Gå til innhold

En Smitt til Smule


Mafalda

Anbefalte innlegg

Håper du og alle andre gravide og ikke-gravide har det mer behagelig temperaturmessig nå i kveldingen.

Jeg mener jeg leste at Barcelona er den byen med mest turister. Om det er i verden, Europa eller Spania er jeg usikker på, men at det er vanvittig mye turister der er det ikke tvil om. Det har endret seg masse siden jeg var der første gang for 12-13 år siden.

Tenk for en fantastisk opplevelse å studere i Oxford. Jeg som verken er mammaen til Susain eller kjenner henne vil si: drit i mammas smarte spareplaner og dra. *sorry*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bevares, det har vært varmt i Oslo før. Men jeg kan faktisk ikke huske at det har vært fullt så varmt noen gang. Som sagt, 32 grader i skyggen i følge min app, og hvor mye det er i sola er ikke godt å si. Kan ikke påstå jeg har sommerminner fra Norge som innebærer at man svetter selv i stillestående tilstand, det er liksom reservert Sør-Europa!

Gulp. Håper ikke dette er en slags forsmak på resten av året. Først SKIKKELIG sommer, og deretter SKIKKELIG høst (med ruskevær og regn hele veien), for så en SKIKKELIG vinter (med minus tjue og to meter høye brøytekanter)??! Da skal det bli kult å gå tur med lille Smitt...

Jeg har sørvendt balkong hvor sola steker store deler av dagen - det har ikke manglet mange gradene på å nå 50-merket...

Jeg vil ha skikkelig høst og skikkelig vinter :hoppe: *liker vær* Jeg blir faktisk mer snurt av en dårlig vinter enn en dårlig sommer - det er forsatt sommer selv om det er 20 grader og man får alltid noen knalldager, men en våt og mild vinter er bare meh...

Tenk for en fantastisk opplevelse å studere i Oxford. Jeg som verken er mammaen til Susain eller kjenner henne vil si: drit i mammas smarte spareplaner og dra. *sorry*

Heøt enig - og jeg er ikke engang lei for det :fnise: Vi var en dagstur i Oxford i fjor sommer, og jeg var klar for å bli student igjen på stedet - det er noe med atmosfæren der. Forøvrig jeg har en venninne som studerte på St. Andrews og stortrivdes, så det er også en god plan. Jeg var og besøkte henne (og kan dermed skryte av å ha vært på forelesninger der), det var en hyggelig by og veldig godt studentmiljø, så vidt jeg skjønte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heøt enig - og jeg er ikke engang lei for det :fnise: Vi var en dagstur i Oxford i fjor sommer, og jeg var klar for å bli student igjen på stedet - det er noe med atmosfæren der. Forøvrig jeg har en venninne som studerte på St. Andrews og stortrivdes, så det er også en god plan. Jeg var og besøkte henne (og kan dermed skryte av å ha vært på forelesninger der), det var en hyggelig by og veldig godt studentmiljø, så vidt jeg skjønte.

Oxford er en nydelig by. Er egentlig ikke så lei for det jeg heller, men ikke si det til Mafalda. :fnise:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oxford. :hjerter:

Den dagsturen var utrolig bra. Og som skikkelig Morse-fan så ventet jeg nesten å se han i full fart stadig vekk.

Langt unna Oslo i en sør-vestvendt veranda målte vi for noen somre siden 52.5 grader ute på verandaen og inne i stuen var det 42. Da var det godt med en vifte gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ang. vintre.... Jeg liker ikke vintre som den vi hadde nå. Det var for lite sol og for mye nedbør. Men jeg liker at det ikke er snø. Men -5-7 blå og oppholdvær.... Kan det bestilles til neste vinter tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hey hey hey, skulle ikke dere liksom være på min side her, hæh? :sur:

Og alt om skjer er at jentungen får all mulig oppfordringer og forståelse for sitt kommende Oxford-ønske...

