Gå til innhold

Thuja


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal ha en thujahekk for å skjerme for innsyn mot naboen. Det blir ca 10 meter i bredden og utifra det jeg har skjønt så anbefaler de da ca 25 stk. Vi må hvertfall ha 150 cm høye, men har ikke bestemt oss for brabant eller smaragd.

Vi vet ikke om vi har dyp nok tomt til å grave ned en halvmeter, så vi vurderer å plante i kasser. Noen som har forslag til fine kasser som ikke vil velte og som tåler vintern på østlandet? Vi har små barn, så det er viktig for oss at kassene i såfall er trygge.

Samtidig lurer jeg på om det er mulig å få hjelp til å plante dette?? Jeg vet ikke hvor jeg kan henvende meg ift dette, så fint med litt tips.

Vi har bestemt oss for thuja, så fint om dere som ikke liker thuja ikke kommer med andre forslag og skriver hvor fælt det er osv. Takk ;)

Anonymous poster hash: 63578...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har endel thuja smaragd og thuja brabant i hagen, og har noen tips:

- Smaragden er definitivt finest, så jeg vil anbefale den hvis dere har råd til den.

- Det lønner seg ikke å kjøpe høye planter. De små plantene etablerer seg raskere, og har nådd igjen de høye etter noen år.

- Ikke kutt toppen før de har nådd ønsket høyde!



Anonymous poster hash: 2cfc8...37d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha en thujahekk for å skjerme for innsyn mot naboen. Det blir ca 10 meter i bredden og utifra det jeg har skjønt så anbefaler de da ca 25 stk. Vi må hvertfall ha 150 cm høye, men har ikke bestemt oss for brabant eller smaragd.

Vi vet ikke om vi har dyp nok tomt til å grave ned en halvmeter, så vi vurderer å plante i kasser. Noen som har forslag til fine kasser som ikke vil velte og som tåler vintern på østlandet? Vi har små barn, så det er viktig for oss at kassene i såfall er trygge.

Samtidig lurer jeg på om det er mulig å få hjelp til å plante dette?? Jeg vet ikke hvor jeg kan henvende meg ift dette, så fint med litt tips.

Vi har bestemt oss for thuja, så fint om dere som ikke liker thuja ikke kommer med andre forslag og skriver hvor fælt det er osv. Takk ;)Anonymous poster hash: 63578...408

Litt usikker på kva du mener med "å plante i kasser". Dersom dere har 20 cm jord til berg (tenkt eksempel) så kan dere for å få dyp nok jord gjøre det folk flest gjør: legge opp en liten jordvoll og plassere thujaen oppå den (husk å legge planteduk over så jorden ikke vaskes bort) eller sette opp en lav kant og så fylle jord opp til denne. Husk å plassere plantene langt nok inn på egen tomt til at verken voll, kant eller voksne planter berører naboen. :)

Når det gjelder selve plantingen så er ikke dette så vanskelig. Dersom jorden er hard og tøff så grav i den nå om våren, da er den mykest. Om dere trenger fylljord så er det enda enklere, for da trengs mindre graving. Så fyller du på med rik kompost, plonker plantene nedi, sprer roten forsiktig langs bunnen av hullet så best det lar seg gjøre og graver igjen. Vann godt og dekk med bark/duk. Og jeg ville nok også gått for små thuja. De store blir oftere stygge og har lettere for å dø i omplantingen.

Anonymous poster hash: 10b33...d19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :)

Vi ønsker store thujaer fordi vi har veldig innsyn til naboen og det er fryktelig sjenerende kjenner jeg. Jeg kan ikke gå i huset mitt uten at de ser rett inn og det er kort avstand fra vindu til vindu (ca 6 meter). Derfor ønsker jeg store thujaer, for jeg har ikke lyst å vente på at de små vokser seg store.

Men eventuelle andre innspill er jeg åpen for, dersom vi kan få litt lavere utgifter på thujaene og de blir penere.

I og med at hagegrensen er såpass nærme vinduet er det små muligheter ift levegg og lignende.. Ønsker ikke å søke hos kommunen, det blir altfor mye styr.



Anonymous poster hash: 63578...408
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...