Gå til innhold

mye kaker og sjokolade på jobben.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og ei kollega som har kontor rett ovenfor hverandre elsker søtsaker og det gode liv, ingen av oss er overvektige da vi er aktive på fritiden. Vi fikk iallfall kjeft av noen tjukke folk litt lenger ned i korridoren om at vi måtte skjerpe oss, slutte å bake kaker og by på konosboller- jeg tenker da: har ikke disse folkene noe selvkontroll? Vi fortsetter å spise godsaker- men byr ikke de andre siden de ikke klarer å si nei! La nå folk kose seg og lær deg å takke nei

Anonymous poster hash: 3eb0b...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Runforit

På jobben min er det uvanlig når det IKKE er noe kake eller godis der :P

Vi har mange hobby bakere og det er alltid noen som har rester etter fest og bursdager og ved påske, jul, Halloween etc så er det en haug med ekstra godteri i enorme påskeegg, skåler og godtebøtter.

Jeg spiser aldri noe av det.

Jeg har tatt et livsstilsvalg der jeg vil gi kroppen min god og næringsrik mat. I tillegg sliter jeg med urolig mage og det er mye i både kaker og godteri magen blir dårlig av så da er det enda lettere for egen velvære å ikke putte det i meg. Nå spiser jeg nok mat så har heller ikke noe søtsug som gjør at jeg føler trang for å putte i meg masse sukker.

Kan skjønne at det kan være en utfordring for de med liten selvdisiplin og svak vilje, men det er fremdeles et valg en tar og at en person skal bannlyse alt godt fra en arbeidsplass blir ikke rett. På min arbeidsplass setter de fleste pris på at det er noen som vil bake og dele med kolleager.

Det er en arbeidsplass, ikke en barnehage, og da må voksne mennesker klare å stå imot fristelser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobben min er det uvanlig når det IKKE er noe kake eller godis der :P

Vi har mange hobby bakere og det er alltid noen som har rester etter fest og bursdager og ved påske, jul, Halloween etc så er det en haug med ekstra godteri i enorme påskeegg, skåler og godtebøtter.

Jeg spiser aldri noe av det.

Jeg har tatt et livsstilsvalg der jeg vil gi kroppen min god og næringsrik mat. I tillegg sliter jeg med urolig mage og det er mye i både kaker og godteri magen blir dårlig av så da er det enda lettere for egen velvære å ikke putte det i meg. Nå spiser jeg nok mat så har heller ikke noe søtsug som gjør at jeg føler trang for å putte i meg masse sukker.

Kan skjønne at det kan være en utfordring for de med liten selvdisiplin og svak vilje, men det er fremdeles et valg en tar og at en person skal bannlyse alt godt fra en arbeidsplass blir ikke rett. På min arbeidsplass setter de fleste pris på at det er noen som vil bake og dele med kolleager.

Det er en arbeidsplass, ikke en barnehage, og da må voksne mennesker klare å stå imot fristelser.

Det er en arbeids plass, og da må vel voksene mennesker klare seg en arbeidsdag uten en diger kake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

Jeg synes det er en uting med kaker hver fredag. Hadde det i min forrige stilling, men etter at jeg kom et nytt sted ble vi enige om å ha frukt og kaffe hver fredag istedet. Mye bedre og veldig populært. Oppskåret frukt er kjempegodt.

Merkelig at de samme menneskene som er med på å forby sine barn kaker og søtsaker i barnehagen spiser kake hver fredag på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Jeg synes det er en uting med kaker hver fredag. Hadde det i min forrige stilling, men etter at jeg kom et nytt sted ble vi enige om å ha frukt og kaffe hver fredag istedet. Mye bedre og veldig populært. Oppskåret frukt er kjempegodt.

Merkelig at de samme menneskene som er med på å forby sine barn kaker og søtsaker i barnehagen spiser kake hver fredag på jobb.

Som voksen kan man tenke rasjonelt og vet at kaker og godteri hver dag ikke er bra. Små barn spiser det de får servert og spesielt alt med sukker på. De tenker ikke på hva type næring de får, fare for diabetes, overvekt etc. Derfor må de voksne ta sunne valg for dem.

Selv om det er kaker tilgjengelig så er det ingen som tvinger det i en. Man tar et valg om man vil spise det eller ikke. Akkurat som man tar et valg når en handler på butikken om man skal ta med seg en sjokoalde fra sjokkselgeren ved kassen.

