Gå til innhold

Erfaringer med akupunktur mot barnløshet? Del her :-)


~white lady~

Anbefalte innlegg

Har startet opp med akupunktur og homeopati (Pulsatilla) hos en anerkjent behandler i Sandnes.

Vært prøver i 4 år, både jeg og mannen har vært undersøkt tidligere (sædprøver, gynekolog) og alt er tilsynelatende normalt...

Har du lyktes i å bli gravid med alternativ behandling?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig har noen lykkes med å bli gravide etter alternativ behandling! Men, akupunktur og homeopati virker ikke.

Disse tryllemidlene kan derimot ha en placeboeffekt, du kan kanskje slappe mere av, tro selv at det virker eller føle deg ivaretatt på en fin måte. Men dessverre, går man gjennom mange studier om alternativ behandling og barnløshet, viser det seg at dette kan minske sjansene for å bli gravid.

http://www.snartgravid.com/Forskning/Alternativ-medisin-kan-redusere-sjansen-for-a-bli-gravid.html

http://www.lommelegen.no/artikkel/akupunktur-hjelperhtml-ikke-barnl%C3%B8se

Det har blitt gjort så mange uavhengige studier på både tryllevann og tryllenåler, og man finner selvfølgelig ingen "virkelig" effekt.

Den eneste måten å finne ut om noe virker er å ha en større gruppe mennesker med de samme plagene, som man så deler opp i 3.

En gruppe får ingen behandling (kontrollgruppe), en gruppe får "ekte" alternativ behandling og siste gruppe får liksom akupunktur og sukkerpiller.

Det man ser er at de som får sukkerpiller og tulleakupunktur har akkurat like mye effekt som de som får "ekte" tullemedisin. Men placeboeffekten slår inn, så mange som får behandling merker bedring.

Placeboeffekten virker sterkest på de som har smerter og kvalme.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i min 3.mnd og så langt ingen tegn til spire i magen:(

Anonymous poster hash: 20551...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ingen effekt av akupunktur mot barnløshet (ingen feil på noen av oss heller), men hadde derimot god effekt mot bekkenløsningssmerter i første svangerskap (som var et resultat av ivf).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette temaet har jeg som desperat prøver lest mye om. Jeg er enig med Trimsi, dette har ingenting for seg. Placeboeffekten virker dessverre ikke når man er ufrivillig barnløs. Da skal det kraftig skyts til, eller mye flaks.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nøyer meg med nåler som tilfører hormoner;-) Etter 4 år med negative resultater er det lav sannsynlighet for å lykkes på egenhånd. Er dere helt imot å gjøre assistert befruktning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Overraskende svar. Etter å ha surfet nettet fant jeg mye positivt om akupunktur, og flere som etter mange år endelig hadde lykkes i å bli gravide.

Den akupunktøren jeg går til har ifølge han selv ganske høy suksessrate. Jeg blir nok å gå ei stund til, men det er jo ikke akkurat billig pr. time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overraskende svar. Etter å ha surfet nettet fant jeg mye positivt om akupunktur, og flere som etter mange år endelig hadde lykkes i å bli gravide.

Den akupunktøren jeg går til har ifølge han selv ganske høy suksessrate. Jeg blir nok å gå ei stund til, men det er jo ikke akkurat billig pr. time.

Behandler dere begge? Hva hjelper akupunkturen for? Såfremt det ikke finnes årsak hos noen av dere er det lik stor sannsynlight for at avviket er hos han som hos deg.

Barnløshet kan ha tusenvis ulike årsaker, og man må jo vite hva man ønsker å behandle. Enkelte typer akupunktur kan øke blodgjennomstrømmingen til livmoren, som kan ha noe å si for eggkvaliteten og eggets evne til å feste seg, men selv omfattende forskning har ikke vist at det øker sannsynligheten for graviditet. Men er det for eksempel DNA avvik hos en av dere, eller dere ikke er kompatible befruktningsmessig, forstår de fleste at akupunktur ikke bidra med noe som helst.

Dessverre er det mye synsing på nettet. Alle har gjort noe akkurat den syklusen de ble gravid, og det er de som skriker høyest, ikke de det ikke lyktes for. Så jeg ville stolt mer på seriøs forskning enn det ulike personer skriver på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overraskende svar. Etter å ha surfet nettet fant jeg mye positivt om akupunktur, og flere som etter mange år endelig hadde lykkes i å bli gravide.

Den akupunktøren jeg går til har ifølge han selv ganske høy suksessrate. Jeg blir nok å gå ei stund til, men det er jo ikke akkurat billig pr. time.

