Gå til innhold

Ortoreksi - den nye folkesykdommen


Gjest Citronella

Anbefalte innlegg

. Vet ikke så veldig mye om intoleranser, men har lest at man kan få anemi i forbindelse med cøliaki, og det er jo ikke særlig hyggelig. MEN du dør ikke om du får i deg en brødskive eller et glass melk. Ja, dette er ugunstig for deg og gjør at du kan føle deg dårlig, men som sagt ut fra det jeg vet dør du ikke.

Anonymous poster hash: eedce...2ea

For en skremmende holdning!

Cøliaki er en autoimmun sykdom som gjør at det produseres antistoffer mot gluten, og som ødelegger tynntarmens slimhinne ved inntak av gluten.

Nei, du dør ikke av en brødskive, men en brødskive kan medføre langvarige skader på tarmen, med dertil tilhørende konsekvenser. Ved stort inntak av gluten (f.eks en brødskive) kan det ta opptil ett år før antistoffene er borte, og skadene er fullstendig tilhelet.

De kortsiktige konsekvensene du snakker om, som anemi og tarmproblemer, er bagateller i denne sammenhengen, de langsiktige konsekvensene kan være langt verre!

Til sammenligning: Du dør ikke av et brukket bein heller, men ingen vil vel bevisst brekke beinet, hverken på seg selv eller andre, fordi et brukket bein ikke er dødelig.

Anonymous poster hash: 1f333...2bf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

edit..

Hei! Jeg drikker veldig mye juice hver dag, bestående i all hovedsak av mange forskjellige grønnsaker og 1-3 frukt per dag. Hva mener du med at:

Noe av næringen kan forsvinne når du lager juice av grønnsaker og frukt, fordi prosessen blandt annet kan ødelegge cellevegger og den slags.

Hadde vært kjempe fint om du kunne utdype dette litt for meg, hvis du har tid. Tusen takk :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg drikker veldig mye juice hver dag, bestående i all hovedsak av mange forskjellige grønnsaker og 1-3 frukt per dag. Hva mener du med at:

Noe av næringen kan forsvinne når du lager juice av grønnsaker og frukt, fordi prosessen blandt annet kan ødelegge cellevegger og den slags.

Hadde vært kjempe fint om du kunne utdype dette litt for meg, hvis du har tid. Tusen takk :blomst:

Når du behandler frukt og grønnsaker, enten om det er ved å juice dem, koke dem, steke dem etc, ødelegger du noe av næringsstoffene i dem.

Noen vitaminer tåler ikke varme, noen blir totalt ødelagt av å bli knust osv... Men så har man vitaminer som også blir letter tilgjengelig for kroppen, om de feks varmebehandles.

Man får jo i seg noe næring, i ferskpressa juice (som ikke har stått i kjøleskapet et døgn eller mer), men det er ikke i nærheten av like bra som om du hadde spist denne det som mat isteden, i tillegg til at frukt-juice lett kan bidra til at du når grensa på hvor mye fruktose leveren kan tåler på en dag, som da er 40-70 gram. Overstiger du dette, er det like skadelig som å drikke for mye alkohol (på den måten at det, over tid, kan føre til noen av de samme sykdommene som alkoholikere får).

Endret av Yme
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du behandler frukt og grønnsaker, enten om det er ved å juice dem, koke dem, steke dem etc, ødelegger du noe av næringsstoffene i dem.

Noen vitaminer tåler ikke varme, noen blir totalt ødelagt av å bli knust osv... Men så har man vitaminer som også blir letter tilgjengelig for kroppen, om de feks varmebehandles.

Man får jo i seg noe næring, i ferskpressa juice (som ikke har stått i kjøleskapet et døgn eller mer), men det er ikke i nærheten av like bra som om du hadde spist denne det som mat isteden, i tillegg til at frukt-juice lett kan bidra til at du når grensa på hvor mye fruktose leveren kan tåler på en dag, som da er 40-70 gram. Overstiger du dette, er det like skadelig som å drikke for mye alkohol.

