Gå til innhold

Høyt blodtrykk?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg fikk målt blodtrykket mitt til 120/100 og til 140/100 for en stund siden. Er dette høyt? Da ville jo legen sagt noe, sant? Sliter med å finne informasjon om dette, så hadde blitt veldig glad for svar!

- Bekymret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hum, i følge den linken er jo undertrykket forhøyet. Blodtrykket ble målt på sykehuset når jeg var syk (dehyrert i tillegg), og det var ingen som reagerte på det da. Hvis det var farlig høyt..hvorfor sa ingen av legene noe? Merkelig! Kanskje det bare var høyere fordi jeg var syk? *håpe* :) Takk for svar i allefall!

- Bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe alarmerende høyt blodtrykk det der, og som du selv sier- du var syk og dehydrert. Jeg tror ikke det er grunn til bekymring i det hele tatt, men hvis du er usikker så bestill deg en legetime for å få sjekket hvordan blodtrykket ditt er når du ikke er syk - så du har noe å sammenlikne med.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Jeg fikk målt blodtrykket mitt til 120/100 og til 140/100 for en stund siden. Er dette høyt? Da ville jo legen sagt noe, sant? Sliter med å finne informasjon om dette, så hadde blitt veldig glad for svar!

- Bekymret

Ja, det er høyt. Undertrykket skal være på under 85. Overtrykket ser greit ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Hum, i følge den linken er jo undertrykket forhøyet. Blodtrykket ble målt på sykehuset når jeg var syk (dehyrert i tillegg), og det var ingen som reagerte på det da. Hvis det var farlig høyt..hvorfor sa ingen av legene noe? Merkelig! Kanskje det bare var høyere fordi jeg var syk? *håpe* :) Takk for svar i allefall!

- Bekymret.

Bestill time hos legen og få det sjekket, men jeg vil tro at de grunnen til at de ikke reagerte var fordi du var syk på ander måter. Var du innlagt? Hvis du var det så tok de sikkert flere blodtrykksprøver, og kanskje de var fine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var innlagt begge gangene: Første gangen pga dehydrering etter matforgiftning i syden (det er kjipt det!), og andre gangen for å få en undersøkelse som krevde narkose. De tok mange blodtrykksmålinger og alle holdt seg på samme nivå. Kan legges til at jeg følte meg rimelig stresset begge gangene, så kanskje det var litt av årsaken? Klarte i allefall ikke å slappe av!

Har fått time 13 desember, så skal få det sjekket da. Er jo ikke mer enn i tyveårene, så er jo pokker så dumt om man skal få høyt blodtrykk allerede da! Tusen takk for svar alle sammen - er fortsatt veldig bekymret, men skal i det minste få det sjekket ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke blodtrykk undersøkes på enkelte apoteker?

Men det der høres ut som stresstrykk for meg, og da spretter det i været hos mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Var innlagt begge gangene: Første gangen pga dehydrering etter matforgiftning i syden (det er kjipt det!), og andre gangen for å få en undersøkelse som krevde narkose. De tok mange blodtrykksmålinger og alle holdt seg på samme nivå. Kan legges til at jeg følte meg rimelig stresset begge gangene, så kanskje det var litt av årsaken? Klarte i allefall ikke å slappe av!

Hvis du var veldig stressa så er ikke 100/120 veldig høyt, men er du bekumret så er det bra du får det sjekka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slett ikke alarmerende engangs målinger som TS oppgir.

Vanlig blodtrykk er 120/80 mmHg

Dersom en ikke har diabetes eller andre viktige risikofaktorer så vil ikke et blodtrykk under 140/90 mmHg behandles medikamelt, men med livstils endringer som vektreduksjon, minske salt inntaket, redusere alkohol inntaket, øke omega 3 fettsyre inntaket osv.

Det er overtrykket (systolisk) som er den viktigste indikasjonen på kardiovaskulære komplikasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk målt blodtrykket mitt til 120/100 og til 140/100 for en stund siden. Er dette høyt? Da ville jo legen sagt noe, sant? Sliter med å finne informasjon om dette, så hadde blitt veldig glad for svar!

- Bekymret

du var syk og sikert engstelig. har du smerter i tillegg så fyker det opp. Det kan ta litt tid før det roer seg igjen. obber du, så er sikkert trykket det samme. det er normalt.

på morgenen er det høyest,men det roer seg utover dagen.

for en ung/frisk person er det optimale trykket 120/80. går du med konstant undertrykk på 100, da har jeg villet fått sjekket det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Dr. Martinsen
Ja, det er høyt. Undertrykket skal være på under 85. Overtrykket ser greit ut.

DITT UNDERTRYKK SKAL IKKE VÆRE UNDER 85... DET ER INGEN GYLDEN REGEL FOR HVOR HØYT ELLER LAVT DET SKAL VÆRE. DETTE ER NOE SOM KAN VARIERE FRA NÅR PÅ DAGEN, KAN FÅ HØYERE BLODTRYKK ETTTER INNTAK AV MAT. ETTER EN UROLIG NATT. SYKDOM OG HELSE GENERELT.

tROR IKKE AT DU BEHØVER BEKYMRE DEG.

sYKEPLEIERE OG LEGER SIER FRA TIL DEG VIS DITT TRYKK ER UTOVER NORMALEN..

NB..

DU KAN LEGGE DE KILOENE DU VEIER FORMYE OPPA DET SOM SKAL VÆRE NORMALT BLODTRYKK. dESVERRE SÅ ER DETTE DEN STØRSTE GRUNNEN TIL ØKT BLODTRYKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk målt blodtrykket mitt til 120/100 og til 140/100 for en stund siden. Er dette høyt? Da ville jo legen sagt noe, sant? Sliter med å finne informasjon om dette, så hadde blitt veldig glad for svar!

- Bekymret

Kommer an på alder og sykdom. oen tilstander gir forhøyet blodtrykk.

120 over 80 er det opptimale trykket or en 18 årig rekrutt.

i dag har jeg 130 over 90, noe som er fint for meg.

gå innom legen og få målt trykket ditt om du er i tvil.

Det er gjerne høyt når man har komt seg til legen, derfor måler manto ganger.

Ligger man på sykehus, er man gjerne engstelig og oppkavet når man skal måle, så derfor gå innom legen din en dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elfrida
DU KAN LEGGE DE KILOENE DU VEIER FORMYE OPPA DET SOM SKAL VÆRE NORMALT BLODTRYKK. dESVERRE SÅ ER DETTE DEN STØRSTE GRUNNEN TIL ØKT BLODTRYKK.
Den var ny for meg. Hvis jeg har 120/80 og er 10 kilo overvektig, skal jeg legge til 10 på både over- og undertrykk? :klø:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...