Gå til innhold

Å spise ren mat. Hva vil det si?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, som overskriften sier, hva vil dette si? Kan man feks drikke smoothie med biola/skyr eller lignende? Hva med cottage cheese? Udos Choice? Eller betyr det at man kun skal spise mat som man kunne sanket selv (hvis man hadde kunnskapen og utstyr selvfølgelig).

Er knekkebrød rent?

Anonymous poster hash: 0c84d...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I mine øyne defineres "ren mat" som at man unngår halvfabrika og ferdig mat.



Anonymous poster hash: 364a9...3a4
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Rent kjøtt, friske grønnsaker osv fremfor muk og halvferdige eller ferdige greier.



Anonymous poster hash: 6eef9...a22
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ren mat er mat som ikke er prosessert og som ikke inneholder kunstige tilsetningsstoffer eller kjemisk behandlet stoffer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er ren mat mat som min oldemor ville gjenkjent. Matvarer du kan sanke, høste, jakte eller fiske i naturen, som ikke inneholder tilsetningsstoffer og ingredienser du ikke kan uttale. :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok. Men hva med de varene jeg spesifikt spurte om, er det ren mat? Det er jo gjort noe med den. Det kl mer jo ikke cottage cheese rett ut av kua, akkurat :)

Anonymous poster hash: 0c84d...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cottage cheese er rent for meg. Det er en boks med cottage cheese, hverken mer eller mindre. Men om denne kjøpes i form av en sånn "cottage cheese med saus/syltetøy" er det ikke rent lenger. Samme gjelder melk vs ferdig sjokolademelk, naturell yoghurt vs God morgen-yoghurt o.l.

Den Udos saken aner jeg ingenting om. Regner med at det er et eller annet kosttilskudd eller noe. Personlig hadde jeg styrt unna sånt, men det er vel heller ikke "mat".



Anonymous poster hash: 6eef9...a22
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biola og skyr er ikke rent. Begge de har kunstige tilsetninger i seg. Cottage cheese er bedre, men har kaliumsorbat som er en kjemisk forbindelse bestående av sorbinsyre og kalium. Så det er ikke rent dette heller.

Naturelle yoghurter er som regel trygge da, hvis du vil ha sånt noe i smoothien din. Som regel er økologiske produkter rene også.

Noen knekkebrød er også rene, ja, men det kommer an på hvor du setter grensa (salt = urent/rent?) og på hvilke knekkebrød du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten har Rørosmeieriet en økologisk cottage cheese. Denne er ren. :)

Ooh, nice!! Skal sjekkes ut!

Angående biola så er det fordi det er tilsatt probiotika jeg ønsker å ha det i smoothien, men jeg kan jo ta probiotika som tilskudd istedet.

Anonymous poster hash: 0c84d...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver enkelt som bruker begrepet "ren mat" har sin egen definisjon og setter sine egne grenser. Det hele blir ganske tilfeldig. Så det er egentlig et meningsløst begrep.

Det problematiske er at tanken om rent/urent setter en masse unødvendige begrensinger på livsutfoldelsen og får samme funksjon og betydningsinnhold som sunt/usunt og bra/dårlig, utledet av det: jeg har vært flink/syndig. Mat bør ikke tillegges moralske egenskaper, det er bare mat.

Men det er helt sikkert en god ide å prøve å styre unna altfor mange tilsetningsstoffer og spise mat som er minst mulig kludret med.

Endret av Pringle
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biola og skyr er ikke rent. Begge de har kunstige tilsetninger i seg. Cottage cheese er bedre, men har kaliumsorbat som er en kjemisk forbindelse bestående av sorbinsyre og kalium. Så det er ikke rent dette heller.

Naturelle yoghurter er som regel trygge da, hvis du vil ha sånt noe i smoothien din. Som regel er økologiske produkter rene også.

Noen knekkebrød er også rene, ja, men det kommer an på hvor du setter grensa (salt = urent/rent?) og på hvilke knekkebrød du mener.

:hakeslepp: Hva plager deg her? Hva betrakter du som så uutholdbart kunstig?

Biola:

Lettmelk, yoghurtkultur, Lactobacillus acidophilus La-5 (A), Bifidobacterium Bb-12 (B), Lactobacillus rhamnosus GG (LGG®), vitamin D.

Melkesyrebakterier eller vitamin D?

Anonymous poster hash: 37b97...031

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:hakeslepp: Hva plager deg her? Hva betrakter du som så uutholdbart kunstig?

Biola:

Lettmelk, yoghurtkultur, Lactobacillus acidophilus La-5 (A), Bifidobacterium Bb-12 (B), Lactobacillus rhamnosus GG (LGG®), vitamin D.

