Gå til innhold

Dårlig kosthold = dårlig psykisk helse


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Den siste måneden har jeg vært skikkelig, skikkelig dårlig med mat. Mye nudler, mye cola, lite vann og lite grønnsaker og frukt osv. Kort og godt bare raske, dårlige løsninger. Tror jeg bare ble lat og tenkte "fuck it". Merket at humøret mitt bare gikk helt i nedoverbakke, var mer negativ og sur og orket mye mindre. Skjerpet meg forrige uke, trente og spiste mer egg, råkost og drakk mye vann osv, og wow! Gikk fra blah til å føle meg fantastisk på så kort tid. Ikke bare ble kroppen mer harmonisk og fungerte bedre, men det å smile og være glad ble så mye lettere og ikke noe jeg tvang frem.

Var ikke så vanskelig heller, egentlig. Erstattet cola med vann og juice, gikk fra nudler til havregrøt og Quinoa, istedenfor å kjøpe sjokolade da energien gikk ned på jobb gikk det i epler og bananer, gresk yoghurt og nøtter. Omelett med cottage cheese er skikkelig snadder jo :fnise: Istedenfor å sitte på netflix en time før jeg skulle gjøre noe tok jeg meg heller en joggetur eller trente styrke, og fatter ikke hvorfor jeg følte et behov for å være lat og snopesyk 24/7. Jeg fikk jo ikke noe ut av det?

Det får meg egentlig til å tenke hvor viktig et godt kosthold og trening er for mitt psykiske velvære, og hvor mye det egentlig har å si. Vet det er skikkelig "duh" og sier seg selv, men tror at folk, spesielt kvinner, i disse dager tenker at trening + godt kosthold = fin kropp, men ikke at det betyr en bra, psykisk helse og bedre mestring av hverdagen. Har aldri latt meg forfalle så mye på så kort tid helsemessig og kommet meg så fort på beina igjen, og det at forandringen kom så fort har vært en wakeup call uten like. Jeg spiser ikke bare sunt og variert for å få kroppen i rett retning, men for å slippe å se stygt på omgivelsene.

Er det noen som deler mine tanker rundt dette og vil tilføye noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er absolutt enig, og jeg har erfart det samme som deg.

Blant annet i juleferien i fjor, den startet hardt med juleselskap også gikk det slag i slag derfra i to uker. Jeg hadde så vansklig for å få hodet på plass setter ferien at jeg til tider trodde jeg var deprimert. Jeg ville bare ligge i senga hele tiden fordi jeg følte meg som en zombie.

Ikke klarte jeg å tenke ordentlig, og blikket føltes tregt. Men kom tankene over på sjokolade eller fastfood ble hele meg ivrig... Tre uker etter nyttår tok jeg meg selv i nakken, og da tok det ikke lang tid før energien var på topp igjen.

Det skjedde sånn halvveis i sommerferien også, etter to ukers sydenferie med masse god mat og vin. Og da fikk jeg meg en oppvekker på samme måte som i jula. Nå er jeg 100% sikker på at det er kostholdets feil, og jeg er mer bevvisst på å måtte holde meg i nakken når jeg skal tilbake til hverdagen etter ferier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme erfaring som dere, dårlig mat gir dårlig humør. Så prøver etter beste evne å unngå for mye drittmat. Litt, en sjelden gang, gjør ingen ting, men litt 2-3 dager etter hverandre, er nok til at det går nedover. Og at det eneste oppløftende i livet er tanken på mer drittmat.

Så at kosthold kan framprovosere deprimert kropp og sinn, det er utvilsomt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har merket dette jeg også.

Etter å ha spist sunt og trent relativt regelmessig i flere år, hadde jeg egentlig glemt hvordan det var å føle seg skikkelig deprimert og somber. Men i sommerferien ble det av diverse grunner flere dager etter hverandre hvor jeg ikke spise noe grønt, kun snop og annen usunn mat. Og plutselig var jeg en annen person. Alt føltes tungt, ingenting hadde mening og jeg hadde null selvkontroll eller ork. Er egentlig sjokkert over hvor fort det gikk! Humøret steg heldivis like raskt igjen, med en gang jeg gikk over til å spise mer som vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lite nytt

Har samme erfaringen her og.

Med trening og moderat matinntak er både kropp og sinn lett. Det er lettere å fokusere og holde konsentrasjonen over lang tid uten å bli rastløs (til og med for ei iPhone avhengig som meg).

Alt går mye lettere. Overskuddet er der og man kan gå og gå og gå :)

En gang i blant går greit. Alt med måte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns jeg blir i veldig godt humør av å spise usunt snop, jeg da.



