Gå til innhold

En Smitt til Smule


Mafalda

Anbefalte innlegg

Det har jeg også tenkt - helt til mannen minner meg på at jeg må gå gravid :fnise:

...og det virkelig finurlige er, den tanken - at det ikke må bli siste gang man føder - kan man fint klare å tenke selv etter fødsel fra helvete :ler: Da skulle jeg nemlig på død og liv ha en fin fødsel som rettet opp det gale med den første (og fikk det langt på vei).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest åffårno

HURRA!!

Jeg anbefaler den innerste fødestua på Ullevål altså, og så anbefaler jeg at du bestiller deg spaopphold resten av barseltiden :P

Eller, du kan melde deg inn i Scientologikirken, der lager jo ingen ett eneste knyst når de føder - der skader barna!

Skulle ikke du egentlig føde Smule bak en stein? Siden det ikke skjedde nå har du steinen tilgode.

Endret av åffårno
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med egen dagbok til Smitt!

Søsken som hører rautende mor, ja. Slår meg at storesøsken aldri har vært en del av Scenario Hjemmefødsel. Men det betyr jo at de må ut av huset, og ergo ser det ut til at det tross alt er en enklere logistikk å få foreldrene til sykehuset... Hehe, eller kanskje man skal være ond og føde hjemme mens søsknene er i huset. Vips, så behøver man ikke å bekymre seg for tenåringsgraviditeter! ;)

Jeg var med på en hjemmefødsel da jeg var 16! Mora til venninna mi skulle ha barn nr to i kull nr to, så vi skulle være barnevakt for lillebroren på 2, mens mor skulle på sykehuset.

Men plutselig gikk ting litt for fort, så det ble hjemmefødsel på badet i en sakkosekk. Og to vettskremte 16 år gamle jenter i naborommet...

Meg: "Var det babyen som skreik der",

Venninna mi: "Nei, det var mamma tror jeg, "

Meg: "Å, var det babyen da..."

osv... :fnise:

Men det jeg husker best, var da vi fikk komme inn og se en 5 minutter gammel baby :rodmer:

Åh, begynner å glede meg til det blir min tur igjen jeg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med egen dagbok til Smitt!

Jeg var med på en hjemmefødsel da jeg var 16! Mora til venninna mi skulle ha barn nr to i kull nr to, så vi skulle være barnevakt for lillebroren på 2, mens mor skulle på sykehuset.

Men plutselig gikk ting litt for fort, så det ble hjemmefødsel på badet i en sakkosekk. Og to vettskremte 16 år gamle jenter i naborommet...

Meg: "Var det babyen som skreik der",

Venninna mi: "Nei, det var mamma tror jeg, "

Meg: "Å, var det babyen da..."

osv... :fnise:

Men det jeg husker best, var da vi fikk komme inn og se en 5 minutter gammel baby :rodmer:

Åh, begynner å glede meg til det blir min tur igjen jeg...

Oi! Det må jeg si. Høres skummelt ut å føde på badet. Håper hun hadde med seg mannen?

...og du fikk tydeligvis ingen traumer, men det må ha vært en sterk opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Det må jeg si. Høres skummelt ut å føde på badet. Håper hun hadde med seg mannen?

...og du fikk tydeligvis ingen traumer, men det må ha vært en sterk opplevelse.

Haha..nei, gubben hennas satt på kjøkkenet og drakk kaffe med ambulansefolka, men ho hadde med seg jordmora da! Har egentlig alltid gleda meg til å føde jeg :fnise: (men var glad jeg var på sykehus! Det er noe med tryggheten, og de overvåker jo babyen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smitt og Smule skal nok dele mye i oppveksten, så en egen dagbok fra tiden i magen er bra! Som en sa lenger opp her så er det "viktig" med jevn kjønnsfordeling i flokken, så dette er nok en lillebror. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What 6. barnet?? :) Gratulerer! :blomst: Jeg kommer ikke til å prøve å slå deg i antall barn, det kan jeg skrive under på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også det er en lillebror :) Men det trodde jeg kanskje sist også? ;)

(Lurer på om man har lettere for å gjette at det er samme kjønn som barna man har selv?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: LaLuna, Nott (hvor er den streken hen? :sur::ler:), Serafina og Yesterday!

Skjønner godt at du ikke vil hive deg på mtp antall barn, Yesterday. Det er jo nesten litt vilt :fnise:

Og det hadde jo aldri blitt sånn hvis ikke de to eldste bare kom rekende på ei fjøl mens jeg fremdeles var ganske ung. Ikke snakk om at jeg hadde fått seks barn på åtte år, eller noe. Det er utelukkende fordi aldersspredningen er så stor at lille Smitt er så velkommen som den er (til tross for bilproblemet, hehe).