Det er forskjell på korrelasjon og kausalitet. Bare fordi noe skjer ca samtidig, eller A skjer før B, så betyr ikke det at A førte til B.

Det er veldig få ufrivillig barnløse som absolutt ikke kan bli gravide, bare at sjansen er veldig liten. Innimellom skjer det likevel, uten at det er noe mystisk ved det.

Anonymous poster hash: 7d909...469

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behandler dere begge? Hva hjelper akupunkturen for? Såfremt det ikke finnes årsak hos noen av dere er det lik stor sannsynlight for at avviket er hos han som hos deg.

Barnløshet kan ha tusenvis ulike årsaker, og man må jo vite hva man ønsker å behandle. Enkelte typer akupunktur kan øke blodgjennomstrømmingen til livmoren, som kan ha noe å si for eggkvaliteten og eggets evne til å feste seg, men selv omfattende forskning har ikke vist at det øker sannsynligheten for graviditet. Men er det for eksempel DNA avvik hos en av dere, eller dere ikke er kompatible befruktningsmessig, forstår de fleste at akupunktur ikke bidra med noe som helst.

Dessverre er det mye synsing på nettet. Alle har gjort noe akkurat den syklusen de ble gravid, og det er de som skriker høyest, ikke de det ikke lyktes for. Så jeg ville stolt mer på seriøs forskning enn det ulike personer skriver på nett.

Bare jeg som får behandling. Mannen har avgitt sædprøve to ganger, og begge prøvene har vært normale. Derfor har vi gått ut ifra at det er jeg som er "vanskelig".

Vi har et barn på 7 år fra før av, og han kom til etter 8 måneders prøving. Har selv tenkt tanken at vi ikke helt matcher genetisk, men fins det vitenskapelig hold for det? Lurer jeg på...

Min akupunktør setter nåler for å øke blodgjennomstrømningen og endre energibaner. Jeg tar også 2 tlb pulsatilla som skal gi et lite kick til forplantningssystemet. Tar også vitaminer han har foreskrevet, og skal også ta forskjellige blodprøver hos lege for å sjekke hormonnivåer i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på korrelasjon og kausalitet. Bare fordi noe skjer ca samtidig, eller A skjer før B, så betyr ikke det at A førte til B.

Det er veldig få ufrivillig barnløse som absolutt ikke kan bli gravide, bare at sjansen er veldig liten. Innimellom skjer det likevel, uten at det er noe mystisk ved det.

Anonymous poster hash: 7d909...469

Det er jeg selvfølgelig klar over.

Men når flere skriver at de, eller noen de kjenner, ble gravide kort tid etter oppstart med alternativ medisin, så tenker man jo at det må være hold i noe av det. Såklart har sikkert noen av disse kombinert det med IVF, og da blir det jo håpløst å sette fingeren på hva som gjorde utslaget, annet enn at eventuell akupunktur hjalp egget med å feste seg, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg selvfølgelig klar over.

Men når flere skriver at de, eller noen de kjenner, ble gravide kort tid etter oppstart med alternativ medisin, så tenker man jo at det må være hold i noe av det. Såklart har sikkert noen av disse kombinert det med IVF, og da blir det jo håpløst å sette fingeren på hva som gjorde utslaget, annet enn at eventuell akupunktur hjalp egget med å feste seg, etc.

Problemet er at en ikke har til sammenligning tall på alle som har prøvd samme alternative behandling uten at det førte til graviditet, og hvor mange som etter like lang prøvetid også ble tilfeldig gravide uten å ha prøvd alternativ behandling. Noen studier har vist at ivf+akupunktur ga dårligere resultat enn ivf alene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overraskende svar. Etter å ha surfet nettet fant jeg mye positivt om akupunktur, og flere som etter mange år endelig hadde lykkes i å bli gravide.

Den akupunktøren jeg går til har ifølge han selv ganske høy suksessrate. Jeg blir nok å gå ei stund til, men det er jo ikke akkurat billig pr. time.

Hvis du surfer på nettet vil du finne hundrevis av positive ting om akupunktur. Hvis du sjekker hvem som skriver dette vil du se at 90% er alternative behandlere selv...

Så vil selvfølgelig mange som har prøvd dette selv se en sammenheng siden de ble gravide etter å ha brukt akupunktur. Problemet er at de samme også ville ha blitt gravide etter å ha spist en tesje rømme hver dag, eller dunket seg i pannen med en magisk pinne.

