Gå til innhold

Hvordan treningsform (jogg/intervall) har best effekt på fettforbrenning?


Timiwo

Anbefalte innlegg

Hei! :nigo:
Jeg er ei jente som trener styrke 3-4 ganger i uka. Når det gjelder muskelveksten har jeg oppnådd greie resultater så langt, så mitt nye mål er å bli mer markert før jeg bygger mer muskler. Dette har jeg tenkt til å få til ved å kombinere styrketrening og intervalltrening, men jeg har ikke så mye kunnskap om løping.

Pr. dags dato er kroppen min "tynnfeit" - Den er ikke tykk, men den er slapp og jeg har litt ekstra på både ben og mage. Dette ønsker jeg å kvitte meg med, samtidig som jeg skal stramme opp kroppen ved hjelp av styrketrening.

Det jeg hovedsakelig lurer på er hvordan løpetrening dere anbefaler for å oppnå best effekt på fettforbrenning? Fortell meg gjerne hvor ofte jeg bør løpe, hvor lenge jeg bør løpe og hvor stor intensitet jeg bør ha.
Da jeg ikke har pulsklokke får jeg ikke kontrollert pulsen min under økta, men jeg har en mølle som måler HR.

Takk på forhånd! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg ville gjort er å gå litt tur, både i terreng og powerwalking, ett par ganger i uken (bevegelse generelt er bra, men ikke ha for høy puls for lenge, det kan gå utover musklene du har jobbet så hardt for). Og etter trening intervalløping og roing (varier det litt).

Av intervaller kan du f.eks ta 10 sek av, 10 sek på, 8 ganger. Så jobber du deg oppover i sekunder og runder. Løp gjerne i oppoverbakke, så skåner du knær og får brukt stumpen litt mer i frasparket :laugh:

Noen runder med KB-swings eller burpees osv er også veldig bra for fettforbrenningen!

Når det er så korte intervaller kan du gi alt du har. Du kan godt komme opp i makspuls, bare du ikke gjør det for ofte, husk restitusjon også. Hvis du ikke har løpt intervaller før bør du begynne forsiktig. Gjerne 1-2 ganger i uken, og jobb deg oppover :)

Endret av Stining
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode råd!
Hvor mange minutter/km anbefaler du å gå powerwalk? Jeg går så og si aldri turer, så det hadde vært fint å fått inn en rutine med rask gange noen dager i uka :)

Jeg har løpt en del geriljaintervaller, men dette tar jeg som regel etter endt styrkeøkt. Jeg synes intervalltrening gir best effekt da det ikke tar så lang tid, samtidig som kroppen får kjørt seg ordentlig. Det hender jeg tar en rolig joggetur, men kondisjonen er så dårlig at 8 km er nok enda.. Da er jeg heeelt kjørt, selv i rolig tempo!

KB har jeg lyst til å prøve ut, for det har jeg hørt mye positivt om! Jeg må bare lese meg til litt kunnskaper først, så skal dette helt klart testes :)

Hvor lang tid kan jeg forvente at det tar før jeg begynner å se resultater hvis jeg trener intervaller 2 ganger i uka og styrke 3-4 ganger? Jeg har et sunt og variert kosthold, så der tror jeg ikke at det trengs noen forandringer.
Uff, det er fælt å være utålmodig :skya:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...