Gå til innhold

Bacheloroppgave i musikk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En idè kan være å skrive om hvor forskrekkelig dårlig musikkundervisning som tilbys i enkelte grunnskoler rundt omkring. Lærere uten musikkfaglig kompetanse settes til å ta disse timene, "fordi nå er det din tur" (gjerne den unge, nyansatte som får denne oppgaven). Det stilles krav til faglig kompetanse i andre undervisningsfag, men i musikkfaget slurves det mye her, noe som gjør undervisningen elendig enkelte steder. Jeg undersøkte dette selv ifm med studier i musikkdidaktikk for noen år siden. Ble virkelig skremt av hvor mangefull musikkundervisning som gis ved et stor antall skoler.



Anonymous poster hash: a396c...59c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen årsak.

Husk også å få med i konklusjonen noe om at det har vært en "spennende" og "lærerik" prosess, samt noe om at "alle barn har ettellerannet" - f.eks, "alle barn har rett til...", eller "alle barn har en iboende kreativ....", og at derfor "bør man ta sikte på å...". Haus opp viktigheten av musikkfaget så mye som mulig. Garrantert A.

Musikk er viktig. Har en matematiker/musiker i familien, og han mener bestemt at de hører sammen, han ser matematikk i musikken.

I Norge har vi nedvurdert estetiske fag, men elevene i land der de tar estetiske fag på alvor gjør det bedre i PISA-testene.

Anonymous poster hash: 15ace...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Salvesen

Musikk er viktig. Har en matematiker/musiker i familien, og han mener bestemt at de hører sammen, han ser matematikk i musikken.

I Norge har vi nedvurdert estetiske fag, men elevene i land der de tar estetiske fag på alvor gjør det bedre i PISA-testene.

Anonymous poster hash: 15ace...ae9

Musikk er viktig for noen, og i beste fall bortkastet tid for andre - i verste fall et bidrag til en dårlig skolehverdag. Musikk burde i grunnskolen ikke ha status som noe mer enn et valgfag. I Norge har vi forøvrig nedvurdert skolen som helhet, og det starter med at vi ser på lærerutdannnelsen som et embedsstudium, noe som gjør at de som brenner mest for sine fag - og kan mest om sine fag - ikke ender opp med å bli lærere. Hvilket fokus man har på estetiske fag har lite og ingenting med det å gjøre, selv om nivået på utdannede estetikklærere selvsagt reflekterer nivået på den norske lærerstanden som helhet - altså labert.

Løsningen for den norske skolen er ikke å satse mer på estetiske fag i forhold til alle andre fag, men snarere følgene:

- Legg ned lærerhøyskolene, eller evt. slå sammen førskolelærerutdannelsen med lærerutdannelse 1-3/4 trinn, og ha dette som det eneste embedsstudiet til "lærer".

- Fjern kravet om PPU for fast ansettelse i den offentlige norske skolen. Læremetodikk kan man lære seg igjennom kursing i jobbsammenheng. Dette kravet eksisterer kun for å beskytte quasi-tittelen "lærer".

Resultat:

- Flere lærere vil komme til fra universitetene. Disse er faglig kompetente mennesker som først og fremst bestemte seg for å studere et fag - ikke først og fremst bestemte seg for å "bli lærer", for deretter å finne ut hvilke fag de kunne tenke seg å undervise i.

- Økt status for læreryrket.

- En god sirkel av økt status og flere jobbsøkere til læreryrker.

"Læreryrket" bør sees på som en av mange karieremuligheter for fagpersoner - og aldri som et eget embedsstudium med en beskyttet tittel. Årsaken til at læreryrket i dag har så lav status og dårlig ettervekst, har lite med lønningene å gjøre (lærere får ganske greit betalt i Norge). Det har heller ingenting å gjøre med om man har gått 3- eller 5 år på lærerhøyskolen. Det har å gjøre med at man via kravet om PPU - og synet på lærerutdannelsen som et embedsstudium - har gjort læreryrket til noe som befinner innenfor "humaniora-verden".

Endret av Salvesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikk er viktig for noen, og i beste fall bortkastet tid for andre - i verste fall et bidrag til en dårlig skolehverdag. Musikk burde i grunnskolen ikke ha status som noe mer enn et valgfag. I Norge har vi forøvrig nedvurdert skolen som helhet, og det starter med at vi ser på lærerutdannnelsen som et embedsstudium, noe som gjør at de som brenner mest for sine fag - og kan mest om sine fag - ikke ender opp med å bli lærere. Hvilket fokus man har på estetiske fag har lite og ingenting med det å gjøre, selv om nivået på utdannede estetikklærere selvsagt reflekterer nivået på den norske lærerstanden som helhet - altså labert.

