Gå til innhold

Edderkopper - de er OVERALT!


Gjest tinbjo1

Anbefalte innlegg

vi ble invadert av edderkopper i fjor sommer. Samboer kjøpte Permitrin på felleskjøpet og vi sprayet alle vinduer og ventiler utvendig, i tillegg til alt innendørs av karmer, vinduer og ventiler. Deretter luftet vi godt(stoffet er visst ikke så lurt å puste inn), og plutselig kunne vi se edderkopper komme springende ut på gulvet og dø:P

Vi kunne plutselig se 3-4 edderkopper springe rundt på gulvet før vi spraya, men vi bodde også i kjeller så det var kanskje ikke så rart....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det letteste er jo å hindre dem i å komme inn.

Bor du i et hus med ventiler? I så fall - se etter om insektsnettingen er hel, festet godt og finmasket nok. Om den ikke er det så kjøp ny.

Om du lufter via vinduer: se over karm og vegg så de ikke kryper inn de 1-2 min det tar å lufte ut.

Om du har balansert ventilasjon og ikke lufter så finn ut hvor de kommer fra og tett denne glippen (eventuelt spray området så du dreper dem).

Å holde området ved vegg og tak rene og pene minker antallet edderkopper. Så rensk opp og kost bort.

Om du har vinduet åpent feks om natten anbefaler jeg at du slutter med det, men dersom du av en eller annen grunn foretrekker å sove i kald trekk så kjøp en insektsnetting og monter. Og da er det også derfor huset ditt kryr av edderkopper - de er nattdyr.



Anonymous poster hash: 5f922...2db
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette monsteret kom jeg hjem til etter skolen... Fytti, i det jeg knipset krøllet den seg sammen og inntok angrepsposisjon. Gud å jeg hylteeeeeeeee!!! Like stor som en tjuekroning.

1092e30abf1b11e3a6de0002c955997c_8.jpg

Litt for dårlig bilde til å si helt sikkert. Kan du ta et nytt og bedre bilde? Men ligner mye på en Tegenaria atrica. Du bor på østlandet? Den skal ikke være så vanlig å finne mye av i 3. etasje.

Hvis det er Tegenaria atrica kan jeg skjønne folk kan bli litt skremt av den. Siden det er kjapp og stor i norsk målestokk. Men altså helt ufarlig, og vil kun angripe om den blir provosert. Vil kun bite om du feks fanger den med fingrene. Er som å bli stukket av en humle, litt vondt der og da med en litt nummen følelse i fingeren i et par timer. Ikke mye å være redd for altså. :-)

Tror ikke du skal drive å sprøyte. Det er man kun tjent med om det er mange av de..

Anonymous poster hash: 8d075...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenter er så hysteriske og blir livredde for selv de minste småkryp. :)



Anonymous poster hash: 87575...825
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg voktet den og fulgte med hvor den gikk helt til typen kom hjem å skylte den ned i dass... Jeg bor på Sørlandet, og alle edderkopper i min kjellerleilighet er massive goliater hele gjengen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har også brukt det middelet. var plaget med edderkopper, sort maur og andre krypdyr. jeg fordrar ikke insekter :P så etter jeg brukte det middelet. så ble det betrakterlig mye mindre. værste er jo når dritten har fått unger, og det kryyyr av edderkopper inne. æsj! nå gruer jeg meg til fullsommer og insekter!



Anonymous poster hash: cc15e...9a8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir aldri kvitt slike dyr. Bedre å lære seg av med fobier og det finnes hjelp å få. Gjør livet bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt for dårlig bilde til å si helt sikkert. Kan du ta et nytt og bedre bilde? Men ligner mye på en Tegenaria atrica. Du bor Er som å bli stukket av en humle, litt vondt der og da med en litt nummen følelse i fingeren i et par timer. Ikke mye å være redd for altså. :-)

Tror ikke du skal drive å sprøyte. Det er man kun tjent med om det er mange av de..

Anonymous poster hash: 8d075...3f4

Hva ????? som en humle. Nå ble jeg livredd.

Anonymous poster hash: bcc39...2b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ????? som en humle. Nå ble jeg livredd.

Anonymous poster hash: bcc39...2b0

Det her er fredelige dyr som har null interesse av deg. Med mindre du har tenkt å plage og pirke på den kommer den aldri til å bite.

Anonymous poster hash: 719e1...f19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er fredelige dyr som har null interesse av deg. Med mindre du har tenkt å plage og pirke på den kommer den aldri til å bite.

Anonymous poster hash: 719e1...f19

Helt riktig. De har null interesse av å bite så lenge du ikke tar borti den.

Anonymous poster hash: 8d075...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ????? som en humle. Nå ble jeg livredd.

Anonymous poster hash: bcc39...2b0

Ærlig talt. :fnise: Må da tåle såpass.

