Gå til innhold

Noen som har blitt frisk av ME/kronisk utmattelsessyndrom her?


Gjest me

Anbefalte innlegg

Jeg plages veldig med smerter i beinene, blant annet. En følelse av total utmattelse hver eneste dag. Lys gjør grusomt vondt i øynene mine når jeg er utmattet, lyder gir elektrosjokk ut til, og rundt i, hele kroppen. Jeg sliter i tillegg veldig med å sovne. Da jeg først ble syk (sju år siden) lå jeg de første to årene isolert, sov i over et døgn om gangen, og fungerte fint når jeg var våken. Nå sover jeg maks ca 15 timer, men er til gjengjeld utmattet nesten døgnet rundt.

Til tross for at det til tider er grusomt å tenke på hva denne sykdommen gjør med meg, så har jeg holdt meg uvanlig positiv de siste sju årene. Ikke følt meg deprimert én dag. :) Det er jeg stolt av, og veldig fornøyd med. Men det kommer absolutt dager der jeg feiler i noe jeg har prøvd, hvor jeg begynner utprøvingen med å føle meg "like" frisk som enhver person, at jeg kan sette meg og gråte i godt over en time. Men hva kan man egentlig gjøre?

Jeg er syk. Har allerede vært det i mange år. ... Gurimalla, tenk å våkne opp en dag og være frisk, da!! Jeg venter på at den medisinen de prøver ut i Bergen skal bli "allemannseie", jeg. Da skal jeg gå så mye turer! Og stå på kjøkkenet i flere timer og bake. :fnise:

Ble dessverre ingen solskinnshistorie dette innlegget mitt, TS. Men jeg holder meg positiv, da. Og det er et råd jeg veldig, veldig gjerne vil at du skal ha med deg videre! Hold deg positiv! Og motivert! En dag kommer det noe som kan gjøre oss alle fysisk syke ME/CFS-pasienter friske. :klemmer:

Edit: Regnet på det, og kom fram til at jeg ble syk for sju år siden, ikke seks.

Du har helt rett i å holde seg positiv og motivert hjelper! Og det har jeg faktisk gjort i flere år helt til jeg fikk diagnosen, da falt jeg bare sammen. Hadde håpet at de fant ut at det var noe annet :(. Meeen får prøve å finne tilbake til motivasjonen igjen :). Kroppen føles ekstra tung og ubrukbar uten den lille snerten med optimisme. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp, jeg har blitt tilnærmet frisk, ihvertfall i forhold til hvordan det var. Jeg var hardt rammet, lå på et mørkt rom og hadde knapt energi til å tygge lett mat. Hendte jeg tisset på meg fordi jeg ikke hadde krefter til å reise meg.

Jeg fulgte opplegget til Robert Young - Ph- Mirakelet. Dvs jeg gikk på en lang og omfattende rens hvor jeg kun spiste flytende grønt, tilskudd av grønne pulver (ala hvetegress o.l for å stryke kroppen og som i tillegg har avgiftende effekt), lymfebehandlinger, osv. Det var en vanskelig prosess for å si det mildt.

Etter rensen lever jeg (så godt jeg kan) som veganer og har et såkalt plantebasert kosthold med mye sunne oljer o.l. Jeg er ikke friskmeldt, jeg har fortsatt et lite stykke å gå, særlig det nevrologiske. Har begynt opptrening her med lesing, kryssord, alt mulig for å trene opp. Jeg la også på meg 15 sårt tiltrengte kilo med å gjøre dette.

Jeg har således også fått et immunforsvar av stål som følge av denne livsstilen, og jeg vet at det bare er spørsmål om tid før jeg er tilbake i arbeid/studier :)

rawfood vil si at det inneholder langt mer næring, og en syk kropp har svært behov for det. Jeg kan ikke få sagt nok hvor viktig kosthold er i prosessen til å bli frisk, men også viktig med emosjonell healing. Ingenting som er så sykdomsfremkallende som vonde følelser som ikke er bearbeidet.

Så bra at du har funnet noe som passer for deg! :) Synes det høres veldig vanskelig og uutholdelig ut å kjøpe/tilberede/lage noe annet en vanlig mat. Er dette noe du gjorde på egenhånd eller hos en behandler? Og får man kjøpt slike ingredienser i mat butikken? Av og til er det vanskelig nok å sette på en grandis eller smøre seg en skive. Så hvor får man energien ifra til å endre kosthold så mye? Og hjelper det å bare spise noe av det i tillegg til vanlig kost?

