Gå til innhold

Kjærringråd mot halsbetennelse


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har en hestekur mot halsvondt: Svelg/gurgle ned noen dråper Vademecum. (drypp noen dråper nedi halsen liksom).

Det gjør vondt, og tårene spruter, men jøjemeg som det hjelper også. Skikkelig basselusk-kverk, og samtidig åpnes luftveiene.

Må gjentas, anbefaler minst en kveld og påfølgende morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelen du refererer omtaler én form for halsbetennelse.

"70 % av halsinfeksjonene skyldes virus, resten bakterier. Av bakteriene er gruppe A-streptokokker vanligst."

Fra http://www.lommelegen.no/art/art1019.asp

Normalt omtales halsbetennelse som betennelse i mandlene, og er en halsinfeksjon. Halsinfeksjon som du omtaler som halsbetennelse er en sekkebetegnelse for halsvondter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Er ikke så sikker på det "varm melk og honning" rådet. Tror varmen og melken (som legger seg som et belegg i hals og på tunge" kan føre til at bakteriene koser seg enda mer.

Jeg bruker å spise saftis - det hjelper - men sikkert ikke lurt å overdrive nedkjølingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde forferdelig vondt i halsen (klarte nesten ikke å svelge mitt eget spytt) og ringte legevakta og spurte om hva jeg kunne gjøre. De anbefalte å ta paracet. Det hadde jeg aldri tenkt på kunne brukes og det hjalp skikkelig.

Husmusa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøs innpå med c-vitaminer. Man får brusetabletter med 1000mg c-vitaminer på apoteket. Et par glass om dagen fjerner det meste av halsvondter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spis tomatsuppe med kraftten fra en hel, kokt hvitløk.

Drikk te laget av fersk ingefær: Del opp ingefæren i biter, hell over kokende vann, la trekke i 5 - 10 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen tips fra en bok jeg lånte på ubestemt tid fra en hytte i gautefall, som heter kjerringråd for store og små plager :)

*1 spiseskje eplesidereddik i 1 glass lunket vann, gurgle dette et par ganger daglig når symtomene melder seg, og du vil raskt merke bedring.

*IS, det er kaldt så det lindrer.

*Gurgle saltvann, det er fordi bakterier ikke liker seg i salt vann. Gjøres helst et par minutter noen ganger daglig.

*Salvie-te.

Har ikke hatt dette selv, jeg bare kopierer boka :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gurgle med Corsodyl munnvann med en gang du kjenner du får vondt i halsen. Den desinfiserer og kan ta rotta på noen bakterier i starten! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en spiseskje honning blandet med finhakket løk som skal trekkes sammen en times tid før du putter det i munnen å holder det der litt før du svelger.

vet ikke om det funker. synes det høres ut som en ufyselig kombinasjon men men. kanskje verdt et forsøk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg sitter nå oppe kl 6 om natten med store smerter i mandlene, er d noe som kan få meg til og soven, eller lindre smertene, så er det is og 3 piller med paracet. funker dønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg mener at det er du som tuller. Man må ikke ta antibiotika hver gang man har betennelse et eller annet sted i kroppen. Kroppen kan ofte lege seg selv, det tar bare litt lengre tid. I mellomtiden er det fint å bruke diverse kjerringråd for å lindre og får å styrke immunforsvaret. Du kan f.eks prøve:

Varm melk med honning (ikke for varm da dreper du de gode stoffene i honningen)

C-vitaminer, både tabletter og i naturlig form (frukt, bær, juice, press gjerne appelsiner selv.)

Diverse halstabletter, gjerne med råmelk.

Solhattspray eller solhattdråper.

Ellers gjelder det å holde seg varm, unngå trekk. Ta det med ro og hvil masse.

Hvis det er vanskelig å få i seg næring, kan du prøve å spise is. Det virker litt lindrende synes jeg, samtidig som du får i deg en del energi.

Åh. Syns dine råd virker best, så jeg får prøve. Selv om jeg ikke er sikker på om det er halbetennelse, eller vanlig influensa jeg har. Men halsen er utrolig hoven.. Nermest lever på Kald drikke, halsdrops og varm te.

Vil og tilføye at Havregrynsgrøt/havregrynssuppe lindrer mye av følelsen av "tørrhet" du får i halsen når den er hoven. Kan drikker både kald og varm. :) Husker ikke hvordan mormor lagde den da men..

Takker for dine tips!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang jeg har halsbetennelse så går det med noen 10-pakninger Lollipop-is og Ibux-tabletter.

Ellers har jeg hørt om noen som varmer opp Cognac. Pappa prøver alltid å få meg til å ta noen slurker av dette når jeg er syk, da han mener det gjør underverker for sår hals...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Melk vil jeg ihvertfall ikke anbefale, for da får man enda mere slim i halsen. Hadde betente mandler flere ganger i året i tenåra, og ingen ting hjalp annet enn smertestillende. Tok antibiotika også, men det går jo over uten. Tar kanskje en dag eller to ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikolai

Spiste opp en boks med 50 Vit c C vitaminer og og drakk sikkert en liter med honning, er i Thailand og er helt despo etter og bli frisk fort. det var midt sagt et hevlete og svelge 50 Vit C tabletter men for haape jeg er bedre i morgen

helsikes svineri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har hatt halsbetennelse har jeg alltid endt opp hos legen fordi jeg blir så dårlig at jeg såvidt kan svelge noe som helst + at jeg har svært høy feber, hodepine og kvalme. Jeg får alltid anti-biotika, og har aldri hørt at jeg hadde noe annet valg. Verken paracet/ibux har hjulpet for min del, bortsett fra å få feberen til å gå ned. Halsen forblir den samme. Nå er det en grunn for at anti-biotika brukes for halsbetennelse, pga. faren for alle ettersykdommene. Det er jo snakk om bakterier.

Ellers er det rådene jeg har fått, i tillegg til å ta anti-biotika:

- Gurgle saltvann eller annet munnvann som kan drepe bakterier (så ofte som mulig.. for meg forårsaket dette som regel brekninger)

- I utlandet fikk jeg skrevet ut noen spesielle sugetabletter jeg skulle ta opp til 3 ganger om dagen for å drepe bakterier

Så er det jo lurt å få i seg masse C-vitaminer, mer enn en dagsdose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...