Gå til innhold

Hvordan gå opp i vekt på en sunn måte?


Humla00

Anbefalte innlegg

Hei!
jeg er en jente på 17 år som kunne trengt noen tips om dette med kosthold og trening osv! Jeg vil gjerne gå litt opp i vekt, for jeg er absolutt ikke fornøyd med hvor tynn jeg er nå. Jeg har nesten ikke former, pupper, eller rumpe i det hele tatt! Jeg føler meg som en 7.klassing!
For ca 1 år siden gikk jeg inn i en depresjon som førte til at jeg så og si sluttet å spise. Jeg klarte meg på en yoghurt om dagen selv om jeg gikk på skole med jobb etterpå. Dette pågikk i flere uker, og jeg ble etter hvert syk pga manglende immunforsvar. Jeg gikk også kjapt ned 8-9 kg på disse ukene. Etter hvert fikk jeg i meg to små måltider om dagen, men matlysten var helt borte.

Dette har nå pågått ett år, og jeg klarer fortsatt ikke å få i meg nok mat! En typisk dag for meg er ingen frokost, et halvt fint rundstykke til lunsj, og et pizzastykke\en halv bolle spagetti til middag.

Jeg skjønner jo at dette ikke er næringsrik mat i det hele tatt, men jeg har så lite matlyst at hvis jeg i det hele tatt skal få i meg noe så må det være noe "kjedelig\godt" i smak.
Jeg prøvde å trene litt i vår, men jeg hadde ingen energi til å få til noen treningsøkter. Skulle jeg ta knebøy med vekter kjente jeg at kroppen min bare "gav etter" og ikke ville fungere, jeg ble også helt på gråten av utmattelse bare av ingenting. Selv om det ikke var alt for tungt.

Det har også skjedd jeg har besvimt morgenen etter fester pga alt for lite mat og drikke i forveien.
Jeg er alltid trøtt og sliten, og gjør ikke annet enn skole, jobb og soving.

Såå, som dere ser så kan jo ikke dette fortsette! Men jeg bare får ikke i meg mat, jeg blir helt kvalm av tanken! Jeg har jo egentlig alltid vært glad i all mat, og alltid spist alt! Men nå går det bare ikke..

Har dere noen tips til veldig rask, enkel og næringsrik mat? Og burde jeg vente med å trene til jeg har fått bedre matvaner eller kan jeg bare starte opp?

Er forresten 1.62m høy og veier 48 kg hvis det har noe å si.

Blir forresten KJEMPEGLAD for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så bra at du ønsker å gjøre noe med den lave vekten din! Det er absolutt et skritt i rett retning :klem:

Du bør få i deg mer mat. Det å tvinge i seg at vil nok gjøre problemet ditt verre. Hvordan går det å spise yoghurt og smoothie? Kjøp tyrkisk yoghurt fra Lindahl (ingen sukker annet søtningsmiddel, og 10% fett) , og ha i bær. Sunn og god frokost, som kan være lett å spise. Lag smoothie med frosne bær og en fettkilde, enten bruk avokado eller fløte (evt begge).

Ikke begynn med styrke før du får i deg nok mat. Går gjerne turer, prøv deg på litt jogging. Trening gjør at du trenger mer energi, med andre ord: at du blir sulten. Det å bygge muskler når du ikke har noe overskudd, er uansett ingen god idé.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er vanskelig, kan du prøve å øke mengden mat av det du spiser fra før. Jeg ønsket også å gå opp i vekt en periode, og da begynte jeg å spise 2 i stedet for 1 brødskive til frokost og lunsj, mer middag, etc. Det var veldig vanskelig i starten, kanskje klarte jeg bare 2 biter ekstra, men etterhvert klarte jeg mer. Selv nå merker jeg at det er lettere for meg å spise mer dersom jeg spiser sammen med andre, eller i alle fall uten tv eller lignende forstyrrelser (da blir det gjerne til at jeg spiser halvparten, og så glemmer jeg av det, hehe...) Så det kan også være noe å tenke på.

Jeg pleier ofte å lage meg en ekstra digg frokost i helgene, f.eks pannekaker (amerikanske eller vanlige) med bacon eller pølser, engelsk frokost eller noe - ikke det aller sunneste, men om man spiser sunt til vanlig og vil opp i vekt, mener i alle fall jeg at det er greit. Om du sliter veldig med matlysten om morgenen er det kanskje bedre med smoothie eller jogurt i starten da. Havregrøt er også bra om du liker det, spesielt laget på melk, det gir mye fiber.

Om du lager din egen middag, prøv å skriv en middagsplan før uka starter, og handle inn til det. Skriv den når du er sulten, så er det lettere å komme på noe. Da kan du planlegge etter hva du har tid til hver dag, du vet hva du skal ha og slipper å finne ut av det hver dag. Eks på ukemeny: stekt laks med grønnsaker og poteter eller pasta, kyllinggryte, wok, chili con carne, etc... Lag gjerne mange porsjoner og frys ned om du har plass, så sparer du tid senere :)

Det kan også være lurt å prøve å spise litt mellommåltider, selv om du kanskje ikke er så sulten. En neve nøtter eller tørket frukt, et eple eller annen frukt, jogurt etc... Et par mellommåltider om dagen gir fort etterlengtede kalorier og energi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sette opp en matplan med faste tider du skal spise og følge den. Start med frokost, lunsj og middag og sats på næringstette måltider som ikke er så store. Etterhvert så vil du bli sulten til faste tider fordi kroppen har blitt vant med det og appetitten vil øke ganske raskt etter det.

Med kontinuitet, tålmodighet og viljestyrke så vil psyke og kropp få et mer normalt forhold til mat. Da vil også overskuddet og energien komme og du vil kunne starte å trene. Med trening så vil appetitten øke enda mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest earlgrey

Stapp innpå med frukt og nøtter, det er sunt og kaloririkt :)

Og du burde absolutt prøve å få i deg frokost! Jeg merker at hvis jeg ikke spiser frokost så får jeg dårlig matlyst hele dagen, og hvis jeg spiser noe så blir det som regel, som du sier, pizza, pølser, sjokolade etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...