Tusen takk for informasjon! Når du snakker om frukt-juice og fruktose mener du da frukt ikke grønnsaker? For leverproblemer får man vel ikke av høyt inntak av grønnsaker? Og mengden næringstoffer man ødelegger i juicemaskinen er vel relativt lavt i forhold til hvis man varmebehandler grønnsakene? Trodde nemlig økologiske kortreiste grønnsaker most til juice var en god og effektiv måte å innta mye grønnsaker, og samtidig få et svært godt utbytte av grønnsakenes næringsstoffer. Viste ikke at juicemaskinen kunne ødelegge noe av næringstoffene. :) Skal absolutt lese litt mer om dette.

Endret av Verify
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ser dette blir veldig feil tråd, men prøver meg likevel: Det finnes faktisk et (nogenlunde) fast mønster på hva ibs-pasienter tåler/ikke tåler. Det er også den eneste dokumenterte behandlingen mot lidelsen som finnes, og den virker for en relativt stor andel av pasientene (60-70 %). Det er en diett, FODMAP-redusert kost ( FODMAP = fermenterbare oligosakkarider, disakkarider, monosakkarider and polyoler). Ser av hva du selv har funnet ut at du allerede er på god vei. Jeg selv er så godt som symptomfri når jeg ikke spiser FODMAPs.

Jeg vet det, men jeg kjenner ikke en kjeft med IBS som er blitt bedre på FODMAP, derfor inkluderer jeg det ikke som "et fast mønster". Jeg ser det er mange som blir bedre med FODMAP, men verken jeg eller noen jeg kjenner blir bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for informasjon! Når du snakker om frukt-juice og fruktose mener du da frukt ikke grønnsaker? For leverproblemer får man vel ikke av høyt inntak av grønnsaker? Og mengden næringstoffer man ødelegger i juicemaskinen er vel relativt lavt i forhold til hvis man varmebehandler grønnsakene? Trodde nemlig økologiske kortreiste grønnsaker most til juice var en god og effektiv måte å innta mye grønnsaker, og samtidig få et svært godt utbytte av grønnsakenes næringsstoffer. Viste ikke at juicemaskinen kunne ødelegge noe av næringstoffene. :) Skal absolutt lese litt mer om dette.

Det er det jeg har lest, men om du har lest noe annet, er det jo egentlig ingen av oss som kan vite hva som er riktig, siden vi ikke akkurat får forska på det selv :P

Jeg skal søke litt på nettet, så oppdaterer jeg her, om jeg finner noe relevant. Du kan jo gjøre det samme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet det, men jeg kjenner ikke en kjeft med IBS som er blitt bedre på FODMAP, derfor inkluderer jeg det ikke som "et fast mønster". Jeg ser det er mange som blir bedre med FODMAP, men verken jeg eller noen jeg kjenner blir bedre.

Da kan jeg motbevise, jeg har IBS og har har blitt helt frisk på low fodmap. Sykdommen har man uansett, og i perioder er den verre enn andre (lite søvn eller stress), men det er snakk om et par uker i året for meg. Jeg gikk fra å ligge rett ut på sofaen til å være aktiv igjen. Det er 7 av 10 som blir BEDRE, det er ikke 7 av 10 som blir 100 % friske :) Men for de som blir bedre eller friske er det utrolig flott.

Anonymous poster hash: fb8ea...a07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fokuset på sunn mat og kropp har helt klart blitt større de siste årene og jeg kjenner et par folk som jeg tror kanskje har ortoreksi, men dette baserer jeg jo bare på slik de har vært når jeg har vært sammen med dem. De trener 2 ganger om dagen og snakker hele tiden om hva de spiser, spiser aldri "usunne" ting..

