Gå til innhold

Hvilke hendelser gjennom historien har brent seg i ditt minne?


Kjetil E

Anbefalte innlegg

Gjest Ive Lina

  • Elvis Presley død 1977 - vi hadde jo ikke internett og nyheter døgnet rundt på TV på den tiden, så jeg husker når jeg leste det i avisen
  • Alexander Kielland-ulykken 1980 - var på bytur med venninnen min og vi satt på cafè da noen kom inn og fortalte det
  • John Lennon død 1980 - var på besøk hos en klassevenninne da vi hørte det
  • Oluf Palme død 1986 - var på besøk hos mine foreldre den helgen og så ekstra nyhetssending på TV
  • Hillsborough-tragedien 1989 - 96 mennesker døde, glemmer aldri den og de grusomme bildene i avisen på mandagen
  • Kong Olav død 1991 - en venninne kom på besøk og fortalte det
  • Prinsesse Diana død 1997 - jeg var ute og kjørte med barna i bilen da jeg hørte det på radioen

Forøvrig alle de andre store hendelsene som er nevnt over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sprettballen

Altså da snakker vi om store hendelser i inn og utland hvor folk gjerne husker nøyaktig hva hvor de var og hva de gjorde?

Tar det opp i disse dager hvor det er 25 år siden murens fall og det er gjerne en slik hendelse man sier alle husker hvor de var og hva de gjorde når det skjedde.

Her er mine hendelser:

Heyseltragedien 1985

Tildelingen av OL til Lillehammer 1988

Berlinmurens fall 1989

Scandinavian star 1990

Kong Olav dør 1991

Åstaulykken 2000

11 september 2001

22 juli 2011

Alexander Kiellandulykken i 1980 er vel den første store hendelsen der jeg husker alle detaljer om hvor jeg var, og hva jeg gjorde, da jeg fikk vite om ulykken.

Ellers husker jeg alt du har beskrevet, i tillegg til Prinsesse Dianas død, Sleipner-ulykken, og en del andre hendelser som allerede er nevnt i tråden.

Og, jeg husker hvor jeg var da Brå brakk staven i 1982. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22. juli

Michael Jacksons død

Selvmord begått av folk jeg kjente

Da bestemor ble akutt syk



Anonymous poster hash: e0b5c...bd9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tsjernobyl-ulykken 1986

OL på Lillehammer pga 3 uker ferie og kaldt

Åsta-ulykken pga jeg kjente omkomne og overlevende derfra.

Bombene i Madrid i 2004

11/9

22.7

Anonymous poster hash: fcb1d...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye er allerede nevnt. Kan legge til:

* Den arabiske våren 2011

* Norges boming av Libya i 2011

* Obamas tale i Kairo 2009

http://www.nytimes.com/2009/06/04/us/politics/04obama.text.html?pagewanted=all

* Putins leserinnlegg i New York Times 2013

http://www.nytimes.com/2013/09/12/opinion/putin-plea-for-caution-from-russia-on-syria.html?pagewanted=all&_r=0



Anonymous poster hash: d7a3a...99d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Scandinavian Star 1990 - Husker jeg så på ekstrasendingene til Dagsrevyen sammen med pappa og søstersen og listene over de døde. Syntes det var ekstra trist med barna som døde selv om jeg ikke kjente dem. Jeg var åtte-ni år gammel.

Kong Olavs død 1991 - Vi fikk inn en liten tv i klasserommet på barneskolen den dagen han skulle begraves for å se hele prosesjonen, seremonien og hele opplegget. Vi gjorde ikke så mye annet enn å tegne den dagen.

Lillehammer OL 1994 - Nok en gang fikk vi tv på klasserommet, i en hel uke til og med, og fargela utallige tegninger av Kristin og Håkon-maskotene.

Estoniaforliset 1994 - Jeg og pappa var svært interesserte i hva som hadde skjedd og hvordan, med den lemmen som gjorde at ferja tok inn vann, husker jeg leste alt jeg kom over av artikler om forliset.

Prinsesse Dianas død 1997 - Husker jeg så begravelsen på tv da jeg kom hjem fra skolen den dagen.

Sleipnerulykken 1999 - Den gjorde sånn inntrykk litt fordi jeg visste nøyaktig hvor det skjedde, vi hadde kjørt forbi den samme båken som Sleipner traff bare et par år tidligere med familiens fritidsbåt, og fordi mannskapet ombord visstnok ikke hadde noe som helst opplæring i nødsituasjoner og det til slutt var en passasjer som begynte å dele ut redningsvester til sine medpassasjerer.

