Gå til innhold

riktig beskjæring av gamle og kaotiske plommetrær


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hei, vi kjøpte et hus med frukttrær i hagen til nyttår i fjor. det er bl.a. to svære plommetrær i hagen, der beskjæring har vært forsømt en stund. nå har jeg lest ganske mye rundt omkring, og tipsene spriker om hvordan og først og fremst når man best beskjærer et plommetre. i tillegg gjelder det meste for unge/yngre trær og ikke for gamle trær som trenger en makeover. prøver å oppsummere, og kanskje noen hageeksperter kan kommentere?:

- beskjæring til høsten (nå?) eller midtvinters

- fjerne alle grener som vokser innover

- fjerne skudd som kommer opp fra roten (veldig sent hos oss, det er flere "doble trær" - skal de tas allikevel??)

- fjerne alt som er tørt eller ser skadet ut

- velg "trehøyde" selv, men ikke ta mer enn 2/3 av et skudd

- lodd på grener som skal vokse utover

litt av greia er at trærne hadde så mange frukt at vi ikke klarte å høste alt en gang. men samtidig var det veldig mye mugg rundt omkring, og det var lite smak i plommene - som var modne supersent pga den bedritne sommeren. her er også litt forskjellige tips, spriker litt med hensyn til når man skal beskjære:

BAKKER NORGE

Plommetrær har fire ledegreiner

Plommetrær kan behandles på omtrent samme måte som eple- og pæretrær. Forskjellen er at plommetrær beskjæres om sommeren, og kun 3 til 4 ledegreiner beholdes. Hvis det er nødvendig kan du bøye greinene utover ved å sette en stokk mellom dem. Plommetrær trenger vedlikeholdsbeskjæring annethvert år. Kun skudd som vokser rett opp langs stammen fjernes fullstendig slik at treets kjerne holdes åpen. Du trenger kun å beskjære skudd som stenger sollyset ute.

Gammelt tre blir som nytt

Gamle frukttrær kan gjøres unge igjen. Fjern alle greinene som vokser innover samt alle ødelagte og syke greiner. Året etter kan man gi seg i kast med ledegreinene. Kutt alle ned til omtrent samme lengde. Hvis beskjæringskuttene er store bør de behandles med Arbrex. Mange nye skudd vil komme, og nedenfor følger en beskrivelse av hvordan disse bør behandles.

Vedlikeholdsbeskjæring av modne trær

Det er viktig at det er god balanse mellom antall greiner som bærer frukt og antall voksende greiner. Du må også sørge for at sidegreinene som gror på ledegreinene (greinene som utgjør skjelettet på treet) ikke blir tyngre enn selve ledegreinene. Hovedformen på treet bør være av omtrent samme størrelse opp gjennom årene.

HAGEPRATEN.no

Gammel latin sier at frukttre skal beskjæres før lausprett - eller i disse tider (april).

Jeg var forøvrig og hørte på Th. Kristensen for en uke siden. Han tok til orde for at det beste tidspunkt for beskjæring var på høsten. Argumentet var at beskjæring på våren fremmet den vegetative veksten med "sopelimer" som resultat. Ved beskjæring på høsten er treet mer opptatt av å gå til hvile, og sterk vegetativ vekst kan derfor unngås. På bekgrunn av egen erfaring med masse nye skudd der jeg beskar, er jeg mer enn villig til å prøve høstbeskjæring i år.

Når det gjelder nedstramming av nye skudd, er det viktig at vinkelen blir så rett som mulig for at styrken i greina skal bli størst mulig. Klesklyper kan du stille inn mer eksakt enn lodd - og kanskje teipe de fast hvis det blåser en del??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er absolutt ikke ekspert på plommer, men jeg tror jeg ville prøvd å gjøre som i sitatet fra Bakker Norge. Altså beskjære om sommeren - men det kan se ut som det er lurt å vente til august når treet har mindre sevje og "blødertendenser".

