Gå til innhold

Hvilke hendelser gjennom historien har brent seg i ditt minne?


Kjetil E

Anbefalte innlegg

Altså da snakker vi om store hendelser i inn og utland hvor folk gjerne husker nøyaktig hva hvor de var og hva de gjorde?

Tar det opp i disse dager hvor det er 25 år siden murens fall og det er gjerne en slik hendelse man sier alle husker hvor de var og hva de gjorde når det skjedde.

Her er mine hendelser:

Heyseltragedien 1985

Tildelingen av OL til Lillehammer 1988

Berlinmurens fall 1989

Scandinavian star 1990

Kong Olav dør 1991

Åstaulykken 2000

11 september 2001

22 juli 2011

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, husker en del slike episoder:

* Berlinmurens fall 1989 - Mitt tidligste minne, tror jeg. Min bursdag, dvs 9. november, jeg ble 3 år. Jeg husker den ikke godt sånn sett, det jeg husker var feiring og fyrverkeri. Og at jeg synes det var fint at man feiret min dag. :ler:

* Kong Olav døde 1991 - Husker veldig godt at jeg la blomster og tente lys ved slottet. Og nektet å ta på meg votter selv om det var veldig, veldig kaldt.

* Krigene på Balkan på 90-tallet. Hadde en del flyktninger i klassen og jeg husker jeg syntes det var så grusomt. Vonde sjebner og fæle bilder som vi prøvde å bli forskånet fra.

* Lillehammer OL 1994 - Fri fra skolen. Stor stas.

* Estoniaforliset 1994 - Husker det veldig godt. Husker lite fra Scandinavian Star, men husker Estonia veldig godt. Husker at det skremte meg en del.

* Åstaulykken 2000.

* 11. september 2001. Kom nettopp hjem fra skolen og skrudde tilfeldig over på CNN. Husker jeg så det live da det andre flyet gikk inn i WTC.

* Tsunamien 2004. Kjente noen som var i Thailand da det skjedde. Det var forferdelig, og vi satt klistret foran tv-skjermen.

* London-bombene 2005. Var der rett før bombene, veldig skremmende husker jeg.

* 22. juli 2011. Skulle vært på Utøya, tilfeldigheter gjorde at jeg ikke var der. Mistet mange venner, i ukene etterpå gikk jeg rundt i en slags boble. Vond tid.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker alle som er nevnt før her, men husker også Kennedydrapet i Dallas,22. nov. 63 - Husker eksakt hvor jeg var og hvem jeg var sammen med, ingen av oss trodde det vi hørte på radioen.

Endret av hjertesukka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså da snakker vi om store hendelser i inn og utland hvor folk gjerne husker nøyaktig hva hvor de var og hva de gjorde?

Tar det opp i disse dager hvor det er 25 år siden murens fall og det er gjerne en slik hendelse man sier alle husker hvor de var og hva de gjorde når det skjedde.

Her er mine hendelser:

Heyseltragedien 1985

Tildelingen av OL til Lillehammer 1988

Berlinmurens fall 1989

Scandinavian star 1990

Kong Olav dør 1991

Åstaulykken 2000

11 september 2001

22 juli 2011

Heyseltragedien satt hjemme forran TVn og så de forferdelige bildene live direkte

Tildelingen av OL til Lillehammer gikk på Folkehlyskole, klassen min hadde mast seg til å få fri under tildelingen og jubelen stod i taket. Og en klasse som hadde undervisning rett ved sidenav kom stormende ut for å se hva dette var.

Berlinmurens fall da og på Folkehøyskole, satt på kveldstid forran TVn og vel trodde knapt det man så på TV skjermen.

Våknet om morgenen til at klokkeradioen meldte at en ferje stod i full fyr i Skagerak.

Kong Olavs død, husker meldingen kom i en forlengelse av Kveldsnytt, først kom de med en beskjed om at Kongen var alvorlig syk, få minutter senere kunne en sorgtung nyhetsopplese melde at han var død. Husker jeg la ned blomster/lys og stod å i en iskald kø for å gå forbi kisten.

