Gå til innhold

Flaut å ta bussen!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes det er flaut å ta bussen til jobb og gå det stykket fra bussen og inn. Kolleger kjører forbi og noen har til og med spurt om jeg ikke har lappen (!). Jeg er student og har ikke god råd, men synes det er flaut å skulle snakke om det. Hva bør jeg gjøre??



Anonymous poster hash: b5e9f...62d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Si du tar bussen?

Har aldri opplevd at noen reagerer på at jeg ikke kjører bil, og jeg pleier som oftest å gå eller sykle. De eneste kommentarene er "Oi, du er sprek!"



Anonymous poster hash: 081e3...ba2
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du legger lista ganske lavt for hva som skal være flaut her i livet.



Anonymous poster hash: 19b44...65d
  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Du legger lista ganske lavt for hva som skal være flaut her i livet.

Anonymous poster hash: 19b44...65d

Ja, det tenkte jeg også.

Flau for finansgjengen å sykle til jobb (tour de finance) langs E18 inn mot Oslo fra Lysaker...eller? Har de ikke råd til bil eller!?

At du tar bussen kan vel komme av hundre ting? Du er student og har dårlig råd? Du har ikke lappen? Du tenker på miljøet? Du har angst for å kjøre? Du har dårlig råd?

Hvilke av disse tingene er pinlige mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor jobber du da?

Jeg har ikke lappen, så jeg går/sykler/tar buss.

Folk får nå syntes det er så rart dem bare vil. Flere har fått et lite latterutbrudd eller blitt veldig overraska når jeg har sagt at jeg er 25 og ikke har lappen. Men jeg sier som sant er at jeg har aldri likt å kjøre, derfor ble det liksom aldri noe av. Og alle jeg har sagt det til har sett ut som de da har forstått det da og ler ikke mer av det.

Dessuten understreker jeg at jeg klarer meg helt fint uten. Det går busser, ellers kan man sykle og gå, også får man bare passe på at man bor nærme bussholdeplass/butikk.

Jeg tviler på at de på jobben din kommer til å le av deg, baksnakke og mislike deg fordi du ikke har lappen. Det er bare å forklare hvorfor, du kan jo fks bare si det som meg; at du ikke liker å kjøre. Og at du strengt tatt ikke trenger bil, for du kan ta kollektivtransport.

Og noe som er veldig bra med kollektivtransport er jo gjerne at man kommer fortere frem om det er kø (spesielt om det er kollektivfelt).



Anonymous poster hash: d7714...0a0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både lappen og bil, men sykler eller går til og fra jobb. Synes ikke det er flaut i det hele tatt,og ingen har kommentert det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Haaploes

Man skal ikke så veldig langt ut på bygda før det primært er fyllekjørere og mindreårige som tar bussen. Jeg har vokst opp i en sånn by, tok aldri lappen. Har de siste årene bodd i storbyer der folk nesten ser rarere på deg hvis du ikke busser, sykler eller går. Bare hev deg over det, TS. No big deal. Du gjør det beste for miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Hadde jeg hatt mulighet til å sykle eller gå, eller ta en buss til jobben, så hadde jeg mye heller gjort det enn å kjøre selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lappen men har ikke råd til bil. Synes det er flaut at de kjører forbi mens jeg går langs veien, føler meg liksom "underdanig" og som om min tid er verdt mindre enn deres siden de kan dra senere enn meg og komme før

TS



Anonymous poster hash: b5e9f...62d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke så veldig langt ut på bygda før det primært er fyllekjørere og mindreårige som tar bussen. Jeg har vokst opp i en sånn by, tok aldri lappen. Har de siste årene bodd i storbyer der folk nesten ser rarere på deg hvis du ikke busser, sykler eller går. Bare hev deg over det, TS. No big deal. Du gjør det beste for miljøet.

Men hvordan har de råd til å kjøpe bil med en gang de er 18? De fleste går jo fortsatt på skole, likevel virker det som om de har råd til bil med en gang de får lappen, gjerne kjøpt bilen en stund i forveien også

TS

Anonymous poster hash: b5e9f...62d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både lappen og fri parkering på jobben, men velger likevel å ta toget til jobb. Det er mange grunner til det, f.eks er det deilig med en liten spasertur om morgenen, det er billigere, jeg orker ikke å sitte i kø når jeg heller kan bruke tiden på toget til å lese, det er mer miljøvennlig, det er mer fleksibelt, jeg er ikke spesielt glad i å kjøre osv. Du får prøve deg på å gi noen av disse forklaringene, og så heller overse det dersom noen skulle synes det er rart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hev deg over det TS. Er det noen som har direkte sagt noe til deg om det at du tar buss? Har selv lappen men velger heller å ta buss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle ønske jeg bodde i Oslo og slapp å kjøre den jævla bilen..



Anonymous poster hash: 80584...6d9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I USA er det flaut å ta bussen, men der er det også flaut å gå langs veien. Heldigvis er det ikke sånn i Norge.



Anonymous poster hash: af9e7...98d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Men hvordan har de råd til å kjøpe bil med en gang de er 18? De fleste går jo fortsatt på skole, likevel virker det som om de har råd til bil med en gang de får lappen, gjerne kjøpt bilen en stund i forveien også

TS

Anonymous poster hash: b5e9f...62d

Noen er jo veldig flinke til å spare fra de er unge. En bil trenger jo ikke være skrekkelig dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror nok først og fremst du må jobbe med deg selv og dine egne fordommer. Andre legger garantert ikke så mye i det som du gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan har de råd til å kjøpe bil med en gang de er 18? De fleste går jo fortsatt på skole, likevel virker det som om de har råd til bil med en gang de får lappen, gjerne kjøpt bilen en stund i forveien også

TS

Anonymous poster hash: b5e9f...62d

I bushen er bil nødvendighet, og det har konsekvenser ikke å ha det, så mine svigerforeldre var aktive for å sikre at min kone hadde bil tidlig.

Jeg er vokst opp i møbelerte hjem og er mere flau over å ha bil og at jeg må bruke bil, ganske enkelt fordi en minimum av økonomisk forståelse tilsier at det å ha bil kun kommer av at man er stokk dum. Det er alltid økonomisk smartere og rotere livet rundt å unngå bil i Norge (og danmark). Det er bare begrenset hvor mye man kan sette foten ned mot partneren din.

(Jeg har stort håp om å bli kvitt minst en bil til neste år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I USA er det flaut å ta bussen, men der er det også flaut å gå langs veien. Heldigvis er det ikke sånn i Norge.

Anonymous poster hash: af9e7...98d

Har vært i New York og det er mange forretningsmenn som tar både buss og bane, så det er nok mer på bygda i USA det er flaut med buss (om det i det hele tatt går noen)

Anonymous poster hash: b5e9f...62d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da bare bra at du tar bussen! Du sparer miljøet og du utsetter deg selv for mindre fare enn ved bilkjøring. Du kan også slappe av på bussen, lukke øynene og ta deg en liten fem minutter. Det kan du ikke når du kjører bil ;)

Hvis de spør deg hvorfor du tar bussen er det vel bare å ramse opp alle fordelene, om du ikke ønsker å si at du ikke har økonomi til en bil - som er veldig forståelig når du er student. Bil er uansett en utgift, så selv om du hadde vært i full jobb og hatt stabil og god inntekt, er det ikke sikkert at du hadde ønsket å bruke så mye penger på akkurat bil. Kanskje ville du heller brukt de pengene på noe annet gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...