Gå til innhold

Joggetur i kulde


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er ikke en så veldig erfaren jogger, og lurer litt på dette med påkledning når det nå begynner å bli kuldegrader. Jeg kjenner at løpetightsen(billig greie fra HM:P) er i det tynneste laget allerede, og det har ikke blitt null enda. Har jo superundertøy, men er jo litt knotete å ha under tights. Finnes det vinter-løpetights?:P Hvordan gjør dere det? Vet det er litt smak og behag ute å går men. Mitt største problem er vel at jeg synes det blir ubehagelig i halsen og brystet når det begynner å bli kaldt, selv meds skjerf over.



Anonymous poster hash: 7e821...bd9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bygger på med flere lag. Nå har jeg på tynn ull-stillongs under, og tynne ullsokker. Får etterhvert også på tynn ulltrøye innerst. Ellers bruker jeg tynne hansker, buff, og lue i tillegg til de "vanlige" joggeklærne. Når det begynner å krype ned mot 0 grader går jeg over til enda et lag på overkroppen, og tar på skiklær. Altså litt tykkere og romsligere jakke og tykkere bukse. Så varierer jeg med diverse lag under disse, går etterhvert over til kraftigere ullundertøy, og gjerne med litt hals (liker spesielt godt de med glidelås i halsen slik at man lett kan åpne litt om man blir varm). Tykkere lue og hansker når det blir skikkelig kaldt. Når det blir kaldere enn -10 blir det sjelden joggetur, da synes jeg det blir for kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Jeg har tykke treningstights jeg løper med når det blir kaldt. Løper med lue eller pannebånd, tynne ullsokker i skoene, superundertøy på overkroppen og vindtett jakke over.

Og refleks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goretex-joggesko, gjerne med ulvang-sokker eller andre sportsullsokker oppi. Ullundertøy etter behov. Jeg løper helst i treningsbukse og ikke tights, men har også god erfaring med å ha ullundertøy under tights - det blir ikke så veldig mye mer klumpete. Lue på hodet, helst ikke for tykk, bl.a. er de klassiske skiluene fra Swix gode. Buff i halsen, om nødvendig buff m/fleece selv om jeg som oftest koker hvis jeg prøver meg på det. Hansker eller votter på hendene, jeg liker best billige fingervotter ala H&M, men løpehansker som er varme nok fungerer sikkert også fint, eller selvfølgelig skihansker. Refleksvest eller annet med tydelige reflekser på - husk at det er veldig mørkt for bilene, spesielt hvis det ikke er snø! Hodelykt om nødvendig.

Men til spørsmålet ditt: ja, det finnes vintertights! Hvis det er skikkelig kaldt ute, tror jeg uansett det er nødvendig med ull under, for disse vintertightsene er vel ikke så veldig tykke, de heller. Mange bruker jo det på sommeren også...

Ellers er det egentlig ikke så komplisert - bare kle deg opp med så mye klær du tror du trenger, og så justerer du det til neste tur, og til turen etter der igjen... Til slutt vet du akkurat hva du trenger for hvilken økt under hvilke forhold :)



Anonymous poster hash: 4c910...b86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå om dagen er det rundt null grader når jeg jogger, og da bruker jeg: superundertøy (både genser og stilongs), tynne ullsokker, løpetights (den er litt romslig slik at jeg får plass til stilongs under), tynn swix-jakke med høy hals, pannebånd og fingervotter (+ refleksvest om det er mørkt!). Og så får jeg bare legge til litt mer når det blir kaldere, for eksempel en genser av noe slag mellom supern og jakka, og/eller gå over til ullundertøy etter hvert :)

Endret av magicpie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag hadde jeg på superundertøy-stilongs under treningstights, tynne ullsokker, ullsinglett, tynn langermet treningsgenser over, tynn vindtett jakke. Tynt ullskjef og tynne ullhanskjer.

Det var veldig behagelig i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...