Gå til innhold

Ortoreksi - den nye folkesykdommen


Gjest Citronella

Anbefalte innlegg

Gjest Citronella

Ortoreksi er overdreven og sykelig opptatthet over å spise sunn mat. Det å hive seg over trenddietter og generelle trender. Og et enormt fokus på egen helse og kropp.

Nå er jo brødet forlengst parkert som selveste synden. Og supermat og lav-karbo er det eneste saliggjørende.

For ikke å snakke om alle intoleranser (allergi nevner jeg ikke, for det er noe annet, og en diagnose) mot gluten og laktose. Beklager, men jeg har problemer med å ta alle dere alvorlige. Kom med en uttalse fra en lege. Og da en lege, gjerne spesialist på mage/tarm, da skal jeg ta dere på alvor. Men ikke kom med "diagnoser" stilt av naturleger, ernæringsfysiologer med brevkurs og andre lugubre aktører som er sugne på å selge inn sin spesialmat og kurer.

Supermat er overpriset og det er påvist at vi kan utvinne like mengder sunne (og sunnere) pulver ut av en vanlig norsk hodekål enn av dette spirulina og hvetegress som selges.

Jeg synes det er trist at mennesker sliter og blir forvirret av kostholdstips, og mest synd er det på tid som er i klørne til kvakksalvere.

Og denne supermatgreia er så latterlig, så jeg ble glad da Folkeopplysning gikk den i sømmene!

Spis sunt. Grønnsaker, rene råvarer av fisk og kjøtt. Grovt brød, og havregrøt. Mye pålegg på brød, f.eks CC , skinke og paprika. Bruk masse grønnsaker, særlig de grønne som broccoli og grønnkål. Bruk SMØR (ikke margarin) raps/olivenolje. Bruk generelt masse grønnsaker. Om du ikke liker frukt, er det ingen krise. Jeg spiser lite frukt, og da i smoothie.

Og til slutt! Vær kritisk!

Noen tanker?

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Citronella

Forresten. Jeg er godt voksen. For 10 år siden var det hyggelig å invitere til middagsselskaper! Nå er det ikke det... Men om vi nå inviterer, så er det mange mail om hva som ikke bør serveres, og at de da evnt kan ta med egen mat.

Det er ikke stas i det hele tatt. :grine:

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Amen!

Anonymous poster hash: 9fed1...470

Takk!

(før noen begynner å pirke på grammatikk og språk hos meg. Jeg har ikke norsk som morsmål, så jeg vet jeg har endel feil der, som ikke er korrekt norsk språk. Er lei av PM med latterliggjørende av meg og mitt bruk av det norske språk)

Endret av Citronella
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

(før noen begynner å pirke på grammatikk og språk hos meg. Jeg har ikke norsk som morsmål, så jeg vet jeg har endel feil der, som ikke er korrekt norsk språk. Er lei av PM med latterliggjørende av meg og mitt bruk av det norske språk)

Seriøst??? Har du fått PM om slikt? Så frekt!

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spis sunt. Grønnsaker, rene råvarer av fisk og kjøtt. Grovt brød, og havregrøt. Mye pålegg på brød, f.eks CC , skinke og paprika. Bruk masse grønnsaker, særlig de grønne som broccoli og grønnkål. Bruk SMØR (ikke margarin) raps/olivenolje. Bruk generelt masse grønnsaker. Om du ikke liker frukt, er det ingen krise. Jeg spiser lite frukt, og da i smoothie.

Og til slutt! Vær kritisk!

Noen tanker?

Helt enig :) Fornuftige tanker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg. Jeg er så lei av mennesker som skal kommentere at brød er usunt. Ærlig talt. Grovt brød er ikke usunt. I tillegg er det ikke godt nok å være slank/normal lenger. Nei nå er det "fit/trent" som gjelder.



Anonymous poster hash: 39e7d...f52
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

(før noen begynner å pirke på grammatikk og språk hos meg. Jeg har ikke norsk som morsmål, så jeg vet jeg har endel feil der, som ikke er korrekt norsk språk. Er lei av PM med latterliggjørende av meg og mitt bruk av det norske språk)

Jeg synes at du skrev ganske forståelig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Seriøst??? Har du fått PM om slikt? Så frekt!

Ja, det har jeg. Og mine venner med norsk som morsmål, sier jeg skriver nærmest feilfritt. Men det vil klart bli noe som ikke er feilfritt. Men de sier at mitt ordforråd og rettskrivning er svært bra. Men jeg sliter noe med grammatikken. Samt ordtak og typiske norske uttrykk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har jeg. Og mine venner med norsk som morsmål, sier jeg skriver nærmest feilfritt. Men det vil klart bli noe som ikke er feilfritt. Men de sier at mitt ordforråd og rettskrivning er svært bra. Men jeg sliter noe med grammatikken. Samt ordtak og typiske norske uttrykk.

