Gå til innhold

Økonomi og administrasjon eller internasjonal markedsføring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 18 år som går siste året på vgs. Jeg har i mange år hatt veldig lyst på gå BI men viste ikke hvilken linje jeg skulle velge, derfor trodde jeg ikke jeg var klar for å begynne der etter sommeren. I dag var vi på studiemesse hvor jeg fikk vite at om jeg følte jeg hadde valgt feil linje kan jeg bytte til en annen på 2. året og ta det faget jeg mangler på den nye linjen som valgfag. Siden dette er mulig begynner jeg der til høsten likevel!
Selv om dette er mulig vil jeg jo veldig gjerne velge riktig første gangen, og nå står det mellom økonomi og administrasjon og internasjonal markedsføring. Jeg aner ikke hva jeg vil bli senere og vil velge den linjen som gir meg best muligheter for flere alternativer.
Er det noen som har gått noen av disse linjene som kan fortelle litt om de og hvilke muligheter de gir? :)



Anonymous poster hash: de4a8...6f6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er en jente på 18 år som går siste året på vgs. Jeg har i mange år hatt veldig lyst på gå BI men viste ikke hvilken linje jeg skulle velge, derfor trodde jeg ikke jeg var klar for å begynne der etter sommeren. I dag var vi på studiemesse hvor jeg fikk vite at om jeg følte jeg hadde valgt feil linje kan jeg bytte til en annen på 2. året og ta det faget jeg mangler på den nye linjen som valgfag. Siden dette er mulig begynner jeg der til høsten likevel!

Selv om dette er mulig vil jeg jo veldig gjerne velge riktig første gangen, og nå står det mellom økonomi og administrasjon og internasjonal markedsføring. Jeg aner ikke hva jeg vil bli senere og vil velge den linjen som gir meg best muligheter for flere alternativer.

Er det noen som har gått noen av disse linjene som kan fortelle litt om de og hvilke muligheter de gir? :)

Anonymous poster hash: de4a8...6f6

Ville gått øk.ad for da får du litt tyngre fag, som finans og bed.øk (markedsføringslinja er kun lesefag?)

Så siden du er usikker på hva du ønsker deg ville jeg gått for øk.ad.

Du får jo markedsføring i den bacheloren, men ikke finans og bedøk i den med kun markedsføring.

TROR JEG.

Anonymous poster hash: 29dc1...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått øk.ad for da får du litt tyngre fag, som finans og bed.øk (markedsføringslinja er kun lesefag?)

Så siden du er usikker på hva du ønsker deg ville jeg gått for øk.ad.

Du får jo markedsføring i den bacheloren, men ikke finans og bedøk i den med kun markedsføring.

TROR JEG.

Anonymous poster hash: 29dc1...0f1

Det er bra du tilføyer "tror jeg", fordi du tar så feil.

Ved Handelshøyskolen BI's linjer for markedsføring må man gjennom flere ulike fag som innebærer mange tall og mye økonomi, som for eksempel:

-Finans og økonomistyring

-Makroøkonomi

-Statistikk

-Praktisk økonomi og virksomhetsstyring

-Metode og dataanalyse

I tillegg har man muligheten til å velge flere økonomiske fag som valgfag.

Etter å ha studert ett år med markedsføring ved BI, får man dessuten tittelen som markedsøkonom.

Når det er sagt, har du rett i at antall lesedag er flere ved linjene for markedsføring, men man skal altså også gjennom en god del tall og økonomi også! BI står tross alt for Bedriftsøkonomisk Institutt. ;)

Mvh

Studieveileder ved BI Oslo (tar master i ledelse og organisasjonspsykologi)

PS: De to aktuelle linjene er ikke så fryktelig ulike, men en del nyanser er det naturligvis, så det er lurt å gjøre som TS gjør; dvs, research. Selv ville nok også jeg vært ganske usikker, men jeg tror jeg holder en knapp på internasjonal markedsføring. En medvirkende faktor til det, er at det finnes langt flere studenter som tar bachelor i øk/ad her i landet.

Anonymous poster hash: 3478d...3d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra du tilføyer "tror jeg", fordi du tar så feil.

Ved Handelshøyskolen BI's linjer for markedsføring må man gjennom flere ulike fag som innebærer mange tall og mye økonomi, som for eksempel:

-Finans og økonomistyring

-Makroøkonomi

-Statistikk

-Praktisk økonomi og virksomhetsstyring

-Metode og dataanalyse

I tillegg har man muligheten til å velge flere økonomiske fag som valgfag.

Etter å ha studert ett år med markedsføring ved BI, får man dessuten tittelen som markedsøkonom.

Når det er sagt, har du rett i at antall lesedag er flere ved linjene for markedsføring, men man skal altså også gjennom en god del tall og økonomi også! BI står tross alt for Bedriftsøkonomisk Institutt. ;)

Mvh

Studieveileder ved BI Oslo (tar master i ledelse og organisasjonspsykologi)

PS: De to aktuelle linjene er ikke så fryktelig ulike, men en del nyanser er det naturligvis, så det er lurt å gjøre som TS gjør; dvs, research. Selv ville nok også jeg vært ganske usikker, men jeg tror jeg holder en knapp på internasjonal markedsføring. En medvirkende faktor til det, er at det finnes langt flere studenter som tar bachelor i øk/ad her i landet.