Men kjempeflott at du har blitt friskere da :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse to jeg forteller om la om kostholdet totalt. Han ene spiste ikke raw food, men kuttet ut alt av halvfabrikat mat, sukker, meieriprodukter og kunstige tilsetningsstoffer. Hun andre gikk over til raw food så det er nok å legge helt om til raw food som gjelder. Men igjen så vil jeg si; jeg har prøvd, og det funket ikke på meg, jeg ble ikke frisk. Det er mange fordeler ved å spise slikt, spesielt med tanke på at ME-syke fordøyer ulike typer mat dårlig, og at vi tar opp diverse næringsstoffer dårligere enn friske.

Ok. Å kutte ut mel, sukker og halvfabrikat mat prøver jeg på, men å legge helt om høres urealistisk ut i mine ører -for meg. Og om du prøvde selv og det ikke virket så viser det igjen at man må finne sin vei for å bli frisk, at ikke alt passer til alle. Men flott for de!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Å kutte ut mel, sukker og halvfabrikat mat prøver jeg på, men å legge helt om høres urealistisk ut i mine ører -for meg. Og om du prøvde selv og det ikke virket så viser det igjen at man må finne sin vei for å bli frisk, at ikke alt passer til alle. Men flott for de!!

Jeg er helt enig med deg, man må finne sin vei til å bli frisk, men det kan ta tid, lang tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en solskinnshistorie :) men den er veldig veldig fersk da! jeg har vært syk i to år(ble akkutt syk etter vaksine), har vært så syk at jeg i praksis har oppfylt alt av symptomer... for litt over en mnd siden gikk jeg til en homeopat. jeg hadde i grunn ingen tro på at hun kunne hjelpe meg, men hun garanterte at jeg i hvertfall ikke kom til å bli verre så da tok jeg sjangsen(en blir som du helt sikkert allerede vet ganske desperat etterhvert). jeg ble bokstavelig talt frisk like fort som jeg ble syk, altså over natta. det tok omtrent 2 uker før alle symptomene på MEen var borte men merket markant forskjell dagen etter. i dag var jeg hos henne igjen og hun friskmeldte meg, basert på ulike fysiske tester hun tok sist gang og denne gangen, de viste en markant bedring og at jeg nå ligger godt innenfor normalen på alt :bolledeig:

det skal sies at det er en viss sjangse for tilbakefall, selv om den i følge henne er veldig liten i mitt tilfelle.

det er også viktig for meg å poengtere at hun kun behandlet det hun fant fysisk i kroppen min, med homeopatisk medisin(flytende som du tar dråper av hver dag), altså ingen psykiske greier(for de som er skeptiske til det).

jeg er veldig nysjerrig på å høre om andre som har blitt friske jeg også i grunn... har liksom bare hørt og lest om syke når jeg har vært syk og synes det er vanskelig å finne info om folk som faktisk har blitt helt friske? :lete:

Så godt å høre slike historier! :) Kan jeg spørre om hvilken vaksine det var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en solskinnshistorie :) men den er veldig veldig fersk da! jeg har vært syk i to år(ble akkutt syk etter vaksine), har vært så syk at jeg i praksis har oppfylt alt av symptomer... for litt over en mnd siden gikk jeg til en homeopat. jeg hadde i grunn ingen tro på at hun kunne hjelpe meg, men hun garanterte at jeg i hvertfall ikke kom til å bli verre så da tok jeg sjangsen(en blir som du helt sikkert allerede vet ganske desperat etterhvert). jeg ble bokstavelig talt frisk like fort som jeg ble syk, altså over natta. det tok omtrent 2 uker før alle symptomene på MEen var borte men merket markant forskjell dagen etter. i dag var jeg hos henne igjen og hun friskmeldte meg, basert på ulike fysiske tester hun tok sist gang og denne gangen, de viste en markant bedring og at jeg nå ligger godt innenfor normalen på alt :bolledeig:

det skal sies at det er en viss sjangse for tilbakefall, selv om den i følge henne er veldig liten i mitt tilfelle.

det er også viktig for meg å poengtere at hun kun behandlet det hun fant fysisk i kroppen min, med homeopatisk medisin(flytende som du tar dråper av hver dag), altså ingen psykiske greier(for de som er skeptiske til det).

jeg er veldig nysjerrig på å høre om andre som har blitt friske jeg også i grunn... har liksom bare hørt og lest om syke når jeg har vært syk og synes det er vanskelig å finne info om folk som faktisk har blitt helt friske? :lete:

Så godt å høre slike historier! :) Kan jeg spørre om hvilken vaksine det var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lille pinnsvin

Ok. Å kutte ut mel, sukker og halvfabrikat mat prøver jeg på, men å legge helt om høres urealistisk ut i mine ører -for meg. Og om du prøvde selv og det ikke virket så viser det igjen at man må finne sin vei for å bli frisk, at ikke alt passer til alle. Men flott for de!!