Enkelte er bare imbesiler. Håper du ber de dra et sted der pepperen gror :D Jeg har også støtt på slike ord-nazier og synes virkelig synd på de. Er en diagnose for slikt; tvangslidelse.

PS: lese gjennom enkelte svar her på forumet og du vil se mange skrivefeil. "Og" og "å" er gjengangere. Den gang da, hver gang når...

Endret av extra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Jeg synes at du skrev ganske forståelig :)

Thanks. ;) Og jeg er selvfølgelig mottakelig for korreks. Men ikke hets!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er morsomt er at de bytter ut vanlig brød med glutenfritt brød. Som i hvertfall ikke er sunt

Å dette kommer fra ei som har både cøliaki og laktoseintoleranse!

Spiser kun mat som er laget glutenfritt, altså ikke er naturlig glutenfritt, til spesielle anledninger( da jeg er bedt bort, i julen, påsken og på ferie)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Citronella

Det som er morsomt er at de bytter ut vanlig brød med glutenfritt brød. Som i hvertfall ikke er sunt

Å dette kommer fra ei som har både cøliaki og laktoseintoleranse!

Spiser kun mat som er laget glutenfritt, altså ikke er naturlig glutenfritt, til spesielle anledninger( da jeg er bedt bort, i julen, påsken og på ferie)

Jeg har en nær venn med cøliaki. Og jeg har bakt brød til ham, da det som selges i butikk er frossent, lyst og ikke særlig godt. Eller sunt. Flott at du har funnet andre måter å leve glutenfritt på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Enkelte er bare imbesiler. Håper du ber de dra et sted der pepperen gror :D Jeg har også støtt på slike ord-nazier og synes virkelig synd på de. Er en diagnose for slikt; tvangslidelse.

PS: lese gjennom enkelte svar her på forumet og du vil se mange skrivefeil. "Og" og "å" er gjengangere. Den gang da, hver gang når...

Jeg svarer ikke på de PM'ene. ;) Det er mest effektivt. Jeg er ganske god på språk, men norsk måtte jeg lære meg for 7-8 år siden, og da var jeg i 30-årene. Og siden jeg liker språk og er smart, så fant jeg fort ut av og og å (tror jeg). Og takk for støtte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har en nær venn med cøliaki. Og jeg har bakt brød til ham, da det som selges i butikk er frossent, lyst og ikke særlig godt. Eller sunt. Flott at du har funnet andre måter å leve glutenfritt på! :)

Kan si at jeg ikke savner brødmat i det daglig. Det er så mye annet godt man kan spise :)

Har kun funnet en type ferdig brød/rundstykker som er spiselig i mine øyne. Å de har jeg hittil kun funnet i Sverige. Å de koser jeg meg med da det er noe spesielt som familie frokost hos mamma eller julefrokost.

Jeg synes at nordmenn spiser alt for mye brød og drikker alt for mye melk, og at mange kunne ha hatt godt av å kutte ned på mengden. Men det får være opp til vær enkelt.

For oss med cøliaki og laktoseintoleranse er det jo positivt at mange velger å kutte det ut, for det gjør markede større. Å vi får ett bedre utvalg.

Men da folk drar med seg dette på middag til venner og familie forstår jeg frustrasjonen godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest multibox

Brød og poteter er noe av det latterligste som finnes innen mat, det er ikke sunt i det hele tatt og er blitt en tradisjon i kostholdet fordi det er billig og har høyt kcal-innhold. Det er ingen land i verden som spiser så mye brød og poteter som vi gjør i norge, og det med god grunn.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Brød og poteter er noe av det latterligste som finnes innen mat, det er ikke sunt i det hele tatt og er blitt en tradisjon i kostholdet fordi det er billig og har høyt kcal-innhold. Det er ingen land i verden som spiser så mye brød og poteter som vi gjør i norge, og det med god grunn.

Brød og poteter er ikke latterlige. Grovt brød og grovt korn (som i knekkebrød og grøt) er sunt. Og poteter er en kilde til c-vitaminer og karbohydrater. Jeg har inntrykk av at ikke så mange i dag bruker mye poteter, og det er flott. Moderate mengder er ok.. Erstatt det med gode grønnsaker som vi har tilgjengelig. Men å si at det er latterlig og ikke sunt... Har du lest om ortoreksi?

Hva med ris? Hvit ris? Det spiser store deler av verden?

Endret av Citronella
  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er så usunt med poteta sa du? At den har kalorier?

Anonymous poster hash: 4efa3...18d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...