åfforno: jeg vet at de har fine fødestuer på Ullevål, jeg hadde flaks og fikk en sånn en (og en veldig hyggelig jordmor) da NaniRonaldo ble født. Men det var skikkelig lavsesong, både med HK-jenta og Smule var det stapp fullt og kun plass i et av de bøttekottene som er hentet fra en øst-europeisk skrekkfilm fra 70-tallet (komplett med soundtrack gjennom dårlig isolerte vegger). Men spa-opphold i steden for hotell er en ide jeg skal vurdere, altså!

Serafina: du mener at en gutt ville vært mer rettferdig? Jo, det er jeg enig i. Dessuten er det år og dag siden jeg hadde guttebebis, og selv om deres evne til å tisse ut rene bodyer ikke er det jeg savner mest, hadde det vært artig med en liten pjokk i huset. I tillegg ville Smitt & Smule da blitt omtrent nøyaktig en repetisjon av NaniRonaldo og Susain, og det var en kjønns- og alderssammensetning som har fungert ypperlig (ja, med unntak av de første årene der NaniRonaldo var overbevist om at hans liv som gutt var en midlertidig affære, for alle blir jo jenter når de blir større... :ler: Han har lagt av seg den tanken nå, altså!)

Så en liten gutt ville vært moro! Og bra for kjønnsbalansen. Det eneste er at jeg vil bli utsatt for et enormt press om å kalle guttungen noe med Luis Carlos, Neymar, Ronaldo eller tilsvarende. Kanskje jeg kan kontre med Ole Gunnar (Solskjær?) :ler:

Men om det kommer ei lita tøtte til, så er det helt fint det også. Da snakker vi seriøst arveregime, trenger jo knapt pakke bort klærne etter Smule før Smitt er klar for å overta. Praktisk i n'te potens!


Skjønt, punktum? Vi får se om noen år :ler:

Søsken som hører rautende mor, ja. Slår meg at storesøsken aldri har vært en del av Scenario Hjemmefødsel. Men det betyr jo at de må ut av huset, og ergo ser det ut til at det tross alt er en enklere logistikk å få foreldrene til sykehuset... Hehe, eller kanskje man skal være ond og føde hjemme mens søsknene er i huset. Vips, så behøver man ikke å bekymre seg for tenåringsgraviditeter! ;)

Her har vi en irriterende dag. Yngstemann er nå pjusk med feber, snørr og hoste, og han ser på meg med et blikk bare en bitteliten fyr med mannesyke kan se på meg. Dette er sørgelig og trist og fælt! Ingen skjønner hvor grusomt jeg har det! Men før jeg kunne ta fatt på hjemmelaget med Softie, måtte storebror leveres i barnehagen. Og det var ikke noe gøy. Føreset ville han ikke stå opp, så ville han ikke kle på seg, så ville han ha på annen bukse, så ville han kle av seg igjen, så ville han ikke ha frokost, ikke dress, ikke lue. Så det er en artig følelse, når man tvangspåkler en unge og bærer ham under armen til barnehagen uten at han har fått spist frokost, mens han hyler: "Jeg vil ikke at du skal være sint!" Nei, men så oppfør deg da ;)

Var du mer dårlig med Smule i magen enn de andre gangene? For det stod jo ikke så bra til sist, så jeg håper det blir enklere denne gangen. Og når er det jobb igjen?

:hoho:

Ikke sant! Det er jo innlysende, vil man ikke at mamma skal være sint, så er det en superenkel måte å unngå det på: nemlig å oppføre seg noenlunde greit. Hvordan kan det være så vanskelig å forstå?

All sympati til deg som må drive med tvangspåkledning og bæring under armen. Det går seg heldigvis til. Som regel, i alle fall. Jeg må jo dessverre innrømme at jeg titt og ofte stanger hodet i veggen i tilsvarende situasjoner med min yngste sønn. Han har ikke fått det inn i skallen ennå, at det kan være lurt å høre etter/være grei/gjøre som han blir fortalt, så blir det mindre bråk. Og han går tross alt på mellomtrinnet!

Punktumet blir nok definitivt denne gangen.

