Gå til innhold

Hva med oss som er elendige i matte? Finnes det "gode, solide utdannelser" uten masse tall?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser man på studierelaterte tråder her og andre steder, virker det å være en gjenganger at man burde gå for noe "tungt og solid". Studier som økonomi og ledelse, medisin eller en eller annen form for ingeniørutdannelse.

Spørsmålet mitt er da - hva med oss som er elendige i matte? Nei, det virker ikke lenger som det er helt politisk korrekt å si det, men jeg har prøvd i over femten år og tror aldri jeg kommer til å fikse disse tallene.

Er ikke det at jeg er dårlig på skolen. Gikk på en av norges beste VGS og hadde ikke noe problem med å få mange femmere. Gikk også ut med flere seksere, f.eks i fag som Politikk og menneskerettigheter, Sosiologi og Samfunnsfag. Det er bare matten jeg ikke har kommet overens med, og etter 60 studiepoeng på BI har jeg mistet håpet om å bli økonom.

Finnes det noen studieretninger med gode jobbmuligheter for sånne som meg? Gjerne innen det private næringsliv? "Drømmestudiet" er Statsvitenskap, men mitt inntrykk er at forumtråder har en tendens til å fraråde dette på det sterkeste. :P Hjelper det kanskje at jeg har noen fag fra BI i tillegg?



Anonymous poster hash: 267ab...c07
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Meglerfrøken

Matten på BI er noe.... ja. Så du er ikke alene om å slite med den!

Håper du finner en jobb hvor matten ikke er relevant;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Hvorfor velge utdanning etter status? Det finnes en haug av utdannelser som ikke krever noe matte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykologi.

Men hvis drømmen er statsvitenskap må du jo gjøre det! Husk på at du skal leve med arbeidsoppgavene hele livet.

Hvis du leser mye om statsvitenskap på fritiden, og er interessert i politikk, vil du nok gli rett inn.

Endret av Noope
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Matten på BI er noe.... ja. Så du er ikke alene om å slite med den!

Håper du finner en jobb hvor matten ikke er relevant;)

Hehe! Takk for det:)

Juss er kanskje et alternativ ja, men har inntrykk av at det faller litt i samme kategori som Statsvitenskap med mindre man nærmest bare har toppkarakterer? At det er ekstremt stor konkurranse?

Anonymous poster hash: c25d1...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dårlig arbeidsmarked for statsvitere, ikke noe "status-yrke" og ikke veldig bra lønn heller akkurat. Men hvis det er det du interesserer deg for, så synes jeg da du skal gå for det.



Anonymous poster hash: e698c...0e1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trollkarlen

Herregud. Hvorfor velge utdanning etter status? Det finnes en haug av utdannelser som ikke krever noe matte.

Alt handler om status, alltid. Spesielt i dag. Statusoppdateringer på facebook vet du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: hvilket studie på BI tok du? Hva slags matte var det?

Har forresten motsatt inntrykk, jeg har lest at det er dårlige tider for økonomer, siviløkonomer, ingeniører osv:p siviløkonomer på kassa på Kiwi osv.

Anonymous poster hash: 9d906...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Psykologi eller juss. Du må ikke bare ha toppkarakter nei, men skal du jobbe hos de mest populære må du det. Men man MÅ jo ikke alltid sikte så himla høyt. Næringslivet har også behov for jurister.

Men hvis du virkelig tror statsvitenskap er tingen for deg, så gå for det. Ikke veldig enkelt å få jobb, men heller ikke helt umulig hvis du har en master.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man på studierelaterte tråder her og andre steder, virker det å være en gjenganger at man burde gå for noe "tungt og solid". Studier som økonomi og ledelse, medisin eller en eller annen form for ingeniørutdannelse.

Spørsmålet mitt er da - hva med oss som er elendige i matte? Nei, det virker ikke lenger som det er helt politisk korrekt å si det, men jeg har prøvd i over femten år og tror aldri jeg kommer til å fikse disse tallene.

