Gå til innhold

Tips til valg av trapp?


Kardinal

Anbefalte innlegg

Vi bygger hus og er i prosessen med å bestemme oss for trapp. Stilarten er et rimelig enkelt valg: Klassisk! Noe i denne gata her

Men trenger hjelp med stor H når det gjelder valg av material/farge i trappetrinnene! Saken er det at det er så mange hensyn å ta.

Vi har 3 etasjer så trappa må jo være lik fra 2 etasje og ned til kjelleren. Jeg er sikkelig svak for hvit trapp med en mørk tresort i trinna som her. Men vi skal ha gulvbelegg i hallen i 1 etasje og tenker at den trappa ikke vil passe med noe lignendes gulvbelegg. Ser for meg at det blir dårlig og lite "harmoni" mellom trappa/hallen. Ein må jo og ta hensyn til gangene i 2 etasje og kjelleren, men her er valget enklere for her skal vi ha parkett.

Lurer istedenfor å gå for en hvit trapp med en grå tresort/farge, for det blir jo enklere å kombinere med de andre rommene. Men syns liksom at grått er blitt det nye hvitt for tida, så er ikke helt gira på det.

Eller gå for en helt hvit trapp... Æsj, det hørtes utrolig kjedelig ut. Er litt lei av at alt skal være hvitt. Og ser ein ikke skitt/støv og hybelkaniner ganske fort i en hvit trapp? :fnise:

Så jeg lurer på hva ville der gjort? Sleng gjerne inn noen inspirasjonsbilder av trapper dere syns er fine, tips til do's and dont's :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Type og slikt skal jeg ikke si mye om, men lurt å velge noe som gjør det mulig å oppfylle reglene som gjelder for trapper på en pen og praktisk måte. Blant annet skal det være rekkverk med håndlist på begge sider i hele trappeløpet. Dette vil kanskje ha noe å si for hvor bred trappen bør være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary Quant

Enten hadde jeg valgt helhvit trapp eller så hadde jeg brukt samme tresort som parketten.

Det blir veldig "urolig" hvis det blir for mye variasjon etter mine begreper. Lurer jo litt på hvorfor du velger gulvbelegg i stedet for parkett i 1. etasje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil finne ut at det er ikke så mye tresorter å velge i som du tror. Det du viser bilder av er nok furutrapper som er malt eller beiset i trinnene.

Da kan du jo få de fargene du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på slitasje når du velger tretype. Furu er mykt og blir fort slitt/hakkete. Eik er for eksempel sterkere og tåler mer.

Jeg lurer også på hvorfor du har valgt gulvbelegg i 1. etasje og parkett i 2.?

Endret av Sunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallen i 1. etasje er der vi til vanlig kommer til å gå inn, så derfor har jeg lyst på gulvbelegg. Slitesterkt, enkelt å holde rent og mykt å gå på. Fort gjort at det kommer hakk/slitasje i parkett hvor det er en del sand/steiner som kommer inn. Vil ha parkett i 2. etasje fordi der skal alle de andre rommene være parkett på :-P

Tror jammen meg jeg har bestemt meg jeg! Tenker hvit trapp med valnøtt trappetrinn. Så nå gjelder det bare å finne ut hva som passer sammen med det... Det kan gjerne bli en utfordring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ikke vurdere fliser nede? Det passer fint til tre, og gir et mer eksklusivt preg enn belegg. Med varmekabler under er det behagelig å gå på også. Dere skal vel ikke stå og gå så mye i gangen at dere trenger noe mykt å gå på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av den enkle grunn at jeg hater å vaske fliser :-P Haha! Sikkelig husmor her a gitt! Nei, men seriøst, syns det aldri blir rent i disse fugene jeg. Samler seg masse småstein etc. Og så må varmekabler/vbv stå ganske høyt på for å få effekt. Husker jeg var på besøk hos noen og der stod varmekabelene på noe og 20 grader og jeg syns det var kaldt å stå der (og dette var nybygg og i juli).

Men helt enig med at fliser tar seg bedre ut da :) Skulle jeg ikke klare å finne en løsning går jeg nok for parkett istedenfor fliser. Men gir ikke opp!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mange innspill annet enn at jeg kan bekrefte det du skriver om hvit trapp. Støv og diverse synes med en gang. Det er ganske slitsomt...men også lurt for å bli realitetsorientert om hvor skittent man har det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...