Men joda. Det kunne vært verre. Hun kunne kommet hjem med et brennende ønske om å dra til Los Angeles for å bli skuespiller, for eksempel. Eller ønsket å melde seg på Paradise hotel for å bli... tja, hva bli man av å melde seg på Paradise Hotel? D-kjendis?

Men jeg satser på at i alle fall Smilo kan grave fram litt sympati ved tanken på utenlandsstudenter.

Selv om Morse er aldri så sympatisk (skjønner deg godt, Skravla, jeg ble oppriktig lei meg den dagen John Thaw døde. Lewis viste seg jo å være en fin oppfølger, men ingen er helt der oppe på Morse sitt nivå. Hmm, hva med å kalle Smitt opp etter ham? Endeavour må da være et navn som sklir rett inn i barnehagegangene for tiden, der er det jo så mye engelsk og fancy atte!)

Skikkelig vinter?

Njaei... vet ikke det. Strømregningen skal jo også betales, sant, og så blir det et sant lite helvete å få kjørt og parkert bilen. Men ok, jeg kan strekke meg til en ordentlig hvit jul, og så et par uker etterpå sånn at Skiforeningen får arrangert skiskolene sine. Men deretter er det slutt på tålmodigheten :fnise:

Skal bli 36 grader i dag. Kontoret er varmt og fuktig.

Og jeg er megatrøtt etter en skikkelig dårlig natt. Fikk ikke sove før nærmere ett, og våknet igjen en time senere. Da var jeg så dårlig at jeg nesten vurderte å ringe Legevakten eller Føden. En ting er kvalme, puls som dundrer i ørene og hodepine, men da det etter hvert meldte seg intense magesmerter ble jeg nesten litt redd. Holdt på sånn i en times tid, men landet etter hvert på at det sannsynligvis bare var en uheldig kombinasjon av varme, gravidkvalme og ett eller annet dårlig jeg hadde spist. Altså vondt i den "ordentlige" magen, ikke babymagen. Sovnet da det begynte å bli lyst igjen, og fikk et par urolige timer på øret før det var på tide å gå tur med bikkja, ta et langt og utmattende møte angående min yngste sønn, og så komme seg på jobb.

Så her er målet bare å holde ut, egentlig, til jeg kan hente de mellomste ungene, dra hjem og ta husvasken, og så hente de andre i kveld.

Ikke får jeg buntene mine til å gå opp heller (dette regnskapsopplegget jeg egentlig ikke kan :fnise:). det er tydeligvis en sånn dag i dag ;) Men- nå er det bare noen timer til jeg får se Smule igjen! Hun har visst virkelig begynt å vise viljestyrken sin, den lille tøtta, og bare krangler med Gubben og "kan sjøl". Hehe. Tror han er veldig glad for at det er kveldsflyet de skal ta, da er det størst sjanse for at hun sovner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Auda, for en natt du har hatt! Skulle gjerne gitt deg litt fri, om jeg hadde rådd over slike ting!

Hold ut, og kos deg med Smule & gjengen i kveld! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, søte deg! :klem:

Selv om jeg er ganske stødig og rasjonell (liker jeg å innbille meg, i hvert fall :ler:), så er jeg litt skvetten når det gjelder tanken om at ting kan gå galt mot slutten. Joda, det er liten risiko for at det skjer osv., men tanken er der likevel.

Lille Nani var, i tillegg til å være mindre pen (sorry, gutten min, men det er rene skjære sannheten) tydelig preget av å ha ligget for lenge i magen med en morkake som var full av infarkter. Løs, rynkete hud som hang i slappe folder, flass og hudavfall fra øverst til nederst. Det har hendt jeg lurer på hvor ille eller lite ille det faktisk var. Var han noen gang i reell fare? Ville han ha vært det, om fødselen drøyet en dag eller to til?

Så selv om jeg prøver å holde hodet kaldt skal jeg være enormt lettet når også Smitt er på utsiden og jeg kan se hvordan han har det. Ting blir så mye enklere da!

