Gå til innhold

Du som tror at du blir verdt noe hvis du tar en høy utdanning:


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er du plaget med det? Anonymous poster hash: 2a942...5cd

Ja, jeg synes faktisk det er veldig plagsomt, og ikke minst utrolig frekt, at folk tror jeg har valgt en utdannelse for prestisjen.

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om statusen som følger med, jeg er bare lidenskapelig opptatt av det faglige.

Jeg hater når folk kommer med slike tåpelige påstander som ts. Det kan godt være jeg er en verdiløs tufs, men jeg er i hvert fall ikke statusjeger.

Anonymous poster hash: 1af48...482

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du at folk tror de er mere verdt? Åja, men er mere verdt ved å hjelpe andre, og det gjør man ikke ved å redde liv med å være kirurg? Det er jo du selv som faktisk mener folk med høyere utdanning er mere verdt.

Dette var morsomt, noen må jo være surprompene her i livet :laugh: Håper de som plusset innlegget ditt gjorde det fordi det var helt latterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke mange orker å gå gjennom flere år studier uten å finne de noe interessant. Ingens motivasjon over flere år går kun på at ''endelig kan jeg hånlig le av kassemedarbeiderene men jeg vifter frem masteren min..(eller hva enn bevis de får)''. Da hadde de droppet ut for lengst.

Så det at folk utdanner seg for ting de ikke har noe som helst interesse for, spesielt legeyrker med masse lesing, tror jeg ikke noen gjør. Kanskje hovedfokuset er penger, men likevel, ikke eneste som driver en. Om det er tilfellet så kan man da ikke bli provosert når de har brukt flere hundre tusen i studielån og river seg i håret av å lese timer om dagen i..8 år..?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Forstår det heller ikke. Hva slags utdannelser er det som gjør deg skikkelig kunnskapsrik? Og i hva? Alle har internett og alle som er tørste på kunnskap kan lære mye rart i sitt eget tempo. De blir bare ikke å ha papirer som beviser noe form for kunnskap om spesifikke ting. Ikke at master i regnskap og revisjon gjør deg skikkelig kunnskapsrik? eller?

Jo, det er veldig lett å forstå. Hvis man er interessert i et emne, hvorfor tar man ikke da heller å studere det man er interessert i, og får kompetanse så man kan jobbe med det. Grunnen til at jeg har denne fordommen er at jeg enda har til gode å møte folk uten utdannelse som har noe særlig kunnskap om politikk, økonmi, medisin, matematikk, eller andre ting man lærer på høyskole, til tross for at jeg hører om denne mytiske autodidakte, kunnskapstørste, figuren til stadighet. Det er vel ganske naturlig at det er en rimelig tjukk korrelasjon mellom det å være tørst på kunnskap og det å studere?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel. Men det er et faktum at leger redder liv, og at man ofte må ha høy utdannelse for å kunne redde liv.

Nei, ikke alle leger redder liv. Noen leger skriver ut for mye antibiotika og bidrar til resistens, andre tafser på pasientene på uheldige steder, ja sågar penetrer dem. Andre sykemelder for ofte, og bidrar dermed til ressurssluket det er å ha folk liggende på trygd, og igjen andre feilmedisinerer, overmedisinerer, og gir pasientene uheldige coctailer som ikke burde blandes. Leger er nok akkurat like feilbarlige som oss andre. Og å redde liv når de kan er det de hever en svært feit offentlig lønn for, ikke ut av moralsk overbevisning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå gidder ikke jeg å lese hele tråden, men

Det jeg har fått ut av min utdannelse (som ikke er ferdig enda), er at jeg har fått en litt bedre forståelse for verden. Fysikk har hjulpet meg å se sammenhenger, matematikk har hjulpet meg å uttrykke situasjoner på en universell måte. Psykologifagene har gitt meg større forståelse for mennesker. Biologi har vist meg hvor fascinerende naturen er. Kjemi var bare dødskult. Det er så mye annerledes å studere enn å lese artikler på wikipedia. Jeg ser nå flere muligheter og utfordringer enn det jeg gjorde før.Og det finnes så mye mer enn det jeg ser!

Gjør dette meg til en bedre person enn en uten utdanning? Det spørs vel om jeg bruker utdanningen min til å lage gift og bomber eller om jeg vil gjøre verden til et bedre sted. Neida.

Men hvis folk seriøst tror at folk med utdannelse er bedre enn andre, så viser det bare hvor lite reflekterte de er. Man trenger nemlig yrkesfaglige i samfunnet også.



Anonymous poster hash: 6d241...98c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uvurderlig. Det er alle andre mennesker også. Så ja, jeg tror jeg er verdt noe.



Anonymous poster hash: 7f6ac...94e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si det er viktigere med fks utdanna leger og lærere enn at folk går rundt og gir brødskivene sine til folk.

Hadde vi ikke hatt leger eller lærere med den utdanninga di har idag hadde vi hatt betydelig flere fattige og syke her i landet.