Drapet på Benjamin Hermansen 2001 - Det var bare så absurd at det bare brant seg fast i hukommelsen.

WTC 11.09.01 - Var på folkehøgskole og alle elevene samt lærere og øvrig stab satt i stua med tv'en på. Det var ikke så mange skoletimer som ble holdt den dagen.

Tsunamien i 2004 - Satt og spilte Risk med min daværende kjæreste hos hans foreldre etter julefeiringen mens tv'en stod på. Vi datt fort ut av spillet for å si det sånn.

22. juli 2011 - Bodde i Oslo på den tiden, men var tilfeldigvis ikke hjemme da bomba smalt, i stedet var jeg og HrMinya på hyttetur ikke langt fra Arendal med familien hans. Fant ut av det da vi tok en liten tur til Arendal for å handle og hilse på min far med kone som hadde kjørt langs kysten med båten sin.

Hun skulle sjekke nyhetene på vg.nett og det stod noe om en bombe i Oslo, så vi slo på tv'en og så på den første nyhetsendingen. Første jeg ringte til var eksen min, hvis mor jobbet som rådgiver i regjeringsbygget da. Hun hadde tilfeldigvis fri og var på Island. Måtte også ringe min bror for å be ham om å se til katten og vinduene i bygget jeg bodde i, da jeg var usikker på hvor stor eksplosjonsradiusen var og om vinduene hadde tålt trykkbølgen.

Jeg var heldig, bare noen få hus lenger inn mot sentrum hadde flere ruter blåst inn.

Resten av kvelden satt vi med familien på hytta og fulgte tett med på nytt fra Utøya på den vesle tv'en der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Elvis Presley død 1977 - vi hadde jo ikke internett og nyheter døgnet rundt på TV på den tiden, så jeg husker når jeg leste det i avisen
  • Alexander Kielland-ulykken 1980 - var på bytur med venninnen min og vi satt på cafè da noen kom inn og fortalte det
  • John Lennon død 1980 - var på besøk hos en klassevenninne da vi hørte det
  • Oluf Palme død 1986 - var på besøk hos mine foreldre den helgen og så ekstra nyhetssending på TV
  • Hillsborough-tragedien 1989 - 96 mennesker døde, glemmer aldri den og de grusomme bildene i avisen på mandagen
  • Kong Olav død 1991 - en venninne kom på besøk og fortalte det
  • Prinsesse Diana død 1997 - jeg var ute og kjørte med barna i bilen da jeg hørte det på radioen

Forøvrig alle de andre store hendelsene som er nevnt over.

Du nevner alt jeg hadde tenkt å nevne. Er vi omtrent like gamle, kanskje? ;)

Husker også veldig godt 9/11 og Utøya, så klart. Og Scandinavian Star.

Krigen på Balkan gjorde veldig inntrykk på meg. Da satt jeg klistret til skjermen og fikk med meg det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Hendelser jeg husker hvor jeg var dat jeg fikk vite om dem.

Kielland-ulykken 1980 - Barn i en offshorefamilie. Telefonen stod ikke stille hele kvelden.

Bradford-brannen 1985 - På besøk hos venner av mine foreldre. Englandsantenne og direktesending da brannen brøt ut.

Heyseltragedien 1985 - Hjemme og gledet meg til å se finalen. Mine foreldre bestemte at vi ikke skulle se finalen på tross av at den ble spilt.

Herald of Free Enterprise 1987 - Hjemme og kjedet meg, skiftet på sattelittkanaler da en direkte nyhetssending plutselig dukket opp. den gangen var det virkelig alvorlig da uannonserte nyhetsendigner ble sendt.

Tildelingen av OL til Lillehammer 1988 - Hjemme

Piper Alpha 1988 - Hjemme og leste på tekst-tv. Byttet til britisk tv umiddelbart.

Berlinmurens fall 1989 - Småfull i Brussel

Scandinavian star 1990 - Våknet, skrudde på tv og kom rett i en direktesending.

Irak-krigen I 1991 - Satt våken og kikket på CNN. Visste at angrepet ville bli sendt direkte og fikk det med meg da en reporter på et tak i Bagdagd begynte å fortelle om rakketter som slår ned. Vi så dem i bakgrunnen...

Kong Olav dør 1991 - Dagen etter, ble vekket av min mor med nyheten.

Sleipner-forliset 1999 - Ute i bilen for å kjøpe stekt ris med kylling til meg og min daværende samboer. Litt forvirret med en gang og lurte på om det var platformen Sleipner det var snakk om.

Åstaulykken 2000 - Hjemme.

11 september 2001 - På jobb. første gang Internet fikk bevist sin robusthet. men så er internet designet med tanke på atomkrig, så ikke så veldig overrasket.

