Gå til innhold

Det er greit å gjøre feil


Anders42

Anbefalte innlegg

Jeg syns det er viktig at mennesker tolererer feil fra hverandre , det å gjøre feil gir også mye ny livsinnsikt og lærdom. Mye i livet kan ikke læres av å lese teori.

Jeg mener det å gjøre feil på den ene eller andre måten er en del av menneskets utvikling, det driver oss fremover mot et enda bedre samfunn.

Mange mennesker forakter de som gjør feil, i hvert fall de synlige feilene og det forundrer meg. Mennesker som gjør feil er ofte de som TØR .

Hva kan jeg lære av denne feilen jeg har gjort ? Det er lærdommen som er så verdifull.

Hvorfor gjorde jeg en feil her ? Intensjonen var jo god, jeg hadde en idè eller et ønske om å få til noe. Altså drivkrefter utover det trygge og sikre. Utvikling ?

Hva gav det meg å gjøre en feil? Jeg fikk altså innsikt i ting jeg ellers aldri ville fått egen godt forankret innsikt i. Innsikt gir bedre forståelse for andre menneskers feil, svakheter og problemer. Man har langt lettere for å virkelig forstå et annet menneske dersom man har kjent på liknende følelser selv.

Feil er et negativt ladet ord , men gir så mye positivt .

Motgang gir styrke sies det , og jeg tror det stemmer ganske godt på lengre sikt.

Når man står der alene med ryggen mot veggen, eller på bunnen av det sorte hullet må man mobilisere krefter og tanker man ikke normalt har behov for og som mange kanskje aldri trenger å kjenne på. Dette vet jeg mye om pga feil jeg selv har gjort .

Det er ofte sånn at man blir mer jordnær og hjelpsom ovenfor andre når man selv har det vondt , man søker seg til steder der man kan bidra og støtte andre , få støtte tilbake. Noen blir fandenivoldske og retter ryggen og bestemmer seg gang på gang for at dette skal jeg klare , dette skal jeg virkelig lære noe av. Hva kan jeg bruke det til?

Innsikt kommer ofte som innskytelser når man er hardt presset på en eller annen måte og er altså etter min mening det beste ved å gjøre feil.

Jeg har alltid vært en som leter etter lyspunkter, det positive i en situasjon, og forsøker så godt det går å fortrenge det som gir dårlige følelser eller en form for angst om man vil kalle det for det. Det er ingenting å hente på selvmedlidenhet, ingenting.

Hva vil jeg med dette innlegget? Jeg vil bare si at det er normalt og menneskelig å gjøre feil, og at det i all hovedsak er positivt og bra !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva vil jeg med dette innlegget? Jeg vil bare si at det er normalt og menneskelig å gjøre feil, og at det i all hovedsak er positivt og bra !

Utroskap: jeg gjorde bare en feil

Slo kona: gjorde en feil

Ranet en bank: woops

Hitler: oisann.

No worries.

Anonymous poster hash: 225f5...bbf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utroskap: jeg gjorde bare en feil

Slo kona: gjorde en feil

Ranet en bank: woops

Hitler: oisann.

No worries.

Anonymous poster hash: 225f5...bbf

Jeg snakker ikke om ondskap , jeg snakker om det å gjøre feil, som alle mennesker gjør . Kan du tolerere det ? Du ønsker deg et feilfritt menneske og et feilfritt samfunn? Tydeligvis ikke så mange som forstår hvor jeg vil med det jeg skrev.

Kanskje var det feil å skrive det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser absolutt det du mener og tenker ofte sånn selv. For om ikke jeg skulle godta andres feil, hvordan kan jeg da tilgi meg selv mine egne eller forvente at andre mennesker ser forbi feilene jeg har gjort og heller ser den jeg er?

Mener vi er så mye mer enn våre feil, men vi blir ofte definert av dem. Vi definerer oss selv med dem også, ihvertfall frem til det øyeblikket hvor vi får litt innsikt i oss selv og i hvorfor vi begikk feilen i første omgang. Av feil lærer man noe om seg selv, og man kommer seg videre i livet med fornyet styrke og tro på at man klarer neste utfordring også. Feil er læring og utvikling, selv om i hvertfall jeg skulle vært noen feil foruten. Noen erfaringer er dyrkjøpte, men stort sett har det gått bra til slutt.

Min personlige erfaring er at om jeg forteller om feilene jeg har gjort i livet til noen og gjør det på en måte som viser selvinnsikt og ansvar, så får jeg udelt positive tilbakemeldinger og folk godtar og forstår at jeg ikke er feilfri og jeg føler ikke at de dømmer meg.

Jeg tror folk flest forstår og aksepterer feilsteg, men tror det bare er lett å tenke og uttrykke " er det mulig å gjøre noe så dumt " når andre gjør feil. Men klart noen dømmende mennesker som aldri godtar andres feil og aldri gjør feil selv ( de skylder alltid på andre) finnes overalt. Men erfaringsmessig er disse i mindretall :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...