Utdannelse er livsviktig, det er viktig at et samfunn har hvert fall en del utdannede mennesker, jeg syns derfor man skal være litt stolt av å ha en utdannelse. Man bidrar med kunnskap.

Anonymous poster hash: cb5dc...5e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er da like mye verdt, akkurat som de er. Spiller ingen rolle om de er høyt utdannet, om de gjør mye bra for verden osv....



Anonymous poster hash: 968bd...525
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du blir ikke mer verdt. Du er ikke et bedre menneske. At du kaller studiet ditt for et "prestisjestudie" har absolutt ingenting å si for verdien din. Du blir ikke mer verdt!

Utdann deg innen det du synes er interessant og spennende, noe som føles givende, men tro ikke at du blir mer verdt som menneske. Det er dine handlinger som definerer hvem du er; når du gir en brødskive til noen som ikke har mat. Da er du verdt mye. Eller hvis du hjelper hjelpeløse dyr. Men utdanningen din? Den har ikke noe å si.

Hvis du føler deg stygg, kjedelig eller kommer fra noe du selv definerer som en "laverestående familie", og tror at du kan utdanne deg mer verdt; nei. Du kan ikke det.

Men hjelp de fattige, gi til de som ikke har, for DA blir du utrolig mye verdt. Og det trenger man ikke utdanning for å kunne gjøre...

Anonymous poster hash: f4b24...214

Hvem er mest verdt for deg den dagen du ligger på sykehus og trenger behandling? Er det legen som har 6 års utdannelse, sykepleieren som har 3 års utdannelse + spesialisering, eller er det negledesigneren på hjørnet?

Anonymous poster hash: 65050...58c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg nettopp vært hos tannlegen og fått vite at jeg har et hull som har gått gjennom emaljen, og borret. Han lagde en fin fylling som man nesten ikke ser.

Uten borringen hadde kariesen spist av tanna på innsiden av emaljen, kanskje jeg hadde endt opp med råtne ting i munnen i en alder av 25.

Jeg synes tannleger, leger, sykepleiere og lignende faktisk er verdt veldig mye for livskvaliteten. :)

Den norske gjennomsnittslønna er så høy at disse tjener absolutt ikke mye! De bare gjør en kjempejobb.



Anonymous poster hash: d455a...94b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for at det skal utdannes leger, sykepleier ol så må det skrives bøker slik at de kan lære noe teoretisk. Bøkene blir skrevet av professorer for eksempel i medisin, så professorer er altså også nyttige.

Anonymous poster hash: afad8...caf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg nettopp vært hos tannlegen og fått vite at jeg har et hull som har gått gjennom emaljen, og borret. Han lagde en fin fylling som man nesten ikke ser.

Uten borringen hadde kariesen spist av tanna på innsiden av emaljen, kanskje jeg hadde endt opp med råtne ting i munnen i en alder av 25.

Jeg synes tannleger, leger, sykepleiere og lignende faktisk er verdt veldig mye for livskvaliteten. :)

Den norske gjennomsnittslønna er så høy at disse tjener absolutt ikke mye! De bare gjør en kjempejobb.

Anonymous poster hash: d455a...94b

Hva med ingeniøren som designet boret eller røntgenmaskinen? :)

Anonymous poster hash: 65050...58c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malanthor

Det sier seg jo selv at du ikke blir verdt mere hvis du tar en høy utdannelse, du er fortsatt den samme personen. Diverse utdannelser kan dog åpne for nye muligheter. Og i spesifikke situasjoner vil enkelte utdannelser være vesentlig nyttigere enn andre som legen når du er syk eller rørleggeren når vannet står knehøyt i kjelleren.

Man finner jo folk som ser ned på alt mellom himmel og jord, så ja noen ser ned på de som mangler høyere utdannelse og disse menneskene er retards. Ganske enkelt. :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppnådd mer enn andre, og er derfor et bedre menneske. Det er det samme om jeg har hatt bedre vilkår.

Bil. merk. Ironi



Anonymous poster hash: cef86...5b3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selvfølgelig blir man ikke noe mer verdt som menneske av en høyere utdanning, men man blir mer verdt av å gjøre noe med livet sitt og bidra til et bedre samfunn. Dette er uavhengig om man har master, bachelor, fagbrev eller gikk rett i arbeid fra ungdomsskolen ;)

Godt sagt! (Du sier mye fornuftig her inne, ahr jeg lagt merke til!)

Anonymous poster hash: fb7ef...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på de som har tatt utdanning som mer oppegående. Ikke fordi de har klart å fullføre utdanningen(det er lett), men fordi de har skjønt at utdanning nesten er et krav for å få et bra liv i den verden vi lever idag.



Anonymous poster hash: 94e9d...1c9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på de som har tatt utdanning som mer oppegående. Ikke fordi de har klart å fullføre utdanningen(det er lett), men fordi de har skjønt at utdanning nesten er et krav for å få et bra liv i den verden vi lever idag.

Anonymous poster hash: 94e9d...1c9

Å fullføre en utdanning er ikke LETT. En seiler ikke igjennom studier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...