:jepp: jeg tror også det viktigste er å finne den metoden en føler er riktig for seg og sin kropp!

Så godt å høre slike historier! :) Kan jeg spørre om hvilken vaksine det var?

svineinfluensavaksinen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du har funnet noe som passer for deg! :) Synes det høres veldig vanskelig og uutholdelig ut å kjøpe/tilberede/lage noe annet en vanlig mat. Er dette noe du gjorde på egenhånd eller hos en behandler? Og får man kjøpt slike ingredienser i mat butikken? Av og til er det vanskelig nok å sette på en grandis eller smøre seg en skive. Så hvor får man energien ifra til å endre kosthold så mye? Og hjelper det å bare spise noe av det i tillegg til vanlig kost?

Men kjempeflott at du har blitt friskere da :klemmer:

Det var også helt uutholdelig og vanskelig, du aner ikke :) Jeg begynte med dette på egenhånd. Grønnsaker får man kjøpt i alle butikker, gode omega 3 oljer og tilskudd av f.eks hvetegress får man kjøpt på helsekost. Det meste av alternativ mat som rismelk/soyamelk, kikerter, kokosmelk, quinoa osv osv, får man kjøpt i matbutikker med godt utvalg. Jeg valgte å bruke produktene til Robert Young og bestillte dette over nett.

Alle kropper er forskjellige, jeg vet om folk som har blitt mye bedre ved å bare kutte ut sukker og hvete, dårlig fett, spise mye grønt, og ta tilskudd av f.eks hvetegress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Å kutte ut mel, sukker og halvfabrikat mat prøver jeg på, men å legge helt om høres urealistisk ut i mine ører -for meg. Og om du prøvde selv og det ikke virket så viser det igjen at man må finne sin vei for å bli frisk, at ikke alt passer til alle. Men flott for de!!

Jeg forstår ikke hvorfor dette er urealistisk? Dette er matvarer som ikke bare har null næringseffekt, men i tillegg regelrett forsøpler kroppen. En syk kropp trenger det motsatte :)

Kostholdsendringer er noe som tar tid å venne seg til, både emosjonellt og fysisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og en solskinnshistorie.

Jeg ble syk for 9 år siden, det startet med kyssesyken. Og jeg var syk i veldig varierende grad, fra og fungere ganske fint, til og være totalt sengeliggende da ukens høydepunkt var den dagem man klarte å ta en dusj. Jeg fikk ingen behandling eller hjelp av leger. Men gikk gjennom mange utredninger. Og jeg har fått høre deprimerende ting av leger på min vei. Fikk høre av en lege at selv om jeg ble frisk ville jeg aldri kunne studere mer enn 50% grunnet varige nevrologiske skader. Så da jeg fikk diagnosen ME for 3 år siden, så fikk jeg beskjed om at jeg nok aldri ville kunne bli frisk. OG et aktivt liv med trening ville aldri gå.

Og det var nok spesielt det den siste legen sa til meg som fikk det til å gå en liten f... i meg, og jeg ville bevise at han tok feil. Ingen skulle fortelle meg at jeg ikke kunne bli frisk.

Og da startet en lang vei for å bli frisk. Jeg tok først et Uniqe mind kurs, og skjønnte at jeg måtte ta et stort oppgjør med min barndom, hadde en tøff barndom som var mest fortrengt. Så jeg gikk til familiesystematisk behandling. Så kuttet jeg ut sukker og hvetemel. Jeg startet med yoga. OG gikk fra mannen min, forholdet hadde vært dårlig lenge, var masse svik, og han var som en stor baby. Og etter dette ble jeg bare bedre og bedre.

Nå er jeg enslig mor til mine to barn 100%, har lite avlastning. Jeg studerer fulltid og jeg trener. Og dette går bra. Er helt utrolig.