Jada, jeg har sagt det før, men nå tror jeg virkelig at Gubben er ferdig med alt som heter barn. Som nevnt har han vurdert å kutte strengen, og jeg spurte i verdens mest uskyldige tone om hva som ville skje dersom vi skiller lag og han får seg en yngre, søtere, barnløs kjæreste. Det kunne jo blitt en vanskelig situasjon, eller hva? Men nei, han gikk ikke på den heller :fnise: Når det er sagt tror jeg nyheten om Smitt har sunket inn og blitt integrert som en del av Gubbehjernen hans. Fikk melding om at han var på barneklærshopping i en pause på jobben, og at han passet på å se etter en nøytral vinterdress til Smule. Tilpasningsdyktig fyr, han jeg er gift med! :ler:

Enig med deg i at hjemmefødsel må være et strålende prevensjonsmiddel for ungdom. Men faktisk, selv om de elsker Smule og diller med henne hele tiden, tror jeg det har vært en opplevelse for de eldste ungene å se hvor mye livet endrer seg når man har en baby i hus. At det ikke er en søt liten dukke som sover når det passer oss og som man kan legge vekk når det ikke passer. Eller som NaniRonaldo utbrøt da han gikk fram og tilbake i stua med en sur Smule på armen: "Neimen hvorfor gråter du nå da? Hæ? Kan du ikke slutte å gråte?"

"Da vet du det, sønn", sa jeg, "Det er ikke sånn babyer funker!". Tror ingen av ungene har spesielt lyst til å bli tenåringsforeldre på det nåværende stadium, i alle fall!

God bedring til Softie. Fantastisk at han har lagt seg til den mannesyke-tilnærmingen allerede. Han er jammen kjapt ute! Men det skal sies at det er hakket mer forståelig når "mannen" er halvannet år enn når han er voksen. Masse god bedring-ønsker herfra!

Og formen, ja... Du, det skal bli veldig spennende. En del ting regner jeg med blir akkurat som sist: kvalme og plassmangel i magen og energinivå langt under nullpunktet. Og så blir jeg garantert hormonell (fikk tårer av Bette Midler på bilstereoen under gårsdagens kjørerunde, flaut!), men jeg har et bittelite håp om at det kanskje ikke blir fullt så ille som sist. På torsdag skal jeg lunsje med HR-dama på jobb, så ser vi hvordan det skal legges opp. I utgangspunktet er jeg ferdig med permisjonen rett før påske, og skal vel jobbe til omtrent midt i august. Hvis jeg kan fungere som en slags sommeravløser og få de minste og kjedeligste oppgavene, så kanskje det kan gå bra? Vi har generelt veldig lavt trykk om sommeren, og det er sommertid og enkelt å komme seg ut av huset. Det er i alle fall ikke beksvart, men jeg vet litt mer på torsdag.

Hvis jeg bare ikke får den kjipe beskjeden at jeg må se til å bli sykemeldt, for de trenger ikke sånne som meg... *kaldsvette*

Som grand multi para vil du, ifølge retningslinjene iallfall, automatisk bli tilbudt epidural, grunnet blødningsfare.

Sier du det? Interessant!

"Gran multi para", det hørtes veldig voldsomt ut :fnise: Ser for meg en streng, sydeuropeisk matrone med ørten unger hengende i skjørtet. Selvsagt måtte jeg Google begrepet litt, og alle treffene på førstesiden omhandlet tendensen til stop-start-labour. Ikke direkte oppmuntrende, med tanke på at jeg allerede har hatt et par eviglange latensfaser, men like greit å være forberedt.

Du vil ikkje låna min fødekropp, då? Då er du nærmast garantert fødsel i august, og det tar sikkert ikkje meir enn nokre små timar. Med krabaten var tydeligvis to igangsettingspiller i meste laget, for då var fødselen unnagjort på under 1,5 time frå det virkelig gjorde vondt, og kanskje 4-5 timar frå eg begynte å kjenna at tja, kanskje det skjer noko nå? ;) Og noko av det første eg tenkte etter at han var ute, var at dette KAN berre ikkje bli siste gong eg føder - eg er på ingen måte ferdig med det! :ler:

Jo takk, jeg låner så gjerne! Litt praktisk vanskelig, kanskje, men det er en deal jeg hadde tatt på flekken.

Og så er det så fascinerende med de som liker å føde og ønsker å gjøre det igjen... På en måte kan jeg skjønne det, men å ha det så klart og tydelig formulert rett etter en fødsel er imponerende!