Tsunamien 2004 - I utlandet og fikk første hint via utenlandske kanaler på språk jeg ikke kunne. Fant noen engelskspråklige og fikk mistanken bekreftet der. Sendte sinte mailer til min bror for hvor tafatte verdens myndigheter var, og så løsnet det et par dager senere da de ENDELIG innså omfanget av katastrofen. personlig "fun-fact", det intraff et lite miniskjelv der jeg satt samtidig som nyheten rullet inn.

22 juli 2011 - Hjemme og herjet på KG. Fulgte utviklingen her. Minnes en bruker som satt på mer informasjone enn hva som kom frem i starten. Hennes far var en av heltene i båtene ved Utøya. Det trigget meg til å skrive en ildrende sint mail til en festival-leder som syntes at en fint kunne fortsette den aktuelle festivalen. Den ble avlyst utpå dgen etter...

Endret av brutal_mann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11.september terroraksjonen - Spiste kake på barneskolen fordi en jente hadde bursdag da læreren vår fortalte oss det.

22.juli - Var hjemme og så det på nyhetene.

Ja, det er vel det eneste som virkelig sitter fast i minnet. Er 22 år.



Anonymous poster hash: bcee7...7eb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11.september terroraksjonen - Spiste kake på barneskolen fordi en jente hadde bursdag da læreren vår fortalte oss det.

22.juli - Var hjemme og så det på nyhetene.

Ja, det er vel det eneste som virkelig sitter fast i minnet. Er 22 år.

Anonymous poster hash: bcee7...7eb

OG Benjamindrapet i 2001 - Hadde minnestund om det på skolen husker jeg.

Anonymous poster hash: bcee7...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Jeg er født i 1990). Husker veldig godt:

1. Prinsesse Dianas død. Var hos bestemor da begravelsen ble sendt på tv. Bestemor gråt og gråt..

2. Baneheia-saken :( Jeg husker jeg fikk meg meg mye på nyhetene, og ble veldig redd. Det var på den tiden mamma begynte å snakke om at jeg ikke måtte snakke med fremmede mennesker, og at jeg ikke måtte tro på voksne som tilbød meg godteri ol.

3. Drapet på Benjamin. Jeg skjønte ikke hvordan noen kunne drepe noen på grunn av hudfarge.

4. 11-september. Satt i bilen med mamma da vi hørte det på radioen. Sterke inntrykk..

5. Tsunamien i Thailand 2004.

6. 22 juli. Leste alt jeg kom over. Leste om de drepte. Hele eksamensperioden min holdt på å gå i vasken fordi jeg ble så oppslukt i rettssaken.



Anonymous poster hash: 55e65...466
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 juli 2011 - Hjemme og herjet på KG. Fulgte utviklingen her. Minnes en bruker som satt på mer informasjone enn hva som kom frem i starten. Hennes far var en av heltene i båtene ved Utøya. Det trigget meg til å skrive en ildrende sint mail til en festival-leder som syntes at en fint kunne fortsette den aktuelle festivalen. Den ble avlyst utpå dgen etter...

Dette stemmer overens med en festival jeg jobbet på 22. juli. Minnene fra den dagen, samt dagen etter, har virkelig brent seg fast.

Jeg husker 9/11, ble skjermet for bildene, men husker all praten rundt det.

Tsunamien i 04, ble nok litt skjermet der også, men husker hvor grusomt det var

Bomben i London i 05, på akkurat den stasjonen vi hadde bodd ved en uke tidligere

Sleipnerulykken i 98, som var grunnen til at mormor nektet oss å ta hurtigbåten til henne i etterkant

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså da snakker vi om store hendelser i inn og utland hvor folk gjerne husker nøyaktig hva hvor de var og hva de gjorde?

Tar det opp i disse dager hvor det er 25 år siden murens fall og det er gjerne en slik hendelse man sier alle husker hvor de var og hva de gjorde når det skjedde.

Masseinnvandringen!

Da Norge ble det nye Norge, og ingen av oss visste hva vi lenger skulle tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Papirfly

Madonna ga ut Like a Virgin. Tinntallerkenøyne.

Da Optimus Prime døde. :(

Mario 3 - slippet :)

Sonic ble født!

Britpop-bølgen

Houllebeq ga ut "Utvidelse av kampsonen."

Jack Erik Kjuus dømt for rasisme.

The Matrix

7-eleven til Norge

9-eleven på TV

Bredbånd

Mp3 spillerene kom

House M.D kom på TV.

