Gå til innhold

mye fett i avokado


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eg bruker fitness pal-app og i følge den ligger eg under daglig kalorimål. Men eg ligger alltid over på fett eg skal ha. Ligger daglig på ca 22gram over på fett, men kanskje 400 under på kcalori. Dette er pga trening. Spiser i snitt 1300 om dagen. Så kommer spm; eg spiser i allefall en avokado om dagen. Denne blir mos så den massen blir brukt som smør på knekkebrød, dressing til stekt kylling, til stekt kjøkkdeig osv. Skal eg kutte avokadoen? Den er jo høy i fettinnhold og kcalori.kan grunnen til det ikke er endring i vekt pga den høye fettmassen eg spiser, selv om det er lite kalorier eg spiser?

Anonymous poster hash: 09a73...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lillelarve

Nei...

Nr. 1: Du spiser litt for lite. Prøv å få i deg litt mer mat.

Nr. 2: Ikke stress for mye over kalorier. Nyt maten, hør på kroppen.

Nr. 3: Kroppen trenger fett! Og avokado er en super fettkilde + ikke minst, den inneholder mye annet bra for kroppen. Ikke kutt ut avokado pga. redsel for fett. Det er ikke noe å være redd for. Kutt heller ut godteri og brus.

Endret av lillelarve
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ikke å kutte brus og godteri,da eg ikke spiser noe sånt.

Har vurdert å begynne med frukost. Da ligger eg på anbefalt kalorimål, men sliter veldig med å spise om morgenen. Blir fort kvalm av det. Eg er typisk sånn som spiser 3ganger om dagen.

Anonymous poster hash: 09a73...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fettet i avokado er bra for deg. og det er snakk om 200 kcal (pluss/minus). Spis den til frokost, hvis du orker, og ta litt sitronpepper på. (mmmmm..) Avocado er sunt og godt!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan jo ikke få i meg så mye mer mat heller. Vil jo gjerne gå ned 10kg. Da er det jo kaloriunderskudd som er tingen!

Anonymous poster hash: 09a73...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ikke å kutte brus og godteri,da eg ikke spiser noe sånt.

Har vurdert å begynne med frukost. Da ligger eg på anbefalt kalorimål, men sliter veldig med å spise om morgenen. Blir fort kvalm av det. Eg er typisk sånn som spiser 3ganger om dagen.

Anonymous poster hash: 09a73...482

Frokost er viktig for å sette igang forbrenningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frokost er viktig for å sette igang forbrenningen.

De lærde strides om det. Om det faktisk er noe som heter krisemodus for kroppen og om forbrenning går ned uten frukost. Mange som går mye ned på periodisk faste osv

Anonymous poster hash: 09a73...482

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan jo ikke få i meg så mye mer mat heller. Vil jo gjerne gå ned 10kg. Da er det jo kaloriunderskudd som er tingen!

Anonymous poster hash: 09a73...482

Joda, men det finnes forskjellige grader av underskudd, og ikke minst hvordan man kommer i underskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan jo ikke få i meg så mye mer mat heller. Vil jo gjerne gå ned 10kg. Da er det jo kaloriunderskudd som er tingen!

Anonymous poster hash: 09a73...482

Hva med en omelett med skinke? Havregrøt med mandelmelk og frukt? Det er snadder..

200 kcal er ikke mye, hvis det er snakk om frokost.. Synes jeg da :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en omelett med skinke? Havregrøt med mandelmelk og frukt? Det er snadder..

200 kcal er ikke mye, hvis det er snakk om frokost.. Synes jeg da :-))

Skulle det vert frukost kan det ikke være noe med egg. Eg blir kvalm av frokost og det vedvarer hele dagen. Det følger til eg hopper over lunsj og trening. Det må være noe lett som eg kan spise mens eg kler på meg og gjør klar min sønn. Nøtter eller noe.

Men eg går jo ikke ned i vekt sånn eg spiser nå. Skeptisk til å øke kalorimål.

Anonymous poster hash: 09a73...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle det vert frukost kan det ikke være noe med egg. Eg blir kvalm av frokost og det vedvarer hele dagen. Det følger til eg hopper over lunsj og trening. Det må være noe lett som eg kan spise mens eg kler på meg og gjør klar min sønn. Nøtter eller noe.

Men eg går jo ikke ned i vekt sånn eg spiser nå. Skeptisk til å øke kalorimål.

Anonymous poster hash: 09a73...482

Nei, da vet jeg dessverre ikke.. Nutrilett, da ? Proteinbar? Det er bedre enn ingenting :-) Nøtter er farlig godt, men er ganske mange kalorier i det, hvis du skulle passe på kcal inntaket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"1 avokado eller mer" er mye uansett, pr dag!

Det er bedre å spise mer variert, enn å få en så stor andel av matinntaket ditt fra avokado. Jeg syns du skulle holde deg til ca 1/2 pr dag, og spise litt andre ting i stedet.



Anonymous poster hash: e6c06...c2f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du er i kaloriunderskudd har det ikke noe å si om du spiser for mye fett, men det er viktig å få i seg nok kalorier til at kroppen fungerer. Jeg spiser sjeldent frokost, og jeg har gått ned i vekt uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lillelarve

Går ikke å kutte brus og godteri,da eg ikke spiser noe sånt.