Når det er sagt har vi også en svært fruktkurv med nøtter, gulerøtter og annet sunt snacks. Kaffe får vi hver dag :P

Endret av Runforit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

Som voksen kan man tenke rasjonelt og vet at kaker og godteri hver dag ikke er bra. Små barn spiser det de får servert og spesielt alt med sukker på. De tenker ikke på hva type næring de får, fare for diabetes, overvekt etc. Derfor må de voksne ta sunne valg for dem.

Selv om det er kaker tilgjengelig så er det ingen som tvinger det i en. Man tar et valg om man vil spise det eller ikke. Akkurat som man tar et valg når en handler på butikken om man skal ta med seg en sjokoalde fra sjokkselgeren ved kassen.

Når det er sagt har vi også en svært fruktkurv med nøtter, gulerøtter og annet sunt snacks. Kaffe får vi hver dag :P

Ja, nettopp siden man er voksne og kan tenke seg så bør man tenke såpass at kaker hver fredag ikke er særlig sunt.

Klart at man velger selv - men hvor kjekt er det å være den eneste som ikke spiser når det blir satt fram og alle samles rundt langbordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Runforit

Ja, nettopp siden man er voksne og kan tenke seg så bør man tenke såpass at kaker hver fredag ikke er særlig sunt.

Klart at man velger selv - men hvor kjekt er det å være den eneste som ikke spiser når det blir satt fram og alle samles rundt langbordet.

Hva som er sunt defineres ikke av en enkelt matgruppe. Det defineres av valgene du tar gjennom uka, måneden og året. De fleste normale familier spiser litt lørdagsgodt, tar en kake på cafe eller til søndagskaffen. Ikke noe som er farlig eller usunt med det så lenge en gjør det i moderate mengder i et ellers variert og sunt kosthold.

Plager meg vitterlig ikke å ikke momse på kake bare fordi "alle andre" gjør det. Jeg er ikke en sau og må følge flokken. Jeg følger min livsstil og tar mine egne valg. Ikke noen som reagerer på det og om de gjør det så er det deres problem, ikke mitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

Hva som er sunt defineres ikke av en enkelt matgruppe. Det defineres av valgene du tar gjennom uka, måneden og året. De fleste normale familier spiser litt lørdagsgodt, tar en kake på cafe eller til søndagskaffen. Ikke noe som er farlig eller usunt med det så lenge en gjør det i moderate mengder i et ellers variert og sunt kosthold.

Plager meg vitterlig ikke å ikke momse på kake bare fordi "alle andre" gjør det. Jeg er ikke en sau og må følge flokken. Jeg følger min livsstil og tar mine egne valg. Ikke noen som reagerer på det og om de gjør det så er det deres problem, ikke mitt.

Ja, nettopp. De fleste har helgen hvor de unner seg noe ekstra - og helgen begynner ikke fredag ettermiddag på jobben for de fleste.

Jeg forstår at dette ikke er noe problem for deg - men jeg vet at det er mange som har et problem med det og derfor mener jeg at det bør kuttes ut og heller erstattes av frukt og gjerne bær når det er sesong for det.

Vi er så strenge med barna. De skal ikke få yoghurt, syltetøy eller prim i barnehagen ,.. ei heller skal bursdager feires med kake eller is. Hvorfor skal ikke voksne tenke litt på seg selv og sin egen helse også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en arbeids plass, og da må vel voksene mennesker klare seg en arbeidsdag uten en diger kake!

Og voksne folk klarer også å si nei takk.

Hvorfor skal det gå ut over meg at du ikke vil spise kake? Jeg vil spise kake. Kan vi ikke da ha tilbudet, så spiser jeg kaken, og du lar vær!

Anonymous poster hash: 9ee46...3b4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Calavi

Å nekte noen å ha med seg kake/boller/sjokolade kun fordi en selv ikke har selvdisiplin nok til å takke nei blir feil synes jeg. Man vil alltid møte fristelser i hverdagen, og for meg blir det fullstendig feil å skulle ha regler på hva - og når man kan ha med seg mat på jobb.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

Å nekte noen å ha med seg kake/boller/sjokolade kun fordi en selv ikke har selvdisiplin nok til å takke nei blir feil synes jeg. Man vil alltid møte fristelser i hverdagen, og for meg blir det fullstendig feil å skulle ha regler på hva - og når man kan ha med seg mat på jobb.

Hos oss ble kakene kjøpt fra kantinen og betalt av arbeidsgiver. Vi nektet selvsagt ikke folk å ta med kaker hjemmefra hvis de ønsket det. Det var den faste fredagskaken som ble erstattet av oppskåret frukt og det var faktisk mer populært og mer sosialt.

