Gå til innhold

Datoer på engelsk


Gjest Masja

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har sett så mange forskjellige måter å skrive datoer på engelsk/amerikansk på, og lurer på hva som egentlig er korrekt? På skolen lærte man jo f.eks. 8th of October, evt. October 8th. Nå har jeg sett at mange skriver bare 8 October. Hva er egentlig korrekt? (Er klar over at man også kan skrive med tall på måneden istendenfor, men var ikke det jeg lurte på her..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I USA er det nok vanligst å skrive October 8th / October 8 (eller 10/08/06).

Men da står det jo egentlig "åtte oktober", ikke "åttende oktober"... Kan hende det er vanlig å skrive det sånn, men er vel ikke egentlig korrekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I jobben min har jeg en del med datoer å gjøre, og vi har kunder fra hele verden. Måten vi skriver på, er vel den som er gyldig over hele verden, og den er åååå-mm-dd. F.eks. i dag er 2006-10-24

Edit: Uforståelig setning

Endret av niomi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brevdue
Heisann!

Jeg har sett så mange forskjellige måter å skrive datoer på engelsk/amerikansk på, og lurer på hva som egentlig er korrekt? På skolen lærte man jo f.eks. 8th of October, evt. October 8th. Nå har jeg sett at mange skriver bare 8 October.

Det spørs i hvilken forbindelse datoen brukes. I dokumenter (arv, shipping osv.) brukes gjerne 8th of October. Dette er imidlertid litt for høytidelig i vanlige brev, herunder forretningsbrev. Der holder det med å skrive 8 October.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Måten vi skriver på, er vel den som er gyldig over hele verden, og den er åååå-mm-dd. F.eks. i dag er 2006-10-24

Det er ISO-standarden, som er den eneste som burde brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...