Har selv blitt bitt av denne Tegenaria atrica da jeg hadde zoologi på universitet. Er av de edderkoppene vi har i Norge med det kraftigste bittet. Men ikke verre enn at den er en liten mygg i forhold til de mer farlige edderkoppene på sydligere breddegrader. Vi har ikke mye å være redd for edderkoppdyr her i Norge.

Anonymous poster hash: 8d075...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke om de kan bite, det som plager meg er at de piler avgårde i en rasende fart, og at jeg kan være ani de. Det er mer enn nok..



Anonymous poster hash: de398...6d5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg voktet den og fulgte med hvor den gikk helt til typen kom hjem å skylte den ned i dass... Jeg bor på Sørlandet, og alle edderkopper i min kjellerleilighet er massive goliater hele gjengen...

Hadde ikke klart å sette meg på dansen jeg etter det...du vet den kan komme opp igjen å bite deg i rompa?

Hehe, neida!!:)

Jeg har også edderkoppfobi til de grader :( Og det er ikke for at jeg tror de er giftige eller slikt, syns bare de er ekle, med så mange bein, de er så kjappe og jeg blir lam når jeg ser den.

Vi flyttet i nytt hus for en mnd siden, og jeg har sett 15stk av dem, minst. Flaks at mannen har vært hjemme og tok de for meg. Grøss!

Og igår når mannen min åpnet døren da han skulle ut så datt det en sværing rett ned på beinet hans, jeg hadde dødd!!!

Liker ikke edderkopper men prøver å ikke drepe dem, jeg syns synd på de...

Hvor er det man henvender seg for å bli kvitt fobien, noen som vet?

Anonymous poster hash: 8f651...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips.

Insekter får i seg vann gjennom huden. Selv ute i naturen tar de opp kondens om natten. Derfor liker de seg ofte i kjelleren. Nå har det vært ganske fuktig lenge (mye regn), men med en luftfuktighet under 40% så tørker de ut. Har du et våt fuktig kjeller, så gjør den tørr.



Anonymous poster hash: 6c638...04b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode tips! :) Har totalt edderkoppfobi :( Her har jeg heldigvis både hund og mann som dreper dem, men er helt hysterisk. Jeg måtte overvåke en edderkopp i 5 timer en gang fordi mannen var på jobb og hunden ikke var interessert fordi den sto stille........

Sove kan jeg bare glemme hvis jeg ikke har sett edderkoppen skvist og spylt i do minst 3 ganger... Gjør selvfølgelig ikke det selv.. Skjønner ikke at du orker å oppholde deg hjemme :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mitt aller best tips når det kommer til edderkopper er som følger: Når du ser den, prøv å ikke slipp den av syne. Finn en kopp eller noe, gjerne noe gjennomsikitg så du kan se edderkoppen. Deretter fanger du edderkoppen i denne koppen/glasset, før du brenner ned hele huset og flytter til en annen by:)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tinbjo1

Jeg voktet den og fulgte med hvor den gikk helt til typen kom hjem å skylte den ned i dass... Jeg bor på Sørlandet, og alle edderkopper i min kjellerleilighet er massive goliater hele gjengen...

Gud, jeg synes virkelig synd på deg. Den edderkoppen der så jo helt SINNSYKT ekkel ut. Får jo angst bare jeg så på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tinbjo1

Det letteste er jo å hindre dem i å komme inn.

Bor du i et hus med ventiler? I så fall - se etter om insektsnettingen er hel, festet godt og finmasket nok. Om den ikke er det så kjøp ny.

Om du lufter via vinduer: se over karm og vegg så de ikke kryper inn de 1-2 min det tar å lufte ut.

Om du har balansert ventilasjon og ikke lufter så finn ut hvor de kommer fra og tett denne glippen (eventuelt spray området så du dreper dem).

Å holde området ved vegg og tak rene og pene minker antallet edderkopper. Så rensk opp og kost bort.

Om du har vinduet åpent feks om natten anbefaler jeg at du slutter med det, men dersom du av en eller annen grunn foretrekker å sove i kald trekk så kjøp en insektsnetting og monter. Og da er det også derfor huset ditt kryr av edderkopper - de er nattdyr.

Anonymous poster hash: 5f922...2db

Jeg har vinduet oppe hele dagen, hvis ikke blir det så varmt og dårlig luft her inne… :(

Nå sjekker jeg dynen hver kveld før jeg skal legge meg… For å være 100% sikker. En gang våknet jeg opp på natten av at det stod en edderkopp på magen min… Fy faen så skummelt.

Tror jeg må gå på kurs for edderkoppfobi, går jo nesten utover helsen, haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tinbjo1

Et tips til folk som ikke tørr å drepe dem - spray dem med hårspray. Det funker, de dør noen sekunder etterpå!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...