Har vurdert å begynne med frukost. Da ligger eg på anbefalt kalorimål, men sliter veldig med å spise om morgenen. Blir fort kvalm av det. Eg er typisk sånn som spiser 3ganger om dagen.

Anonymous poster hash: 09a73...482

Var bare et eksempel ;)

Det er viktig med frokost. Ikke livsnødvendig, men likevel en viktig del.

Kroppen trenger nok mat, også for å gå ned i vekt. Ja, det kan godt hende du går ned i vekt ved å spise lite, men det er ikke den beste måten. Regelmessig trening og et sunt og godt (og variert) kosthold er mye bedre for deg, og for framtiden din! Spis litt av hvert, bland forskjellig mat og prøv nye matretter. Det gjør det mye mer spennende.

Det er lurt å lese litt om kroppen og hva som skjer inni den. Da får man mer forståelse og plutselig ser man logikken i ting.

Endret av lillelarve
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avocado er svært bra for huden og alt annet, og jeg brukte den appen der før. Var hele tiden noe som det var for mye av. En gang stod det at jeg hadde spist for mye umettet fett! Det er jo helst det man skal ha i seg :P

Bare fortsett å spise slik du gjør nå om det funker for målet ditt :) Det umettede fettet i avocado gjør neppe stor skade for slankingen din om du er under kalorimålet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg så ville jeg ikke lagt meg mer enn 500 kcal i underskudd om dagen. 1300 høres veldig lite ut og kan være noe som gjør kroppen din stresset( gjør at du ikke går ned i vekt slik du normalt ville med et litt mindre drastisk underskudd )

Nå vet jeg jo ikke helt hvordag underskuddet ditt ser ut, men det er intrykket jeg sitter med. 1 avocado om dagen er tipp topp, kjempe sunt fett som kroppen din har godt nytte av.

Kroppen sin skal ha i seg 1g- 1.5 g fett pr kg kroppsvekt (spesielt på diett) og med 1300 kalorier om dagen så nekter jeg egentlig å tro at du ligger så høyt på fett at avocadoen gjør at du overskrider dette?

Jeg har selv opplevd å rase mye raskere ned i vekt ved å øke kaloriene litt så underskuddet ikke blir for drastisk, er bedre for kroppen din i lengden og :) Ta deg tid med nedgangen, så skal du se den sitter lenger og ;) Hilsen en som fjernet 25 kg for 3 år siden, og fortsatt er kvitt de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde jeg vært deg så ville jeg ikke lagt meg mer enn 500 kcal i underskudd om dagen. 1300 høres veldig lite ut og kan være noe som gjør kroppen din stresset( gjør at du ikke går ned i vekt slik du normalt ville med et litt mindre drastisk underskudd )

Nå vet jeg jo ikke helt hvordag underskuddet ditt ser ut, men det er intrykket jeg sitter med. 1 avocado om dagen er tipp topp, kjempe sunt fett som kroppen din har godt nytte av.

Kroppen sin skal ha i seg 1g- 1.5 g fett pr kg kroppsvekt (spesielt på diett) og med 1300 kalorier om dagen så nekter jeg egentlig å tro at du ligger så høyt på fett at avocadoen gjør at du overskrider dette?

Jeg har selv opplevd å rase mye raskere ned i vekt ved å øke kaloriene litt så underskuddet ikke blir for drastisk, er bedre for kroppen din i lengden og :) Ta deg tid med nedgangen, så skal du se den sitter lenger og ;) Hilsen en som fjernet 25 kg for 3 år siden, og fortsatt er kvitt de :)

Har det falt deg inn at 1300 kalorier kan være nettopp det, altså 500 kalorier i underskudd? Mitt dagsbehov er på 1800 kalorier, og jeg er ikke spesielt liten en gang (167 cm og 60 kg).

Anonymous poster hash: 979ce...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det falt deg inn at 1300 kalorier kan være nettopp det, altså 500 kalorier i underskudd? Mitt dagsbehov er på 1800 kalorier, og jeg er ikke spesielt liten en gang (167 cm og 60 kg).

Anonymous poster hash: 979ce...7aa

Gikk visst litt fort i svingene da jeg leste posten din, så ikke at du skrev det var 400 kcal under vedlikehold.

Da beklager jeg det :) jeg mener fortsatt da at nei ikke kutt avocadoen mm du kommer over 90 g fett om dagen med dette ;) fett er fortsatt bra for deg , og er noe du trenger spesielt om du skal gå ned i vekt over lengre tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk visst litt fort i svingene da jeg leste posten din, så ikke at du skrev det var 400 kcal under vedlikehold.

Da beklager jeg det :) jeg mener fortsatt da at nei ikke kutt avocadoen mm du kommer over 90 g fett om dagen med dette ;) fett er fortsatt bra for deg , og er noe du trenger spesielt om du skal gå ned i vekt over lengre tid :)

Jeg er ikke TS, jeg kom bare med et innspill :)

Anonymous poster hash: 979ce...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke TS, jeg kom bare med et innspill :)

Anonymous poster hash: 979ce...7aa

Ahh.. Ja ser jo det nå.

Synes nå fortsatt 1300 høres veeldig lite ut. Men det kan jo selvfølgelig være rett for noen. Og reagerte vel mest på det fordi hun sier hun ikke går ned i vekt på underskuddet. Noe som ofte signaliserer at kroppen stresser pga for lavt inntak, eventuelt sammensetning av makroer ( proteiner vs karbohydrater for der meste. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...