Gå til innhold

Jeg er så usunn - hvor i all verden skal jeg begynne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste to årene slitt psykisk, sluttet å trene, og kun spist dritt. Lagt på meg 15 kg, og er veldig usunn.

Jeg startet før sommeren på medisiner og føler meg nå så og si frisk. Jeg vil få tilbake livet og de vanene jeg hadde før, men nå aner jeg ikke hvor jeg skal begynne? Jeg vil gjerne begynne med å få i meg ordentlig mat, spise regelmessig, og trene på sikt. Jeg studerer å jobber, så fungerer ellers, men mangler den normale sunne livsstilen.

Jeg kan begynne med å si at jeg aldri trener, eller gjør noen som helst form for fysisk aktivitet, sett bortifra sex og gå til og fra lesesalen. Har ikke stillesittende jobb, men den er kun ett par dager i uken.

Så til kosthold, en typisk dag kan se sånn ut for meg:

Starter dagen rundt kl 8. Spiser ikke frokost, kanskje en banan, nudler eller youghurt ut på dagen, rundt 12.

Neste måltid da er en sjokolade eller brus. Evt en baguett eller tilsvarende om jeg leser lenge. Så middag, som er alt fra sunn mat til usunn, samboern min som lager. Drikker som regel brus her også.

Det er det siste måltidet, men spiser som regel godteri, sjokolade eller chips og brus til kvelds, alt etter som hva som frister.

Jeg fråtser ikke i godteri, men spiser en del.

Kostholdet mitt er heeelt håpløst, jeg føler meg syk go usunn, rett å slett svak fysisk. Vil virkelig gjøre noe, men aner rett å slett ikke hvor jeg skal begynne, selv om jeg har hatt normalt kosthold før, er alt fjernt for meg. Vil så gjerne gå ned i vekt, uten å sulte meg, kun ved sunn vanlig mat og trening.

Er det noen snillinger her som vil hjelpe meg med litt råd på veien? Hvor i all verden skal jeg starte? Første mål vil bli å gå ned 10 kg. Skal det mye til? Hvor starter jeg? Hjelp :)?



Anonymous poster hash: e7981...7ef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner følelsen veldig godt, hadde det på samme måte før. Mitt beste tips er å ta museskritt! Legg om kostholdet litt og litt, slik at det ikke blir en voldsom omveltning som føles forferdelig uoverkommelig, og gjør det samme med trening. Det er også lurt å heller ha massevis av små delmål enn langsiktige. Er derfor de kalles delmål ;) det hjelper til å opprettholde motivasjonen og mestringsfølelsen underveis!

Og ta deg god tid! Å gå ned i vekt på en sunn måte tar tid, jeg brukte vel halvannet år på 20kg, men det er fordi jeg ikke har kjørt et voldsomt regime, men heller lagt om kostholdet til noe jeg kan leve med på lang sikt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med små ting. Bytt ut brus med noe sunnere. Prøv å spis noe til frokost. Har man voldsomt sug etter sjokolade, funker kromtabletter! Ikke start med alt på en gang, med mindre du vil og vet at du klarer det. Ikke kutt ut helt de usunne tingene, det kommer ikke til å gå, og man bare begynner å spise de igjen etter kort tid. Alt i moderasjon! Det viktigste er kanskje vanlige, regelmessige måltider. Ikke la det gå for lang tid mellom hver gang du spiser mat, 3-4 timer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med å prøve å kutte brusen og ta heller sjokoladebit som dessert enn som mellommåltid. På sikt blir den lettere å kutte ned på også. Gå tur for aktivitetens del, gjerne om morgenen hvis du har tid. Kanskje får du lyst på frokost da? Skulle gjerne trent med deg jeg. Jeg trener heller aldri, og har forfalt fysisk siden jeg sluttet pga sykdom/psykdom. Har begynt så smått igjen da, med superkorte styrkeøkter og gåturer et par ganger i uken.

Anonymous poster hash: 4cac1...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har de siste to årene slitt psykisk, sluttet å trene, og kun spist dritt. Lagt på meg 15 kg, og er veldig usunn.