(og jente er notert. Kanskje under aliaset Mrs. Smith, hvis Smitt er for maskulint, hehe)

Det har jeg også tenkt - helt til mannen minner meg på at jeg må gå gravid :fnise:

Ja, jo, det er DET også, da :ler:

Som sagt er jeg forsiktig optimist med tanke på formen, men at det blir ni veldig ubehagelige måneder er hevet over enhver tvil. Skjønner godt at du ikke er hippen på å gå på en ny runde, men dere hadde vel bestemt at det holdt med to i utgangspunktet også?

**************************

Nå er håret nesten fritt for slim, og det bare med fire minutters illskriking etter pappaaaaa, pappaaaa. Susain og HK-jenta dro til barnehagen som vanlig (Magdalene: storesøsken som hjelper til er absolutt gull, det har du helt rett i), mens guttene løp til toget litt senere. Min eldste sønn slo for øvrig alle rekorder hva angår matpakke i dag:

- Brødskiver med omelett, salami og brunost

- En banan

- En drueklase

- To knaskegulrøtter

- En smoothie

- En pose Småsulten fra Polly, og en energibar

- En håndfull nøtter, drysset over det hele

Nå skal han riktignok på tre timers trening rett etter skolen, så det er fornuftig med mat, men jeg får nesten latterkrampe over hvor nøye han pusler ting på plass i matboksen og danderer det som om det skulle være en japansk bento-box. Han er rett og slett litt snål :fnise:

Men nå gjesper Smule høylytt, så kanskje det er mulig med en bitteliten attpålur? Enten får vi sove litt begge to, eller så våkner hun akkurat i det jeg er i ferd med å sovne, den lille torturisten. Men jeg får prøve, i alle fall, så kanskje jeg for en gangs skyld ikke legger meg tidligere enn min eldste datter om kvelden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så voldsomt, egentlig. ;) Nil para er førstegangsfødende, multipara er flergangsfødende og grand multis er altså de med mer enn fem fødsler. Iom at norske fødeklinikker regner blødningsfaren som tiltagende jo flere barn man har (spiller ingen rolle at enkelte studier sier at nil paras har like stor blødningsfare som grand multis) så er altså føre var prinsippet tilstede. Man skal blant annet legge inn to venefloner allerede ved fødselsstart for å lettere kunne administrere pit direkte i blodomløpet. Epidural gis forebyggende dersom man for eksempel trenger manuell ekstraksjon av placenta eller stimulering av livmor grunnet blødning. Så du kan jo alltids smelle i bordet med dette dersom du er bekymret for ikke å få nødvendig smertestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

Ang to årlige bhgopptak; vedtok ikke bystyret det i høst da? Det ble jo totalt overskygget av Lambdatøyenogalskensmilliarderellerhvabråket - men ja, hvis de ikke har plutselig ombestemt seg grunnet slunken kasse så skal det være greia.

NEI FY FASANS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

De kladdene har satt det på vent! Årh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dette var det jeg trodde: http://www.osloby.no/nyheter/To-barnehageopptak-i-Oslo-7228712.html#.Ut4vyBDsTIU

Men neida. Det var for godt til å være sant: http://www.osloby.no/nyheter/Byradet-setter-to-barnehageopptak-pa-vent-7320862.html#.Ut4vtBDsTIU

Og nå vet jeg fader ikke hva som er skjedd, etter statsbudsjettet som de "ventet" på. Men regner vel ikke med revolusjonerende endringer. Grøss. Nå er jeg veldig glad jeg gikk over tiden til januar, selv om jeg holdt på(jeg mener; gjorde, ikke holdt på) å klikke i nøtta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:fnise:

Mamma har lagt seg før meg siden jeg begynte på ungdomsskolen, enda hun ikke hadde liten baby eller var gravid. Jeg var en herlig kombinasjon av A- og B-menneske, så jeg satt sent oppe men hadde ikke problemer med å stå opp. Men mamma er AA-menneske og mest fornøyd om hun kommer seg ut med hundene før seks om morgenen for en times tur :ler:

Imponerende matpakke! Jeg blir stappmett bare ved tanken!