Så snart man betaler for en alternativ behandling for å bli gravid, og har håp om at dette skal virke, vil man tolke en graviditet som om dette hjalp. Man vil selvfølgelig fortelle om denne fantastiske hendelsen både til venner og til andre prøvere på nettet. Hvis man ikke blir gravid vil man bare tenke, "jaja dette funket ikke på meg, og litt flaut at jeg gjorde dette.."

Seriøse forskere har (utrolig nok) giddet å forske på både akupunktur og homeopati, og da finner man at det ikke virker. Men man har lært en god del om placeboeffeten som kan virke veldig bra på bl.a smerter, diffuse plager og kvalme.

Ofte ser man alternative behandlere og alternative klinikker henvise til forskning som skal fortelle at behandlingen deres virker. Dette er i grunnen litt morsomt, og ganske tragisk. De tolker en enkeltstudie på sin egen kreative måte for å få et positivt resultat, bruker dårlige studier utført at alternative behandlere selv eller de bruker personer som forteller at "behandlingen virket på meg, derfor virker den"

Homeopati har man lenge vært 100% sikker på ikke virker for noe som helst, foruten at den har placeboeffekt. Dessuten bruker homeopaten tid på pasienten og lytter, dette virker ofte like sterkt som sukkerpillene. I tillegg kommer tips og gode råd om kostholdsendringer etc som kan virke bra.

For ikke så veldig lenge siden fant man en metode som gjorde at man også kunne utføre narreakupunktur, dette føles som ekte akupunktur. Da kunne man gjøre store kontrollerte studier for å finne eventuell virkning. Tulleakupunktur virker like bra som "ekte" akupunktur.

Akupunktur er IKKE en 2000 år gammel tradisjonell kinesisk behandling. Man kunne ikke lage disse nålene før ca 400 år siden... Gamle primitive behandlingstyper med spisse steiner og knokler mot huden og stikking med store gullnåler i hodeskallen, ble etterhvert forbudt i både Kina og Japan, men noe av dette overlevde på den fattige landsbygda, fordi man ikke hadde noe annet å ty til.

I 1939 begynte en franskmann å interessere seg for, og å bruke begrep som "livsenergi" og qi. En annen franskamann fant opp øreakupunktur i 1957. Og på 40 tallet ble akupunktur gjennopplivet til fulle av Mao. Han syntes det var lurt å gi landsbyfolk en billig helsetjeneste, men selv benyttet han selvfølgelig ikke dette.

Så startet promotering ovenfor vesten for å demonstrere hvor bra akupunktur var. Det ble utført "liksom" operasjoner der man benyttet kun akupunktur som smertestillende, og denne gale diktatoren rekruterte fattige pasienter og elsket å vise frem denne fantastiske kinesiske "vitenskapen".

Det er få kinesere som i dag benytter seg av denne relativt nye behandlingsformen, ca 8%, det samme som antallet kanadiere.. De kinesere som har råd til det, bruker vitenskapelig utprøvd medisin.

Pseudovitenskapen som ligger bak både homeoptai og akupunktur er funnet opp av menn i vår tidsalder, og er dessverre bare fantasi.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du surfer på nettet vil du finne hundrevis av positive ting om akupunktur. Hvis du sjekker hvem som skriver dette vil du se at 90% er alternative behandlere selv...

Så vil selvfølgelig mange som har prøvd dette selv se en sammenheng siden de ble gravide etter å ha brukt akupunktur. Problemet er at de samme også ville ha blitt gravide etter å ha spist en tesje rømme hver dag, eller dunket seg i pannen med en magisk pinne.

Så snart man betaler for en alternativ behandling for å bli gravid, og har håp om at dette skal virke, vil man tolke en graviditet som om dette hjalp. Man vil selvfølgelig fortelle om denne fantastiske hendelsen både til venner og til andre prøvere på nettet. Hvis man ikke blir gravid vil man bare tenke, "jaja dette funket ikke på meg, og litt flaut at jeg gjorde dette.."

Seriøse forskere har (utrolig nok) giddet å forske på både akupunktur og homeopati, og da finner man at det ikke virker. Men man har lært en god del om placeboeffeten som kan virke veldig bra på bl.a smerter, diffuse plager og kvalme.

Ofte ser man alternative behandlere og alternative klinikker henvise til forskning som skal fortelle at behandlingen deres virker. Dette er i grunnen litt morsomt, og ganske tragisk. De tolker en enkeltstudie på sin egen kreative måte for å få et positivt resultat, bruker dårlige studier utført at alternative behandlere selv eller de bruker personer som forteller at "behandlingen virket på meg, derfor virker den"

Homeopati har man lenge vært 100% sikker på ikke virker for noe som helst, foruten at den har placeboeffekt. Dessuten bruker homeopaten tid på pasienten og lytter, dette virker ofte like sterkt som sukkerpillene. I tillegg kommer tips og gode råd om kostholdsendringer etc som kan virke bra.