Må legge til at kaker ikke er bannlyst. Kaker blir brukt ifm feiring av undertegnede kontrakter, oppnådde viktige milepæler, runde fødselsdager, folk som slutter osv - da er det kun kake som gjelder.

Poenget mitt er at det faktisk kan bli mye kaker rundt omkring på arbeidsplasser. V

Endret av Ive Lina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:fnise:

Jeg brukte å ta med meg snacks og slikt på jobb jeg :P
Lite kaker...
Men sunne musli energi barer, laget en gang en type grov taco muffins, som var knall god :D
Også var det jo de som tok med seg kaker og cupcakes og vi fant frukt og grønt salgene hver uke, så vi fikk jo servert bløtkake på jobb så og si hver fredag! o_o
Men det handler jo litt om å ha selvkontroll.
Mange som spurte meg "Hvorfor spiser du ikke så mye kake?" Og jeg var helt ærlig med å si det at -"Vet du, jeg har egentlig aldri vært ordentlig kake menneske, kan ta ett lite stykke, men synes det blir for søtt ^^"
Men legger meg ikke oppi om noen finner ut at de vil spise 5-6 kakestykker, er dems kropp, ikke min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg veldig godt og er skikkelig irriterende med dette evige kakepresset! "Ta deg nå et stykke. Du dør ikke av det og du er jo så tynn. Kom igjen"

Jeg er ikke glad i kake og blir kvalm etter et stykke. At folk på jobb ikke kan forstå det! Alltid mas om kake hver fredag. Spy.

Anonymous poster hash: e4e42...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er så strenge med barna. De skal ikke få yoghurt, syltetøy eller prim i barnehagen ,.. ei heller skal bursdager feires med kake eller is. Hvorfor skal ikke voksne tenke litt på seg selv og sin egen helse også?

Seriøst? Hva får barna til bursdagsfeiring da? Gulrot og stangselleri? Barn er barn, å de burde jo få lov til å få kaker og is når de har bursdag i alle fall.

Anonymous poster hash: e4e42...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Samme problemet hos oss. Bestandig kake og snop tilgjengelig. Kjenner kollegaer som sluttet og gikk ned 5 kg. hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

Seriøst? Hva får barna til bursdagsfeiring da? Gulrot og stangselleri? Barn er barn, å de burde jo få lov til å få kaker og is når de har bursdag i alle fall.

Anonymous poster hash: e4e42...922

Det er jo sånn reglene er i de fleste barnehager. Foreldrene vil ikke at barna skal få kaker eller is til fødselsdager for det blir så mye søtt summa summarum. Antar at de får frukt istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The damned

Må si jeg synes at folk lager et litt vel stort problem av dette. Hvorfor ikke ta det opp med de andre om man ønsker seg noe annet? Det går jo an å ha med/kjøpe inn noe annet, og så ha kake eller annet søtt noen ganger? Hvis de andre ikke går med på det,og absolutt vil ha kake så får man jo nesten bare la dem få ha det.

Så må man jo bare si nei selv om folk maser,og gjøre det klart at man ikke vil ha. Det burde jo ikke være et problem at ikke absolutt alle spiser hver eneste gang noen har med seg kaker og søtt på jobb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo sånn reglene er i de fleste barnehager. Foreldrene vil ikke at barna skal få kaker eller is til fødselsdager for det blir så mye søtt summa summarum. Antar at de får frukt istedet.

Hehe, jeg har jobbet i ett par barnehager..

Den siste jeg jobbet var egentlig en liten barnehage, omtrent 20barn til sammen 2 avdelinger (Småbarn og store barn) Men nesten alle tok med is og kaker i bursdagene sine, mange av foreldrene bakte "voksen" kake til de ansatte.. Barna fikk lov å ha med hva de ville på brødskivene + det ble servert varm mat hver dag. Den greia de hadde var ganske genial egentlig.

De hadde ei tavle hvor de store barna fikk lov å sette klistremerke på hva de ønsket til middag neste uke. Var f.feks "Pannekake,fiskesuppe, grønnsaksuppe, kokt/stekt fisk, spaghetti" masse forskjellig å velge mellom og de 5 rettene som fikk flest stemmer hadde de til middag neste uka.. Og barna valgte jo kjøttkaker, fisk...bare sunne ting, de hadde aldri pannekaker xD

De serverte også frukt og grønt hver dag..

Men barnehagen var jo aktiv i tillegg.. Turer flere ganger i uken, fjelltur, skogstur osv xD

Mens en annen barnehage jeg jobbet i, serverte de ikke en gang frukt "Frukt inneholder for mye sukker...skadelig for barna.."

OT jeg vet :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...