Melkesyrebakterier eller vitamin D?

Anonymous poster hash: 37b97...031

Det har gått meg helt hus forbi at biola har en naturell versjon! Trodde de fortsatt kun hadde de med smaker. Denne er jo selvsagt ren, men de med smak er jo tilsatt mye dritt. :P

Nå skal jeg jaggu kjøpe Biola naturell å ha i smoothien min også. :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har gått meg helt hus forbi at biola har en naturell versjon! Trodde de fortsatt kun hadde de med smaker. Denne er jo selvsagt ren, men de med smak er jo tilsatt mye dritt. :P

Nå skal jeg jaggu kjøpe Biola naturell å ha i smoothien min også. :laugh:

Biola naturell er fantastisk god, men jeg syns det er synd at den har høyere fettinnhold enn de med tilsatt smak. Og så er biola litt dyrt, syns jeg. Jeg veksler derfor ofte med skummet kulturmelk, som både er magrere og billigere (men ikke like god smak, dessverre).

Anonymous poster hash: 37b97...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver enkelt som bruker begrepet "ren mat" har sin egen definisjon og setter sine egne grenser. Det hele blir ganske tilfeldig. Så det er egentlig et meningsløst begrep.

Det problematiske er at tanken om rent/urent setter en masse unødvendige begrensinger på livsutfoldelsen og får samme funksjon og betydningsinnhold som sunt/usunt og bra/dårlig, utledet av det: jeg har vært flink/syndig. Mat bør ikke tillegges moralske egenskaper, det er bare mat.

Men det er helt sikkert en god ide å prøve å styre unna altfor mange tilsetningsstoffer og spise mat som er minst mulig kludret med.

Et svar etter mitt hjerte <3

Ren mat er bare et synonym for det den enkelte betrakter som sunt/usunt. Om man setter det på spissen kan man si at all mat inneholder kjemikalier med vanskelige og uforståelige navn. Selv liker jeg ikke å bruke begrepet "ren mat", men jeg prøver like vel å tilpasse så mye av kosten min til å være så tett opp mot slik naturen har ment det for å være. Noen tilpasninger er jo det så klart. Jeg spiser syrnet og fermentert mat. Og moderne grønnsaker.

Når jeg skal velge mat, eller matretter, så ser jeg heller på om denne maten kan bidra med noe positivt i kostholdet, fremfor slik mange gjør: Å bestemme om den gjør noe negativt eller ikke for helsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Biola naturell er fantastisk god, men jeg syns det er synd at den har høyere fettinnhold enn de med tilsatt smak. Og så er biola litt dyrt, syns jeg. Jeg veksler derfor ofte med skummet kulturmelk, som både er magrere og billigere (men ikke like god smak, dessverre).

Anonymous poster hash: 37b97...031

Bryr meg ingenting at den inneholder mer fett, men den er litt stiv i prisen ja. :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et svar etter mitt hjerte <3

Ren mat er bare et synonym for det den enkelte betrakter som sunt/usunt. Om man setter det på spissen kan man si at all mat inneholder kjemikalier med vanskelige og uforståelige navn. Selv liker jeg ikke å bruke begrepet "ren mat", men jeg prøver like vel å tilpasse så mye av kosten min til å være så tett opp mot slik naturen har ment det for å være. Noen tilpasninger er jo det så klart. Jeg spiser syrnet og fermentert mat. Og moderne grønnsaker.

Når jeg skal velge mat, eller matretter, så ser jeg heller på om denne maten kan bidra med noe positivt i kostholdet, fremfor slik mange gjør: Å bestemme om den gjør noe negativt eller ikke for helsen.

Men så har jeg også lært mye av deg :laugh:

Jeg var ganske oppphengt en periode i fjor høst/vinter, hvor jeg ikke "kunne" spise feks pizza og smågodt, selv sammen med venner. Det var nødvendig å kutte ut godteri for en periode for å "nullstille meg", men jeg så samtidig for meg at å ikke kunne spise noe usunt mer, noengang, måtte være fryktelig hardt. Nå har jeg veldig tolerante venner, så det gjorde ingenting om jeg satt der med min matboks, men det holdt ikke i lengden, jeg ville leve normalt, og... det var mest hjemme i sofaen feil matvalg var et problem. De få gangene i måneden jeg spiser sammen med andre, kan jeg isteden tenke over at jeg er den minste i gruppa, jeg trenger ikke så mye mat som mennene på to meter... og spise deretter. Da går det faktisk fantastisk bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...