Åstaulykka kom hjem fra jobb og slo på TVn fordi jeg skulle ta opp program senere på kvelden da jeg ser det er nyhetssending på NRK, noe det aldri var på ettermiddagen den gang og skjønte at noe ekstra var skjedd. Husker det godt siden jeg har familie som bor like i nærheten.

11 september, satt på bussen hjem fra jobb da Ole Torp meldte på radioen om at fly nr 2 styrtet inn i WTC.

22 juli satt hjemme og så på TDF, hørte det jeg trodde var torden, inntill Pasche og Kaggestad meldte om en eksplosjon i Oslo sentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tsunamien 2004

Seksbarnsmor knivstukket i Tromsø 2006

22. juli 2011

Drapet på Michael Brown August 2014, og protestene som har fulgt i ettertid



Anonymous poster hash: 3a502...57e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest one of us

Da prinsesse Diana døde. Husker jeg ble så trist siden jeg syntes hun var så fin (jeg gikk på barneskolen).

11. september 2001. Hadde influensa så var hjemme fra skolen. Satt og så på tv, og husker det var helt sykt å se det på tv.

Tsunamien 2004. Var med familien på sydenferie(heldigvis langt fra Thailand).

22. juli 2011. Var hjemme. Hørte smellet helt dit hvor vi bodde da (Bærum).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt som er nevnt ovenfor, i tillegg husker jeg som en fæl heldelse Torghatten-ulykken i 1988 der en Widerøemaskin krasjet i fjellet og alle 36 omkom...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ol i Lillehammer(94)

Prinsesse Diana dør(97)

Mor Teresa dør(97)

Åsta ulykken

Benjamin Hermansen drept(2001)

De 3 pakistanske søstrene som ble drept av sin bror i æresdrap på Kalbakken i Oslo

9/11(2001)

Tsunamien(2004)

Terroren i London og Madrid

22.juli(2011)

Pluss en togulykke i Oslo tidlig på 90tallet der flere døde,husker den godt for ferldrene til noen i nabolaget døde i ulykken,husker også der jeg bodde at en bror og far skjøt og drepte datteren i familien(æresdrap)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snip

* 11. september 2001. Kom nettopp hjem fra skolen og skrudde tilfeldig over på CNN. Husker jeg så det live da det andre flyet gikk inn i WTC.

Mvh Yvonne :heiajente:

*snip*

11 september, satt på bussen hjem fra jobb da Ole Torp meldte på radioen om at fly nr 2 styrtet inn i WTC.

Dere må ha vært ferdig på skole/jobb forferdelig tidlig 11 september, ettersom styrtene skjedde med snaue 20 minutters mellomrom, og begge flyene hadde styrtet inn i tårnene innen kl 09.03 på morningen.

11 september er mitt første klare minne faktisk, også husker jeg tsunamien i Thailand og selvfølgelig 22 juli. Husker godt togulykken på Åsta og, mormoren min var en veldig bekymret person og etter den ulykken insisterte hun alltid på å sitte så langt bak i toget som mulig.

Anonymous poster hash: f00dd...f35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må ha vært ferdig på skole/jobb forferdelig tidlig 11 september, ettersom styrtene skjedde med snaue 20 minutters mellomrom, og begge flyene hadde styrtet inn i tårnene innen kl 09.03 på morningen.

Anonymous poster hash: f00dd...f35

Amerikansk tid, ja. Ikke norsk.

Anonymous poster hash: 406da...78b

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Husker litt av 9/11. Var 6 år da og jeg husker at alle lærerne snakket om New York og at veldig mange var døde.

- Michael Jacksons død i 2009.
- 22. juli 2011.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må ha vært ferdig på skole/jobb forferdelig tidlig 11 september, ettersom styrtene skjedde med snaue 20 minutters mellomrom, og begge flyene hadde styrtet inn i tårnene innen kl 09.03 på morningen.

11 september er mitt første klare minne faktisk, også husker jeg tsunamien i Thailand og selvfølgelig 22 juli. Husker godt togulykken på Åsta og, mormoren min var en veldig bekymret person og etter den ulykken insisterte hun alltid på å sitte så langt bak i toget som mulig.