For ikke så veldig lenge siden fant man en metode som gjorde at man også kunne utføre narreakupunktur, dette føles som ekte akupunktur. Da kunne man gjøre store kontrollerte studier for å finne eventuell virkning. Tulleakupunktur virker like bra som "ekte" akupunktur.

Akupunktur er IKKE en 2000 år gammel tradisjonell kinesisk behandling. Man kunne ikke lage disse nålene før ca 400 år siden... Gamle primitive behandlingstyper med spisse steiner og knokler mot huden og stikking med store gullnåler i hodeskallen, ble etterhvert forbudt i både Kina og Japan, men noe av dette overlevde på den fattige landsbygda, fordi man ikke hadde noe annet å ty til.

I 1939 begynte en franskmann å interessere seg for, og å bruke begrep som "livsenergi" og qi. En annen franskamann fant opp øreakupunktur i 1957. Og på 40 tallet ble akupunktur gjennopplivet til fulle av Mao. Han syntes det var lurt å gi landsbyfolk en billig helsetjeneste, men selv benyttet han selvfølgelig ikke dette.

Så startet promotering ovenfor vesten for å demonstrere hvor bra akupunktur var. Det ble utført "liksom" operasjoner der man benyttet kun akupunktur som smertestillende, og denne gale diktatoren rekruterte fattige pasienter og elsket å vise frem denne fantastiske kinesiske "vitenskapen".

Det er få kinesere som i dag benytter seg av denne relativt nye behandlingsformen, ca 8%, det samme som antallet kanadiere.. De kinesere som har råd til det, bruker vitenskapelig utprøvd medisin.

Pseudovitenskapen som ligger bak både homeoptai og akupunktur er funnet opp av menn i vår tidsalder, og er dessverre bare fantasi.

Hei! Virker som du kan en del om emnet.. Vil du si dette også gjelder sånn type akupunktur som man får fra fysio osv? Når de setter nåler rett i muskelknuter for å løse opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg vet ikke hvor god tid du har, men hvis dere har prøvd i 4 år og du er fortsatt ikke gravid, det er ikke tid for akupunktur og vitaminer nå, nei, det er tid for en skikkelig utredning! Gå til fastlege og få en henvisning til gynekolog, så kan du komme tilbake hit og heller spørre om dyktige leger/klinikker i området hvor du bor. :)

Anonymous poster hash: be287...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Det er jeg selvfølgelig klar over.

Men når flere skriver at de, eller noen de kjenner, ble gravide kort tid etter oppstart med alternativ medisin, så tenker man jo at det må være hold i noe av det. Såklart har sikkert noen av disse kombinert det med IVF, og da blir det jo håpløst å sette fingeren på hva som gjorde utslaget, annet enn at eventuell akupunktur hjalp egget med å feste seg, etc.

Nei det er ikke håpløst. Det man vet om akupunktur, er at det ikke virker utenom placeboeffekt. På rent fysiske ting som kunstig befruktning har placebo null virkning, så da vet man at det er skolemedisinen som hjelper, ikke voodoo.

Jeg håper du ikke har fortsatt å kaste bort mer tid på vann og nåler?

Anonymous poster hash: 0d87f...8e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Placeboeffekt eller ikke - jeg er gravid og har slitt med ekstrem hodepine og rastløse ben. Akupunktur hjalp!

For noen år siden hadde jeg en låsning i nakken (våknet med det plutselig en morgen), dette medførte også masse muskelknuter. Fikk satt nåler rett i knutene, som forøvrig gjorde grisevondt, men hjalp noe sinnsykt..

Så at akupunktur hjelper i mange settinger - helt klart!

Anonymous poster hash: 266e9...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akupunktur hjelper definitivt. Kjenner ei som har hjulpet mange med å bli gravide med akupunktur. Hun senser når de er klare, og de blir alltid gravide.

De som ikke blir gravide har ofte blokkeringer. Akupunktur løser disse opp.



Anonymous poster hash: 2c256...7f3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akupunktur hjelper definitivt. Kjenner ei som har hjulpet mange med å bli gravide med akupunktur. Hun senser når de er klare, og de blir alltid gravide.

De som ikke blir gravide har ofte blokkeringer. Akupunktur løser disse opp.

Anonymous poster hash: 2c256...7f3

Noe særlig mer userøst en dette skal man slite med å finne.

Hva mener du med blokkeringer? Hva blir blokkert?

Anonymous poster hash: f6298...a3b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...