Og jeg husker min alle første joggetur, kondisen var jo elendig, så jeg slet virkelig, men samtidig kjentes det ut som jeg kunne fly, jeg følte meg helt fri. For jeg klarte det faktisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk 4 år uten noe form for behandling. Verken nav eller lege hadde noe de kunne tilby meg som jeg ville klare å gjennomføre. I november var jeg på et rehabiliteringssenter i 4 uker og der lærte jeg masse. Videre behandling blir derfor at jeg skal be legen min om melatonin, et naturlig søvnhormon, for bedre og dypere søvn siden de aller fleste med ME sliter alvorlig med søvn. For selvom vi sover mye er det ikke god søvn. I tillegg skal legen henvise meg til psykosomatisk fysioterapi som har vist seg å være veldig effektivt for ME-syke. Det var legen som stiller ME-diagnosen ved VAS som anbefalte dette, så får tiden vise resultatet.

På hvilke måte er psk.mot.fysioterapi effektivt for ME-syke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilke måte er psk.mot.fysioterapi effektivt for ME-syke?

For å få idé på hvordan kropp og hjerne henger sammen. Og hva en kan gjøre for å få mer kontroll. For eksempel om man har dårlig holdning, som følge av at man er fryktelig sliten en dag, så blir det verre ved at man går krokrygget og spjæl, fordi kroppen da blir vant til at det er slik man går. Og det gjør vondt verre.

Wow, dette var dårlig forklart. Er ikke vant til å ha vært så aktiv som jeg har vært i dag. :sjenert: Ikke sikker på om det er helt riktig en gang. Men noe slikt hjernen min har plukket med seg etter å hatt et par timer med en psykomotorisk fysioterapaut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få idé på hvordan kropp og hjerne henger sammen. Og hva en kan gjøre for å få mer kontroll. For eksempel om man har dårlig holdning, som følge av at man er fryktelig sliten en dag, så blir det verre ved at man går krokrygget og spjæl, fordi kroppen da blir vant til at det er slik man går. Og det gjør vondt verre.

Wow, dette var dårlig forklart. Er ikke vant til å ha vært så aktiv som jeg har vært i dag. :sjenert: Ikke sikker på om det er helt riktig en gang. Men noe slikt hjernen min har plukket med seg etter å hatt et par timer med en psykomotorisk fysioterapaut.

Syns det var godt forklart jeg. Det var dette legen sa til oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har en solskinnshistorie :) men den er veldig veldig fersk da! jeg har vært syk i to år(ble akkutt syk etter vaksine), har vært så syk at jeg i praksis har oppfylt alt av symptomer... for litt over en mnd siden gikk jeg til en homeopat. jeg hadde i grunn ingen tro på at hun kunne hjelpe meg, men hun garanterte at jeg i hvertfall ikke kom til å bli verre så da tok jeg sjangsen(en blir som du helt sikkert allerede vet ganske desperat etterhvert). jeg ble bokstavelig talt frisk like fort som jeg ble syk, altså over natta. det tok omtrent 2 uker før alle symptomene på MEen var borte men merket markant forskjell dagen etter. i dag var jeg hos henne igjen og hun friskmeldte meg, basert på ulike fysiske tester hun tok sist gang og denne gangen, de viste en markant bedring og at jeg nå ligger godt innenfor normalen på alt :bolledeig:

det skal sies at det er en viss sjangse for tilbakefall, selv om den i følge henne er veldig liten i mitt tilfelle.

Hei ! Jeg er ikke Ts Jeg har bare lest ditt svar, men må spør.. Du sier du ble akutt syk etter vaksine, hvordan fant du ut det? fikk du ME av vaksine, og hvordan vaksine? Jeg har en følelse av at stivkrampevaksinen jeg måtte ta for 2 år siden har ødelagt kroppen min, men finner ingen informasjon om ettervirkninger på de noe sted :( Og legen har bare avfeid det... :(

det er også viktig for meg å poengtere at hun kun behandlet det hun fant fysisk i kroppen min, med homeopatisk medisin(flytende som du tar dråper av hver dag), altså ingen psykiske greier(for de som er skeptiske til det).

jeg er veldig nysjerrig på å høre om andre som har blitt friske jeg også i grunn... har liksom bare hørt og lest om syke når jeg har vært syk og synes det er vanskelig å finne info om folk som faktisk har blitt helt friske? :lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lille pinnsvin

hei!

jeg fant ut at jeg ble syk etter vaksinen pga at jeg våknet tre dager etter å ha tatt den å var skikkelig dårlig, jeg har aldri følt meg så syk i hele mitt liv. hadde plutselig mistet alt av energi feks.