Når vi snakker om Bento-boxer, synes det er for dårlig at du ikke har kastet deg på den altså! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med ny preggisdagbok! :strix:

Ifht sykehusvalg er det verdt å notere bak øret at Ahus har lystgass. Det kommer iallefall til å få vesentlig tyngde i vurderingen av sykehus neste gang det blir min tur iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Neferet

Så en liten gutt ville vært moro! Og bra for kjønnsbalansen. Det eneste er at jeg vil bli utsatt for et enormt press om å kalle guttungen noe med Luis Carlos, Neymar, Ronaldo eller tilsvarende. Kanskje jeg kan kontre med Ole Gunnar (Solskjær?) :ler:

Ser for meg at den eventuelle poden både kunne fått status og/eller evig mobbing med direkteoppkalling etter nåtidens fotballhelter... :ball: Og før Smitt har meldt sin ankomst kan vi jo håpe at verden ser bedre ut hva fotball angår og at Adnan kan være et aktuelt alternativ...?? :fnise: Men jeg tror uansett at du slipper det problemet, jeg tror nemlig lille Smitt skal arve det aller meste av Smule :jepp:

Enig med deg i at hjemmefødsel må være et strålende prevensjonsmiddel for ungdom. Men faktisk, selv om de elsker Smule og diller med henne hele tiden, tror jeg det har vært en opplevelse for de eldste ungene å se hvor mye livet endrer seg når man har en baby i hus. At det ikke er en søt liten dukke som sover når det passer oss og som man kan legge vekk når det ikke passer. Eller som NaniRonaldo utbrøt da han gikk fram og tilbake i stua med en sur Smule på armen: "Neimen hvorfor gråter du nå da? Hæ? Kan du ikke slutte å gråte?"

"Da vet du det, sønn", sa jeg, "Det er ikke sånn babyer funker!". Tror ingen av ungene har spesielt lyst til å bli tenåringsforeldre på det nåværende stadium, i alle fall!

Jeg ser for meg at dette er noe de fleste nybakte foreldre sier også, ikke bare storesøsken... :sjenert: Men det er jo uansett greit å forebygge at tenåringene i huset finner på å produsere egne barn altfor tidlig! :jepp:

Min eldste sønn slo for øvrig alle rekorder hva angår matpakke i dag:

- Brødskiver med omelett, salami og brunost

- En banan

- En drueklase

- To knaskegulrøtter

- En smoothie

- En pose Småsulten fra Polly, og en energibar

- En håndfull nøtter, drysset over det hele

Nå skal han riktignok på tre timers trening rett etter skolen, så det er fornuftig med mat, men jeg får nesten latterkrampe over hvor nøye han pusler ting på plass i matboksen og danderer det som om det skulle være en japansk bento-box. Han er rett og slett litt snål :fnise:

Jeg synes han høres veldig søt ut :ler: Selv om jeg skjønner at det ikke her helt på sin plass, han vil vel neppe omtales som søt som tenåring... :fnise: Dessuten hjalp ikke oppramsing av matpakkeinhold på at jeg allerede er sulten og det er over en time til lunch.... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og så blir jeg garantert hormonell (fikk tårer av Bette Midler på bilstereoen under gårsdagens kjørerunde, flaut!),

The wind beneath my wings? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at dere grøsser så ille av tanken på hjemmefødsel? Jeg var fast bestemt på at jeg skulle føde hjemme jeg. Jeg liker ikke sykehus, og hadde planlagt nesten ned til minste detalj hvordan jeg skulle føde hjemme. Det jeg ikke hadde tatt med i betraktningen var mannen... Han var nemlig IKKE enig :fnise: litt forståelig iom at hans førstefødte ble tatt med sugekopp etter 72 timer med rier, og var 5kg, men det synes jeg var helt uvesentlig! Jeg skulle vel fanken ikke på noe sykehus vel :ler: jeg synes vel egentlig sykehus var greit når vi nærmet oss tredje timen med pressveer, og jeg prøvde å foreslå for jordmor at hun bare kunne dra ut ungen. Men skulle jeg noengang mot formodning få flere barn så kommer jeg til å seriøst vurdere hjemmefødsel :)

Gratulerer med ny gravid-dagbok! :blomst:

Samme her!

Her jeg bor er det veldig mange hjemmefødsler, nå er jo forskjellen at det er sykehus på "hvert hjørne", men likevel så blir de fleste planlagte hjemmefødsler gjennomført. Hører så mye om det at det ender opp med å ikke være så skremmende likevel.

Ei i yoga-klassen min ventet første barn, og skulle ha hjemmefødsel, hun orket ikke "stress" på sykehus og ville ha den lune koselig stemningen istedet. Akkurat nummer 1 hadde jeg ikke gjort, men vurderer det eventuelt for en nummer tre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ville muligens ikke Mafalda her blitt vurdert for hjemmefødsel siden hun er grand multi, men jeg har født hjemme og det er fantastisk. Riktignok var en uplanlagt, siden det gikk så fort, men det er SÅ mye bedre på alle måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...