Jeg må bare få sagt det at jeg er så fryktelig lei av folk med intoleranser... Beklager om noen tar seg nær av det, sier ikke at dere ikke har intoleranser, sier bare at dere ikke trenger å snakke om det konstant eller snakke om hvordan du spiste en yoghurt og deretter satt på do en halv dag med sprutsjetta. Og ja, vet at ikke alle er slik at de føler de må proklamere dette for hele verden, men har et par venner som føler at dette er viktig informasjon jeg må få med meg.

Flott for deg at du har funnet ut at du ikke tåler noe og hva du ikke tåler. Det som irriterer meg så helt fantastisk mye er når noen har bursdag, eller noen ber noen på middag, så skal de alltid begynne å mase. "Men du, du vet at jeg er laktoseintolerant? Ja, jeg kan kjøpe inn noe soyamelk i stedenfor slik at du lage risengrynsgrøten! Ja det blir jo dumt for meg om jeg ikke får spise hehehhe"....... Altså, helt ærlig synes jeg slikt er frekt rett og slett. Da foretrekker jeg faktisk at de tar med seg egen mat, ettersom dette er deres "problem". Vet ikke så veldig mye om intoleranser, men har lest at man kan få anemi i forbindelse med cøliaki, og det er jo ikke særlig hyggelig. MEN du dør ikke om du får i deg en brødskive eller et glass melk. Ja, dette er ugunstig for deg og gjør at du kan føle deg dårlig, men som sagt ut fra det jeg vet dør du ikke. Unnskyld om du føler deg truffet. Jeg godtar fullt og helt at noen kan ha intoleranser og føler ikke et behov for å ha bevis på at noen har det, men vær så snill hold det for deg selv. Trenger ikke å høre hvilken farge det var på avføringen din og at du prompet i hele dag.

Anonymous poster hash: eedce...2ea

Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor noen hadde giddet å komme på middag hos deg. Er man vert, så er man vert. Hvis du har så store problemer med at en eller to venner vil føle seg inkluderte, så får du drite i å invitere de, eller drite i arrangere noe sånt, da.

Anonymous poster hash: 29a55...291

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det, men jeg kjenner ikke en kjeft med IBS som er blitt bedre på FODMAP, derfor inkluderer jeg det ikke som "et fast mønster". Jeg ser det er mange som blir bedre med FODMAP, men verken jeg eller noen jeg kjenner blir bedre.

Hm. Men av det du skrev spiser du jo selv langt på vei low fodmap. Det er trist at det ikke fungerer for noen, men for størsteparten letter det altså på symptomene. Verdt å prøve, hvertfall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver og går ned i vekt nå, og fikk tips av ei som holder kurs om kosthold på et treningssenter at hvis jeg ikke ønsket og kutte ned på kalorimemegden (type sånn grete roede) så kan må også bare være litt forsiktig med brød, ris, poteter osv. Brød spiser keg omtrent ikke, da jeg har fått helt nok etter mange år med tørre brødskiver og svett pålegg på brødskiva. Men jeg spiser rundstykker i helgene (og gjør det fortsatt), men jeg spiser knekkebrød eller havregrøt til frokost. Og noen dager lar jeg være å spise potet eller ris til middag og tar heller mer grønnsaker. Jeg lar ikke være å spise det, men spiser litt mindre enn før. men fortsatt flere ganger i uka..

Føler ikke at jeg er særlig ekstrem heller.. Særlig ikke når de færreste har potet eller ris til middag hver dag...

Men jeg er vel egentlig enig i at det finnes ekstreme dietter og mye som går etter mote.

Jeg tenker at det uansett dreier seg om å endre livsstil, særlig for meg som da er overvektig og trenger og gå ned i vekt. Det er større sjangse for at jeg klarer å la være å spise brød og potet da flere ganger daglig enn å leve på et kosthold med 1400-1600 kcal daglig. I dag spiser over 2000 kcal og spiser variert og sunt, men spiser hva som er til middag om jeg er hjemme eller bedt bort. (Men prøver og la være og forsyne meg to og tre ganger).

Jeg tenker at en middelvei er løsningen, for ingenting er usunt i moderate mengder..