Skikkelig trøtt i dag også, men det har en mye hyggeligere årsak: halv tolv i går kom Gubben, Nani og Smule vandrende ut av utgangen på Gardermoen. DET var herlig, det!

Smule hadde bare sovet en time på flyet, så hun var ganske stiv i blikket, stakkars. Men hun kviknet til da hun forsto at det faktisk var mamma som var der. Deretter kom gledeshylene slag i slag: Hurra, det er jo BILEN! Og setet mitt! Og nå er vi hjemme! Der er Dyret! Og koppen min! Og dukkevogna og ballen og... Hun løp rundt som en liten strikkball og var helt tydelig superhappy over å være hjemme. Jeg syntes jo hun hadde blitt mye større bare på disse dagene, men det er nok til dels innbilning ;)

Nani hadde fått kjøpt seg nye fotballsko på vei hjem også, så han var strålende fornøyd. Og han hadde visst hatt et veldig spennende og lærerikt opphold. De hadde forsøkt seg på å tilby ham et Curso Professional- veldig bra trening, bare 30 000 Euro i året... øh, ikke så lett å kombinere med norsk ungdomsskole, eller hur? :ler: Men kanskje det blir et lenger sommerkurs til neste år, hvis han er flink å jobbe både med fotballen og spansken? Vi får se. Fotballskolen 2014, med navn og bilde på Wall of fame og erfaring i å greie seg på egenhånd i et fremmed land, var i alle fall en suksess.

Men vi var vel ikke i seng og sovende før klokka dro seg mot to, så i dag enda en dag jeg må prise meg lykkelig for at det er relativt sommerstille her :fnise: Store og spennende utfordringer får gå et annet sted, jeg foretrekker rutineoppgaver i snegletempo akkurat i dag. "effektivitetsmonster ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og vogna var slett ikke så verst, altså. Kjempelett å klappe sammen, ikke horribel å trille (noe de fleste småtriller er, synes jeg), og med helt ok sittekomfort for Smule.

Har prøvd å Google, men finner ikke helt typen. Den ligner veldig på disse:

http://okbabystrollers.singlecupcoffeemakershere.com/Stroller-Graco-Mosaic-t1093/

Gubben var veldig fristet til å ta en limegrønn og lekker variant, men fornuften seiret til slutt og han kom hjem med en uslitelig mørkeblå en ;) Lyse farger er fint det, men i kombinasjon med møkkete støvler og klin fra klissete hender som har spist is på 17. mai fungerer det heller dårlig...

Endret av Mafalda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Neferet

Det hørtes ut som en god grunn til å være litt ekstra trøtt! :hjerte: Tenker det var godt å få dem hjem igjen (selv om det var godt å få et par rolige dager for seg selv også... eller? :sjenert: )

Her er det nesten litt for stille, ingen ramler inn på ihvertfall en time til ennå, og jeg har vært her i over to allerede... Godt det er fri i morgen og på mandag sier jeg bare..! :ler: Håper dagens rutineoppgaver i snegletempo behandler deg bra! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Hurra for vellykket hjemkomst for deler av Flokken! (Det har alltid vært uttrykket for familien i oppveksten min, det og at bestefarsklokka i stua alltid må gå når noen er ute på reise er vel av de litt snåle greiene vi har :fnise: )

Mamma ble satt i gang da lillebror var nærmere ti dager over termin, men han så visst ut som en helt-perfekt-til-termin-baby, merkelige greier det der! Men det er godt å ha dem på utsiden, selv om mye fortsatt kan skje, så er det litt lettere å følge med på, om ikke annet!

Hvor mange par fotballsko har Nani hatt oppigjennom nå? :fnise:

Fornuftig av Gubben! Selv om det jo er kult med spreke farger :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig vogn, altså! Og mørkeblå funker til det meste :)

Herlig å få familien hjem, nå håper jeg du snart får en god natts søvn for dette må være fryktelig utmattende for deg? :klem: Søvn var mangelvare da jeg gikk høygravid også, så en liten lur på dagtid var rett og slett et must.