Er ikke det at jeg er dårlig på skolen. Gikk på en av norges beste VGS og hadde ikke noe problem med å få mange femmere. Gikk også ut med flere seksere, f.eks i fag som Politikk og menneskerettigheter, Sosiologi og Samfunnsfag. Det er bare matten jeg ikke har kommet overens med, og etter 60 studiepoeng på BI har jeg mistet håpet om å bli økonom.

Finnes det noen studieretninger med gode jobbmuligheter for sånne som meg? Gjerne innen det private næringsliv? "Drømmestudiet" er Statsvitenskap, men mitt inntrykk er at forumtråder har en tendens til å fraråde dette på det sterkeste. :P Hjelper det kanskje at jeg har noen fag fra BI i tillegg?

Anonymous poster hash: 267ab...c07

Hvis du ikke har interesse for matte så fraråder jeg bare ingeniør. Økonomifaget krever ikke mye forståelse og ressonering samt at deres prøver er enkle. Har du motivasjonen så vil du klare deg. Jeg har en kompis som studerer økonomi og ledelse. Han gitt ut med karakteren 3 både på 1p og 2p og nå ligger han på B og C . Stå på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Idja

Hvis du ikke har interesse for matte så fraråder jeg bare ingeniør. Økonomifaget krever ikke mye forståelse og ressonering samt at deres prøver er enkle. Har du motivasjonen så vil du klare deg. Jeg har en kompis som studerer økonomi og ledelse. Han gitt ut med karakteren 3 både på 1p og 2p og nå ligger han på B og C . Stå på

Les HI en gang til, du.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med noe i helsevesenet? Sykepleier? Her kan du spesialisere deg også om du vil. Masse retninger å velge i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva med noe i helsevesenet? Sykepleier? Her kan du spesialisere deg også om du vil. Masse retninger å velge i.

sykepleier har mattekrav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo undersøke deg for dyskalkuli TS? Jeg oppdaget ikke det før det var for sent(fylte 25) og dermed fikk jeg ikke noe tilrettelegging. Og klarte nå likevel å snuble meg gjennom høy utdanning:) Så alt håp er ikke ute av den grunn. Jeg studerte psykologi, og der må du belage deg på litt statistikk, men personlig synes jeg det er enklere enn ren mattematikk.



Anonymous poster hash: 8518b...b11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man på studierelaterte tråder her og andre steder, virker det å være en gjenganger at man burde gå for noe "tungt og solid". Studier som økonomi og ledelse, medisin eller en eller annen form for ingeniørutdannelse.

Spørsmålet mitt er da - hva med oss som er elendige i matte? Nei, det virker ikke lenger som det er helt politisk korrekt å si det, men jeg har prøvd i over femten år og tror aldri jeg kommer til å fikse disse tallene.

Er ikke det at jeg er dårlig på skolen. Gikk på en av norges beste VGS og hadde ikke noe problem med å få mange femmere. Gikk også ut med flere seksere, f.eks i fag som Politikk og menneskerettigheter, Sosiologi og Samfunnsfag. Det er bare matten jeg ikke har kommet overens med, og etter 60 studiepoeng på BI har jeg mistet håpet om å bli økonom.

Finnes det noen studieretninger med gode jobbmuligheter for sånne som meg? Gjerne innen det private næringsliv? "Drømmestudiet" er Statsvitenskap, men mitt inntrykk er at forumtråder har en tendens til å fraråde dette på det sterkeste. :P Hjelper det kanskje at jeg har noen fag fra BI i tillegg?

Anonymous poster hash: 267ab...c07

Jeg var i helt samme situasjon som deg TS! Valget mitt endte på en bachelor i sosialt arbeid, som jeg er snart ferdig med og veldig fornøyd med!

Kanskje ikke nok status for deg, men en utdanning med mange spennende fag som etikk, juss, psykologi, kommunikasjon og mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...