Gå til innhold

Katt - allergi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og samboeren vurderer tanken på å få oss katt. Problemet er at han er allergisk, så jeg lurer på om det finnes noen effektive medisiner mot dette? Eller er drømmen min knust? :fnise:




Anonymous poster hash: 2d818...7d5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når dere vet at han er allergisk, synes jeg det er korttenkt å skaffe katt. Akvariefisk??



Anonymous poster hash: d3b6c...af8
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmen din er nok knust... Ville du likt om din samboer trykte et dyr han vet du er allergisk mot opp i livet ditt så du blir tvingt å knaske allergitabletter de neste 20 årene? Dette vil nok ende opp med en omplasseringskatt om 3-4 uker dessverre.



Anonymous poster hash: a4f4b...2e3
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skaff katt, men du kan jo høre med dyrebeskyttelsen el om du kan få låne en på prøve. Noen klarer seg bra, så lenge katten ikke er på soverom ol. Men, husk, prøv en voksen katt. Hvor allergen dem er kan visst endre seg med alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skaff katt, men du kan jo høre med dyrebeskyttelsen el om du kan få låne en på prøve. Noen klarer seg bra, så lenge katten ikke er på soverom ol. Men, husk, prøv en voksen katt. Hvor allergen dem er kan visst endre seg med alder.

Den eneste medisinen er å holde seg unna det en er allergisk for når en er allergisk. Medisiner demper symptomer..

Å ta en katt inn i huset når en vet at det bor en allergiker der er sterkt å fraråde. Allergener fra katt er nesten umulig å få fjernet etterpå, selv med full rundvask. Les om dette på inneklima.com / allergiviten.no

Anonymous poster hash: c2e5d...21a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den eneste medisinen er å holde seg unna det en er allergisk for når en er allergisk. Medisiner demper symptomer..

Å ta en katt inn i huset når en vet at det bor en allergiker der er sterkt å fraråde. Allergener fra katt er nesten umulig å få fjernet etterpå, selv med full rundvask. Les om dette på inneklima.com / allergiviten.no

Anonymous poster hash: c2e5d...21a

Når dem tenker på å skaffe katt, så regner jeg med at det ikke er snakk om en hyperallergisk person. jeg omgikkes mitt allergidyr i mange år, uten problem når jeg brukte tabletter. Kunne etterhvert slutte på dem. Holdt meg bra, helt til jeg fikk barn, da kom allergien tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å sjekke om han tåler sibirkatt, som er allergivennlig (noe som IkKE er en garanti, så tilbring mye tid med en sånn katt før dere bestemmer dere)? Finnes besøkshjem for slike katter. Gjerne i kombinasjon med medisin.

Jeg er også allergisk (mot mange dyr) , og sibirkatt er mitt eneste håp. Tåler jeg ikke den blir jeg kjempeskuffa, tanken på å aldri kunne ha et dyr er kjempekjip. :( men man må jo bare forholde seg til realiteten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er katteallergiker, men har hatt sibirkatt uten allergisk reaksjon på henne! :) Finnes også andre katteraser som enkelte allergikere tåler, og testhjem der man kan sjekke ut dette :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Har i andre sammenhenger (med katt og hest) brukt allergimedisinen Aerius, og har da vært symptomfri. En medisin med få bivirkninger og som man kan leve med hele livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at det skal finnes en "vaksine" mot allergi, hør med lege angående det. Eventuelt en allergivennlig katt.

Vaksine hjelper ikke mot dyreallergener.

Såkalt allergivennlige katter avgir også allergener, så han kan godt være allergisk mot de også.

Selv er jeg allergisk mot katt, og selv om jeg gjerne skulle hatt en, så går ikke det. Katteallergener er fryktelig vanskelige å bli kvitt, og allergien blir for de aller fleste mye verre av å omgås allergenene hele tiden.

Anonymous poster hash: 17bda...697

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor allergisk er han? Det finnes jo allergivennlige katter, men det er veldig forskjellig om man reagerer eller ikke. Jeg reagerer på noen allergivennlige, mens andre reagerer jeg ikke på etter å ha kost med de lenge engang (helt til jeg gnir meg i øynene, da kommer reaksjonene). Kjenner også flere allergikere som ikke reagerer på de i det hele tatt! Sibirkatten er allergivennlig, og det finnes testhjem rundt i landet. Sjekk ut denne siden for å finne ut hvor det er testhjem: http://www.sibirkattensvenner.no/?page_id=85.

Jeg har ikke katt selv, men er veldig allergisk, og etter å ha brukt mye tid med sibirkatter kunne jeg tenkt meg en selv, siden jeg bare har reagert etter å ha gnidd meg i øynene :)

Endret av _LilleMy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere må rett og slett teste ut ulike katter. En hårløs katt trenger f.eks. ikke å gi mindre allergi enn en langhåret sibirkatt. Det kommer ann på hva han reagerer på. Hos oss kom vi frem til at det ikke var proteinet, men heller all pelsen. Så vi har korthåret katt, og tørrmopper hver dag, støvtørker flere ganger i uken, vasker pus med petal cleanse (for å være sikker) og han tar tabletter i de værste periodene (pollentiden). Dvs at vi har kjøpt rasekatt for å få en pus som er garantert korthåret også. Dere må rett og slett finne ut hva som kan fungere for dere. Min mann reagerte på sibirkatten, men ikke på korthårete katter. Flere katter blir hevdet å være allergivennlige, men det er veldig individuelt.

Allergivaksine fungerer ikke på dyreallergener.



Anonymous poster hash: 0bbe6...3a6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere burde ikke skaffe dere noen katt før dere vet med sikkerhet hvordan mannen reagerer på sin allergi over tid med katt i hus.

For noen går katt og allergi veldig fint sammen. De bare tar allergi medisiner så fungerer det at katt og allergikere lever sammen. Andre allergikere igjen tar alt de kan av medisiner osv.. men får feks puste problemer av å bo eller være et sted med katt over tid. Da går som regel ikke katt og en som er allergisk sammen. Så dette er veldig individuelt.

Dere bør derfor prøve å være fosterhjem feks en stund for å sjekke om det er mulig å ha katt ettervært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv allergisk mot katta mi, men det går helt fint så lenge jeg støvsuger jevnlig ol. Merker det ekstra godt i pollensesongen, men ikke noe særlig ellers.

Problemstillinga her er jo hvor sterkt han reagerer på katter? Hos noen øker allergien når man eksponeres for kilden hele tiden, og hva gjør dere dersom det blir umulig å ha katt i hus? Jeg ville prøvd å lånt en katt i noen uker/mnd, og se an situasjonen til samboeren din da.

Endret av Mango
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har en allergi som kommer og går med noen års mellomrom, og nå er den her. Jeg har en Ragdoll, som visstnok skal være "allergivennlig" i den forstand man kan bruke uttrykket, og jeg merker mye mindre til ham enn andre katter. Allikevel går det i streng "ren sone" i senga og jeg holder meg unna kattetoalettet og sånt. Det går greit, men i perioder trengs det allergimedisin.



Anonymous poster hash: 639c3...637
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...