Jeg startet før sommeren på medisiner og føler meg nå så og si frisk. Jeg vil få tilbake livet og de vanene jeg hadde før, men nå aner jeg ikke hvor jeg skal begynne? Jeg vil gjerne begynne med å få i meg ordentlig mat, spise regelmessig, og trene på sikt. Jeg studerer å jobber, så fungerer ellers, men mangler den normale sunne livsstilen.

Jeg kan begynne med å si at jeg aldri trener, eller gjør noen som helst form for fysisk aktivitet, sett bortifra sex og gå til og fra lesesalen. Har ikke stillesittende jobb, men den er kun ett par dager i uken.

Så til kosthold, en typisk dag kan se sånn ut for meg:

Starter dagen rundt kl 8. Spiser ikke frokost, kanskje en banan, nudler eller youghurt ut på dagen, rundt 12.

Neste måltid da er en sjokolade eller brus. Evt en baguett eller tilsvarende om jeg leser lenge. Så middag, som er alt fra sunn mat til usunn, samboern min som lager. Drikker som regel brus her også.

Det er det siste måltidet, men spiser som regel godteri, sjokolade eller chips og brus til kvelds, alt etter som hva som frister.

Jeg fråtser ikke i godteri, men spiser en del.

Kostholdet mitt er heeelt håpløst, jeg føler meg syk go usunn, rett å slett svak fysisk. Vil virkelig gjøre noe, men aner rett å slett ikke hvor jeg skal begynne, selv om jeg har hatt normalt kosthold før, er alt fjernt for meg. Vil så gjerne gå ned i vekt, uten å sulte meg, kun ved sunn vanlig mat og trening.

Er det noen snillinger her som vil hjelpe meg med litt råd på veien? Hvor i all verden skal jeg starte? Første mål vil bli å gå ned 10 kg. Skal det mye til? Hvor starter jeg? Hjelp :)?

Anonymous poster hash: e7981...7ef

Jeg ville starta med å redusere godteinntaket til en dag i uka og å begynne med en vanlig sunn frokost. Typ knekkebrød med sunt pålegg og et glass melk. Sånn typ frokost. Og så kan du om mulig begynne å sykle til skolen? Eller begynne å gå tur? Gjerne dra med deg typen. Og så ikke legg deg sulten men spis deg mett på vanlig sunn kveldsmat typ likt frokost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Ikke rart du sprekker hver dag. Med så lite mat fra morgenen av så må blodsukkeret ditt stupe og du må være gal av sult når klokka blir 16.00. Da er det utrolig lett å ty til usunne alternativer. Hele kroppen vil skrike etter sukker, fett og raske karbohydrater for å heve blodsukkeret raskt.

Jeg ville startet med å sette opp en måltidsplan. Skriv ned hva du skal ha til frokost, lunsj, mellom, middag og kvelds for hver dag i en uke. Handle inn alt og lag gjerne lunsjen dagen i forveien. Spis skikkelig mat med nok næring til faste tider så skal jeg love deg at du raskt vil merke at søtsuget forsvinner. Drikk også kun vann, te, kaffe uten sukker og andre søtningsmidler. Etter en kort stund vil du merke at ting som brus og saft faktisk ikke smaker noe godt lenger(erfaring fra en som drakk litervis med Pepsi Max før)

Finn inspirasjon til måltider på matblogger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legg brusflasker med litt vann i frysern om kvelden, så fyller du vann på en slik om morgenen. Deilig med iskaldt vann! Bedre enn brus! Så ville jeg begymt med å sette av en halv time og senere en time til å gå ut. Gå tur. Gå så fort man klarer så man blir anpusten og litt svett. Da føler dibdeg friskere og "flink" og får kanskje mer lyst på en skive når du kommer inn, og ikke sjokolade. Jeg har vært helt som deg og startet fra null... og har nå begynt å løpe litt. Har fått meg en løpe app på tlf og er må blitt "avhengig" av å løpe minst 30 min hver dag. Hadde jeg aldri trodd!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kollega av meg har kuttet ut brus og godteri og har gått ned 4-5 kg iflg henne selv på ca en mnd. I tillegg sykler hun til jobb men det gjorde hun når hun spiste snop også.. Man ser godt at hun har tatt av.

Endret av Blackbird
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...