Og så sluttet livet på en måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er født sent i 1990. Dette er hendelser som har fryst seg fast i øyeblikket jeg leser om dem/får vite om dem, og som jeg har tv-bilder eller avisoppslag printet inn i hodet.

- Baneheiasaken. La seg spesielt på minnet siden jentene var omtrent på min alder. Helt utrolig at foreldrene mine lot det skje, men jeg fulgte med på nyhetene hver dag. Var vel i år 2000.

- To jenter drept av Ian Huntley. Det var ikke lenge etter Baneheiasaken her i Norge, og jentene var nok en gang omtrent på min alder. Husker de ble etterlyst, og deretter nyhetssendinger hvor det ble fortalt at de var død. År 2002.

- Drapet på Benjamin Hermansen i 2001.

- Husker så klart 11.september 2001. Husker godt at jeg var kommet hjem fra skolen og alle nyhetskanaler sendte kun nyheter og ekstra nyhetssendinger. Husker tv-bildene av flyene som styrtet inn i tårnene.

- Da vi svingte over fra 1999 til år 2000. Husker jeg tenkte at nå hadde det skjedd noe spesielt, men jeg viste ikke hva det var. Hadde bare hørt at de på nyhetene hadde sagt at dette opplevde man bare en gang dette livet.

- Tsunamien i 2004. Forvilede tv-bilder, mennesker som lette etter sine kjære..

- Fritzl-saken da den kom frem i 2008. Så grusomt at det er helt ufattelig, jeg leste detaljer med stor gru.

- Og selvfølgelig 22. juli 2011. Husker nøyaktig hvor jeg var, hva jeg gjorde og hva jeg tenkte i flere dager etterpå også. Har aldri sittet å sett så mye på nyheter i hele mitt liv.

- Micheal Jackson dør (2009), Aleksander Dale Oen dør (2012), Amy Whinehouse dør (2011).

- Kursk ulykken. Husker intervjuer med de etterlatte som ikke viste om mennene deres var levede eller ei, brev som ble funnet etterpå som var skrevet i deres siste time. Jeg tenkte på hvor fælt det måtte være å være innesperret i den bunkersen der og at nyhetene kretset rundt håper om å finne overlevende i flere dager. Men jeg måtte undersøke årstallet og dette hendte i 2000. Jeg var da bare 9 år, men husker det så utrolig godt.

- Barack Obama blir president i USA. Husker jeg satt oppe og ventet på resultatet, nå husker jeg ikke lengre hvorfor det var så viktig for meg.

- Vulkanutbrudd på Island. Var det i 2010 mon tro? Husker vg var helt i hundre på å rapportere fra det vulkanutbruddet.

- Husker da den første iphonen kom. Jeg hadde sååå lyst på, men hadde ikke råd. Det var vel i 2009? Husker det var kun netcom som eksklusivt skulle selge disse telefonene.

Husker også Den arabiske våren, Gadaffi blir fanget, Bin Laden drept, Saddam Hussein fanget og hengt.

- Småbarnsmor påkjørt og drept i et fotgjengerfelt på vei til barnehagen. Dette er bare så ufattelig urettferdig at det blir jeg aldri til å glemme. 2014.



Anonymous poster hash: bd585...b6c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går mye i det samme som resten.

Balkankrigen - er derfra og bodde der de første to årene ah krigen. Helt grusomme minner..

OL i Lillehammer, vi var nettopp kommet til Norge, og jeg syntes det var merkelig hvor mye feiring det var her. Var bare et barn, så skjønte ikke stort.

Prinsesse Dianas død, husker min mor var helt i fra seg.

11.september - var på trening og den ble avbrutt på grunn av alt oppstyret.

Baneheia drapene, husker ikke årstall nå, men husker det var helt grusomt å lese om de to jentene.

Roknesulykken, så hele spetakkelet fra stuevinduet.

Tsunamien. Vi skulle være der på ferie, men min far måtte jobbe i siste liten og dermed kansellerte vi turen.

Deretter følger ymse drap og dødsfall, herjingene i Midtøsten, diverse terrorangrep, kebnekaise ulykken, andre flyulykker de siste årene, og selvsagt 22.juli.

Anonymous poster hash: 11605...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare nevne en til. Dette er jo veldig nylig i en "gjennom historien"-målestokk, men jeg kommer til å huske den så lenge jeg lever: Gisseltakingen ved gassanlegget i In Amenas. Det faktum at det var et så vanvittig antall gisler, Algeries håndtering, Hotel Cæsar-fansen som gikk amok for at Cæsar måtte vike for verdensnyheter og det faktum at den endte så grusomt blodig (og med flere norske dødsfall) gjør at jeg neppe glemmer den.



Anonymous poster hash: 426a6...20c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...