Anonymous poster hash: a5b4e...1c1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har psykiske lidelser selv og merker med èn gang store endringer i form/humør dersom jeg har vært sløv med maten..:)



Anonymous poster hash: 67f94...eff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er så mange dømmende mennesker her inne på kvinneguiden som bruker stygge nedsettende ord om seg selv og andre. Jeg føler snart at det bor en slem mann inni maskinen min som er sykopatisk anlagt. Derfor har jeg prøvd å holde meg borte fra Kvinneguiden i perioder, jeg føler det ikke snart jeg har allerede følt på det lenge. Trist at det er sånn.



Anonymous poster hash: 3c184...894
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er så mange dømmende mennesker her inne på kvinneguiden som bruker stygge nedsettende ord om seg selv og andre. Jeg føler snart at det bor en slem mann inni maskinen min som er sykopatisk anlagt. Derfor har jeg prøvd å holde meg borte fra Kvinneguiden i perioder, jeg føler det ikke snart jeg har allerede følt på det lenge. Trist at det er sånn.

Anonymous poster hash: 3c184...894

Jasså ja?

Sånn i forhold til denne tråden, du kan jo kanskje spise et eple ellernoe?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså ja?

Sånn i forhold til denne tråden, du kan jo kanskje spise et eple ellernoe?

and people they aint no good people they aint no good. i guess its well understood. that people they aint no good.

Anonymous poster hash: 3c184...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at en av de viktigste tingene jeg kan gjøre for å ikke bli deprimert igjen (jeg var sykemeldt i et halvt år) er å spise sunt og minst mulig sukker.



Anonymous poster hash: 88c26...188
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

and people they aint no good people they aint no good. i guess its well understood. that people they aint no good.

Anonymous poster hash: 3c184...894

Bad seeds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det samme som dere, og gremmes innimellom over at jeg ikke helt har sett sammenhengen. Skylder litt på helsemyndighetens vage "helse"-begrep og strenge kostholdsråd; hvem gidder å spise ryvita med cottage cheese og selleristenger nå, med tanke på å kunne leke med barnebarna om femti år... Det dere beskriver er en konkret og ganske omgående effekt av kosthold på form og humør, og mye lettere å forholde seg til.

Endret av Pringle
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sant. Jeg merker selv at det går veldig fort når jeg er lat med maten. Følelsesmessig "nede", sur og sliten, på alle plan. Lette løsninger virker greit på lange dager, men dagene blir jo kortere av det, og mye mindre produktive. Har vært i en dårlig periode nå. Hopper over skikkelig middag og spiser mest potetgull og søtsaker ved siden av ett semi-sunt måltid om dagen. Vondt i hodet som fy. :biggrin: Takk for påminnelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig.

Nudler er noe av det verste man kan spise. Kryddermiksen er blitt testet på rotter og de fant at det dreper hjerneceller. At det overhodet er lov å selge i butikken er forferderlig, men mesteparten av halvfabrikata som finnes i butikken er elendig for kroppen. Det verste er jo at enkelte lar barna sine spise slik dritt.

Når voksne mennesker merker såpass tydelig hva mat gjør med kroppen kan man jo forestille seg hva den samme maten gjør med fosteret inne i magen når man er gravid. Vi vet f.eks. at man ikke skal drikke alkohol, men jeg tror det er langt flere ting innen matveien som påvirker fosteret og som vil komme frem med tiden. Det er kanskje litt "tabu" å diskutere da man kan indikere at mor er ansvarlig for allergi, konsentrasjonsproblemer, dysleksi m.m. pga. kosthold men det sier jo seg selv at dersom et voksent, utviklet menneske blir slapp og uvel av en type mat, har det enda sterkere effekt på et foster.



Anonymous poster hash: aac3e...0d1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt enig, og jeg har erfart det samme som deg.

Blant annet i juleferien i fjor, den startet hardt med juleselskap også gikk det slag i slag derfra i to uker. Jeg hadde så vansklig for å få hodet på plass setter ferien at jeg til tider trodde jeg var deprimert. Jeg ville bare ligge i senga hele tiden fordi jeg følte meg som en zombie.

Ikke klarte jeg å tenke ordentlig, og blikket føltes tregt. Men kom tankene over på sjokolade eller fastfood ble hele meg ivrig... Tre uker etter nyttår tok jeg meg selv i nakken, og da tok det ikke lang tid før energien var på topp igjen.

