cef...7f1

Vafler er veldig godt, men jeg kan ikke ha det for ofte, for da blir det etterhvert bare noe jeg presser ned.

Nei, jeg er laktoseintollerant, og jeg har bare funnet 1 liters kartonger med loktosefri/redusert melk.

Ts

Anonymous poster hash: 36658...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp halvlitere med melk i stedet. Eggerøre er bedre med melk enn vann, så anbefaler det. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både vafler og pannekaker har jeg veldig sjelden, klarer ikke å ha det ofte. Det er veldig godt, men for noen år siden spiste jeg pannekaker litt ofte en periode, etter det har pannekaker blitt noe jeg lager veldig sjelden og sjelden får virkelig lysst på. Hvis det ikke går lang nok til mellom hver gang jeg lager det, må jeg tvinge det ned.

Sånn er jeg redd det blir med vafler også, om jeg spiser det oftere.

Oboy? Nei takk, smaker ikke godt i det hele tatt.

Ts

Anonymous poster hash: 36658...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problemet selv. Men du trenger ikke helle ut melken bare fordi den går ut på dato. Har brukt melk som har gått 10dager forbi datomerkningen og alltid gått helt fint. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp halvlitere med melk i stedet. Eggerøre er bedre med melk enn vann, så anbefaler det. :)

Men finnes det halv litere med laktosefri / laktoseredusert melk da?

Ts

Anonymous poster hash: 36658...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har samme problemet selv. Men du trenger ikke helle ut melken bare fordi den går ut på dato. Har brukt melk som har gått 10dager forbi datomerkningen og alltid gått helt fint. :)

Det vil ikke jeg prøve på....

Ts

Anonymous poster hash: 36658...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er joveldig lang holdbarhets dato på laktosefri melk.

Hva med annen grøt? Blomkål suppe? Carbonara saus?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare fryse vaflene da?



Anonymous poster hash: dbcf2...1ee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men finnes det halv litere med laktosefri / laktoseredusert melk da?

TsAnonymous poster hash: 36658...f60

Oj, fikk ikke med meg at du må ha laktosefri. Tror ikke det finnes i Norge. Det jo veldig lang holdbarhet på laktosefri melk, men de er kanskje før den åpnes?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frys ned melka du ikke får brukt. Det går helt fint hvis du skal bruke den til matlaging. Frys helst ned i små porsjoner tilsvarende hva du bruker til en potetstappings etc... Kan bli litt av en kamp å tine en hel liter for å bruke to desiliter, liksom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker litt negativ, TS. ;)

Jeg foreslår å lage blomkålsuppe (som allerede nevnt over) eller potet- og purresuppe.

Da fyller en opp en kjele med enten blomkål eller potet og purre, halvparten (eller mer) melk, og resten vann til det dekker + en teskje grønnsaksbuljongpulver. Kok mørt, kjørt slett i stavmikser eller blender, og smak til med salt, pepper, muskatnøtt (hvis du liker det) og en skvis sitronsaft. Kan evt serveres med persilledryss og sprøstekt bacon hvis du liker det.

Det du ikke spiser opp kan fryses ned, så har du kjapp middag til en annen gang.



Anonymous poster hash: cc935...3d8
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...