Anonymous poster hash: 3478d...3d3

Herr. J. K. Arnulf er det deg?

Anonymous poster hash: f3693...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herr. J. K. Arnulf er det deg?

Anonymous poster hash: f3693...12d

Haha!

Det er en stor mann du nevner, så jeg tar det som et stort kompliment, men han er nok ikke meg. ;)

Anonymous poster hash: 3478d...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bra du tilføyer "tror jeg", fordi du tar så feil.

Ved Handelshøyskolen BI's linjer for markedsføring må man gjennom flere ulike fag som innebærer mange tall og mye økonomi, som for eksempel:

-Finans og økonomistyring

-Makroøkonomi

-Statistikk

-Praktisk økonomi og virksomhetsstyring

-Metode og dataanalyse

I tillegg har man muligheten til å velge flere økonomiske fag som valgfag.

Etter å ha studert ett år med markedsføring ved BI, får man dessuten tittelen som markedsøkonom.

Når det er sagt, har du rett i at antall lesedag er flere ved linjene for markedsføring, men man skal altså også gjennom en god del tall og økonomi også! BI står tross alt for Bedriftsøkonomisk Institutt. ;)

Mvh

Studieveileder ved BI Oslo (tar master i ledelse og organisasjonspsykologi)

PS: De to aktuelle linjene er ikke så fryktelig ulike, men en del nyanser er det naturligvis, så det er lurt å gjøre som TS gjør; dvs, research. Selv ville nok også jeg vært ganske usikker, men jeg tror jeg holder en knapp på internasjonal markedsføring. En medvirkende faktor til det, er at det finnes langt flere studenter som tar bachelor i øk/ad her i landet.

Anonymous poster hash: 3478d...3d3

Er det mulig å sende epost til en studieveilder ved BI?

Jeg står mellom økonomi og administrasjon og eiendomsmegling. Jeg har et barn som vil være 6 år ved endt utdannelse og jeg synes eiendomsmeglingsyrke virker litt risikabelt mtp at man må forvente dårlig lønn de første månedene/året etter endt utdannelse.. Dessuten kan jeg ikke akkurat jobbe sene kvelder og hver helg. Er dette ting som en studieveileder kan hjelpe til å guide litt med?

Anonymous poster hash: 46f33...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra du tilføyer "tror jeg", fordi du tar så feil.

Ved Handelshøyskolen BI's linjer for markedsføring må man gjennom flere ulike fag som innebærer mange tall og mye økonomi, som for eksempel:

-Finans og økonomistyring

-Makroøkonomi

-Statistikk

-Praktisk økonomi og virksomhetsstyring

-Metode og dataanalyse

I tillegg har man muligheten til å velge flere økonomiske fag som valgfag.

Etter å ha studert ett år med markedsføring ved BI, får man dessuten tittelen som markedsøkonom.

Når det er sagt, har du rett i at antall lesedag er flere ved linjene for markedsføring, men man skal altså også gjennom en god del tall og økonomi også! BI står tross alt for Bedriftsøkonomisk Institutt. ;)

Mvh

Studieveileder ved BI Oslo (tar master i ledelse og organisasjonspsykologi)

PS: De to aktuelle linjene er ikke så fryktelig ulike, men en del nyanser er det naturligvis, så det er lurt å gjøre som TS gjør; dvs, research. Selv ville nok også jeg vært ganske usikker, men jeg tror jeg holder en knapp på internasjonal markedsføring. En medvirkende faktor til det, er at det finnes langt flere studenter som tar bachelor i øk/ad her i landet.

Anonymous poster hash: 3478d...3d3

Det finnes dessverre veldig mange markedsføringsstudenter også i dette landet, og de sliter med å finne relevant jobb. Det er ikke alle som drømmer om å ende opp som selgere etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha!

Det er en stor mann du nevner, så jeg tar det som et stort kompliment, men han er nok ikke meg. ;)

Anonymous poster hash: 3478d...3d3

Hehe. Åja du vet hvem det er... Det er min onkel

Anonymous poster hash: f3693...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart øk.adm. Større fleksibilitet etter studiet og bedre jobbmuligheter. Statistikkene til Econa viser såvidt jeg husker at de med spesialisering i markedsføring har lavere lønn og høyere arbeidsledighet enn andre økonomspesialiseringer. Dette gjelder for mastergrad, så man kan tenke seg at skillet er enda større hvis man ser på dem med kun bachelorgrad.