Fotball og Oxford og sånt har jeg ikke så mye greie på, men det høres ut som du har noen veldig flinke barn! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk, La Traviata! :klem:

Ja, de er nokså flinke innen sine respektive interesseområder... Og relativt håpløse på det de ikke synes er like viktig (les: rydde rommet, for eksempel! :ler.)

Jeg håper jo at Gubben og jeg klarer å balansere hensynene i forhold til det å oppdra barn som er nettopp "ganske flinke" men ikke akkurat genierklærte. Det er vanskeligere enn jeg trodde. Jeg vil ikke være sånn mamma som pusher og maser. Eller sånn uspiselig mamma som tror at sønnen er Messi og datteren er kommende utenriksminister og gjerne poster dette på Facebook et par ganger om dagen. Samtidig er jeg nok Tiger Mom'ish til å håpe at de gidder å utnytte det potensialet de tross alt har, jeg er ikke så glad i latskap og muligheter må jo utnyttes :fnise:

Hittil virker det som vi ikke har trådd fullstendig feil, men som jeg pleier å si kommer jeg ikke til å puste lettet ut før ungene har nådd voksen alder uten å saksøke meg for mangelfull og/eller overdreven emosjonell støtte i barndommen... :sjenert:

Det hørtes ut som en god grunn til å være litt ekstra trøtt! :hjerte: Tenker det var godt å få dem hjem igjen (selv om det var godt å få et par rolige dager for seg selv også... eller? :sjenert: )

Her er det nesten litt for stille, ingen ramler inn på ihvertfall en time til ennå, og jeg har vært her i over to allerede... Godt det er fri i morgen og på mandag sier jeg bare..! :ler:

Åja, de få dagene alene var nydelige, det innrømmer jeg glatt! Særlig med tanke på hvor lenge det kan bli til neste gang :skrekk: Men det var herlig å få dem hjem. Særlig store-lille Smule, som nå er godt og vel ut av den litt ubevisste babytilværelsen og viste at hun satte stor pris på å se meg (joda, Nani satte også stor pris på å se meg, men dere skjønner hva jeg mener....)

Nå mangler bare Susain, som kommer neste fredag. Terrorbekymringene tatt i betraktning er det nesten like greit, så slipper vi Gardermoen akkurat nå.

Og goooood langhelg til deg! Høres ut som det er nødvendig etter mange (über-)stille dager på jobb!

Hurra for vellykket hjemkomst for deler av Flokken! (Det har alltid vært uttrykket for familien i oppveksten min, det og at bestefarsklokka i stua alltid må gå når noen er ute på reise er vel av de litt snåle greiene vi har :fnise: )

Mamma ble satt i gang da lillebror var nærmere ti dager over termin, men han så visst ut som en helt-perfekt-til-termin-baby, merkelige greier det der! Men det er godt å ha dem på utsiden, selv om mye fortsatt kan skje, så er det litt lettere å følge med på, om ikke annet!

Hvor mange par fotballsko har Nani hatt oppigjennom nå? :fnise:

Fornuftig av Gubben! Selv om det jo er kult med spreke farger :nigo:

Interessant! Hva er greia med det? Står den til vanlig, og settes bare i gang når noen er ute og reiser?

Jeg prøver jo hardt å ikke være for overtroisk, men da min ganske unge sønn skulle helt alene til Barcelona må jeg innrømme at jeg stappet en liten St. Christoffer-medaljong i lommeboka hans. Just in cases!

Og ja, så lenge morkaka fungerer som den skal er det sjelden noe problem å gå over termindato! Som oftest går det helt fint (selv om det er kjeeeedelig for moren, da!). Statistisk sett har man ingenting å frykte.