Anonymous poster hash: f00dd...f35

Amerikansk tid, ikke norsk. Når klokken var 09:00 der var klokken 15:00 her så vidt jeg vet. Jeg var ferdig på skolen klokken 14:00 den dagen.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker godt 11.09.2001. Var hjemme fra skolen og satt foran tven hele dagen..

Tsunamien i 2004. En venn av familien sa på spøk at det var "bra å rense litt opp der nede uansett". Da dødstallet kom over den første 100 000´n var det fælt å tenke på det utsagnet...

22.juli 2011. Hadde akkurat kjørt broren min til toget inn til Oslo, da radioen klokka 15.30 meldte om en bombe i regjeringskvartalet... Kjørte rett hjem til mamma og ba henne skru på tven...der ble vi sittende resten av kvelden.. Glemmer det aldri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

* Kong Olav sin død i 1991. Gikk i 6.klasse og lærerne fortalte det til oss.

* Prinsesse Diana sin død 1997

* 9/11/2001. Jeg husker det veldig godt fordi jeg på det tidspunktet var gravid og vi lå i sengen og så på tv og kom over nyheten om dette.

* Tsunamien i Thailand 26. Desember 2004

* Michael Jacksons død i 2009

* Massedrapene på Utøya 22. Juli 2011

* Robin Williams død tidligere i år

Endret av Kittykat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikansk tid, ikke norsk. Når klokken var 09:00 der var klokken 15:00 her så vidt jeg vet. Jeg var ferdig på skolen klokken 14:00 den dagen.

Mvh Yvonne :heiajente:

Du har så rett.. Nå følte jeg meg dum :rodme: Kunne ikke fatte at dere var ferdige så tidlig, haha!

Anonymous poster hash: f00dd...f35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er født tidlig på 1990-tallet, så listen blir jo preget av det. Av ulykker og denslags er vel Sleipner-forliset den første jeg husker noe særlig av. Husker deretter Kursk, så drapet på Benjamin Hermansen (mer reaksjonen i ettertid enn selve drapet) og deretter naturligvis 11. september. Har jo gått slag i slag siden, dessverre, men tsunamien i 2004 og 22. juli skiller seg ut. Det samme gjør Madrid-bombingen, men det skyldes også delvis at jeg dro til Madrid tre dager etter. Mistet kjente 22. juli og hadde et familiemedlem i et av tårnene (som heldigvis kom seg ut i tide) 11. september, så de har jeg et litt annet forhold til enn tragiske hendelser flest. Man kunne jo ramset opp titalls andre lignende hendelser man husker godt, men de der er de jeg umiddelbart tenker på.

Ser at det ikke bare spørres spesifikt etter tragedier heller, og jeg ser at OL-tildeling og murens fall er med på enkeltes lister, så da kan jeg vel nevne at det første jeg husker av "nasjonale begivenheter" var seieren mot Brasil i -98.



Anonymous poster hash: 426a6...20c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Tsunamien i Thailand (var hjemme og plutselig kom det inn sånn "nyhet haster"-ish varsel på tv)
- Utøya-massakren (var på legevakten og så det på nyhetene der)
- 9/11 (en venninne ringte meg og sa "det er en mann som faller av en bygning på tv, han har revnet!!!")
- Michael Jackson sin død (hadde akkurat kommet frem på hotell i Kreta og slo på tven og det var det første som kom)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dere nevner over. + Kirkebrannene til Varg Vikernes (og det grusomme drapet på bandkompisen(?). Jeg var ung og gikk på barneskolen, men husker jeg var redd for ungdommer med langt hår og svarte klær i lang tid etterpå, trodde alle som så sånn ut var av samme kaliber.

Anonymous poster hash: 35d92...7d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker terrorangrepet i 2001 veldig godt! Jeg var 9 år, og så mye av det som skjedde på TV, selv om foreldrene mine prøvde å unngå akkurat det.

Terroren den 22. Juli husker jeg godt. Jeg husker hvor jeg var og hva jeg tenkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...