Anonymous poster hash: 6357a...9f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mistanke om at deler av denne trenden er de enorme mengdene informasjon vi får gjennom søkemotoren google, bing eller hva faen. Vi blir proppet med livsstilsrelaterte anbefalinger og dommedagserklæringer fra alle kanter. Det er en økende grad av livsstilssykdommer i Norge. Ingen tar skade av å spise sunt - innenfor rimelighetens grenser. Å spise godteri en gang i uka, er ikke farlig. Overstiger man mengden drastisk over lengre tid, kan det forekomme livsstilssykdommer.

Problemet er jo bare det at kildene vi er omringet av, ikke nødvendigvis er gode. Om man faktisk undersøker kildene til samtlige av livsstilsguruene, er det tydelig at kildene ikke er troverdige og at kildene også er regelrett markedsføring. Jeg skrev en oppgave om dette i akademisk sammenheng, men jeg orker ikke å ta for meg hele regla for øyeblikket. Poenget er også at folk bruker penger på unødvendig helsekost. Ikke bare forebyggende, men også mot vanlige, dagligdagse symptomer som tolkes til å være katastrofale, og mennesker ender opp med å kjøpe produkter for sykdommer de neppe kommer til å få, eller så kaster de penger ut av vinduet på produkter som har liten effekt for deres sykdom - i tillegg til at de bruker penger på produkter mot tilstander som vanligvis går over av seg selv. Jeg tror det er nemlig denne overbevisstheten som også er årsaken til store deler av trendene som oppstår i dag.

Dessuten tror jeg sosiale medier spiller en stor rolle når det gjelder utviklingen som baller på seg. Før var det trendy å være hverdagsmosjonist, å kjøpe gåstaver for å ha en regelmessig turvane. Etterhvert føler man behov for å toppe trendene, og da var ikke lenger turstaver nok. Da ble det treningsstudio som ble det nye. Og skrur vi enda litt fremover i tid, kom crossfit og ganske ekstreme styrkeøvelser, som i første omgang bør utføres i samarbeid med noen profesjonelle. Bloggere regnes ikke som profesjonelle - med mindre de har en utdanning. Etterhvert sprer jo dette seg til yngre aldersgrupper, som ikke burde tenke på dette. Og nå er det blitt en stor deal å kvitte seg med graviditetsvekten så kjapt som mulig. Før var man jo så aktiv naturlig, gjennom hverdagsmosjon, at det ikke var nødvendig å trene hardt. Men jeg tror vi er på utkikk etter å kombinere stillesittingen i hverdagen med mosjon. Problemet er bare det at mosjonen kan bli såpass heftig og ekstrem. Fremfor å funke som kompensasjon for stillesittingen, blir det en besettelse.

Jeg har bitt meg merke i at flere av de opprinnelige kvinnelige fitness-bloggerne, de som var med på å starte trenden, har skrevet i sine blogginnlegg i senere tid om treningsavhengighet, forvrengt kroppsbilde og depresjoner. Mange av dem driver fortsatt bloggene sine - men de skriver at de har innsett at den type trening de formidlet til leserne, var svært urealistisk, uoppnåelig og usunn i lengden. Dessuten er fitspo bilder nesten utelukkende av menn og kvinner i konkurranseform. Konkurranseformen varer kun i en kort periode og er resultat av knallhard trening og ekstreme dietter. Det er farlig å forsøke å vedlikeholde den over lengre tid.

Å trene styrke og utholdenhet er supert! Å prøve å spise sunne matvarer er også kjempebra! Men, når man føler seg nødt til å ta supplementer fremfor ordentlige matvarer, er det et problem. Som andre brukere skriver, er det mange knallgode matvarer der ute. I tillegg kan styrketrening være risikosport når man trener svært hardt og tungt. Belastningsskader og andre treningsrelaterte plager er noe man må være obs på. Jeg har flere bekjente som sammenlikner sin hvilepuls med toppidrettsutøvere, som Johaug, Northug, Bjørgen, og så videre. De ønsker å oppnå samme hvilepuls som dem - og trener knallhardt for å gjøre det. Og dette er uten profesjonelt tilsyn, i tillegg til 8-4-jobber, eller studier, familie og liknende. Noen kombinerer også studier, jobb og barn med denne ekstreme treningen og målsettingen. Andre bruker jo bilder av profesjonelle utøvere i konkurranseform som referansemodell.