Anonymous poster hash: 32bc2...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange svar! :)
Jeg ser mange her skriver at jeg kommer meg lengst med økonomi og administrasjon. Det jeg er redd for med denne linjen er at det er veldig mage som går det og da veldig mange som har utdanningen. Føler det på en måte er litt basic å ha det, men man må ha noe i tillegg.
Var også noen som skrev at med markedsføring kan jeg ende opp som selger på grunn av mangel på jobber. Jeg har ikke lyst å jobbe i butikk. Jeg vil ha en kontorjobb med litt variert hverdag og gjerne godt betalt!
Synes det er så skummelt å velge og er redd for å kaste bort flere år på en utdannelse jeg ikke vil ha bruk for. Jeg tenker nå litt på å ta bachelor innen begge linjene i stedenfor å ta eventuell master i en av de. Noen av fagene er jo like og det kan jeg jo ta meg til nytte av på de neste eksamenene etter jeg har tatt bachelor i en av linjene. Men må jeg da gå 6 år til sammen? eller kan jeg begynne rett på andre året? Vet det er veldig langt frem i tid og kan godt hende jeg ikke kommer til å gjøre dette, men liker å legge litt planer og se på mulighetene :fnise:
Tenker jeg skal ta meg en prat med rådgiver også ganske snart :)



Anonymous poster hash: de4a8...6f6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar i allefall ikke bachelor i begge deler, da tar du heller bachelor i øk&adm. og master i markedsføring...

Jeg ville i allefall begynt på bachelor i øk. / adm. så finner du sannsynligvis bedre ut etter hvert hva du ønsker å spesialisere deg i og tar dette som spesialseringsemner på bachelor, og evt. som retning på master. Karrierremessig så stiller du nok best med regnskap og/eller finans (regnskap på bachelor og finans på master er en sterk combo), men det kommer så klart litt an på hva du ønsker å jobbe med og da...



Anonymous poster hash: b82d1...cf2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, du bør, uansett hva av de to du velger, ta en master. Og da er mulighetene uendelig mange fler med økonomi. Det er veldig få arbeidsgivere som etterspør markedsføring som utdanning, og nettopp derfor ender noen opp som selgere i stedet.

Med det sagt, det er ikke umulig å få jobb med markedsføring heller. Brenner du mest for markedsføring, så kan du få relevant jobb. Men de jobbene kan du også få med bachelor i økonomi.

Et alternativ er å ta bachelor i økonomi, og master i økonomi med spesialisering i markedsføring. Da blir du siviløkonom med spesialisering i markedsføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, du bør, uansett hva av de to du velger, ta en master. Og da er mulighetene uendelig mange fler med økonomi. Det er veldig få arbeidsgivere som etterspør markedsføring som utdanning, og nettopp derfor ender noen opp som selgere i stedet.

Med det sagt, det er ikke umulig å få jobb med markedsføring heller. Brenner du mest for markedsføring, så kan du få relevant jobb. Men de jobbene kan du også få med bachelor i økonomi.

Et alternativ er å ta bachelor i økonomi, og master i økonomi med spesialisering i markedsføring. Da blir du siviløkonom med spesialisering i markedsføring.

Hvordan får jeg spesialisering i markedsføring om jeg tar master i økonomi? :)

Jeg vet hvertfall at jeg vil ha et av årene som utvesking, eller kan være noen måneder også, noen som vet på hvilket år jeg kan gjøre dette om jeg velger økonomi?

Anonymous poster hash: de4a8...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Meglerfrøken

Det finnes dessverre veldig mange markedsføringsstudenter også i dette landet, og de sliter med å finne relevant jobb. Det er ikke alle som drømmer om å ende opp som selgere etterpå...

Det er nok sannhet, men som studieveilederen på BI nevner, kan man også velge mange forskjellige valgfag.

Flere jeg kjenner, som tok markedsføring og internasjonal markedsføring, jobber innen HR og ledelse nå. En av de, tok masteren sin i Shanghai, og har nå en latterlig god jobb i en av de internasjonale bedriftene Norge har:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får jeg spesialisering i markedsføring om jeg tar master i økonomi? :)

Jeg vet hvertfall at jeg vil ha et av årene som utvesking, eller kan være noen måneder også, noen som vet på hvilket år jeg kan gjøre dette om jeg velger økonomi?

Anonymous poster hash: de4a8...6f6

Høyskolen i Buskerud tilbyr siv.øk-utdanning med spesialisering i markedsføring. Mulig flere andre også gjør det?

Det er bare å se på nettsidene til skolen du vurderer hvilket år du kan dra på utveksling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er nok sannhet, men som studieveilederen på BI nevner, kan man også velge mange forskjellige valgfag.

Flere jeg kjenner, som tok markedsføring og internasjonal markedsføring, jobber innen HR og ledelse nå. En av de, tok masteren sin i Shanghai, og har nå en latterlig god jobb i en av de internasjonale bedriftene Norge har:)

Ja som sagt kan man lykkes i markedsføring også, om man er dyktig og går 100% inn for det. Men med økonomi er det enklere, og man vil ofte være kvalifisert til de samme jobbene som med markedsføring +flere andre jobber.

Med en god master er jo mulighetene bedre, og til syvende og sist bør man velge etter interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...