Løsningen for den norske skolen er ikke å satse mer på estetiske fag i forhold til alle andre fag, men snarere følgene:

- Legg ned lærerhøyskolene, eller evt. slå sammen førskolelærerutdannelsen med lærerutdannelse 1-3/4 trinn, og ha dette som det eneste embedsstudiet til "lærer".

- Fjern kravet om PPU for fast ansettelse i den offentlige norske skolen. Læremetodikk kan man lære seg igjennom kursing i jobbsammenheng. Dette kravet eksisterer kun for å beskytte quasi-tittelen "lærer".

Resultat:

- Flere lærere vil komme til fra universitetene. Disse er faglig kompetente mennesker som først og fremst bestemte seg for å studere et fag - ikke først og fremst bestemte seg for å "bli lærer", for deretter å finne ut hvilke fag de kunne tenke seg å undervise i.

- Økt status for læreryrket.

- En god sirkel av økt status og flere jobbsøkere til læreryrker.

Skulle gjerne likt å se eksempler på hvordan musikk i skolen kan bidra til en dårlig skolehverdag..

Det finnes ny forskning (skal se om jeg finner den - kom i fjor) som viser klar sammenheng mellom musikkundervisning og økte prestasjoner i andre skolefag.

Anonymous poster hash: a396c...59c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Salvesen

Skulle gjerne likt å se eksempler på hvordan musikk i skolen kan bidra til en dårlig skolehverdag..

Det finnes ny forskning (skal se om jeg finner den - kom i fjor) som viser klar sammenheng mellom musikkundervisning og økte prestasjoner i andre skolefag.

Anonymous poster hash: a396c...59c

Har oppdatert innlegget litt.

Men forøvrig; Bare det at De argumenterer for musikkfaget ved å vise til hvordan det bedrer prestasjonene i andre fag, demonstrerer jo tydelig at De selv også ser at musikkfaget egentlig er mindre viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt for mange potensielle konfonderende faktorer her til å kunne ta den artikkelen for god fisk. Viser også til svaret mitt over, som nok ble postet mens du leitet dette opp.

Jeg så svaret ditt over. Men hvordan du da ut av dette kan trekke den slutningen at det at musikkfaget bedrer prestasjoner i andre fag gjør det samme nevnte fag overflødig er for meg ubegripelig.

Musikkfaget er viktig BÅDE pga av fagets egenart OG pga hvordan det (i følge forskning) bedrer prestasjoner i andre fag. En vinn-vinn situasjon. To fluer i en smekk.

Anonymous poster hash: a396c...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en skole i min kommune, så leide man inn lærere med kun musikk i fagkretsen som musikklærere for 5-7klasse, nettopp for å unngå nyansatte eller andre som ble påtvunget musikkundervisning osv.

Resultatet: musikklærerne som var leid inn kunne faget, men ikke pedagogikken de trengte for å ha en stor klasse på 25 elever hvor alle har ulike behov. Det ble rett og slett så mye bråk, tull og lite tilpasset opplæring i nusikktimene at skolen måtte gå bort fra dette igjen.

Endret av Cevita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en skole i min kommune, så leide man inn lærere med kun musikk i fagkretsen som musikklærere for 5-7klasse, nettopp for å unngå nyansatte eller andre som ble påtvunget musikkundervisning osv.

Resultatet: musikklærerne som var leid inn kunne faget, men ikke pedagogikken de trengte for å ha en stor klasse på 25 elever hvor alle har ulike behov. Det ble rett og slett så mye bråk, tull og lite tilpasset opplæring i nusikktimene at skolen måtte gå bort fra dette igjen.

Men hvis de som ble leid inn var lærere så "kunne de vel pedagogikken"? (skjønte ikke helt dette..). For å være musikklærer må man ha samme type ped i utdanningen som alle andre lærere, altså skal man beherske det å ha en stor klasse på lik linje med alle andre lærere.

Anonymous poster hash: a396c...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Salvesen

Jeg så svaret ditt over. Men hvordan du da ut av dette kan trekke den slutningen at det at musikkfaget bedrer prestasjoner i andre fag gjør det samme nevnte fag overflødig er for meg ubegripelig.

Musikkfaget er viktig BÅDE pga av fagets egenart OG pga hvordan det (i følge forskning) bedrer prestasjoner i andre fag. En vinn-vinn situasjon. To fluer i en smekk.