Når det gjelder at dere får for mange plommer, så er rådet mitt å tynne blomster og kart underveis om sommeren. En skal gjøre dette med epler også. Fjern noen av fruktene som vokser i klase, slik at de som blir igjen får mer plass, lys og luft. Det ser brutalt ut, men de fruktene som blir igjen blir større, friskere og bedre.

De andre tipsene ser vel greie ut, jeg ville også fjernet skudd fra roten selv om de er store - hvis ikke får du et ekstra tre som skygger for halve det opprinnelige treet og gjør det vanskelig å få fin/hensiktsmessig form på treet. Men da bør du antagelig behandle sårflaten slik at det ikke blir infeksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tipset da! litt kjedelig å måtte vente godt over et halvt år til... :) jeg forstår egentlig ikke helt hvorfor de bør beskjæres etter at træet har lagt ned en voldsom innsats i alle grener. men må jo følge råd da selvfølgelig. :)

behandling av sår med "arbrex"? noe jeg får på plantasjen kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du beskjærer riktig når treet er i hvile skal du ikke trenge arbrex eller annet sårmiddel. Blir det store snitt kan du jo vurdere å ha på noe. Enkelte hagesenter har noe som heter sårbalsam du kan bruke.

http://www.bayergarden.no/no/produkter/plantesykdommer_og_skadeinsekter/florina_sxrbalsam_og_podevoks.html

Grunnen til at du ikke kan beskjære plommer, kirsebær og andre stenfrukter når du vil er at de er blødere og mister mye sevje om de beskjæres på våren og treet kan dø.

Og du må tynne uansett om du ser det blir mye frukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei, takk for alle tipsene! naboene som har bodd her i mange år beskjærer plommetrærne sine i skrivende stund, så det skal også jeg gjøre. og på plantasjen var de enig i at de bør beskjæres nå, og at det ikke trenges noe sårmiddel. eneste farlige er at frosten kan gå lengre inn i treet om man beskjærer nå - kan bli slik at det må kuttes enda lengre til våren, i tilfelle det råtner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg beskjært trærne mine etter det store internettets tips. men til tross for at jeg ikke skamklipte de er det nå masse greiner og attpåtil stammer (sideskudd fra røttene) igjen. kan ikke jeg bruke dette til noe? utrolig trist om slike produktive saker skal gå til spille... poder over på trær i skogen f.eks.? men da må de oppbevares og reddes gjennom vinteren på et eller annet vis, så klart.

et tips til fremtidige lesere: skal man bøye kvister og små greiner nå knekker de jo fortere enn om våren. det har jeg opplevd, og selv om det ikke er noe krise er det kanskje greit å ta hensyn til det ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rotskuddene bil jo ikke gi gode plommer - greinene med fruktsorten du har er podet på en mer robust stamme, og det er denne stammen som setter skudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo, det er vel slik det er... jeg vet bare ikke hvor det er podet? jeg tok en svær stamme på hver som kom helt nedenfra, og treverket var heller brunspraglet enn gråbrun som resten av plommetrærne. men jeg tenker også på alle de greinene som jo bærer frukt. surt å måtte kaste de! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :) Jeg tror du må tenke annerledes, at det er bedre for treet at det får sendt energien sin til færre greiner. Det går nok an å pode de greinene som er tatt av oppe på treet til nye stammer, men da må du ha en type stamme som egner seg (hør med hagesentre, landbruksskole e.l). Og jeg tror det er bedre om greina er beskåret på våren i vekstsesongen når det er snakk om poding, uten at jeg har prøvd selv. Kan hende du kan oppbevare dem kjølig og reint (kanskje pensle med et eller annet for å hindre infeksjon) til våren, men. treet vil jo komme med nye "unødvendige" skudd neste år også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo, det er sant. jeg er økonom, skjønner du, og da går jo sånt "waste" ikke an. :D men det er vel slik det fungerer. kanskje jeg skal prøve oppbevaring av noen kvister i vedboden. takk for alle tipsene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...