Jeg er for å spise sunt og å trene. Selv er jeg aktiv og spiser så sunt som mulig - men jeg vil bare formidle at man er ikke svak eller udisiplinert eller ikke god nok bare fordi jeg spiser sjokolade, potetgull og annet godteri en gang i uka, eller fordi man ikke lever utelukkende på spirulina. Jeg dør ikke fordi jeg klarte å lure i meg noe mat fra Burger King forrige uke. Men medias hysteri får jo hver eneste matvare, hver eneste lille livstilsrelaterte "skavank" til å virke som rene dødsdommen. Overskriftene er jo skapt for å skape sensasjoner og tiltrekke seg publikum. Men det er ikke alle som leser hele artikkelen. Mange leser kun overskriftene, og da får de kun med seg:

"KREFT! SE HER, DU KAN HA KREFT!"

"POTETGULLSPISERE KOMMER TiL Å DØØØ!"

"DISSE MATVARENE ER KJEMPEDØDELIGE!"

"HJERTET DITT DØR OG RÅTNER AV Å DRIKKE PILS!"

"BARE EN BRUS I MÅNEDEN KAN FØRE TIL HJERNEDØD"

"UNGEN DIN KOMMER TIL Å FÅ MALARIA OG TYFUS OM DEN SPISER VAFFELKAKER!"

I tillegg til helseguruene som roper:

"SUPER MAT GJØR DEG PERFEKT OG KJEMPESUPER!"

"SE HVOR UNG JEG SER UT *host, botox, kremt*PÅ GRUNN AV SUUUPEERRR!"

"UTEN ALGER FÅR DU KREFT!"

Og bloggerne som redigerer bildene sine og tjener flesk på å reklamere for diverse produkter.

Vi eier ikke kildekritikk. Vi tar alt for god fisk, uten å gjøre ordentlig research. Men det er selvsagt vanskelig å gjøre research når det meste som dukker opp er reklame. Jeg skulle ønske vi hadde en sterkere "gatekeeper", eller at slike ting også går under kvakksalverloven - men disse produktene regnes jo som matprodukter, selv om de markedsføres som produkter med helsemessige fordeler. Det er bare ikke hipt å spise kål lengre. Vi leter etter lettvinte løsninger i denne tidsklemma vi lever i, uten å innse at vi går store omveier.



Anonymous poster hash: 82d0b...e09
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Media skal ha for at de er flinke til å hause opp ting. Og jeg er enig med det anonym over her sier. Vi eier ikke kildekritikk. Og jeg er drittlei alt som er farlig.

Alt med måte tenker jeg.

Toppa seg da sønnen på 13 kom hjem og nektet å drikke Funlight noe mer, fordi man kan få hull i hjernen...Og Grandiosa er drit sunt fordi det er sånn nøkkelhull på esken!

Jippi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagsnytt 18: http://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv#t=40m12s

Anonymous poster hash: e39e7...795

Dette var en interessant diskusjon, men jeg føler kortene blir blandet i denne diskusjonen.

Intoleranser har ingenting med ortoreksi å gjøre.

Ortoreksi er enten en spiseforstyrrelse, eller en tvangshandling, der blant annet matkvalitet står i sterkt fokus.

Et eksempel er en person som ikke spiser gluten eller laktose, men som likevel kan spise en glutenfri, eller laktosefri kake (med sukker), har ikke ortoreksi, da kake (sukker) er skadelig for helsen.

Anonymous poster hash: 1f333...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...