Anonymous poster hash: a396c...59c

Jeg har da aldri sagt at musikkfaget er "overflødig" - kun at det er mindre viktig enn grunnleggende ferdigheter som skriving, lesing og regning, og at det ikke er et fag for alle. Hadde jeg ansett musikkfaget som "overflødig", hadde jeg ikke argumentert for å gjøre det til et valgfag - da hadde jeg argumentert for å ta det ut av skolen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis de som ble leid inn var lærere så "kunne de vel pedagogikken"? (skjønte ikke helt dette..). For å være musikklærer må man ha samme type ped i utdanningen som alle andre lærere, altså skal man beherske det å ha en stor klasse på lik linje med alle andre lærere.

Anonymous poster hash: a396c...59c

Det skulle man jo tro ja (og det var jo også derfor vi i utgangspunktet satset på det), men det er noe helt annet å være musikklærer i kulturskolen og være vant til smågrupper eller enkeltelever som har meldt seg inn i kulturskolen fordi de faktisk ønsker å lære noe, og en klasse med 25 helt ulike elever. Kanskje spesielt på barneskolen, hvor det er så utrolig mange andre ting man også hele tiden må ta hensyn til, som krangler i friminuttene, elever med diverse ulike bokstavdiagnoser osv.

Men synes dette begynner å bevege seg litt utenfor hva denne tråden egentlig handler om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en artikkel om at i de landene som hadde mye musikk og kultur i skolen gjorde elevene det bedre i realfag. Hadde sikkert vært interessant å se på sammenhenger her.

Anonymous poster hash: 15ace...ae9

Ja, det er virkelig noe jeg interesserer meg for, men jeg skrev en semesteroppgave om det i fjor, så tenkte kanskje jeg skulle gå i en litt annen retning denne gangen:) men det er absolutt et interessant tema! Syns Norge burde gå i den retningen også! :)

Anonymous poster hash: 6c1a7...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen årsak.

Husk også å få med i konklusjonen noe om at det har vært en "spennende" og "lærerik" prosess, samt noe om at "alle barn har ettellerannet" - f.eks, "alle barn har rett til...", eller "alle barn har en iboende kreativ....", og at derfor "bør man ta sikte på å...". Haus opp viktigheten av musikkfaget så mye som mulig. Garrantert A.

Det skal jeg absolutt huske å ta med meg! Tusen takk for gode tips :D :D

Anonymous poster hash: 6c1a7...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du trenger ytterligere hjelp så foreslår jeg at du kontakter Norges Musikkhøgskole og får en prat med noen der :)

http://nmh.no/

Sikkert en god idè. Jeg er utdannet musikkpedagog fra Norges Musikkhøgskole - sånn i tilfelle du er redd for at svarene hun får ikke er gode nok kvalitativt sett.

Anonymous poster hash: a396c...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det skulle man jo tro ja (og det var jo også derfor vi i utgangspunktet satset på det), men det er noe helt annet å være musikklærer i kulturskolen og være vant til smågrupper eller enkeltelever som har meldt seg inn i kulturskolen fordi de faktisk ønsker å lære noe, og en klasse med 25 helt ulike elever. Kanskje spesielt på barneskolen, hvor det er så utrolig mange andre ting man også hele tiden må ta hensyn til, som krangler i friminuttene, elever med diverse ulike bokstavdiagnoser osv.

Men synes dette begynner å bevege seg litt utenfor hva denne tråden egentlig handler om..

En del kulturskolelærere har ikke ped, da det ikke var krav om dette tidligere. De kan derfor lite om klasseromsmetodikk, tilpasset opplæring osv. En idè er å leie inn lærerkrefter med flerårig høyere musikkutdanning + pedagogisk utdanning. Du finner mange av disse på bl.a. musikklinjer på videregående skoler rundt omkring. Noen av disse er i deltidsstillinger og jobber utøvende som frilansere ved siden av. Disse burde være førstevalget. Da får man lærere med høy musikkfaglig kompetanse som samtidig har pedagogisk kompetanse og erfaring.

Anonymous poster hash: a396c...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert en god idè. Jeg er utdannet musikkpedagog fra Norges Musikkhøgskole - sånn i tilfelle du er redd for at svarene hun får ikke er gode nok kvalitativt sett.

Anonymous poster hash: a396c...59c

Jeg er ikke redd for at hun ikke får kvalifiserte svar, hun har fått masse gode svar. Mitt forslag var kun et supplement og ikke ment som en undervurdering av alle de som har svart her. NMH er et fint studiested :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...