Det skjedde sånn halvveis i sommerferien også, etter to ukers sydenferie med masse god mat og vin. Og da fikk jeg meg en oppvekker på samme måte som i jula. Nå er jeg 100% sikker på at det er kostholdets feil, og jeg er mer bevvisst på å måtte holde meg i nakken når jeg skal tilbake til hverdagen etter ferier.

Ja, det er det som er så dumt med å komme i en sånn ond sirkel. Kroppen og hjernen får et lite gunstig belønningssystem, og jo lenger man holder på jo vanskeligere blir det å "trene" hjernen til å slutte å se på junkfood som trøst og lyspunkter i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt enig.

Nudler er noe av det verste man kan spise. Kryddermiksen er blitt testet på rotter og de fant at det dreper hjerneceller. At det overhodet er lov å selge i butikken er forferderlig, men mesteparten av halvfabrikata som finnes i butikken er elendig for kroppen. Det verste er jo at enkelte lar barna sine spise slik dritt.

Når voksne mennesker merker såpass tydelig hva mat gjør med kroppen kan man jo forestille seg hva den samme maten gjør med fosteret inne i magen når man er gravid. Vi vet f.eks. at man ikke skal drikke alkohol, men jeg tror det er langt flere ting innen matveien som påvirker fosteret og som vil komme frem med tiden. Det er kanskje litt "tabu" å diskutere da man kan indikere at mor er ansvarlig for allergi, konsentrasjonsproblemer, dysleksi m.m. pga. kosthold men det sier jo seg selv at dersom et voksent, utviklet menneske blir slapp og uvel av en type mat, har det enda sterkere effekt på et foster.

Anonymous poster hash: aac3e...0d1

Også blir man sulten igjen et kvarter etterpå, selv om nudler er kaloribomber uten like. Var en venninne av moren min som omtalte nudler som "gift", og selv om det er noe dramatisk er jeg enig i at det som mat overhodet ikke er et bra alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bare flere folk fortstått sammenhengen så hadde samfunnet bestått av flere arbeideføre folk.

Nå er det alt for mange folk som ikke kan jobbe fordi de sliter psykisk. Det har jo blitt en folkesykdom. Og ennå så skjønner de ikke linken mellom den psykiske helsen og maten de spiser. Vi flommes jo over av lettvinte løsninger i matbutikken, og folk spiser seg syke fordi de ikke klarer å ta de rette valgene i butikken.



Anonymous poster hash: fa2fd...4e6
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det samme som dere, og gremmes innimellom over at jeg ikke helt har sett sammenhengen. Skylder litt på helsemyndighetens vage "helse"-begrep og strenge kostholdsråd; hvem gidder å spise ryvita med cottage cheese og selleristenger nå, med tanke på å kunne leke med barnebarna om femti år... Det dere beskriver er en konkret og ganske omgående effekt av kosthold på form og humør, og mye lettere å forholde seg til.

Ikke er det så vanskelig heller, det å omstille kostholdet sitt altså. Blogger, magasiner og tv per i dag fremstiller ofte helsemessig kost som noe avansert og dyrt, men i korte trekk handler det om å bytte ut A med B og bare bruke sunn fornuft. Synes det grenser over til hysteri fra tid til annen, samfunnet har fått en voldsom fokus på hva du kan putte i deg de siste årene. Du kan ikke spise ditt og datt, og da tenker vanlige mennesker "men hva kan jeg spise da?" også legger de det dødt fordi det blir for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke er det så vanskelig heller, det å omstille kostholdet sitt altså. Blogger, magasiner og tv per i dag fremstiller ofte helsemessig kost som noe avansert og dyrt, men i korte trekk handler det om å bytte ut A med B og bare bruke sunn fornuft. Synes det grenser over til hysteri fra tid til annen, samfunnet har fått en voldsom fokus på hva du kan putte i deg de siste årene. Du kan ikke spise ditt og datt, og da tenker vanlige mennesker "men hva kan jeg spise da?" også legger de det dødt fordi det blir for mye.

Problemet er at folk har vendt seg til billig, kjapp og usunn mat. Og de forventer det samme dersom de legger om kostholdet. Derav klaging på priser osv.

Sunn mat er ikke dyrt, det er bare usunn mat som er veldig billig. Man kan få billig, ferdig drittmat som smaker "digg" og dersom man ikke kan betale like lite for et ferdig sunt måltid, blir alt plutselig veldig vanskelig.

Det krever litt mer anstrengelse enn å legge igjen noen mynter hos McDonald's, men slik er det med alt her i livet. Jeg bruker ikke mye tid på å lage mat og mye lager jeg også klart en kveld og fryser ned.

Anonymous poster hash: aac3e...0d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...