Gå til innhold

Navlebrokk på tispe


Gjest princess123

Anbefalte innlegg

Gjest princess123

Hei!

Vi har ei Cavaliertispe på litt over 3mnd og hun har fått påvist navlebrokk. Klumpen oppdaget vi bare timer etter vi kjøpte henne, og tenkte det var ufarlig- men at vi skulle ta det opp med dyrlege for sikkerhets skyld når hun skulle på vaksine (12 uker). Vi spurte og dyrlegen sa med en gang at det var navlebrokk, og at det betydde at vi ikke måtte få kull på henne fordi det kunne være farlig. Vi ble jo veldig lei oss da, for vi hadde tenkt å få et kull på henne om et par års tid. Det er jo godt både for hubikkjer,men også koselig for oss så det hadde vi planlagt. Men vi setter ikke valper på henne hvis vi risikerer helsa hennes.

Det skal også nevnes at dyrlegen så såvidt på det og kjente litt, så det var ikke noe grundig sjekk.. Men hun kan vel det hun driver med.

Hun er også underbitt, men det har ikke noe betydning da vi ikke er opptatt at utseende så lenge hun er frisk, og hun skal ikke på utstilling. Men dyrlegen sa at også det gjorde at hun ikke skulle avles på. Men oppdretter sa at hubikkjer med underbitt bar ikke den arven, det gjorde hannhunder, så hennes valper vil ikke bli underbitt med mindre far er det. Noen som kan bekrefte det?

Uansett om hun skulle få valper med underbitt, kan det være at vi kan selge de med nedsatt pris til noen som ikke skal utstilles?

Jeg sendte melding til oppdretter, og hun sa at det ikke var farlig, og mange av hennes tisper hadde det- og hadde fått valper selv om hun ikke hadde operert det vekk. Hun sa også at noen dyrleger mente en ting, og andre en annen.

Men igjen vet jeg ikke om hun er helt ærlig i og med at vi har betalt fullpris, kanskje uten at vi burde det. Veterinæren sa nemlig at vi ikke burde ha gjort det pga navlebrokken og underbitt(Vi var informert om underbitt, men hun sa som sagt at valpene hennes ikke kom til å bli det hvis hannhunden ikke bærer det)

Kort oppramset lurer jeg på:

1. Kan hun gå drektig og ha valper selv om hun har navlebrokk? Både hvis hun opereres, eller ikke opereres.

2. Kan vi få valper på ei tispe med underbitt uten at valpene blir det?

3. Hvis valpene blir underbitt, kan jeg selge de feks 50% til folk som bare vil ha en familievenn og ikke utstillingshund?

4. Burde jeg si at vi vil ha tilbake litt? Dyrlegen mente det, men jeg syns ikke det er så lett å gå og kreve det når jeg ikke har så mye peiling på alt det her. Og vi elsker jo bikkja vår uansett valper eller ikke, men vi betaler jo fullpris for å kunne få oppleve det også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan i hvetfall svare litt om det første spørsmålet ditt. Jeg har også en tipse med navlebrokk, som hun harvarvet etter sin mor. Vi var klar over dette helt fra starten av, og både oppdretter og dyrlege sa at det var helt ufarlig, siden den hadde festet seg godt. I værste fall kunne hun ha oppetter den bort. Moren til hunden min (som også har navlebrokk) er en prisvinnende utstillingshund, og navlebrokken hemmer ikke dette på noe som helst måte :)

Jeg ville nok vært mer beskymret for underbittet, men dette kan jeg ingenting om.

Anonymous poster hash: 41261...f56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...