Men, det murrer litt i bakhodet der et sted at det kan skje. I tillegg til min slunkne, uttørkede sønn har jeg ikke mindre enn fire bekjente som mistet barnet sitt akkurat rundt termin, grunnet morkakesvikt, så jeg klarer ikke å være fullstendig trygg på at den gjør jobben sin... Eller, jeg skal ikke gå rundt og være et nevrotisk vrak, men jeg konstaterer at det skal bli veldig deilig når jeg kan SE at han har det bra :fnise:

*********************

Litt mindre trøtt i dag, men ikke så mye. Du har rett, La Traviata, nå må jeg snart få noen timer på øret ekstra, for det blir litt (eller mye) i minus hver natt nå. I går dro vi og badet rett etter jobben (Smule elsker stranda og vannet. En herlig liten strandløve! Nani, SnillVimsen og HK-jenta ser vi så vidt snurten av, de er jo uti vannet før jeg får buksert min store kul ned på håndkleet). Etterpå var det min lyse ide å se "Den siste samurai" med mannen og Nani, og så glemte jeg at den varer i nesten tre timer :klaske:

Jaja. I morgen er det lørdag: ingen annen vekkerklokke enn Smule. Det blir bra.

Og jepp, vi er jo direkte inne fra Terror City her nå :roll:

Ekkelt, jeg skal innrømme det. Skulle gjerne sendt både mann og barn på fjellet den kommende uka, men vi kan jo ikke bare blåse i planene våre heller.

Selv er jeg jo håpløst godt plassert i sentrum og tar bussen eller banen fra Jernbanetorget hver dag. Det var forresten der jeg sto da det smalt 22. juli for tre år siden, og en stor sky av støv, røyk og blafrende papirer steg opp bak Royal Christiania (flaks at jeg ikke gikk innom bokhandelen i Akersgata, som planlagt!). Det er liksom ikke så mye vi får gjort med det. Og jeg måtte le da jeg tok bussen i dag: "Neste stopp Jernbanetorget. Vær oppmerksom på lommetyver i dette området!". OK, så lenge Ruter ikke har noe behov for å fortelle oss at vi skal være oppmerksomme på terrorister i dette området, så velger jeg å holde hodet kaldt og blokke ut tanken på bomber, anthrax, forgiftning av drikkevann og andre morsomme forumteorier.

Men behagelig er det ikke. Og jeg kommer aldri til å forstå hva som får enkelte til å mene at Saken med stor S er verdt å sprenge uskyldige mennesker i lufta for. Men nå er jo disse ISIL-folka en herlig gutteklubb i utgangspunktet (leste nettopp at de har pålagt alle kvinner mellom 16 og 46 i Mosul å omskjære seg, det sier jo litt om deres verdenssyn), og jeg kan skjønne at for sinte, unge menn som hater Vesten er Norge et flott hatobjekt: en bleikfeit, rik oljenasjon som sitter på sin grønne gren og mener masse om hva som skjer andre steder i verden. Så at Norge er et overraskende mål er jeg ikke enig i, men det gjør det ikke mer behagelig å vite at noen planlegger djevelskap her på ukjent tid og sted.

stay safe, damer! En hilsen som ikke akkurat klinger veldig typisk norsk, ikke på noen måter. Her er vi vant til å bry oss mest om været, ikke om redsler for at venner og bekjente skal bli sprengt i lufta på vei til butikken... Men håper dette også blåser over og vi kan legge sånne tanker fra oss. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at terrortrusler gjør meg trassig, så her er frokosten inntatt på Oslo S :P

