Gå til innhold

Søke om ikke føring av fravær, ungdomsskole


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I skriv fra rektor står det:

Foresatte kan kreve at inntil 10 dager per opplæringsår ikke føres på vitnemålet dersom fravær skyldes gitte årsaker, jf. § 3-41 fjerde ledd.

For sykdomsfravær betyr dette et krav om legeerklæring.

...

I tillegg kan det søkes om at innvilget permisjon etter opplæringsloven § 2-11 ikke føres på vitnemålet.

...

Som foresatte for våre elever kan dere altså søke om at inntil 10 dager av elevens fravær for hvert av skoleårene som skyldes sykdom (dokumentert ved legeerklæring) eller innvilget permisjon, ikke føres på vitemålet.

Jeg prøver å sjekke ut teksten i opplæringsloven, men kan ikke finne at paragrafene stemmer? § 3-4 (ingenting som heter § 3-41??) handler om "Innhanld og vurdering i den vidaregåande opplæringa (og dette er altså snakk om en ungdomsskole) og i § 2-11 står det ingenting om type permisjon, annet enn

"Når det er forsvarleg, kan kommunen etter søknad gi den enkelte eleven permisjon i inntil to veker. Elevar som høyrer til eit trussamfunn utanfor Den norske kyrkja, har etter søknad rett til å vere borte frå skolen dei dagane trussamfunnet deira har helgedag."

Med andre ord - jeg greier ikke finne ut hvilken type permisjon det er som evt. kan strykes fra vitnemålet? Noen som vet, eller greier finne det ut?



Anonymous poster hash: e0f09...fde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ved vår skole (vgs) gjelder dette bare dokumentert sykefravær. Og de 10 dagene skal være sammenhengende fravær. Men dette kan nok være ulikt fra skole til skole.



Anonymous poster hash: cd525...514
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn forskriften, det er alltid lurt når du vil ha uttømmende forklaring til en lov.

Anonymous poster hash: b4cd8...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved vår skole (vgs) gjelder dette bare dokumentert sykefravær. Og de 10 dagene skal være sammenhengende fravær. Men dette kan nok være ulikt fra skole til skole.

Anonymous poster hash: cd525...514

Her står det tydelig at det vil gjelde både "sykefravær" og "innvilget permisjon", og at man kan søke om "inntil 10 dager" - det står altså ingenting om at det må være sammenhengende fravær, såvidt jeg kan se. Men kanskje forskjell på vgs og ungdomsskole, og kanskje fra skole til skole... :)

Finn forskriften, det er alltid lurt når du vil ha uttømmende forklaring til en lov.

Anonymous poster hash: b4cd8...c14

Jeg har funnet fram forskriften, men kan som sagt ikke se at det i paragrafene står noe om det overhodet, selv om rektor henviser til dem.

Anonymous poster hash: e0f09...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...