der og da avfeide jeg det med at det sikkert bare var en litt spesiell reaksjon og gikk på jobb, siden det gikk nogelunde greit fortsatte jeg som før og regnet med at det ville gå over etter hvert. men når jul kom og gikk, og vår og sommer og jeg ikke ble bedre begynte det å bli litt merkelig. den høsten skulle jeg begynne å studere og tenkte at jeg måtte kutte ut kaffe og begynne å trene(jeg levde på 1liter+ med kaffe hver dag hele det første halvåret). når jeg gjorde det pluss studerin gikk ting veldig fort nedover, og jeg skjønte for alvor at dette ikke var "latskap". det var også flere rundt meg som begynte å kommentere det, og en veninne som jeg bodde med på det tidspunktet spurte om jeg hadde tenkt på ME?(hun har en annen vennine som har hatt ME).

da gikk jeg til legen, hun sykemeldte meg og tok noen vanlige prøver, jernmangel stoffskifte osv. når jeg kom tilbake etter ett par uker hadde prøvene selvfølgelig ikke gitt noe svar. da nevnte jeg at jeg var redd dette kunne være ME, jeg hadde vært syk i ett år og kunne krysse av på 90% av symptomene på den komplette symptomlisten... legen min er helt fantastisk og hun var enig, hadde faktisk tenkt tanken selv også. så da ble det utredning på meg, så fikk jeg diagnosen nå i høst...

det er vanlig å få ME etter vaksine(det og kyssesyke er de vanligste grunnene), viss du søker spesifikt etter det på google evt ME forumet, får du en del informasjon. ikke gi deg med legen din, viss du føler at han ikke hører på deg, så bytter du lege! det er kjempeviktig å finne ut hva som feiler deg uansett. og viss det er ME så er det viktig at du får vite det så fort som mulig for jo lenger du går med ME uten diagnose jo større er sjangsen for å bli sykere!

lykke til :klemmer:

Endret av lille pinnsvin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant lesing om vaksiner. Jeg kommer ikke til å røre vaksiner så lenge jeg lever. Selv legger jeg mye av skylden på flittig bruk av antibiotika. Ingenting som ødelegger tarmfloraen mer, og langtidseffekten er et temmelig ræva immunforsvar. Jeg skal forøvrig ikke røre antibiotika igjen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest lille pinnsvin

Interessant lesing om vaksiner. Jeg kommer ikke til å røre vaksiner så lenge jeg lever. Selv legger jeg mye av skylden på flittig bruk av antibiotika. Ingenting som ødelegger tarmfloraen mer, og langtidseffekten er et temmelig ræva immunforsvar. Jeg skal forøvrig ikke røre antibiotika igjen heller.

huff ja vaksiner og antibiotika er ikke greit. jeg har alltid vært skeptisk, og nå er jeg enda mer skeptisk enn noen sinne!

det var ett vaksineforsøk på 80 - tallet engang og da var det mange som fikk ME i ettertid, det er også mange(mange fler en det som har kommet frem i media) som har fått det etter svineinfluensavaksinen.

kjenner jeg er redd for å sette vaksiner på de barna jeg evt kommer til å få i fremtiden, det er jo tydeligvis ikke så trygt som de vil ha det til *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff ja vaksiner og antibiotika er ikke greit. jeg har alltid vært skeptisk, og nå er jeg enda mer skeptisk enn noen sinne!

det var ett vaksineforsøk på 80 - tallet engang og da var det mange som fikk ME i ettertid, det er også mange(mange fler en det som har kommet frem i media) som har fått det etter svineinfluensavaksinen.

kjenner jeg er redd for å sette vaksiner på de barna jeg evt kommer til å få i fremtiden, det er jo tydeligvis ikke så trygt som de vil ha det til *grøss*

Jeg har nok vært en hodeløs sau og tatt de medisiner/vaksiner jeg har fått beskjed om mesteparten av livet, men det skal aldri skje igjen. Får jeg barn så kommer jeg til å ha en holistisk fremgangsmåte, og ha fokus på forebygging i form av kosthold og livsstil. Utvilsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lille pinnsvin

Jeg har nok vært en hodeløs sau og tatt de medisiner/vaksiner jeg har fått beskjed om mesteparten av livet, men det skal aldri skje igjen. Får jeg barn så kommer jeg til å ha en holistisk fremgangsmåte, og ha fokus på forebygging i form av kosthold og livsstil. Utvilsomt!

jepp jeg og! har virkelig lært!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp jeg og! har virkelig lært!

Problemet er at man blir sett på som gal og uansvarlig, at det er barnemishandling, osv :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...