Gå til innhold

Komplett nybegynner, teknikk og sånn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

... jepp, det er status her for tiden.

Jeg har lyst til å begynne med starting strenght, men tør ikke fordi jeg ikke aner hvordan jeg skal begynne,

Jeg kan foreløpig ikke ta så mye mer enn 3*10 knebøy uten vekt uten at jeg faller sammen i ryggen, og i benk tror jeg ikke jeg får opp stanga engang.

Så hvor begynner man?

Nå trener jeg 10 min mølle, så benpress, så nedtrekk, total abdomonal (?), skulderpress og brystpress i maskiner, men er dette helt bortkasta? Selv når en er helt utrent?

Jeg har ikke mulighet til å kjøpe PT-timer nå, og på veiledningstimen på gymmet fikk jeg et standardprogram for nybegynnere, omtrent som det jeg skisserer over.

Tips? Jeg er helt lost! clear.png



Anonymous poster hash: e0ec4...0e2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke gjør ting du ikke kan :opplyser:

tips: Delta på gryppetimer ala bodypump, bodyattack osv. Styrketrening, der får du god veiledning ang teknikk, og standardøvelser du kan ta med ut i styrkerommet alene. Samtidig får du bygd opp litt styrke og lunnskap om hvordan kroppen din fungerer.

Det er så viktig å vite hvordan du fungerer før du begynner å gjøre ting helt alene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett stk veldig hot tips er å heller lage deg bruker på fitnessbloggen.no og spis kunnskap fra den siden i stedet for å spørre på kvinneguiden :)

Videre kan jeg jo motsi meg selv og faktisk gi deg tips gjennom kg.

Starting strength er et perfekt nybegynnerprogram, og kan absolutt anbefales. Poenget er dog at teknikk er nødt til å sitte om man skal starte med ordentlig styrketrening. Her kommer fitnessbloggen inn i bildet. Les deg opp på øvelses-guiden deres, søk opp på youtube, film deg selv og legg ut for kritikk. Spør gjerne noen på gymmet du er på som ser kompetent ut (ikke nødvendigvis de største), og få dem til å se på teknikken din.

Videre vil jeg si at det du holder på med ikke er bortkasta, men trening med maskiner gir deg en strikt bane, og du vil ikke få trent opp nødvendig støttemuskulatur. Derfor er frivekter et bedre alternativ, og starting strength et ypperlig program for grunnstyrke. Likevel trenes såklart hovedmuskulatur, og du vil kunne bli sterk til et visst nivå.

Ønsker deg lykke til! :klem1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør ting du ikke kan :opplyser:

Skikkelig god motivasjonssetning.

Jeg mener det motsatte. Alltid prøv å lære deg noe du ikke kan.

Knebøy uten stang er en bra progresjon, men det er vanskelig å spenne ryggen uten motvekt. Prøv derfor med bare stangen. Om du ikke klarer 3x5 så prøver du 3x3.

Søk på youtube: "mobility for squat". Det er garantert noe øvelser du kan bruke i oppvarmingen for å gi deg et bedre utgangspunkt med knebøyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig god motivasjonssetning.

Jeg mener det motsatte. Alltid prøv å lære deg noe du ikke kan.

Knebøy uten stang er en bra progresjon, men det er vanskelig å spenne ryggen uten motvekt. Prøv derfor med bare stangen. Om du ikke klarer 3x5 så prøver du 3x3.

Søk på youtube: "mobility for squat". Det er garantert noe øvelser du kan bruke i oppvarmingen for å gi deg et bedre utgangspunkt med knebøyen.

Der tok du setningen ut av sammenheng, ikke helt fair.

Endret av anybody
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å trene styrke er langt fra bortkastet, men det er viktig å lære seg god teknikk for å unngå skader.

Selv om du ikke har råd til PT, går det an å spørre noen som ikke er opptatt om de kunne ha vist deg enkelte øvelser. Et godt tips er også å være med på gruppetimer med styrketrening. Instruktørene der kan hjelpe deg med teknikken, og ofte kan de ha litt tid etter timen til å svare på spørsmål.

Ellers er det mange ressurser å finne på nett, blant annet på blogger og på YouTube. Husk for øvrig å være litt kritisk til de som har postet informasjon, slik at du vet at de har forutsetninger for å vise korrekt teknikk.

Et siste råd er å spørre noen andre som trener på senteret om de kunne ha hjulpet deg.

For øvrig trenger du ikke bruke tunge vekter i starten. Dersom knebøy med stang er vanskelig, kan du prøve å starte med goblet squats med en lett vekt i stedet. Da er det lettere å holde ryggen rett. I stedet for benkpress kan du begynne med apparat eller med armhevinger med kroppsvekt (du kan gjøre dem mot en kasse eller vegg dersom du ikke klarer å gjøre dem på bakken).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mark Rippertoe (grunnlegger av SS) har laget en DVD hvordan man skal trene squat, benchpress, OH Press, Deadlift og Clean & jerk tror jeg. Bare bruk google, og søk på torrent hvis du ønsker og være en liten uskikkelig unge! ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...