Gå til innhold

Stauder eller så selv?


snoker

Anbefalte innlegg

Jeg har et stort område jeg skal gjøre noe med i år, plassen måler ca 4meter i lengden og 1,5 i bredden..
Jeg vil gjerne ha noen blomster som sprer seg slik at det dekker området etter hvert og som er fine å se på.
De kan gjerne være opp til en meter høye og det kan godt være mye grønt innimellom også..

Jeg har vært inne på stauder men en liten del av meg ønsker å så selv istede for å kjøpe stauder, da jeg liker å se at jeg har fått til noe fra begynnelsen av..

Noen tips til hva som kan passe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare ta høyde for at selvsådd tar laaaang tid. Vil du se resultater raskt, kjøp stauder.



Anonymous poster hash: c696d...150
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt ny på dette med hagearbeid, så klimasone vet jeg ikke, men vi bor på sørlandet mellom risør og grimstad så det er tålig varm sommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne du tenke deg til å ha for eksempel to sorter stauder i samme bed, slik at du har blomstring i bedet, det meste av sommeren, eller vil du ha en sort i en bestemt farge? Viktig å tenke på farger man liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klimasone H2 da med andre ord. Hvordan er forholdene der du skal plante staudene? Sol? Halvskygge? er det mye leire der? Er jorden næringsrik?



Anonymous poster hash: 40642...a68
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mye sol, varmt men med litt vind så og si hver dag da det blåser litt her, leirete jord i de andre bedene jeg har gravd opp så det er stor mulighet det er det der også..
Vi har sauer rett ved dette bedet og jorder som blir gjødslet 20 meter fra, så hagen vår får hvertfall litt utbytte av gjødselen fra bøndene, det er også mye beitemakk i store deler av hagen :)

Jeg vil gjerne ha litt forskjellig men er åpen for alt, liker alt av farger men spesielt lilla, rosa og hvit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...