Det er jo ikke gøy, men inntil PST går ut og sier at jeg skal sitte hjemme, så får jeg bare leve som normalt, tenker jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går litt for strutsemetoden når det gjelder terrortrusselen. Det er jo ikke så mye man kan få gjort med en "det kan kanskje skje noe, men vi vet ikke når, hvor eller hva"-melding. Å unngå sentrum er ikke noe alternativ all den tid jeg bor her, og fra mandag er jeg tilbake i NSBs morgen- og ettermiddagsrush, ikke stort å gjøre med det heller. Og uansett skal man ha all verdens uhell for å være akkurat der det når det skjer. Det er fortsatt mye annet som er farligere - krysse veien, for eksempel. Litt glad for at jeg ikke skal ut og fly denne helgen er jeg jo, men hadde jeg hatt planer om det hadde det ikke vært aktuelt å droppe det. Terroristenes fremste mål er å spre frykt, jeg har ikke tenkt å føye meg etter det ønsket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg merker at jeg er mer skvetten denne gangen. Den uvirkelige stemningen fra 22. juli kl 15.30 - da jeg gikk fra jobb rett ved og bare så røyk, stående busser og forvirrede mennesker - håper jeg virkelig vi ikke opplever igjen. Jeg jobber fra mandag av, og planlegger å sykle en periode (men det er strengt bra av mange årsaker ;)). Men jeg tenker at det skal bli vesentlig vanskeligere for denne gruppa å komme seg inn i landet nå. Og PST vet garantert mer enn de sier. Så jeg må si jeg håper at vi snart kan lese at en gruppe gærninger har blitt pågrepet ved en eller annen grense...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så skremt at jeg burer meg inne, men når jeg hadde muligheten til å ta bilen til jobb i stedet for tog + t-bane, så gjør jeg heller det. Just in case. Jeg syns det er bra PST sier i fra, det gjør at man blir mer årvåken og muligens kan det virke avskrekkende. Det hadde nok blitt ramaskrik hvis det i senere tid viste seg at PST hadde mottatt slik informasjon uten å informere borgerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med å ha fått hjem nesten hele flokken, det må være deilig! :)

Bra å høre at livet går sin vante gang for dere, til tross for trusler. Jeg skal innrømme at jeg er ganske redd. Ikke nødvendigvis for mitt eget vedkommende, men det er jo noe med denna ungen... Så i fare for å bli kåret til årets pysemamma så tok jeg med meg store-frø og graviditetskvalmen og dro på hytta på Ski. Heldigvis er tante og onkel der og er mye bedre lekekammerater enn det den sykemeldte mammaen er, så jeg føler at det er best for oss - uavhengig av frykt eller ikke. :)

Og apropos flinke barn, så tror jeg så absolutt du gjør rett i å oppfordre og støtte opp om potensialet deres. Barn er jo som regel viljesterke nok til å si i fra hvis det er noe de absolutt ikke vil, og så lenge stressnivået ikke blir for høyt så tror jeg så absolutt at de har godt av å ha litt krevende interesser!

Selv er Store-frø veldig type-A. Helt fra hun har vært liten så har hun vært veldig pliktoppfyllende og har en oppfatning om hva hun burde, burde, burde gjøre til enhver tid. Helst vil hun være superballerina 5 dager i uken og samtidig alltid ligge noen dager foran i skjema på lekseplanen. Så her i huset blir det mors oppgave å prøve å få gjennomført alt dette uten at hun blir for stresset. Jeg er kjempeglad for at hun har en interesse som hun brenner for, men håper at hun med tiden lærer å akseptere at man av og til ikke rekker å gjøre alt perfekt.

Håper at dere ellers har det fint hele gjengen i varmen og i Terror City, hehe. :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt treig, men gratulerer med å ha fått hjem Spania-farerne dine :) Skulle likt å se reaksjonen til Smule da hun kjente igjen mammaen og alle tingene sine, hun høres bare herlig ut :)

Uff, kan tenke meg det ikke er så hyggelig i Oslo sentrum om dagen. Glad jeg slipper å dra inn hver dag selv, her ute på landet er det liksom så trygt og godt. Her vet jeg jo at det ikke kommer til å skje noe. Men tror og håper at det er falsk alarm/de ikke tør å gjennomføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...